Salut bubulinu si bun venit intre barcagii
. N-ai idee ce m-ai atins cand ai adus vorba de Didi 34 - 38 :sail:. In vara lui 2000 mi-am luat primul comp si am avut net acasa pt prima oara, toata vara respectiva am stat si m-am minunat despre Didi 34. Am facut calcule vpp, stabilitate, seakeeping, desenand un plan de forme aproximativ doar dupa pozele de pe site, dar la vremea respectiva barca era mult prea departe pentru mine, prioritatea atunci era sa-mi fac o casa.
Eu as lua problema in sens invers, si anume in primul rand daca as avea unde sa tin barca in siguranta si la un pret avantajos. In zona GL de exemplu e destul de greu, conditii zero si preturi mari, la fel ca mai peste tot in tara. Pentru mine personal nu se justifica sa dau cateva sute de euro pe luna pentru cateva plimbari pe vara. Urmatoarea chestiune e bugetul alocat, din fericire la o barca self-made cheltuiala se esaloneaza in timp, deci daca se fac bine lectiile, treaba va merge ca pe roate.
Avantajele unei barci Didi sunt performanta, confortul, si costul mult mai mic decat al unei barci de firma echivalente (undeva Dix spune cat l-a costat sa faca prima Didi 38, si suma era destul de mica, 7000 usd corpul barcii si vreo 40 000 arborada, velatura, electronicele etc). In primul rand deplasamentul de 4,3 tone la 10,5 metri arata cat de usoara si rapida e barca, din cauza ca e facuta din okoume si epoxy, si parerea mea e ca poate da clasa oricand oricarei barci cruise de firma de generatie noua. Comparand polarele si rapoartele caracteristice cu cele ale barcilor de firma, se vede net superioritatea Didi.
Alternativa catamaran sau monococa e in favoarea monococii in conditiile romanesti. Inchipuie-ti ca ai de transportat un corp de catamaran de la Bucuresti la Dunare sau mare, abia asteapta hienele sa te taxeze la maxim pentru gabarit. Daca ai posibilitatea sa-l faci undeva pe malul garlei si sa-l impingi apoi in apa, alta e treaba. Chiar si in alte tari un catamaran va plati mai mult cheiajul la marine, insa un avantaj e ca avand pescaj mic, va putea ancora in locuri unde monococile nu prea ajung. In plus, un catamaran e mai scump si mai cronofag de construit. Daca ai un cuibar in Delta unde ar putea sta non-stop, se merita.
Iar fata de alternativa sh sau self-made, parerea mea e ca pentru cei care isi permit, o barca self-made facuta calitativ bate la cur orice barca cruise de pe piata. Nu am cum sa fac acum o comparatie de costuri, dar daca ne uitam ce preturi au de exemplu barcile Randonneur proiectate de Marc Lombard, construite custom din okoume si epoxy, intelegem ca preturile reflecta calitatea si performanta maxime. In conditii de regie proprie, costurile pot fi mult diminuate fata de cele ale fabricii, sunt multe site-uri unde constructorii amatori ne arata sumele cheltuite.
Cam atat imi trece acum prin cap, ramane sa mai detaliem. Cel mai important e totusi sa te apuci si sa faci ceva, sa dai exemplu si altora, ca in ultima vreme multa lume numai viseaza, dar prea putini duc la capat. Si eu sunt pe cale de a ma apuca, dar trebuie intai sa rezolv cu locul unde voi tine barca, si daca nu rezolv, raman la ceva tractabil (e o barca tractabila care ma innebuneste, Rio Hondo 40 daca o stii).