Caiac Wood Duck 12

Salutare,
Manat de dorinta de a cutreiera apele noastre m-am hotarat la inceputul primaverii, impreuna cu inca doi amici , sa ne achizitionam cate un caiac. Dupa studii si discutii pro si contra am hotarat ca cel mai indicat, atat din punct de vedere motivational cat si financiar, ar fi sa il construim.
Ne-am decis sa facem modelul Wood Duck 12 de la CLC.
http://www.clcboats.com/shop/boats/boat-plans/wood-duck-12-recreational-kayak-kit.html

Constructia am inceput-o prin aprilie, asa ca imi exprim regretul ca nu am inceput acest forum de costructie de la inceput insa incerc sa va prezint toti pasii pe care i-am urmat, cu greselile si cu partile bune ale fiecaruia.
Caiacele sunt inca in costructie in diferite stadii, dupa timpul liber al fiecaruia, asa ca imagini vor fi destule.

Caiacul in cauza este un model foarte frumos, care se preteaza atat turelor mai lungi cat si impatimitilor de pescuit.
Nu am mai mers niciodata pana acum intr-un caiac insa din cate am citit despre el este o barcuta care se potriveste de minune unui incepator.

Bun, sa o luam de la inceput, in primul rand, dupa ce am ales modelul inainte insa de a comada planurile am cautat sa gasesc pe plan local materialele necesare, rasina si fibra am gasit-o la Polydis, placajul l-am gasit la Holver, scaunul si padela le-am gasit la Hibiuscuss acesoriile pe la Decathlon, magazine de bricolaj sau pe net.

Dupa ce am strans lista de furnizori am comandat planurile in USA iar dupa vreo doua saptamani eram mandru detinator (vorbesc in numele tuturor acum) a planurilor pentru caiacul nostru.
Le-am facut frumos copii , scara 1:1 ( ca doar nu era sa stricam originalele) si ne-am apucat sa comandam restul materialelor.
Achizitia initiala :
- planuri caiac - 450 RON
- rasina + fibra - 1500 RON
- placaj marin - 750 RON

O sa atasez si ceva imagini sa va faceti o idee.
-------------------------------------------------
Vin si pozele dar pana atunci continui povestea :

Dupa ce au ajuns toate materialele, in prima faza ma interesa placajul, am ales placile de placaj cu fata frumoasa in sus si le-am aliniat cate trei. Le-am gaurit pe margini si le-am unit cu sarme, in felul acesta am format o placa fixa formata din trei placi.
Am decupat planurile, le-am lipit marginile cu banda adeziva, si cu ajutorul unor cuie ascutite am inceout sa perforam de-a lungul liniilor planurilor.

http://img641.imageshack.us/g/dsc00520rc.jpg/

Am unit punctele cu ajutotul unui creion si am decupat folosind un fierastrau pendular.
Asa am procedat cu toate reperele din planuri.
Dupa ce s-a incheiat aceasta operatiune, a durat vreo doua saptamani, am inceput sa desfacem sarmele ce uneau cele trei placi si au rezultat trei kituri de constructie pentru trei caiace (realizate dintr-o singura taiere).

Marginile placilor care imbinau trebuiau raschetate intr-un unghi pentru a facilita imbinarea ( din taiere rezultasere in unghi drept) lucru pe care l-am facut folosind o masina de frezat de mana cu un freza in 45 grade.

A urmat imbinarea, am aliniat placile interioare si am inceput sa le "coasem" folosind sarma de cupru. Sarma de cupru are calitatea de a conduce foarte bine caldura asa ca este foarte usor de scos in momentul in care se incarca cu rasina, daca este incalzita putin.
Pentru a putea imbina mai usor placile am folosit un pulverizator si le-am stropit un pic cu apa la capete pentru a le arcui mai usor.
Vreau sa va spun ca este foarte bine sa nu lucrezi singur la un proiect de genul acestuia pentru ca iti va manca mult timp si multi nervi. In doi sau trei, cum am fost noi, a fost mult mai usor , unu cosea altii tineau.
Mare atentie insa cu partile care au curbura mare si pronuntata, cum ar fi capacul, pentru ca poate sa cedeze foarte usor, noi am avut o crapatura pe unul din capace din cauza tensiunilor, sau poate si a placajului.

-------------------------------------------------------------------------------------------

La imbinarea partii de jos trebuie avut in vedere raschetarea marginilor pentru a putea imbina varful si spatele caiacului cat mai bine cu putinta. Cu cat mai bine sa imbina placile acum cu atat va fi mai putin de slefuit la final ( prin slefuirea finala este posibil sa se duca stratul initial de furnir okume si sa iasa la iveala stratul alb de material intermediar din placaj).
Eventual dati mai multe gauri in locurile in care placajul nu vrea sa urmeze curbura barcii.
Dupa ce am terminat de imbinat partea de jos am trecut la imbinarea partii de sus, singura problema cum am spus si mai sus a fost curbura puntii.
In acest punct se poate admira in sfarsit frumoasa forma a acestui caiac. Este incredibil cum se pot mula cateva bucatele de placaj sa formeze niste linii asa fluide.
A urmat chituirea rosturilor folosind faina de lemn (avantaj eu, pentru ca lucrez in domeniul prelucrarii lemnului am reusit sa fac rost de praf fin de lemn) amestecata cu rasina pana la constistenta ketchup -ului si intinsa cu ajutorul unei seringi mai mari. Putina atentie sa nu dati pe sarme, dar si daca dati nu este o asa mare greseala, ies foarte usor prin incalzire cu bricheta.
Dupa ce toate rosturile au fost chituite,placile de placaj nu mai au nevoie de sarme pentru a le tine pe pozitie,se trece la scoaterea sarmelor, a partilor intermediare si umplerea imbinarilor cu un strat gros de rasina amestecata cu faina de lemn. La aceasta operatiune este cel mai mare consum de rasina, insa aici are loc si operatiunea cea mai importanta, fixarea definitiva a placilor de placaj. Folosind o spatula am incarcat toate imbinarile cu un strat destul de gros din acest amestec, dupa parerea mea intra aproximativ 2-3 kg de rasina/ caiac numai aici.

Atentie !!!
Tot la aceasta opratiune am avut si cateva esecuri in ceea ce priveste prepararea rasinii in sensul ca am facut o cantitate mai mare insa dupa aprox 10 minute, nu am apucat sa folosim din ea nici macar 15%, a avut loc un fenomen ciudat, rasina a inceput sa se incalzeasca aproape de fierbere (nu puteai sa mai tii mana in ea) si in cateva minute s-a intarit. Am pierdut cu aceasta ocazie vreo 2 kg de rasina.

Peste acest chit de umplere a imbinarilor am taiat bucatele de fibra (daca este posibil ar fi bine sa se foloseasca benzi de fibra pentru ca la noi orice fasie se desira si lasa in urma ei numai ate) si le-am lipit peste. Am pus partea de sus peste cea de jos si le-am unit cu banda adeziva, ei spun ca trebuie cusute cu sarme, insa noi am pus doar banda adeziva( un proces mult mai rapid) si nu s-a intamplat nimic.
Partile astfel unite le-am lasat vreo doua zile sa se intareasca bine rasina.
 
Ultima editare:
Salut,

Parca mi-ai citit gandurile. De 2-3 saptamani tot caut un caiac. Am gasit pe la mai multe firme din Ro dar numai din acelea din polietilena. In genul celor de la Hibiscus. Insa eu as vrea ceva asemanator cu vrei tu sa faci. E modelul cu care pot sa merg pe Dunare usor si in amonte (acolo unde nu e curentul prea puternic). Sunt foarte interesat sa vad cum o sa iasa iar daca esti din Buc. si nu te deranjeaza as trece pe la tine sa vad cum lucrezi la el sau sa te ajut.
Oricum, multe felicitari pentru initiativa ta si mult spor la lucru.

Liviu
 
multumesc gigi ! cazul tau e unul fericit , ca ai incaput ...sunt curios daca si guzi a folosit aceeasi metoda , caiacul lui pare mai lung si mai subtire spre capete...
 
asa e in tenis, avantaj cel care a ales planul de barca mai lata, degeaba sunt eu lung si "subtirel" ca barcuta mea e si mai subtire. Phutui.
Nenea de la West care face kaiace de concurs mi-a zis ca introduce banda nerulata, pe nu bat care sustine un capat de banda impregnat pe care il aseaza cat mai in varf(celalalt capat se tine cu mana), dar pentru asta iar tre sa fi de gabarit mai normal, iar fiimea e prea mica sa o incat sa faca asa.
 
multumesc gigi ! cazul tau e unul fericit , ca ai incaput ...sunt curios daca si guzi a folosit aceeasi metoda , caiacul lui pare mai lung si mai subtire spre capete...

La mine, in primul rand capacele originale "hatch", aveau un format cam de vreo 30x30 cm si le-am supradimensionat pana la 50x30 cm, ceea ce mi-a permis sa intind mana prin aceste orificii generos decupate . Bineinteles ca n-am ajuns chiar pana in exteremitati. Dar si acolo , inainte de a ajunge la faza asta mi-am construit dintr-o tija filetata M8 , (dintr-aia care se gaseste la piata cu articole marunte si tehnice), un suport de carma foarte puternic, cred eu. Iar aceasta gaselnitza m-a determinat sa nu insist cu filetarile cu fashii de tzesatura din fibra de sticla decat, cat mi-au ajuns mainile. Avand in vedere ca atunci cand am ajuns sa pun fibra pe exterior, tzesatura s-a asezat peste imbinarea partilor , unde n-am putut sa pun fibra la interior...
 
Ultima editare:
Pun si eu o intrebare pentru "cunoscatori". Nu ma pricep deloc la caiace dar vreau neaparat unul. Fiind din Giurgiu, o sa-l folosesc mai mult pe Dunare.
Intrebarea este: Modelul "Wood Duck" este un model recomandat pentru Dunare (special pentru mersul in amonte, ca la vale, mergi si cu ligheanu')?
Intreb pentru ca in Giurgiu nu stiu pe nimeni cu un caiac, sa pot face o proba.
Sincer sa fiu, din ce am citit, cred ca e modelul cel mai potrivit pentru ce vreau eu (parerea mea de necunoscator).
 
Salutare Iliviu ! :noroc:
in loc de sfaturi, te indrum sa citesti acest thread intreg, initiat de Smokey prin toamna anului trecut :
http://forum.barcaholic.ro/showthread.php/657-Ce-model-de-caiac-pentru-Dunare

tot printre postarile de acolo, ai sa intalnesti si linkul urmator, care prezinta cateva notiuni teoretice, despre formele si lungimea unui caiac :
http://www.nimbuskayaks.com/KayakDesign.htm

...si cum un caiac ideal si perfect pentru tot si toate tipurile de utilizare nu s-a inventat, nu-ti ramane decat sa analizezi singur ceea ce vrei de la un caiac (aventuri de andurantza sau de o singura zi; pescuit ; caiac pentru ape linistite sau involburate etc), conditii de transport, depozitare etc ... Succes !
 
Ultima editare:
multumesc, acu' m-apuc de citit,


L.A. ...in fine, dupa ce am citit un pic, m-am cam sucit...adica imi place modelul W.D. 12, dar se pare ca pentru Dunare e mai indicat modelul Guillemot E.S..
Si am mai descoperit si asta care-mi place mult si m-a dat peste cap de tot. Nu mai stiu ce vreau.
Inclin mai mult spre Eureka, da' inca nu sunt hotarat. Oricum, primul pas l-am facut, adica, mi-am luat un kit de 3,3 kg. de rasina epoxy. Saptamana viitoare imi iau 2-3 foi de placaj, si vad eu pana la urma ce-mi fac.

Multumesc pentru link-uri, mi-au fost de mare folos.
 
Ultima editare:
Nu stiu ce sa zic d.p.d.v. al performantelor ca inca nu am lansat la apa nici unul, poate reusesc sambata daca nu saptamana viitoare si o sa te tin la curent cu evolutia.
Tin sa precizez ca nu am avut inca nici un caiac, nici macar nu m-am suit vreodata in unul, daca nu se pune ca le-am testat pe astea care le construim pe iarba din fata casei.
Oricum din ce am citit din review-uri pe net toate au fost la superlativ, iar daca mai tinem cont si de faptul ca este cel mai bine vandut kit de la CLC eu cred ca este o barcuta foarte reusita.

Rasina nu o sa iti ajunga 3.3 kg, eu am luat initial 16,5 kg + 5 kg intaritor iar apoi 6,6 kg + intaritor 2 kg, mai e de lucru si nu e sigur ca o sa ajunga.
Fibra astora de la Polydis are granulatie mare si suge mai multa rasina decat dau ei in carte.
 
Ultima editare:
M-am hotarat. O s-o fac pe Eureka. Dupa ce am toate materialele cumparate, o sa cumpar si planul si m-apuc de ea. Daca mai e cineva interesat de modelul asta, poate ne cuplam la cumpararea planului. Stiu ca nu e ortodox, da asa mai scutim ceva bani, ca eu sunt cam "inghesuit" cu banii, mai ales ca mai am un "proiect" in derulare.

@prtsard: m-ai terminat cu inf. despre rasina. Eu ma gandeam la cel mult 2 kit-uri (am luat de la Polydis cu 240 lei un kit). Stiti cumva prin alta parte mai ieftin?
 
Ultima editare:
Cantitatile pe care le-am scris eu acolo sunt pentru trei caiace, in manualul astora de la Wood Duck 12 scrie ca ai nevoie de 1,5 galoane rasina + intaritor.
Eureka e canoe ?
 
Barcuta arata super fain, insa pentru mine mult mai potrivit este caiacul , intruneste mai bine conceptul de tura... iti asiguri propulsia singur in schimb la canoe trebuie sa fii in doi. Mie imi place de asemenea sa fac ture cu bicicleta si cred ca din cauza asta cand ma gandesc la o plimbare din asta pe ape ma vad intr-un mijloc de propulsie individual.
Oricum si caiacul si canoe sunt doua concepte exceptionale, pentru ca iti permit sa vaslesti stand cu fata la directia de mers.
Mi se par absurde lotcile pescarilor din delta, faci scurta la gat de cate ori te intorci sa vezi pe unde
mergi...
 
Doua din cele trei caiace sunt gata de lansare. Pentru al treilea se pare ca am ramas in pana de materiale. Astazi trebuie sa facem comanda de inca 5m de fibra si inca un kit de la polydis.
O sa fac ceva poze de la lansare si o sa le afisez pe site.
Peste o sapatamana trebuia sa plecam cu ele in Delta insa la ce inundatii sunt cred ca o sa amanam plecarea pentru sfarsitul lunii.
 
Proba

attachment.php

Inainte sa ma lansez in comentarii fac o proba de inserare de imagini. Ma scuzati!
 
Nea` Raţă

Partea amuzanta e ca inainte am vrut sa inserez o imagine dintr-un album propriu si a aparut ... altceva (cred ca nu am copiat URL-ul imaginii pana la capat) - imi cer scuze celor ce le-am furat imaginea.
Fiindca e o sectiune dedicata caiacului Wood Duck si fiindca si noi construim 3 raţe de-astea, ma bag si eu in seama cu niste povesti si foto.
Un prieten, constructor si navigator, imi spunea intr-o seara ca pentru el ambarcatiile sunt ca si copiii: îi plac, dar îi place si procesul tehnologic! Pentru toţi cei ce iubesc şi procesul tehnologic am să inserez nişte imagini pe parcursul constructiei ca vad ca e mare penurie pe acest topic
attachment.php

Pasul 1 - studiul planurilor
attachment.php

Pasul 2 - punctarea pe placaj prin intepare cu o sula sau o şurubelniţă subţire
attachment.php

Pasul 3 - trasarea liniilor prin unirea urmelor obtinute prin punctare
attachment.php

Pasul 4 - îmbinarea colilor de placaj
Pana acum, nimeni n-a suflat o vorba desre acest lucru. Caiacul are 3.60 m iar colile de placaj doar 2,5 m asa că trebuie imbinate doua coli de placaj pentru a putea decupa elementele figurate in tipare. Urmand sfaturile lui Gigi Tolan, am ales imbinarea in dinti - in imagine placajele decupate.
attachment.php

Pentru o imbinare exacta, se suprapun placajele circa 8cm, se imobilizează împreună şi se taie sinusoida deodată.
attachment.php

Se lipesc cu rasină din chitul de fibră de sticlă (maglavaisul care intră în luftul dintre dinţi se îngroaşă cu făină de lemn - pudră cât mai fină şi dacă se poate, din lemn de esenţă tare)
attachment.php

Pe dos se laminează o bandă din fibră de sticlă ţesută în coadă de rândunică (la 45 grade)
attachment.php

Pasul 5 - dacă se construiesc mai multe caiace deodată, se pot lipi colile de placaj împreună şi astfel se trasează şi se taie deodată. Noi am folosit nişte buline dublu adezive, ca în imagine
attachment.php

Pasul 6 - executarea găurilor cu un burghiu de 2mm (găurile prin care se vor coase placajele)
attachment.php

Pasul 7 - decuparea reperelor

Eu pana aici am ajuns cu lucrul.
VA URMA
 
Hei hei, vad ai taiat mai multe placi deodata, sa nu ajungi la vorba lui Gigi, adica lama fierastraului se curbeaza si apar diferente dimensionale marisoare.
 
Atentie !!!
Tot la aceasta opratiune am avut si cateva esecuri in ceea ce priveste prepararea rasinii in sensul ca am facut o cantitate mai mare insa dupa aprox 10 minute, nu am apucat sa folosim din ea nici macar 15%, a avut loc un fenomen ciudat, rasina a inceput sa se incalzeasca aproape de fierbere (nu puteai sa mai tii mana in ea) si in cateva minute s-a intarit. Am pierdut cu aceasta ocazie vreo 2 kg de rasina.

In ce proportie ati amestecat rasina cu intaritorul?
 
La caiacul meu, n-am preparat nicio data , cantitati mai mari de 0,5 Kg. Treaba asta care sa intamplat la tine, mi s-a intamplat cand am fixat suportul pentru carma in chit epoxy cu mult rumegush. dupa ce am pus toata cantitatea unde imi trebuia, nu dupa multa vreme a inceput sa fermenteze cu clabuci nu prea mari, de parca era carbid cu apa, si dezvoltase o temperatura ca-mi venea sa cred ca ia foc lucrarea.A incetat reactia si totul era beton.
Intotdeauna la preparare am respectat indicatiile celor de la Polydis, si am folosit un cantar balantza, de bucatarie. Poate ca mai eficient era ca la obtzinerea proportiilor sa nu fie masurate cu cantarul de greutati, ci masurate cu vase gradate pentru volum. Dar nu sunt sigur. Sa vedem ce spun si ceilalti care au lucrat de mai multe ori cu aceasta rashina.
La mine intr-o zi, la ultima doza preparata pt acea zi, n-a fost omogenizata cum trebuie si n-a intarit deloc; din lipsa de experientza, am scos sarmele bazat ca epoxy mi-a lipit-intarit si mi-am luat tzeapa cu acea ocazie.
Oricum, e demoralizant sa vezi ca se duce pe apa Sambetei, 2/3 de kit de epoxy. Sper sa depaseshti impasul si in acelasi timp sa nu intri in colaps cu cheltuielile.
Coincidente favorabile, iti doresc !
 

Back
Sus