alimentatia la bord

Ce stiti despre alimentatia in timpul croazierelor pe mare.
Ce se obisnuieste sa se manance? Este pescuitul o varianta "consistenta" ?

Apa cat timp se poate pastra in tancuri in buna stare, potabila?
 
Nimeni nu sufla o vorba pentru ca pui problema la modul prea general . Pemare se mananca ceea ce se mananca si acasa . Doar ca sunt provizii ambalate mai bine , calculate mai bine . Daca te gandesti la o traversare de ocean , pescuitul reprezinta doar partea de fun , nu te poti baza pe pescuit . de fapt nimeni nu ia in calcul pescuitul ca aport real , dar oricine se bucura de peste proaspat la bord .
Insa daca te gandesti la croaziere de cateva zile , in acest caz se face aprovizionare in fiecare port cu legume proaspete , fructe , carne , pesmeti , etc.

Despre apa : e foarte pretioasa , de aceea se investesc multi bani in instalarea pe barca a ceea ce se numeste desalinizator - un aparat ce produce apa potabila folosind apa de mare . Insa acesta consuma multa energie...si aici lucrurile se complica . Dar exista solutii , insa ele incep sa consume bani multi ( generatoare diesel sau eoliene , panouri solare , etc )
 
Un desalinizator e mana cereasca ptr cei ce isi pot permite asa ceva. Dar cel mai ieftin desalinizator pe care l-am vazut pe net la o cautare din curiozitate, era de aprox 7000 USD....
Clar nu e de mine :)
 
Un desalinizator e mana cereasca ptr cei ce isi pot permite asa ceva. Dar cel mai ieftin desalinizator pe care l-am vazut pe net la o cautare din curiozitate, era de aprox 7000 USD....
Clar nu e de mine :)

Asa este , sunt scumpe ... exista insa si desalinizatoare mici , manuale facute de elvetieni . Si ele sunt scumpe , dar nu atat de rau. Insa fara desalinizator cum rezisti 30 zile cat dureaza minim o traversare de ocean ?

Eu cred ca pentru o persoana , baut si spalat , e nevoie de minim 6-8 litri de apa /zi . Daca te duci singur ai nevoie de peste 200 litri , daca nu cumva 300 , ca sa fi linistit . Daca sunt 4 persoane in echipaj , e clar , iti mai trebuie o barca sa cari toata apa necesara .
 
Ron Reil, fostul skipper pe Sea Dart, un cruiser de 21' (chiar celebru http://ronreil.abana.org/dart.shtml ) spune urmatoarele despre consumul de apa mai ales in conditii de climat tropical:
- prin transpiratie, corpul pirde sare si alte minerale
- bind apa proaspata, chiar si in cantitati mari, senzatia de sete persista
- el amesteca un sfert apa din mare si 3 sferturi apa potabila (zice ca dupa o perioada s-a obisnuit)
- se spala folosind apa din mare (si un sapun special deoarece unul normal nu face spuma in apa sarata). Ajuta contra infectiilor iar ca sa evite senzatia neplacuta a sarii care ramine pe piele dupa evaporarea apei, se stergea imediat cu un prosop.

Personal am de gind sa incerc aceasta tehnica dar cind voi ajunge mai departe de mal. Un desalinizator este excelent, dar alternative in cazul ca nu-ti poti permite unul, sau cel pe care-l ai s-a defectat sint binevenite. O alta modalitate de a reduce consumul de apa, mentionata de Ron, este folosirea unei oale de presiune pentru gatit. Necesita mai putina apa si ofera avantajul ca elimina pericolul de arsuri in special pe mare montata. Alte citeva amanunte referitor la tancurile de apa (climat tropical) ar fi adaugarea unei lingurite de clorina pentru a evita cresterea algelor precum si un sistem de drenaj a apei de ploaie cind vasul este la ancora folosind prelata ce acopera puntea din spate. Apa se scurge direct intr-unul din cele doua tancuri de apa.

Si aici citeva detalii referitor la construirea unui compartiment frigorific (Maarten Adriaans website):

<<< At the right side of the stove is a custom made cooling chest.
I started the cooling chest by making a plywood box, which was made as large as possible given the space available.
This plywood box was constructed using “liquid joinery”.
Plywood panels are sawn and taped together, using masking tape on the outside of the chest. Then the whole thing is braced to keep it square, and then all inner joints are covered with thickened epoxy, forming a nice rounded fillet.
After the epoxy has hardened, the tape is removed and the fillets are covered with glass-tape and epoxy.
This box was then insulated at the inside, using 2 inches of high quality foam.
Inside this insulation a plywood box was made.
The inside of this inner box is also filleted and covered with glass tape and epoxy.
A covering lid is made, using the same building methods, incorporating 1 or better 2 good sealing gaskets, because the seam of the lid is the most likely place where cold is being lost. I’m very happy with the result, although the cooling chest is only 30 litres (6,5 gallon), if opened not to often it can keep food and beer cold for 3 to 4 days !
>>>
 
Sunt foarte bune toate solutiile de economisire a apei sau de colectarea ei de la ploaie . Totusi nu te poti baza pe asta... trebuie desalinizator . Nu poti baga 200.000 Euro intr-o barca de traversat oceanul fara sa cumperi si un desalinizator de cateva mii...
 
Sunt de acord: cand cumperi o barca de peste 100k e normal sa iaba si un watermaker. Nu contest utilitatea lui.

Dar poate e cam scump ... si mi-as strepezi dintii cu el :)

Asa ca mai bine studiez alternativele. Si uite ca sunt!
 
Ron Reil, fostul skipper pe Sea Dart, un cruiser de 21' (chiar celebru http://ronreil.abana.org/dart.shtml ) spune urmatoarele despre consumul de apa mai ales in conditii de climat tropical:
- prin transpiratie, corpul pirde sare si alte minerale
- bind apa proaspata, chiar si in cantitati mari, senzatia de sete persista
- el amesteca un sfert apa din mare si 3 sferturi apa potabila (zice ca dupa o perioada s-a obisnuit) >>>

Am lucrat o perioada in Emirate, si ne invatau ca trebuie sa mancam sarat , condimentatca sa asimilam apa in organism dar , daca eram deshidratati trebuia sa evitam consumul de sare, condimente, cafea, ceai, etc; trebuia sa bem doar apa !

As mai avea cateva intrebari totusi:
Ce alimente se consuma de regula pe mare? Care ar rezista in timp mai bine? ( cu exceptia conservelor ). Dar altceva ? Mai healthy ? Orezul ? Graul? Paste? Se iau vitamine? Alcoolul e voie? :) E scumpa aprovizionarea cu provizii in porturi?

Si inca o intrebare, ptr cei cu experienta: cum se spala hainele pe mare? In apa de mare sau in apa dulce?
 
Ultima editare:
consider ca pentru cei care vor sa se antreneze pentru voiaje lungi (si nu vorbesc din experienta personala) .... frugalitatea si alternativele naturale ar trebui sa fie o a doua natura ....
toti dorim sa fim pregatiti pentru toate gusturile si asteptarile celor ce vor veni pe ambarcatiune. .....
ca viitor skipper, va trebui sa alegi in functie de clima, durata, numar de persoane, si echipaj (sau calatori) ....
poti avea sampanie si icre negre pentru o audienta mai simandicoasa ..... desi s-ar putea sa risipesti orzul pe giste .... si dupa ce iesi in larg .... nu mai au nevoie decit de pastile de rau de mare ...... (sau si mai rau .... la jumatatea sejurului va trebui sa-i treci pe ceai si pesmeti)
personal, m-as axa pe orez, fasole, paste, brinzeturi, conserve, carne afumata....
cel mai bine ar fi sa incerci in timpul verii sa consumi 1-2 saptamini alimente pe care dupa ce le-ai cumparat nu trebuie sa stea in frigider .... si sa vezi ca imaginatia ta culinara te va duce in directia potrivita .... (acum vorbesc din experienta de speolog ..... se faceau concursuri ca sa vedem cine inventeaza cina cea mai aiurita)
sint multi oameni care au trecut oceanul in amabarcatiuni care nu au costat 200k si nu au avut echipamente ultramoderne (altii cheltuiesc cu mult mai mult) .....
este adevarat ca nu au avut un sejur de 5 stele .... dar sincer cred ca doreau sa implineasca ceea ce altii au realizat inaintea lor poate chiar in conditii mult mai precare ......
si acum pe o nota mai hazlie, trebuie sa-ti spun ca butoiasul cu rom de Jamaica sau Cuba il consider o necesitate .....
trebuie doar sa fii atent sa pui clorina in tancul de apa si nu in butoias .....
 
Fara a avea experienta pe mare, dar dupa ce-am calatorit prin diverse locuri in lume, cred ca e important sa te adaptezi la bucataria locala a locului pe care-l vizitezi. Nu vei putea sa mananci oriunde gratar de porc de ex :)

Ca sa-ti incerci stomacul, incearca sa mergi la un restaurant indian, chinezesc, tailandez si sa mananci "o ciudatenie" de acolo. Bineinteles, e indicat sa fie preparata traditional, nu o adaptare. Dupaia evalueaza "pagubele" si incearca sa fii obiectiv la deschiderea catre alte culturi culinare.
 
Ca sa-ti incerci stomacul, incearca sa mergi la un restaurant indian, chinezesc, tailandez si sa mananci "o ciudatenie" de acolo. Bineinteles, e indicat sa fie preparata traditional, nu o adaptare. Dupaia evalueaza "pagubele" si incearca sa fii obiectiv la deschiderea catre alte culturi culinare.

Din putina mea experienta cu alimentele altor natii am tras concluzia ca mananca aceasi mancare ca si noi, doar ca difera un pic modul de preparare si procentajele din compozitie. Mie mi s-a parut ok.Am si unele rezerve dar cred ca ne putem adapta.


x_petrolist -10tks ptr sfaturile excelente, mai ales ptr cele referitoare la butoiasul de rom :)
 
Ultima editare:
Revin cu o intrebare :

Stie cineva cum se spala hainele pe mare, in timpul voiajului? In apa de mare sau in apa dulce? Suna stupid rau intrebarea dar cred ca ptr o luna de navigat pe mare ... fie iti trebuie un sifonier de ciorapi, unul de chiloti, unul de tricouri, etc ...
Ce sa mai vb daca mai ai cu tine si o femeie ? :D

Plus inca o intrebare : ce sunt acelea washboards ?
 
Ultima editare:
Revin cu o intrebare :

Stie cineva mum se spala hainele pe mare, in timpul voiajului? In apa de mare sau in apa dulce? Suna stupid rau intrebarea dar cred ca ptr o luna de navigat pe mare ... fie iti trebuie un sifonier de ciorapi, unul de chiloti, unul de tricouri, etc ...
Ce sa mai vb daca mai ai cu tine si o femeie ? :D

Plus inca o intrebare : ce sunt acelea washboards ?

Poţi să faci aşa: legi nădragii cu o frânghie şi îi tragi după barca toată noaptea. Dimineaţa, conţinutul îl pui în tigaie şi ţi-l faci mic dejun.

PS: Dacă eşti în caraibe şi te urmăreşte o puicuţă furtunoasă care răspunde la numele Katrina, Maria sau Alice, ai umplutură pentru cozonac.
 
Ultima editare:
Capitane Nemo ...... ai pus punctul pe "i" ...... atitudinea pozitiva si umorul ..... sint ingrediente de nelipsit ....

Correct, subscriu, umor sanatos 100%. Se vede d-le cine il citeste Catavencu :D !

Revin insa cu intrebarea de mai sus si cu o explicatie clarificatoare. Noua barbatilor ne este mai usor sa trecem peste dificultatile impuse de un regim mai sever de navigatie cu o barca fara pretentii. Ce facem insa daca ne propunem ca in calatorie vom lua cu noi copii sau femei ?
 
Salut Mariani. In legatura cu alimentatia la bord in conditii extreme, este foarte interesanta cartea medicului Alain Bombard - "Naufragiat de bunavoie" aparuta la Editura Stiintifica 1960 care trateaza profesionist aceasta problema. Locuind in Galati , daca nu ai citit-o , ti-o pot pune la dispozitie cu placere.
 
Revin cu o intrebare :

Stie cineva cum se spala hainele pe mare, in timpul voiajului? In apa de mare sau in apa dulce? Suna stupid rau intrebarea dar cred ca ptr o luna de navigat pe mare ... fie iti trebuie un sifonier de ciorapi, unul de chiloti, unul de tricouri, etc ...
Ce sa mai vb daca mai ai cu tine si o femeie ? :D

Plus inca o intrebare : ce sunt acelea washboards ?

Raspunsul e simplu: Nu se spala! Hainele se spala doar cand intri intr-o marina unde gasesti masini de spalat si toate conditiile. De spalat rufe in mars n-am auzit nici la cei care au masina de spalat automata instalata pe barca pentru ca iti consuma doua resurse vitale: apa si energie electrica.
Cate haine crezi ca porti pe tine intr-o luna de zile pe barca in climat mediteraneean? Iar femeile si copii se adapteaza foarte usor la viata pe barca si mai ales la stilul vestimentar.
Nu vad unde ai putea sa mergi o luna fara sa intri la uscat decat daca treci oceanul. Dar pana atunci vei avea destula experienta de yachtsman si vei afla singur cum sa te descurci pe barca.

Ca principiu general: viata pe barca difera total de viata pe uscat. Nu faci in acelasi mod nimic sau aproape nimic din ce faceai pe uscat. Nu va luati dupa emisiunea aia de la TV unde croazierele vedetelor autohtone incep si se termina intotdeauna cu o cupa de sampanie. Incepand de la activitatile elementare: dormit, mancat, igiena, mers, nimic nu e la fel, totul se face adaptat la conditiile de navigatie.
Spunea Desjoieux intr-un interviu: Cand dormi pe barca, dormi numai cu ochii dar urechile iti raman treze pt a sesiza orice zgomot nelalocul lui. Avea dreptate, te poate trezi pe barca si zgomotul facut de schimbarea directiei valurilor.
De mancat trebuie sa incerci sa vezi ce ti se potriveste si cu ce te poti descurca pe barca pe care o ai. La mine in mars baza e din supele instant la plic, pastele italienesti liofilizate si salatele facute din conservele de ton cu porumb. Cand esti la ancora sau in marina, mananci ce poftesti ca uscatul e aproape. Eu intr-o marina din Grecia am mancat o vara intreaga calcan si barbun la gratar si nu ma saturasem. Vorba celui care mi-a vandut barca: mancarea gasesti intotdeauna sub barca!
Apa vei consuma mai putina ca pe uscat: te speli cu apa de mare si cu sapun special - costa vreo 5 euro si spala f bine. Sau te speli cu stropitoarea de gradina sub presiune si consumi vreo 2 litri.
La gatit folosesti si apa de mare in proportie de minim 33% iar vasele si fructele le speli tot cu apa de mare.
Despre desalinizatoare: vedeti statisticile de la ARC cati aveau asa ceva si cum s-au comportat minunatiile la drum lung.
Iar washboard e scandura aia cu tabla striata pe ea pe care se spalau rufele inainte de a se inventa masina de spalat. Lopitau parca ii zice in Ardeal.
 
Salut Mariani. In legatura cu alimentatia la bord in conditii extreme, este foarte interesanta cartea medicului Alain Bombard - "Naufragiat de bunavoie" aparuta la Editura Stiintifica 1960 care trateaza profesionist aceasta problema. Locuind in Galati , daca nu ai citit-o , ti-o pot pune la dispozitie cu placere.

Trebuie sa fie extraordinara! Poti sa iti verifici mail-ul te rog?
 

Back
Sus