Build&Design blog@Constanta

Salutare oameni buni,

am inceput un proiect care s-ar putea sa vi se para interesant, proiectarea si constructia unui catamaran, o sa se intinda pe 3-5 ani asa ca sa nu va asteptati la update-uri dese. Poate o sa fie un dezastru total sau poate chiar un succes comercial.

www.newmasterplan.blogspot.com

Spor la construit,
Florin
 
Auzisem ceva zvonuri, si acum vedem exact despre ce e vorba :). Frumoasa lucrare, sa fie cu noroc si succes.
Rocker curve doesn't look very nice further aft, too tight curvature ?
Nu cred, oricum e nevoie de flotabilitate suficienta in treimea pupa, pentru echipaj, motor, rezervoare etc., oricum daca ai facut un jurnal de greutati, iti rezulta exact necesarul de flotabilitate. Curgerea nu e influentata in prea mare masura de respectiva curbura, care nu cred ca e "too tight".
I would want- that is a Cat rig with a gennaker, but the rig choice will be settled after more study and more advice from friends
Va fi deci un catarg la prova cu o randa cu pic si gennaker ridicat la straiul prova? Unde va fi in cazul asta piciorul catargului? Cat de bine va fi echilibrata velatura fata de centrul de deriva? Cred ca e prea devreme sa intreb asta, dar pana acum (inca) n-am vazut acest tip de velatura, si de aceea intreb. Deocamdata atat, ca tre' s-o-ntind :) Succes!
 
Greement

Salut Vali,
multumesc de aprecieri si orice comentariu si idee este binevenita.
Greementul "cat rig" sau "uni rig" presupune de obicei un catarg cu sectiune aripa, o randa (fathead/square pt racing) si eventual un spin asimetric. Cel mai bun exemplu ar fi clasa de catamarane A-class la care am mai adauga un gennaker. Echilibrarea greementului sub vint nu este la fel de facila ca la un sloop, dar o platforma stabila ca un catamaran este alta mincare de peste spre deosebire de o monococa care nu face altceva decit sa se incline tot timpul, teoria e multa , avantaje si dezavantaje. Greementul nu este inca stabilit, poate o sa fie un sloop pina la urma.

Florin
 
Din cate am citit eu catamaranele nu se prea preteaza la croaziere lungi din cauza suprasolicitarilor ce apar in cele 2 corpuri pe vreme de furtuna cand valseaza pe suprafata valurilor.Asta in teorie.Sigur ca in practica poate sta altfel.
Insa tind sa dau crezare daca ma uit la proiectele spartane ale lui Wahrram care leaga cele doua corpuri elastic intre ele dupa model polinezian.Cabina unde va veni?
Spor la lucru
 
Cabina

Salut Levy,

o sa fie un catamaran open deck, fara cabina intre carene, o sa-i fac un sistem "soft top" ,atit. Interioare spartane in gen Radical Bay 8000 sau alte cat-uri la dimensiuni apropiate. La lungimi apropiate ca referinte ar fi Radical Bay8000 , modele Malcolm Tennant precum Turissimo, Red Shift si GBE. In privinta croazierelor lungi pe mare deschisa : ar trebui sa fie de cel putin de doua ori mai scurte decit pentru o monococa datorita vitezei...Pescajul este aprox. 32cm la 1700kg. Imi place marea deschisa dar prefer sa ajung repede intr-un fiord paradisiac. De constructie as vrea sa ma apuc prin primavara.

Florin
 
Din cate am citit eu catamaranele nu se prea preteaza la croaziere lungi din cauza suprasolicitarilor ce apar in cele 2 corpuri pe vreme de furtuna cand valseaza pe suprafata valurilor.Asta in teorie.Sigur ca in practica poate sta altfel.

Herr Levy,aceste cuvinte ne doare!
Daca neshte salbateci imbracati in fuste din frunze de palmieri au putut rezolva problemele structurale ale ambarcatiunilor multicoca si au colonizat ditamai oceanul Pacific in asemenea plutitoare, e foarte probabil ca designerii moderni au progresat putin mai mult.
Toate recordurile de viteza actuale sant detinute de multicoci. Fara exceptii.
Au ajuns la niste rezultate de se sparie gandul. Acum au trecut de 900 de mile in 24 de ore, scor la care orice monococa nu poate decat sa viseze.
Cu problemele structurale le-au cam rezolvat, atat la mcocile de cursa cat si la cele pt publicul larg (Gemini se apropie de 1000 de catamarane vandute fara incidente structurale). Acum au progresat in asa o viteza incat au alt gen de problema: nu mai stiu exact cum sa le manuiasca! Imi pare ca s-a ajuns la stadiul in care era Tabarly cu rafinaria aia de Pen-Duik IV: unde sant limitele la dracia asta? Avem o barca, cum procedam?
Daca o echipa cu potenta lui BMW-Oracle o pipaie de atata vreme cu monstrul pe care l-au zamislit din visele proprii, ne putem imagina cam ce fel de probleme sant pe-acolo!
Acum probleme cu m-cocile nu mai sant la barca, sant in omul de la timona si toti o iau incetisor cu incercarile; au memoria lunga si isi aduc aminte si de Piver si de Colas si parca nu le prea convine sa sfarseasca la fel. Catinel pe marea larga!


Insa tind sa dau crezare daca ma uit la proiectele spartane ale lui Wahrram care leaga cele doua corpuri elastic intre ele dupa model polinezian.Cabina unde va veni?
Spor la lucru

Sir James e un amestec genial de salbatec in frunze cu gentelmanul cu melon. Chiar si sub larga-i palarie kaki se simte morga subiectului Majestatii Sale EIIRex! E ceva rar!
Barcile lui arata si se pretind spartane dar sa nu exageram si mai bine sa vedem de-aproape subiectul propozitiei.
Dupa cum zice chiar guritza maestrului: barca lui proprie si personala, Spirit of Gaia, e o "vila plutitoare" exact ceea ce reprosa superior unui Lavezzi 45 parcat langa el in Gouvia. E adevarat ca mi-a laudat cacastoarea model anul 1000B.C. si m-a si dat pe spate cu inventia asta: un soi de chepeng taiat in gratarul puntii: il ridica si gata contactul cu oceanul! Noroc ca insotitoarea lui blonda m-a luminat si mi-a explicat ca mai exista intr-una din coci o normala buda marina ad usum delphinae!
Barcile lui sant f f f incapatoare si pot contine tot confortul pe care voiajorul modern il poate cere. E dupa dorinta proprietarului cat de confortabila isi doreste barca sau cat de monahala, e pe alese, dar spatiu este.
Cateva reguli pe care le profetzea:
- cat mai putine gauri in opera vie, spre deloc
- cat mai multe legaturi si imbinari facute cu franghie vegetala, inclusiv coci-traverse pt a permite un joc
- shimba barca daca nu-ti mai indeplineste dorintele, daca nu-ti mai ajunge. La fel si cu femeile, sa fi vazut ce nemtoaica avea pe barca, el barbat trecut de 70!

...In privinta croazierelor lungi pe mare deschisa : ar trebui sa fie de cel putin de doua ori mai scurte decit pentru o monococa datorita vitezei...
In practica nu prea se obtine raportul asta, mai degraba cel mai optimist ar fi 1/1,5.
Pescajul este aprox. 32cm la 1700kg. Imi place marea deschisa dar prefer sa ajung repede intr-un fiord paradisiac.
Primul fiord e la Kotor dar pana acolo poti petrece multe veri si ierni fericite pe barca in locuri mai apropiate. Cu asa pescaj ar fi si pacat sa cauti fiordurile adanci cand (aproape) toate plajele mediteraneene te astepta.

Succes la construit si vezi ca o fabrica din UK avea disponibile prin iarna matritele de la Shuttleworth 31(35?) care vad ca-ti place.
 
Herr Levy,aceste cuvinte ne doare!
Daca neshte salbateci imbracati in fuste din frunze de palmieri au putut rezolva problemele structurale ale ambarcatiunilor multicoca si au colonizat ditamai oceanul Pacific in asemenea plutitoare, e foarte probabil ca designerii moderni au progresat putin mai mult.
Toate recordurile de viteza actuale sant detinute de multicoci. Fara exceptii.
Au ajuns la niste rezultate de se sparie gandul. Acum au trecut de 900 de mile in 24 de ore

Nu te contrazic skipper, dar tu faci referire la ambarcatiile de cursa din materiale hi-tec care costa milioane de oiro.Eu ma refeream la o constructie din materiale obisnuite lemn si epoxi din care zicea Florin ca vrea sa construiasca.
 
Nu te contrazic skipper, dar tu faci referire la ambarcatiile de cursa din materiale hi-tec care costa milioane de oiro.Eu ma refeream la o constructie din materiale obisnuite lemn si epoxi din care zicea Florin ca vrea sa construiasca.

Pai si barcile lui Wharram tot din asa ceva sant facute, ba mai au si legaturi facute din franghie de canepa!
Toate (ok, aproape) multicocile pt publicul general sant din fibra sau sandwich, chiar si Dragonfly-ul care atinge 25nd tot din fibra de sticla e facut si n-am auzit de vreun incident cu ele. Pana si traversele tot din fibra de sticla sant si sant chiar mai subtiri decat m-am asteptat.
 
n-am auzit de vreun incident cu ele

Cu siguranta mai putine incidente decit numarul derivoarelor lestate care stau pe fundul oceanelor.

Fibrele de carbon nu mai sint de mult materiale hi-tech, la fel si spumele din sandwich-uri, putem spune in schimb ca exista niste metode de aplicare in opera mai "hi-tech", cum ar fi - vacuum bagging, resin infusion, prepregs/autoclave, metode care sint fezabile si in regim amator chiar, cu avantaje si dezavantaje. (amator e bineinteles relativ)

O proiectare riguroasa si o constructie la fel de riguroasa da rezultate extrem de bune, e bine de stiut ca nu e o stiinta precisa, iar marii designeri recunosc pe fata ca exista f mult "guesswork", iar majoritatea succeselor se bazeaza pe experienta greselilor facute. Din pacate spuma nu prea aduce avantaje decit in greutate, rapiditate si mentenanta, dar problemele structurale asociate sint mai mari ca la lemn.

Informativ - fibra de carbon are un pret artificial de mare, marii clienti sint producatorii de avioane si atit, industria marina este un procent nu f mare, producatorii incearca sa tina piata din scurt, controlind stocurile atent astfel incit cererea sa fie intotdeauna mai mare ca oferta, rezultind pretul mare.

De asemenea diferenta de performanta dintre carbon si sticla nu este direct proportionala cu pretul, nejustificindu-se in regim amator decit in anumite cazuri (catarge).

Florin
 
Eu sunt incepator in materie de barci dar daca esti interesat, cand ai ceva concret ma poti contacta pentru niste randari misto. Spor la treaba.;)
 

Back
Sus