Bărci cu motoare pe abur

Mai de mult, pe aici pe undeva, Levy, parcă, sau Vali nu mai îmi aduc aminte exact cine, îşi imagina ce bine ar fi dacă şi-ar face o barcă, cu care să meargă pe Dunăre şi în Deltă, şi care să fie propulsată de un motor cu abur, căci combustibil s-ar găsi pe malul apei, iar apă .... Mi s-a înfipt adânc în minte acest post şi m-am gândit de multe ori la el pentru că nici mie, care vreau să mă ştiu independent de orice pompă de benzină, conductă de gaz sau priză electrică, nu-mi displace această idee. Nu am făcut nimic însă în a căuta ceva informaţii pe această temă.
Am ezitat mult până să încep acest topic.
Am ezitat că o asemenea temă la noi, în Ro., ar putea fi hilară.
Dar dacă s-a făcut un topic despre schimbat becuri, mi-am zis ce mai contează unul despre motoare cu abur.
(Parcă văd că sâmbătă dacă o să vin şi eu la Buciu la bază, nu o să pot să mă apropii de locul de împrietenire pentru că o să mă fugăriţi cu pietre, iar admin-ul o să-mi dea interzis pe forum 10 ani :mad:.)
Am ezitat pentru că nu am cunoştinţe, mai bine zis nu cred, ca în Ro. să existe aşa ceva. Şi oameni care să se priceapă la aşa ceva. Motoarele voluminoase şi de negăsit şi combustibil adevărat (cărbune) pentru acestea ridică serioase probleme la noi pentru o astfel de barcă.
Totuşi mai experimentaţii Vali şi/sau Vicenţiu, care stau mai aproape de Dunărea, într-un port cu tradiţie, ar putea să ne spună câte ceva despre acest tip de barcă şi, mai ales, motor/sistem de propulsie.
Ce ziceţi este fezabil la noi aşa ceva? Aş găşi în Ro. un motoraş pe abur cât de mic să-mi fac şi eu o bărcuţă ca cea visată de Levy sau vali? Ca cel care propulsează bărcile de aici : http://www.selway-fisher.com/Steamup20.htm#INDIAN
Bănuiesc că la imperialişti s-ar găsi asemenea motoare, dar la nişte preţuri la care nu vreau să mă gândesc.
Aşa că lăsaţi schimbatul becurilor şi să vorbim de bărci cu motoare pe abur.

P.S. Poate cu ocazia asta o să-l cooptăm pe forum şi pe socrul meu care a fost mecanic şi pe locomotive cu abur şi o să-mi găsesc un aliat în familie cu care să mă dau cu barca :):):).
 
Ultima editare:
Vezi aici: http://www.malcolmdonald.com/sailingmoviearchive.html la Glorious Steam. Si mie imi plac, dar inainte de a avansa un plan/proiect, nu prea am cunostinta de motoarele pe aburi. Banuiesc ca stuful si radacinile de pe mal sunt si unde si au capacitate calorica mica. Ma gandesc la unul pe peleti, dar mai trebuiesc facute niste calcule dupa modelul centralei termice. Avem ce ne gandi la iarna :D:D:D Si i-am descarcat toate filmele lui Malcom de aici. Cum ma enerveaza unul in trafic sau prind cozi pe la ghisee, cum ma duc acasa, iau un CubaLibre in mana, pun DVD-ul si ma linistesc.
 
in sfarsit o tema "normala"

Bănuiesc că la imperialişti s-ar găsi asemenea motoare, dar la nişte preţuri la care nu vreau să mă gândesc
De ce va autodescurajati?
As supune atentiei/analizei (in afara de fotografiile atasate - despre barcaze cu aburi) urmatoarele:
a) sunt o multime de firme mici (de regula gen one man show) , care ofera kit-uri (nu doar pt. jucarii scara 1:3 ci motoare pana la 10-15kW (14-20cP) apte de-a propulsa o barca de dimensiuni rezonabile (sa zicem deplasament <2to, Lmax <7m, desigur regim deplasament, nu glisaj).
Pretul - daca se ia kit-ul fara cazan este MULT sub pretul unei "rasnite" japoneze noi, de 20CP in 4 timpi, si a carei intretinere , calculata la o utilizare modesta, de 100ore/an dubleaza (cel putin) costul motorului in 5 ani.

b) intretinerea unei masini pe aburi este simpla si multe se pot face in regie proprie.
Unii ma pot contrazice - deci intrebare de baraj, in avans:

//In afara de judecata sanatoasa si sarguinta (taraneaseca & robusta :-)) ce era necesara pentru calificarea masinistilor de la morile din anul de gratie - sa zicem 1915 ? //
Asemenea mori existau cam peste tot, si in Vechiul Regat, si la o densitate ceva mai mare in Banat si Transilvania (iertata sa-mi fie insertia local-patriotica !)

Majoritatea erau actionate de motoare pe aburi, si un procent mult mai mic de dielese superb de lente.
Motoarele mergeau la 40-100 rot /min (in sarcina!) cu expectanta de viata de o vesnicie, daca erau cat-de-cat intretinute!//

c) un motor pe aburi nu este neaparat greoi (exemple pt. variante noi, cu cilindri oscilanti, ceva mai incolo, daca tema "se va infierbinta" :-)

d) intr-o Romanie invadata de rebut industrial importat (de la playere MP3 pana la televizoare si monitoare, cam totul este de import, expectanta de viata mult sub 5 ani! dar ajunge sa treceti prin magazinele Brico ,BauMax, Practiker etc. si puteti admira scule confectionate din ceva similar fierului -beton, bormasini care se dezmembreaza la prima utilizare si betoniere Made in Portugal - nici zgura nu s-a curatat de pe suduri inainte de vopsire, de calitatea sudurii ce sa mai vorbim? e sub nivel de Prima Incercare a Ucenicului Retardat.
Nici 10% (la cota valorica) din oferta acelor magazine nu provine din Romania...)

din pacate s-a inradacinat pesimismul gen
-Dom'le aici nu poti sa faci productie!
O fi, nu ma pot pronunta.
Stiu insa mai multe locuri, unde se reparau masini pe aburi si locomotive.
Nu este exclus ca tehnologia sa poata fi readusa la suprafata...

In oraselul in care am copilarit era o fabrica care repara locomotive pe aburi, mai ales de ampatament ingust pentru exploatari forestiere.
In afara de Arad, masini pe aburi se produceau la Resita si Odorheiu Secuiesc, dar de reparat se repara in foarte multe locuri, cam fiecare regionala CFR avand atelier/remiza de reparatii.

Aveam cam varsta de 7 ani pe cand tata a aranjat cu o cunostiinta sa calatoresc pe Valea Gurghiului , chiar in locomotiva , dus-intors (cca. 2*45km).
Cazanul se incalzea cu deseuri de lemn, doar la preincalzire se baga carbune.
Incepand de la aceea calatorie simpatizez cu masinile pe aburi :-)

Incompetenta celor din Ministerul Transporturilor a condamnat caile ferate inguste la moarte.
Majoritatea deserveau zone de exploatari forestiere, conform calculelor transportul materialului lemnos ar fi fost mai ieftin cu camioane.

Nici nu a crescut iarba bine in locul sinelor si macazelor ridicate (date la fier viech) - a venit prima criza de petrol (1974) si transportul bustenilor cu/pe peridocuri a devenit mult mai scumpa, decat pe cale ferata.

Garniturile urcau vaile de regula aproape goale - sau cu provizii pentru muncitorii forestiere, si coborau valea incarcate, deci nu aveau nevoie de locomotive de putere mare.
Asa au disparut cateva zeci de cai ferate in munti, si "supravietuitorii" sunt exceptii (Turda-Valea Ariesului - cel putin in sezonul turistic; Tg. Mures-Sovata -dezafectat dar mai exista sinele; Covasna - functioneaza).

e) punand la o parte pesimismul pomenit la punctul precedent, s-ar putea ca productia unor motoare mici - functionand in regim permanent sa fie (sau sa devina) din nou rentabila, avand in vedere si preturile de combustibil.
web-ul este plin dee proiecte, studii, prototipuri si descrieri de serii mici, in care o "ferma" de colectoare solare alimenteaza cu aburi un motor cu expansiune (multicilindru) sau cu cilindri oscilanti, in orice caz ceva cu randament mai bun decat "stramosul" clasic.
Personal simpatizez aceste combinatii de high-low-tech (dar este desigur o chestiune de gust).

f) Daca productia este fezabila in Romania?
Nu stiu...
Daca va tabari de la RAR si ISCIR pana la fisc toata aparatura de fabricat edicte pe bietul intreprinzator? ( TVA la stuful ars, nene!!)
Sincer nu stiu, este de asteptat...
Dar stiu un lucru si sunt sigur de justetea afirmatiei.
Daca o firmulita gen one-man-show poate produce un kit in SUA, se poate produce si in Romania!
Daca merita?
Vox populi -va decide.

g) daca m-as apuca acum de un asemenea proiect,
(individual, si fara sa ma recalific in strungar, frezor, sudor si antreprenor - deci un proiect tip "hobby are omu'")
as "scormoni" un pic, intre ofertele de kit-uri, si prin ce ofera de ex. piata din India (au o multime de copii de "chestii" tehnice de pe timpurile coloniale , realizate in calitate buna).

Nu tine strict de subiect, dar am cateva rindele Made in India si sunt multumit de calitate ( http://www.anant-tools.com/iron_bodies_bench_planes.html

Fotografiile atasate sunt facute (diversi ani) la targul Hanseboot, Hamburg.
 

Atașamente

  • A_originalul_in_port.jpg
    A_originalul_in_port.jpg
    98.9 KB · Vizualizări: 126
  • B_nou_cu_motor_din_1900.jpg
    B_nou_cu_motor_din_1900.jpg
    113.7 KB · Vizualizări: 115
  • C_nou_cu_motor_din_1900.jpg
    C_nou_cu_motor_din_1900.jpg
    44.8 KB · Vizualizări: 123
  • D_replica.JPG
    D_replica.JPG
    121.8 KB · Vizualizări: 116
  • E_replica.JPG
    E_replica.JPG
    159.5 KB · Vizualizări: 110
Ultima editare:
o sa fie o problema si alimentarea cu combustibil(carbunele). care se gaseste din ce ince mai greu.. eu am cautat pt a forja ceva si tr sa sapi mult sa dai de carbune..dar ce sa faci daca in romanica oamenii mai bine stau someri pe langa mine decat sa scoata si sa-l valorifice. ma refer la anina unde s-au inchis toate minele..si acolo era carbune nu gluma.
 
Frumos povestit. Mulţumim pentru implicarea în discuţie solpet.
Nu sunt descurajat că nu s-ar putea face aşa ceva în Ro, ci de faptul că nu găsesc oameni care să facă aşa ceva şi care să se priceapă la aşa ceva, care să-ţi explice cum pui conductele, unde pui un robinet, când îl închizi şi când îl deschizi, unde e locul potrivit pentru un manometru sau pentru o supapă. Iar Aradul este cam departe pentru mine.
Solpet, ai pus problema ca pentru un plan de afaceri, de parcă aş intenţiona ca pe lângă atelierul de vele să-mi fac şi un atelier pentru motoare cu abur. Nu, dimpotrivă, mi-ajunge, vreau să văd cât m-ar duce (ca preţ) un asemenea motor, care nu vreau să gliseze, desigur, căci nu sunt mort după viteze, sau ce ar însemna dacă m-aş apuca să-mi fac unul dacă reuşesc să-mi fac rost de un plan.
Nu prea am timp şi nu prea ştiu ce cuvinte cheie să bag în Google să ajung la acei one man show.
Cred că un asemenea proiect ar fi fezabil în Ro dar cu multă bătaie de cap.
Nu am idee cum este pe la imperialişti, dar când am auzit iar de ISCIR, mi s-a cam tăiat un pic elanul, căci dacă trebuie să-mi dea un înscris (certificat, agrement - cum i-o zice) la un motor pe care vreau să-l fac mi-e să nu coste mai mult de motorul.
Deja i-am dat fratelui meu, ce are calificare de prelucrător prin aşchiere şi de multe ori mi-a oferit soluţii foarte ingenioase la unele probleme, temă de cercetare.
Nu ştiu dacă aş găsi o schemă cât mai completă şi explicită, pentru neştiutori, pe net pentru un asemenea motor.
Pe urmă mai este o chestie la care nu mă pricep partea de transmisie şi "cutia de viteze" (faţă - spate) care bănuiesc că diferă de cea de la diesel.
Dacă nu găsesc mă gândesc să ajung pe la Politehnică pe la vreo catedră de motoare termice, cu speranţa desigur că voi găsi ceva acolo, pe abur şi nu diesel.
 
Ultima editare:
Trebuie numai să cauţi.
Iată ce am găsit la simpla tastare "steam en"

http://www.john-tom.com/html/SteamPlans.html
http://www.steamech.com/marine-engine-model.htm planuri pdf 8 USD sau 22 de buc. componente gata tăiate cu 68 USD
http://www.mydiyplans.com/steam_engine.html
http://npmccabe.tripod.com/steam.htm
http://www.john-tom.com/MyPlans/Steam Engines/MarineEngine.pdf
http://www.john-tom.com/MiscrPlans/PlansApr08/FrenchTwin.pdf care mi se pare cel mai complet. Mai rămâne boilerul, legătura dintre ele şi cine mai ştie ce.
 
Ultima editare:
Plan motor cu abur

Un plan pentru o barca normala gasesti in germania pentru 18 euro.Nu e prea mare are alezajul de 50 si cursa de 60mm dar duce o barca de peste 3 m.
Si un link sa te mai delectezi cu mecca barcilor cu motor cu abur.
http://www.steamboat.org.uk/register/html/reg8a.htm
Intre 2 sedinte de judecata ai timp sa rasfoiesti de la a la z.:D
Cu cazanul da ar fi o problema ca trebuie omologat iscir si aia numai aia asteapta sa mergi sa te rogi de ei cu ceva sa te taxeze.Dar nu e nici ala imposibil.Motorul nici pe departe,orice atelier mecanic dotat cu strung si freza ti-l poate construi.
 

Atașamente

  • Abur 1.jpg
    Abur 1.jpg
    34.4 KB · Vizualizări: 96
  • Abur2.jpg
    Abur2.jpg
    22.1 KB · Vizualizări: 84
Barca din poza e Felixul de la Selway Fisher construit de un neamt.Motorul are cam 1,5 CP si consuma 3-4 kg de lemn pe ora.
 
Îmi place că la o zi de la demararea acestui topic au început să se miște lucrurile, inclusiv telefonic.
Postez aici un motor cu un cilindru de 1000 lire, cel mai ieftin, de vânzare pe site/ul dat de Levy.
O canoe, ce nu am crezut că poate fi cu motor pe abur și o riva, i/am zis eu, care îmi place foarte mult.
Sunt curios dacă aș găsi un kit de motor să/l asamblez, în pod :), desigur.
 

Atașamente

  • motor.jpg
    motor.jpg
    75.3 KB · Vizualizări: 99
  • caiac abur.jpg
    caiac abur.jpg
    59.2 KB · Vizualizări: 83
  • JDcygnet.jpg
    JDcygnet.jpg
    71.4 KB · Vizualizări: 91
Ultima editare:
Cauți, găsești.
Câteva desene care m/au ajutat să înțeleg câte ceva din acest motor :
 

Atașamente

  • RSEprimer-SteamPlant.jpg
    RSEprimer-SteamPlant.jpg
    16.2 KB · Vizualizări: 68
  • RSEprimer-Watertube.jpg
    RSEprimer-Watertube.jpg
    9.4 KB · Vizualizări: 68
  • RSEprimer-EngineAnimation1.gif
    RSEprimer-EngineAnimation1.gif
    10.4 KB · Vizualizări: 67
Ma gandesc ca un asemenea motor are nevoie de cazan, care face destul de multa caldura pentru vara prin Delta, chiar si pe apa. Mai ales ca ai timpi morti, in care doar incalzesti apa, si viteza va fi mica, la 4 CP.
 
Cazanul este izolat termic nu degaja caldura altfel ar pierde mult din randament.

Şi ai idee cu ce se izolează, că bănuiesc că nu se izolează cu polistiren extrudat?
De cele mai multe ori am văzut că boilerele erau izolate cu scânduri de lemn dar între lemn şi boiler mai este ceva?
 
Şi ai idee cu ce se izolează, că bănuiesc că nu se izolează cu polistiren extrudat?
De cele mai multe ori am văzut că boilerele erau izolate cu scânduri de lemn dar între lemn şi boiler mai este ceva?
Cu vata minerala.
Acum se gasesc mult mai multe materiale termoizolante decat in epoca de aur a motoarelor cu aburi.
Topicul este foarte interesant, multumim de initiativa Lipan.
In cazul abordarii construirii a unui astfel de motor in regim home made este de vazut si oferta de piese din recuperari de la motoarele auto, ma refer la cilindri, pistoane, biele, vibrochene, etc care se pot adapta scopului propus.
Ar fi interesant un proiect conceput pe forum cu ajutorul unor useri mai priceputi in calcule.
PS
Intre timp a raspuns Smokey la intrebare.
 
Iar conductele fierbinti cu snur de fibra de sticla daca nu ma insel.
@ciby-da s-au facut tot felul de experimente cu motoare construite din compresoare si drujbe si cazane preluate de exemplu de la curatitoarele cu apa sub presiune si abur.
 
Mi-amintesc ca am vazut cand eram mai mic o "sala masinilor" pe un impingator, si tevile erau izolate cu un snur de azbest.
 

Back
Sus