Scurta istorie a alegerii unei barci
Cred ca esti in aceeasi situatie in care m-am aflat acum 1 an cand am decis sa-mi iau propria “cada” si sa nu mai apelez la amicii pescari apropitari de corpuri plutitoare, pentru iesiri la sanul doamnelor Dunare si Delta.
Am avut in timp ocazia sa incerc destul barci, barcaze, “cazi” (cum le spun eu), incluzand aici si cele patru modele mai sus mentionate, pentru ca in final sa ma decid asupra Lotusului.
Am sa-ti spun si care au fost motivele mele si de ce in final am ajuns sa aleg Lotusul. De la inceput trebuie spus ca ideea de la care am plecat a fost aceea de a lua barca noua si nu SH, din considerente lesne de inteles.
Lotusul si Nufarul sunt surioare, prima fiind mai ingusta (1,60), cea de a doua usor mai lata (1.80) – aici m-am gandit la trasul la rame, iar balanta a inclinat clar in favoarea Lotusului; un alt argument care a inclinat balanta tot catre Lotus a fost greutatea barcii – Lotusul are in jur de 120kg, pe cand Nufarul are in jur de 140kg – iar de aici rezulta faptul ca e nevoie de o alta motorizare. Lotusul gliseaza cu o singura persoana (adica subsemnatul care – off off – bat suta) cu motorasul din dotare (Mariner de 10CP), pe cand Nufarul gliseaza tot numai cu o persoana de la minim 15CP in sus. Ideea este ca la Nufar, ca sa fie treaba OK, ne gandim aici si la o barca plina de bagaj plus 2-3 persoane, trebuie motor de minim 40CP. Punand motor mai mare de 20CP, barca trebuie inmatriculata, deci cost suplimentar, care din cate stiu se situeaza undeva in jurul a 700-800 RON. Lotusul cu motor mai mic sau pana in 20CP nu trebuie inmatriculat.
Revenind la Lotus, iti spun din experientele din noiembrie anul trecut, cand am mers in Delta, iar motorul de atunci (un Mercury de 20CP) a incetat subit din viata “prin deces” nemairaspunzand la nici o resuscitare, si am fost nevoit sa apelez la o “taraboanta” de Tohatsu 3.5CP in 2 timpi, care si-a facut treaba onorabil si a carat 3 zdrahoni cu tot cu bagaj de la Plopu prin Canalul Lipovenilor pana la Holbina si inapoi, fara pretentii de glisare sau alte fonfleuri, prr prr prr, dar ne-a dus, pentru ca pana la urma a mai contat si barca.
Despre Laguna… am incercat si modelul de 4.1m (in jur de 100kg) si pe cel de 4.8m (in jur de 120kg – deci similara Lotusului). Nimic de zis, toate bune si frumoase, gliseaza mai usor decat Lotus/Nufar, cu observatia ca ambele sunt barci joase, cu o inaltime undeva la 0.55m, bord liber ramas deasupra apei aproape de o palma, ceea ce nu m-a incantat deloc, preferand Lotusul, care este usor supra-inaltat si situindu-se undeva la 0.70m, cu ceva mai mult bord deasupra apei. La fel de adevarat este si ca sta mai rau la vant, dar prefer sa ma bata oleaca mai tare vantul in bord, dacat sa stau mereu cu grija la apa care mi-ar intra in barca de la cel mai mic brizant.
Despre barcile de la Cirus… hmm am spus din start pass. Cred ca am vazut oleaca de barcutze in viata mea, dar in avantajul lor nu cred ca este decat pretul. Am un amic care a avut un Ibis (3.9m) dotat cu un motoras Johnson de 4 caluti – o bijuterie. Dar doar motorul, pentru ca barca nu prea… Dupa 2-3 excursii in Delta, beneficiind de avantajul de a fi purtata pe portbagajul masinii, a suferit un mic infarct, adica nu i s-a rupt decat oleaca (adica de tot!) oglinda, noroc de omul meu care-si asigurase motorul, altfel il cauta si acum in mijlocul Dunarii. Apoi, mai este si forma care, in opinia mea, le dezavantajeaza… si (fie-mi iertat!) parca-s facute din coala de hartie, atat sunt de groase. Apropos, ati vazut cum incearca lipovenii barcile de fibra? Cu barca pe uscat, pusa pe cauciucuri se urca frumusel zdrahonul in barca si sare nene-n barca de-i sar fulgii. Si lui si barcii. Si daca nu se sparge inseamna ca e buna. Eu nu am avut curaj nici pe uscat sa ma urc in barca amicului meu.
Despre barcile de la Romcraft… barci scumpe, care iau fata, si doar atat.
Una peste alta, ia-ti o barca functie de ce doresti sa faci cu ea. Iarasi ca parere pesonala, daca vei merge la pescuit, ia-ti barca cu rame, nu aspirator de pasarici… Si aici ma voi da iarasi exempu! Acum 4 ani, pe lacul Fortuna in Delta la sfarsitul lui noiembrie, cu un Glastron 5.6m cu motor “foarte tare” de 120CP, care la fel a incetat din viata. Neavand rame si bazandu-ne doar pe motor, imagineaza-ti cam de cate telefoane in genul emisiunii lui Iantu (adica suna un prieten!) a fost nevoie, pana cand am gasit pe cineva care sa ne culeaga din frig dupa vreo 4 ore. Lectie invatata – barca cu rame si ramele, plus ghionderul intotdeauna
in barca.