Pe scurt:
- motoarele in 2 timpi au ... 2 timpi (cicli), cele in 4 timpi au, normal, 4 timpi (cicli)

Ce se intampla in fiecare poti gasi pe net articole detaliate, dar pe scurt la 2T ai un ciclu combinat de admisie+compresie, vine scanteia de la bujie, apoi un ciclu de explozie, evacuare si in acelasi timp o noua admisie, iar scanteie si ciclul se reia. La 4T ai cicli separati pentru admisie, compresie, explozie (aici ai scanteia), evacuare.
- motoarele in 2T sunt simple constructiv (avantaj mare), nu au supape si pot functiona in orice pozitie (deia se folosesc la motocoase, drujbe, etc)
- motoarele in 2T fac ungerea direct din amestecul carburant, de aceea in motoarele in 2T se pune benzina+ulei intr-o proportie bine stabilita. Banuiesc ca stii ca la 4T ai rezervor de ulei + circuit de ungere separat - din nou piese in plus, deci greutate mai mare la 4T
- motoarele in 2T sunt mai puternice fata de unul in 4T cu aceeasi cilindree (aproape dublu), si mult mai usoare. Asta datorita faptului ca la 2T explozia se face de doua ori mai des fata de 4T
- motoarele in 2T sunt (teoretic) mai poluante, datorita faptului ca in gaze ai si uleiul ars; asta e teoria, unii zic ca motoarele 2T moderne au acelasi grad de poluare cu cele 4T
- motoarele in 2T sunt mai zgomotoase ca 4T, necesita o toba de esapament cu o forma speciala, bine studiata si calculata, astfel incat o parte din gaze sa se intoarca in motor pentru a face o contra-presiune in faza urmatoare de compresie (de aceea tobele la scutere/motociclete in 2T au o forma de cimpoi, la motoarele mici nu e asa evidenta forma)
- motoarele in 4T sunt mai fiabile, au uzura mai mica, in timp intretinerea lor este mai ieftina; motoarele in 2T sunt mai putin fiabile (ungere din amestec)
- motoarele in 2T nu au cuplu la turatii mici, trebuie tinute turate, in timp ce motoarele in 4T au cuplu pe toata plaja de turatii (conteaza si distributia aici)
- fiind mai putine piese, motoarele in 2T sunt teoretic mai usor de reparat
- dezavantajul mare la 2T e amestecul benzinei cu uleiul, trebuie sa ai tot timpul la tine ulei (care costa) + metoda de masurare buna a proportiei; prin faptul ca doar un procent din amestecul carburant e util exploziei (restul e ulei si nu arde bine), consumul de benzina va fi mai mare; deci costuri de rulaj mai mare ca la 4T
- avantajul mare la 2T e greutatea si simplitatea
Cam aste-as le stiu eu, poate altii au alte pareri
