birocratie maritima

salutare, sunt un clujean care vrea sa si construiasca o ambarcatiune de 12 m cu motor, preferabil fara vele, si sa se invarta prin lume cu ea. va rog ajutati ma cu info vis a vis de actele si formele necesare pentru inmatricularea ei. vreau sa cunosc reglementarile in vigoare si nu prea stiu unde sa caut. am inteles ca am nevoie de un permis international cat. A, (corect?), unde l pot obtine in romania, cat costa, cat dureaza, ce presupune, etc....
doua cuvinte despre barca: va avea cca 12 m lungime, sper sa incep construirea la vara,(parte din material l am cumparat acum doi ani, dar a venit criza), voi folosi in principal lemn si otel, si ma gandesc sa o echipez cu doua motoare de dacia 1310 (sunt extrem de usor de intretinut si reparat, am avut vreo 6 dacii, le am terminat in regim de santier).in proiectare si executie am sa ma ghidez dupa o lucrare pe care o consider de exceptie si o recomand calduros tuturor(pe net n am gasit nimic comparabil, nici macar de departe).se numeste "Proiectarea si constructia navelor mici" de M. Sgrumala si I. Bidoae, Bucuresti, Editura Tehnica, 1978.
orice sfat, sugestie, consiliere sunt mai mult decat binevenite si le astept cu nerabdare.
 
Salut, bine ai venit!

Ambitios proiect ... din introducerea facuta se desprind cateva idei:
- plecam de la plan: iti trebuie un plan (proiect) la ambarcatiunii, de preferat de la un designer "laudat", de preferinta recunoscut in UE, mai ales ca va fi de 12m si inmatricularea este obligatorie; fara sa contest calitatea cartii pomenite, din '78 au evoluat lucrurile, materialele si metodele de constructie

- toata birocratia cu inmatricularea incepe din momentul in care te apuci de constructie, inainte de a cumpara planul; trebuie sa contactezi ANR (la Dej sau mai bine la Dr.Tr. Severin sau Galati) pentru aprobari de constructie, urmarirea constructiei si toata tevatura; cand e gata tot ei ti-o inmatriculeaza; e un proces lung si destul de costisitor; sunt si alte variante, adica construiesti barca si o inmatriculezi intr-o tara calda ... dar nu stiu detalii

- cu motorul de dacie ... mai greu; in primul rand e benzina, poate un diesel ar fi mai bun; s-a mai discutat aici de motoare de masina marinizate, ideea era ca alea de masina au alt regim de turatie, trebuie racire adaptata -- e un topic pe tema asta

- ca sa "te invarti prin lume" ... iti trebuie un permis, sunt pe clase, de la D la A. Cu "D" mergi pe ape interioare, cu "C" poti iesi la mare 6 mile, cu "B" 12 mile si "A" e nelimitat. Partea proasta e ca se iau pe rand, si costa o kila de bani, birocratie si timp. Mai poti sa-ti iei permise de la alte tari: bulgari, croati, unguri (vezi oferta Constantin Sailing de ex.); S-a tot vorbit despre permise la sectiunea de legislatie

- ca sa te invarti prin lume doar cu motorul .... scump, domn'le scump, cu vele era mai ieftin :) Barcile astea cu motor fie sunt utilitare (pescuit, cabotaj, etc) sau de fite, si atunci stau mai mult pe langa statiile de combustibil :)

- mai vezi topicul asta, nu sunt diferente, atat ca e alt proiect; http://forum.barcaholic.ro/showthread.php/1006-Cruiser-cat-A-44-picioare
 
Bine ati venit!

Am inteles ca doriti o barca de croaziera motorizata cu care sa colindati lumea. Din pacate, motorizarea propusa de Dvs. nu prea corespunde scopului barcii, cel mai potrivit fiind un diesel marin sau un motor auto marinizat - astfel de solutii abunda peste ocean. la barcile cu motor.

Asa cum s-a spus mai sus, exista putine barci cu motor capabile sa traverseze oceane, motivul fiind autonomia redusa data de capacitatea mica de incarcare a rezervoarelor de combustibil.

Dincolo de costul constructiei, trebuie retinut ca si costurile de deplasare vor fi mai mari. Daca velistii se lasa purtati gratis de alizeu din Canare in Caraibe, un iaht cu motor inghite cel putin 3 EU/m.m. Iar distanta mentionata are trei zerouri!

Exista relativ putine planuri pentru iahturi relativ mici cu motor capabile de traversade, momentan imi vin in minte trawler-yachturile Curuira 42 a lui Roberto Barros si Passagemaker 43 a lui Bruce Roberts.

curruira_y01.jpg


TY43-AUST-02.jpg


Majoritatea covarsitoare a iahturilor moderne cu motor nu sunt capaible sa se indeparteze prea mult de o sursa de combustibil, cum de altfel nu sunt capabile sa faca fata unei vremi severe.
Terenul lor de joaca este in apropierea litoralului, pe lacuri si cai navigabile interioare.

Spre deosebire de iahturile cu motor la moda gen Pershing, Sunseeker, etc, asfel de iahturi de larg efectuaza traversade in regim deplasament la viteze economice de 7 - 12 noduri (sau in functie de motor), puterea redusa a motorului (motoarelor) fiind o problema in cazul conditiilor meteo foarte. Unele trawlere de croaziera au chiar o randa, cu care pot ajuta motorul si pot chiar largi autonomia.

O solutie de compromis ar fi un velier cu pilothouse de genul celei de mai jos sau un power sailer autentic. Astfel, faceti traversade predominant cu velele si folositi motorul pentru a face cabotaj.
slideshow69.jpg
 
Asta ca sa nu mai pomenim de faptul ca simpla diferenta dintre 2500 si 2800 de turatii inseamna un plus de aproape 30% in consum.
Dovada: ultima iesire din Croatia (pe acelasi parcurs Slade a alimentat vreo 88 de L in timp ce Plocica a alimentat cam 120 L de motorina)
 
preferabil fara vele
Care e marja de lucru la acest "preferabil"? Daca ai mai fost cu vele si nu ti-a placut ... asta e, dar daca n-ai fost cu vele, incearca o saptamana de charter sa vezi care-i senzatia :)

Asta ca sa nu mai pomenim de faptul ca simpla diferenta dintre 2500 si 2800 de turatii inseamna un plus de aproape 30% in consum.
Dovada: ultima iesire din Croatia (pe acelasi parcurs Slade a alimentat vreo 88 de L in timp ce Plocica a alimentat cam 120 L de motorina)
True, true ... si noi am avut in plus exercitii si manevre in marina Mandalina, manevre la Palmizana, manevre la Komiza si o zi in care am mers la timona "ad-labam" si Plocica a mers cu pilot automat. Pacatoase motoarele astea, va fi o revolutie adaptarea unei micro-centrale nucleare pe un fier de calcat!
 
Da se poate colinda lumea insa in functie de "bujet".Dupa motoarele de dacie imi dau seama ca bugetul e mic si in acest caz "lumea" s-ar termina pe la bosfor sau in directia inversa la odesa.
Un plan pentru o asemenea ambarcatie costa intre 1500-3000 de euro.Presupun ca,corpul navei vrei sa-l faci din tabla d otel si suprastructura din lemn.Sudarea tablei pe distante si suprafete mai mari cere o anumita tehnica care e stapanita de sudorii specializati in domeniu.Altfel corpul navei va fi valuri ,valuri.
Motoarele de dacie nu sant adecvate scopului in primul rand pentru ca te pot lasa "in drum" (citeste pe mare deschisa) cand ti-e lumea mai draga mai ales alea pana prin anii 90 facute dupa tehnica comunista.
Ca sa folosesti un motor de masina la o nava tebuie sa o marinizezi.Adica sa schimbi pe ici colea cate ceva la el.Radiatorul trebuie inlocuit cu un schimbator de caldura in cazul tau daca-l folosesti si pe mare cu circuit dublu ca sa nu bagi apa sarata in blocul motorului sa cristalizezi sarea in ea.Dupa aceea 2 schimbatoare de caldura de racit uleiul din motor si reductor.Dupa care se mai monteaza un reductor special de marina sa poti schimba mersul inainte si inapoi dintr-o maneta prin miscare lineara si nu prin "frecat la mamaliga" ca lamasini.Mai urmeaza un ansamblu care "aduna" apa de racire care iese din schimbatorul de caldura si gazele de esapament de la motor si le uneste dupa care se elimina printr-o conducta comuna in felul asta reducandu-se zgomotul generat de gaze.Schimbatorul de caldura presupune montarea inca unei pompe de apa care va trebui sa reziste la apa sarata din mare.
Poate ar fi bine daca ne-ai spune si bugetul de care dispui ca sa ne exprimam parerea cat de departe poti sa ajungi cu ea.Oricum iti urez succes la proiect.

PS:Si eu sant din jud. cluj din turda si vreau sa vin luna viitoare in tara.Daca imi lasi un nr.de tel. te pot clacsona sa ne intalnim sa povestim mai pe-ndelete.
 
salutare, levy, nr. meu e 0720117194, da un semnal cand apari. vreau ca aceasta barca sa fie ceva un pic mai deosebit, altfel ma duc si mi iau o coaja ce rugineste in ceva port spaniol si am scapat de o tona de hartie si un regiment de functionari plictisiti. deci, vreau sa aiba osatura din otel (ex: profil I, U, cornier sau teava rectangulara, dar cea din urma trebuie izolata si pe interior, iar asta i o chestie mai delicata). coca o vreau dubla: la interior placaj maritim, la exterior lemn de BRAD.(poate cu o invelitoare suplimentara de fibra de sticla la partea imersa). m am gandit la motoare de dacie nu numai fiindca sunt ieftine, ci si fiindca sunt low tech si ma descurc sa le intretin.(n am chef in mijlocul baltii sa ma zgaiesc la un motor ca cel pe care l am in ford ul meu. cat despre spare parts, cred ca voi avea spatiu destul sa iau inca unul de rezerva :-))). acum sa discutam propulsia: m am gandit la un sistem gen azipod, dar in loc de elice sa am jet de apa. nu cred c ar fi un capat de lume sa gasesc pe cineva sa mi l faca. deci, lantul energetic ar fi: motor termic, reductor, pompa (de tipul celor de pe sky jet uri), azipod. surplusul de caldura vreau oricum sa l folosesc la distilat apa. bugetul meu va fi undeva pe la euro 35.000, in cca 2 ani, pentru construit. pentru drum am niste promisiuni. te salut, mircea
 
merci de poze, ceva in genul barcii rosii mi as dori si eu. vazand unanimitatea de pareri vis a vis de vele am inceput sa le iau serios in calcul. initial le am exclus fiindca imi creste costul barcii, imi cere aptitudini in plus,(oricum inca nu am nici una), vantul nu i cel mai predictibil fenomen si este nevoie de oarecare efort fizic (eu voi calatori singur). ce nu inteleg, totusi, este de ce n as putea duce cu mine destula benzina sa traversez atlanticul pe ruta scotia, i-le faroe, islanda, groenlanda, canada? cel mai lung tronson de mare deschisa n ar fi mai mare de 500 km (270 m.m.)
pe unde as putea gasi ceva indicatori de consum?
 
fara sa contest calitatea cartii pomenite, din '78 au evoluat lucrurile, materialele si metodele de constructie
legile fizicii n au evoluat :-))))
poimaine am sa merg la dej, sa vad ce mi spun cei de acolo.
scoala aceea pare in regula. stii pe cineva care s a scolit la ei? vreau sa i contactez zilele astea.
ar mai fi problema designer ului. unde as putea gasi unul cu care se poate lucra? eu, cel putin, mi as fi dorit sa colaborez cu un inginer naval cu experienta in executie. sunt un pic speriat de proiectanti. in domeniul meu, (constructii civile), am ocazia sa vad relativ des proiecte si solutii de a dreptul....stupefiante...
 
Prefer sa nu am dreptate...

Un alt visator. Amice, esti de admirat si iti doresc succes. Insa, pornind de la dorinta ta de a "te invarti in lume", apar cateva problemuţe ce trebuie sa ti le clarifici singur (sau cu ajutorul colegilor de pe aici). Unele ti le zic eu:
- propulsia cu jet este conceputa numai pentru ape mici (gen Delta) unde elicea s-ar incurca in vegetatia densa sau ar atinge fundul. Cu ea poti atinge viteze superioare INSA este mare consumatoare de combustibil. Nu stiu cat de fezabila este pentru ambarcatiuni mari, de cateva tone. Vezi ca un hidrojet are chiar si cateva sute de CP. Deci cu cateva motoare de Dacie poate o sa poti misca ceea ce vrei tu.
- greutatea (deplasamentul), dimensiunea si forma corpului sunt factori importanti. De ea depind: puterea necesara propulsiei, consumul de combustibil, adancimea necesara navigatiei, cheltuielile de intretinere, de andocare, de transport, confortul la bord, transportul pe uscat, cheltuieli cu taxe, stationare etc.
- renunta la propulsia cu jet, altfel vei avea cateva sute bune de decibeli sub cap si s-ar putea sa se invarta lumea cu tine dupa 5 minute la bord. Si in plus turatie de pompa mare=muuuuuuulte probleme de fiabilitate si este de neconceput cu motor de Dacie si facuta artizanal.
- izolatia interioara nu ridica nicio problema, fodrajul la nave este facut dintr-o vopsea impregnata cu fulgi de cauciuc. La un moment dat se gasea si pentru autoturisme.
- si, in mod ciudat, ai inceput cu sfarsitul: permisul si inmatricularea
Si mai sunt multe, dar las si pe alti colegi sa ti le spuna.
 
Ultima editare:
Salut, parerea mea este ca la bugetul de care dispui gasesti un velier trailerabil usor dotat cu motor destul de mare ca sa poata naviga si fara vele gata construit echipat cu chicineta, toaleta spatii de depozitare si tot ce trebuie unui voiaj plin de voie buna. Altfel, tot parerea mea este ca daca nici nu ai inca permis si asta presupune ca nici experienta in navigatia pe mari si oceane, trebuie mai intai sa navighezi ceva vreme in apropierea tarmului si a "casei" pana sa poti sa te avanti sa treci marea de-a latul in siguranta. Ca exemplu iti pot da" Mc Gregor 26 si Odine, prima este de provenienta americana, a doua Germana. In tot cazul eu iti urez sa ti se indeplineasca visele oricare ar fi acelea.
 
Sustin ce zice lipan; intr-adevar de 35000 eu iti iei de pe afara super barca
...Ah de i-as avea si eu...
 
salutare,
am fost azi la capitania dej si m am inscris la examenul pt categ. d si c. se da pe data de 7 mai si costa 1400 ron. cand se va aduna destula lume vor face si un curs de transmisiuni.(se estimeaza ca peste vreo luna)vor veni niste oameni de la galati sa l tina.cat despre acte necesare construirii unei barci,mi s a spus sa astept pana dupa 1 mai.(se pare ca vor simplifica mult legea).
actualmente ai nevoie de o autorizatie de construire ca la un imobil.poanta haioasa este ca nu ai nevoie de un proiectant naval, ci si unul de civile e in regula.capitanul mi a spus ca nu s mari diferente intre calculele de rezistenta necesare in constructii si in construirea de ambarcatiuni mici.inca o chestie care m a bucurat: pe raza capitaniei dej mai sunt, in acest moment, vreo 3-4 ambarcatiuni relativ similare cu ce am eu de gand sa fac.va mai pove cand mai am ce...
 
gvincentiu, draga, tu prima data ai avut masina, si dupa aceea ti ai luat carnet de sofer? eu nu. despre propulsia cu jet m am mai interesat, intr adevar, nu i o chestie fiabila. si acum, izolatia: problema mea era cum izolez teava rectangulara pe dinauntru, nu coca. ma rog, intre timp am fost sfatuit sa folosesc profile I, U, sau T, ceea ce am sa si fac. e infinit mai usor sa le protejezi corespunzator.iti urez o seara cum ti o doresti, pa
 
gvincentiu, draga, tu prima data ai avut masina, si dupa aceea ti ai luat carnet de sofer? eu nu. despre propulsia cu jet m am mai interesat, intr adevar, nu i o chestie fiabila. si acum, izolatia: problema mea era cum izolez teava rectangulara pe dinauntru, nu coca. ma rog, intre timp am fost sfatuit sa folosesc profile I, U, sau T, ceea ce am sa si fac. e infinit mai usor sa le protejezi corespunzator.iti urez o seara cum ti o doresti, pa

scuze mirceaa.... dar o iei la vale ; aici magaria nu e binevenita. Deci vezi de profilele tale si izoleaza corespunzator...
 
salutare,
am fost azi la capitania dej si m am inscris la examenul pt categ. d si c. se da pe data de 7 mai si costa 1400 ron. cand se va aduna destula lume vor face si un curs de transmisiuni.(se estimeaza ca peste vreo luna)vor veni niste oameni de la galati sa l tina.cat despre acte necesare construirii unei barci,mi s a spus sa astept pana dupa 1 mai.(se pare ca vor simplifica mult legea).
actualmente ai nevoie de o autorizatie de construire ca la un imobil.poanta haioasa este ca nu ai nevoie de un proiectant naval, ci si unul de civile e in regula.capitanul mi a spus ca nu s mari diferente intre calculele de rezistenta necesare in constructii si in construirea de ambarcatiuni mici.inca o chestie care m a bucurat: pe raza capitaniei dej mai sunt, in acest moment, vreo 3-4 ambarcatiuni relativ similare cu ce am eu de gand sa fac.va mai pove cand mai am ce...

Buna mirceaa, m-am intamplat pe aici, si am vazut ce proiect ai in vedere. Ambitios, foarte ambitios! dar sa mergem pe rand: a construi o barca, indiferent de marimea ei, presupune foarte multe cunostiinte, in foarte multe domenii. Daca inteleg bine, nu prea ai multa experienta, cel putin nu prea multa in exploatarea si intretinerea unei barci. Cei care s-au exprimat pe aici, cred eu, am emis pareri pertinente, si este evident ca au si experienta. Eu zic sa asculti parerea lor, sa mai vorbesti cu ei. Drumul pe care l-ai inceput, adica inscrierea la cursuri este, zic eu, cel corect. Adica incepe cu inceputul; invata ce inseamna o barca, cum se conduce; apoi, fa cateva ture pe barci inchiriate, astfel vei castiga experienta de care ai nevoie, nu numai la constructie, ci si in intretinere. Vezi tu, mai toata lumea porneste pe drumul cel mai lung si cel mai greu: construirea unei barci! Asa am facut si eu, dar acum nu as mai incepe asa! Cand am construit prima mea barcuta (una mica, cu vele, cu derivor mobil), m-am inspirat din carti. Nu prea stiam nimic altceva, doar citisem o gramada. Cred ca aproximativ asta este si situatia ta. Deduc asta din cele ce scrii. Este minunat entuziasmul tau, dar ma tem ca este insuficient. Vei economisi o multime de bani si de timp margand pe drumul deja incercat de multi: permis - ture scurte pe barci inchiriate - tura(ture) pe mare. Intre timp, desigur, poti face demersurile necesare in vederea inceperii constructiei, dar eu zic sa nu incepi sa cumperi materiale, caci se poate intampla sa-ti schimbi parerea in privinta navei pe care doresti sa o construiesti.
"actualmente ai nevoie de o autorizatie de construire ca la un imobil.poanta haioasa este ca nu ai nevoie de un proiectant naval, ci si unul de civile e in regula.capitanul mi a spus ca nu s mari diferente intre calculele de rezistenta necesare in constructii si in construirea de ambarcatiuni mici." Poate ca este adevarat, nu stiu, dar e sigur ca un proectant de constructii civile se va descurca mult mai greu cu calculele de stabilitate, de asezare a diverselor centre de greutate si presiune; nu cred ca va sti prea multe despre electrocoroziune, nu-i va fi prea usor sa aseze greutatile pe nava in functie de consumul de carburant, si asa mai departe. Esti de acord, cred, ca nu degeaba s-au infiintat facultati separate pentru constructia de poduri si de cladiri.
Motoarele de masini sant greu de adaptat pentru nave, altfel toata lumea le-ar folosi, caci sant mai ieftine decat cele special construite pentru barci. Ca sa nu mai vorbim de diferenta, din punct de vedere al securitatii, dintre benzina si motorina!
Ruta de care vorbesti, din Atlanticul de nord, este una dintre cele mai grele; i-ti recomand sa citesti "H.M.S. Ulysses", scrisa de Alistair Maclean, se gaseste in limba romana. Acolo sant cateva lucruri interesante despre vremea si starea generala a marii in regiunea respectiva.
Vorbesti despre o constructie din tabla de otel pentru partea submersa, cu placaj marin la interior, si de brad (eventual cu fibra de sticla). mirceaa, cauta un inginer de constructii navale, cred ca vei gasi si pe forum, si vorbeste un pic cu el despre constructia barcilor. Sunt sigur ca vei primi multe sfaturi folositoare.
Nu as vrea sa ma intelegi gresit: e frumos visul tau, este si al meu! E greu insa, si lung. Poate ca ar trebiu sa stii si ca a dota un corp gata construit, costa un geamantan de bani! La barcile folosite, second hand, daca le desfaci si vinzi doar aparatura, deja iesi in castig! O, ar fi atat de multe de spus!
Sper ca nu te-am jignit, nu asta a fost intentia mea. As vrea doar sa-ti pot fi de folos, si cu asta si altor barcaholici care viseaza sa-si construiasca barcute.

Spor la lucru, la invatat.
 

Back
Sus