Salut George, bine ai venit! In completare, scriu ce-am inteles eu din teoria graficelor astea:
- Interpretarea unei curbe de stabilitate nu da decat o parte a comportamentului in apa agitata, conteaza foarte mult si stabilitatea dinamica de care zicea Aurelian mai sus.
- La interpreterea curbei de stabilitate conteaza cateva unghiuri si puncte de pe grafic, dupa cum urmeaza:
* Panta graficului initiala mare (grafic abrupt) = stabilitate initiala buna, confort pe valuri
* Panta graficului initiala mica = stabilitate initiala scazuta, barca joaca mai tare pe valuri, deci confort scazut
* Unghiul de stabilitate maxima (punctul de inflexiune superior mai spre dreapta) = cu cat mai mare cu atat mai bine, barca se poate inclina linistita mai mult; daca valoarea unghiului e mai mica, te poti inclina putin dupa care barca devine usor de rasturnat (ex: catamarane)
* Unghiul de stabilitate pozitiva (locul unde graficul taie axa orizontala): cu cat mai mare, cu atat mai bine - adica barca trebuie inclinata foarte mult pentru a se rasturna; daca unghiul asta e mic, adica graficul taie axa mai in stanga barca se va rasturna la o inclinare mai mica, deci nu e de dorit (ex: caiac)
* Panta finala a graficului (unde graficul ajune la 180gr): cu cat mai mica, cu atat mai bine, adica e foarte usor sa indrepti barca (vine un val si te ajuta); cu cat panta asta e mare, cu atat mai greu e sa indrepti barca
* Zonele de sub grafic: cu cat mai multa arie in partea pozitiva = cu atat mai bine, e nevoie de mai multa forta sa rastorni barca; cu cat mai putina arie in partea negativa, cu atat mai bine = e nevoie de mai putina forta sa indrepti barca
Ex: trei barci in comparatie; Teoretic barca "A" e cea mai buna, iar barca "C" cea mai instabila si mai greu de indreptat.
Alt grafic interesant cu doua barci "reale":
Pe un
site am gasit niste cifre acceptate ca OK: aria negativa sa fie aprox 1/5 din aria pozitiva, iar graficul in partea negativa sa fie mai mic de 1/2 din graficul pe partea pozitiva. Asa o fi ...
Bineinteles, se pune intrebarea: "ce vrei?", pt. ca la barcile de curse pui altfel problema. Uite o poza in care sunt doua curbe tipice, de la barcile late pt. cruising si barcile inguste pt. curse:
Revenind la povestea cu stabilitatea dinamica, pe vreme rea se pare ca barca nu prea sta la orizontala:
Ce-am scris sunt chestii teoretice, de la un om care mai mult a citit decat a vaslit si care se uita acum la zapada, nu la apa ... deci trateaza-le ca atare
Rog pe cei mai pregatiti sa ma corecteze unde am gresit.