Ca sa-ti poti duce familia la mare ai nevoie de sa zicem de un avion cu 4 locuri si licenta de pilot PPL (Private Pilot License). Avioanele cele mai folosite din gama asta sunt de genul Cessna 172 sau Piper PA-28, batranici ce pot fi cumparate la second cu cateva zeci de mii de euro, ca de noi nu vreau nici sa stiu. Fiind aeronave certificate intretinerea se poate face doar de catre personali calificat&autorizat, aterizare/decolare doar de pe aerodroame certificate, hangarare sau parcare, astea presupunand costuri de operare anuale destul de mari - mii de euro. Folosesc Avgas 100LL care nu se prea gaseste la noi, GA (General Aviation) fiind cam pe nicaieri la noi in tara (mai ceva decat yachtingul).
PPLul se poate obtine la SSAv Scoala Superioara de Aviatie Civila sau la privat la RAS Tuzla, implica multa teorie, minim 45 ore de zbor, examen la AACR Autoritatea Aeronautica Civila. Costuri undeva intre 6K si 10K euro. Se cere certificat medical clasa a IIa, nimic deosebit pentru un om cat de cat intreg.
Cessna 172:
Piper PA-28:
Alternativa ultralight inseamna avioane mici pana la 475 kg totul in zbor, 2 locuri, preturi la second intre 5K si 40K, noi chiar si 120K pentru Flight Design CTLS. Merg cu benzina Premium 95 fara plumb, auto, consum 13-20l/ora. Pot ateriza oriunde, intretinere la alegere, proprie sau mecanici.
Pentru licenta teorie tot ca la PPL, 40 ore de zbor, scoala cu diversi privati, 3k-4k-5k. Examen cu Aeroclubul Roman.
2 membri barcaholici in ultrausor: