2 timpi sau 4 timpi?

Salut tuturor,
In privinta motoarelor sunt pe dinafara.Ma lamuriti va rog care sunt diferentele dintre motoarele in 2 timpi si 4 timpi(in special la motoare pana in 20cp).Care sunt avantajele si dezavantajele si la acelasi numar de cp, care dintre motoare este mai performant? Multumesc! (cand ies cu barca ma intreaba lumea, una, alta si nu stiu ce sa raspund)
 
Pe scurt:
- motoarele in 2 timpi au ... 2 timpi (cicli), cele in 4 timpi au, normal, 4 timpi (cicli):D Ce se intampla in fiecare poti gasi pe net articole detaliate, dar pe scurt la 2T ai un ciclu combinat de admisie+compresie, vine scanteia de la bujie, apoi un ciclu de explozie, evacuare si in acelasi timp o noua admisie, iar scanteie si ciclul se reia. La 4T ai cicli separati pentru admisie, compresie, explozie (aici ai scanteia), evacuare.

- motoarele in 2T sunt simple constructiv (avantaj mare), nu au supape si pot functiona in orice pozitie (deia se folosesc la motocoase, drujbe, etc)

- motoarele in 2T fac ungerea direct din amestecul carburant, de aceea in motoarele in 2T se pune benzina+ulei intr-o proportie bine stabilita. Banuiesc ca stii ca la 4T ai rezervor de ulei + circuit de ungere separat - din nou piese in plus, deci greutate mai mare la 4T

- motoarele in 2T sunt mai puternice fata de unul in 4T cu aceeasi cilindree (aproape dublu), si mult mai usoare. Asta datorita faptului ca la 2T explozia se face de doua ori mai des fata de 4T

- motoarele in 2T sunt (teoretic) mai poluante, datorita faptului ca in gaze ai si uleiul ars; asta e teoria, unii zic ca motoarele 2T moderne au acelasi grad de poluare cu cele 4T

- motoarele in 2T sunt mai zgomotoase ca 4T, necesita o toba de esapament cu o forma speciala, bine studiata si calculata, astfel incat o parte din gaze sa se intoarca in motor pentru a face o contra-presiune in faza urmatoare de compresie (de aceea tobele la scutere/motociclete in 2T au o forma de cimpoi, la motoarele mici nu e asa evidenta forma)

- motoarele in 4T sunt mai fiabile, au uzura mai mica, in timp intretinerea lor este mai ieftina; motoarele in 2T sunt mai putin fiabile (ungere din amestec)

- motoarele in 2T nu au cuplu la turatii mici, trebuie tinute turate, in timp ce motoarele in 4T au cuplu pe toata plaja de turatii (conteaza si distributia aici)

- fiind mai putine piese, motoarele in 2T sunt teoretic mai usor de reparat

- dezavantajul mare la 2T e amestecul benzinei cu uleiul, trebuie sa ai tot timpul la tine ulei (care costa) + metoda de masurare buna a proportiei; prin faptul ca doar un procent din amestecul carburant e util exploziei (restul e ulei si nu arde bine), consumul de benzina va fi mai mare; deci costuri de rulaj mai mare ca la 4T

- avantajul mare la 2T e greutatea si simplitatea


Cam aste-as le stiu eu, poate altii au alte pareri :)
 
De acord cu Smokey, mai putin chestia cu intretinerea/fiabilitatea. Intretinerea la doi

Tine cont ca motoarele in doi timpi sunt
1-carburate cu preamestec. Asta sunt motoarele mici de pina in 15 CP Amestecul de 50/1 e un compromis si o groaza de ulei va ajunge in apa la regimuri scazute de turatie.

2-carbutrate cu injectie de ulei In general de la 20 CP in sus. Varianta asta e ceva mai buna pentru ca dozeaza uleiul corespunzator regimului de turatie

3-cu injectie directa- Tohatsu TLDI si Evinrude FICHT. Motoare mari cu intretinere a powerhead-ului zero.

Pe scurt gandeste asa:

Daca vrei un motor pe care sa il folosesti cel putin de cateva ori pe saptamina, care eventual sta pe barca, sau un motor de trolling, atunci 4 timpi.

Daca in schimb vrei un motor pe care la il folosesti odata, apoi il tzii doua sapt nefolosit, apoi il mai iei odata si ii dai trei ore blana, dupa care mai sta o luna nefolosit, apoi merge si 7 zile, blana zi de zi dupa care sta 3 luni nefolosit si de la capat..., atunci ia 2 timpi.

Problemele mai serioase sunt poluarea apei prin filmul de ulei si fumul. La motoarele in 2 timpi carburate o parte mica din amestec nu este arsa in motor. Aceasta benzina+ulei e evacuata in apa prin esapament. De aceea se depune un film pe apa. Problema e mult mai accentuata la la relanti si/sau regim de trolling.

Problema fumului se rezolva partial cu un unei sintetic de calitate, care iti permite si un amestec mai sarac un ulei, dar asta e alta discutie.

Cat priveste poluarea apei, regimul indicat de folosire pt un 2t este in sarcina si in glisaj, cand este cel mai eficient. Il pornesti, il pui in sarcina 2-3 minute pina se incalzeste, apoi il bagi in glisaj. Cand ajungi la destinatie il opresti. In felul asta minimizezi problema filmului de ulei si a fumului.

Deasemenea nu uita ca consumul unui 2t carburat este mai mare decat al unui 4t carburat.
 
Ah, am uitat de cuplu. Nu e cum zice Smokey, pentru ca motoarele in 2t au cuplu mult mai bun decat 4t. De aia multi isi iau Evinrude ficht.
Mie imi place foarte mult Tohatsdu TLDI. Cred ca motoarele astea au fost prea avansate si nu au aut sificienta reclama.
TLDI-urile sunt in topul admiratiei mele, pe acelasi loc cu outboardurile Yanmar diesel. Urmeaza apoi Honda Bf20, BF50, Bf90, Nissan/Tohatsu 9.8 in 2t si Suzuki 2.5 in 4t
 
Ah, am uitat de cuplu. Nu e cum zice Smokey, pentru ca motoarele in 2t au cuplu mult mai bun decat 4t.
De acord cu Smokey, mai putin chestia cu intretinerea/fiabilitatea.
Nu contest, ideile astea le am prin paralela cu motocicletele cross/enduro, unde apar fenomenele de mai sus. La barci n-am vazut asa multe, asa ca-ti dau dreptate.

La moto de ex, pentru a rezolva problema cuplului la turatii mici la 2T trebuie turat motorul si lucrat mult din ambreiaj. Si legat de fiabilitate stiu ca trebuie schimbat des pistonul si camasa la 2T.
 
Pentru limitarea poluarii(rezultat al amestecului benzina+ulei) este recomandabil motorul in 4 timpi, iar daca este si silentios ,inseamna ca eventualele avantaje ale motorului in 2 timpi ar trebui ignorate, cel putin pentru agrement.Cred ca am retinut bine.In rest, sa traiasca mecanicii! Mihai, am facut cateva filmari cu RIB-ul, le postez aici . Clic pe poza
 
Ultima editare:
buna ziua

Ah, am uitat de cuplu. Nu e cum zice Smokey, pentru ca motoarele in 2t au cuplu mult mai bun decat 4t. De aia multi isi iau Evinrude ficht.
Mie imi place foarte mult Tohatsdu TLDI. Cred ca motoarele astea au fost prea avansate si nu au aut sificienta reclama.
TLDI-urile sunt in topul admiratiei mele, pe acelasi loc cu outboardurile Yanmar diesel. Urmeaza apoi Honda Bf20, BF50, Bf90, Nissan/Tohatsu 9.8 in 2t si Suzuki 2.5 in 4t

Salutare,sunt nou pe aici....As avea si eu nevoie de un sfat.am o barca cu un motor yamaha 60hp 2t,timp de 3 ani am folosit numai ulei castrol 2t la amestec ,vara trecuta m-a mancat sa ascult un mester si i-am bagat repsol,in fine dupa 3,4 ore de cand i-am bagat repsol a inceput motorul sa faca niste zgomote infernale ca si cum e spart tot in el,l-am dus la un mecanic,l-a demontat si am gasit pistonul din mijloc cu tot cu camasa facute zob zob.Intrebarea este:se merita sa ii fac reparatie respectiv sa schimb tot ansamblul pistonului,sau sa il dezmembrez si sa incerc achizitionarea altuia??De precizat anul motorului cam '88.'90 trecut printr-o reconditionare.O zi buna !
 
Salutare,sunt nou pe aici....As avea si eu nevoie de un sfat.am o barca cu un motor yamaha 60hp 2t,timp de 3 ani am folosit numai ulei castrol 2t la amestec ,vara trecuta m-a mancat sa ascult un mester si i-am bagat repsol,in fine dupa 3,4 ore de cand i-am bagat repsol a inceput motorul sa faca niste zgomote infernale ca si cum e spart tot in el,l-am dus la un mecanic,l-a demontat si am gasit pistonul din mijloc cu tot cu camasa facute zob zob.Intrebarea este:se merita sa ii fac reparatie respectiv sa schimb tot ansamblul pistonului,sau sa il dezmembrez si sa incerc achizitionarea altuia??De precizat anul motorului cam '88.'90 trecut printr-o reconditionare.O zi buna !

Ar trebui facuta o inspectie mai amanuntita si vazut daca este vorba numai de piston sau si biela si arborele sa nu fie deformat, etc.
Daca ai seria, modelul, an de fabricatie, ma rog toate datele de identificare ale motorului intreaba la service-ul nostru cat ar costa piesele si apoi vezi daca merita.
Datele de contact le gasesti in semnatura.

Cat despre ulei, Yamaha recomanda uleiul lor Yamalube 10W40 pt 4 timpi si 2-M TC-W3 RL pentru motoarele in 2 timpi, pentru motoarele de barca. Daca uleiul folosit de tine respecta specificatiile uleiului Yamalube nu cred ca ar fi fost asta cauza.

O zi buna!
 

Back
Sus