Salutare,
Manat de dorinta de a cutreiera apele noastre m-am hotarat la inceputul primaverii, impreuna cu inca doi amici , sa ne achizitionam cate un caiac. Dupa studii si discutii pro si contra am hotarat ca cel mai indicat, atat din punct de vedere motivational cat si financiar, ar fi sa il construim.
Ne-am decis sa facem modelul Wood Duck 12 de la CLC.
http://www.clcboats.com/shop/boats/boat-plans/wood-duck-12-recreational-kayak-kit.html
Constructia am inceput-o prin aprilie, asa ca imi exprim regretul ca nu am inceput acest forum de costructie de la inceput insa incerc sa va prezint toti pasii pe care i-am urmat, cu greselile si cu partile bune ale fiecaruia.
Caiacele sunt inca in costructie in diferite stadii, dupa timpul liber al fiecaruia, asa ca imagini vor fi destule.
Caiacul in cauza este un model foarte frumos, care se preteaza atat turelor mai lungi cat si impatimitilor de pescuit.
Nu am mai mers niciodata pana acum intr-un caiac insa din cate am citit despre el este o barcuta care se potriveste de minune unui incepator.
Bun, sa o luam de la inceput, in primul rand, dupa ce am ales modelul inainte insa de a comada planurile am cautat sa gasesc pe plan local materialele necesare, rasina si fibra am gasit-o la Polydis, placajul l-am gasit la Holver, scaunul si padela le-am gasit la Hibiuscuss acesoriile pe la Decathlon, magazine de bricolaj sau pe net.
Dupa ce am strans lista de furnizori am comandat planurile in USA iar dupa vreo doua saptamani eram mandru detinator (vorbesc in numele tuturor acum) a planurilor pentru caiacul nostru.
Le-am facut frumos copii , scara 1:1 ( ca doar nu era sa stricam originalele) si ne-am apucat sa comandam restul materialelor.
Achizitia initiala :
- planuri caiac - 450 RON
- rasina + fibra - 1500 RON
- placaj marin - 750 RON
O sa atasez si ceva imagini sa va faceti o idee.
-------------------------------------------------
Vin si pozele dar pana atunci continui povestea :
Dupa ce au ajuns toate materialele, in prima faza ma interesa placajul, am ales placile de placaj cu fata frumoasa in sus si le-am aliniat cate trei. Le-am gaurit pe margini si le-am unit cu sarme, in felul acesta am format o placa fixa formata din trei placi.
Am decupat planurile, le-am lipit marginile cu banda adeziva, si cu ajutorul unor cuie ascutite am inceout sa perforam de-a lungul liniilor planurilor.
http://img641.imageshack.us/g/dsc00520rc.jpg/
Am unit punctele cu ajutotul unui creion si am decupat folosind un fierastrau pendular.
Asa am procedat cu toate reperele din planuri.
Dupa ce s-a incheiat aceasta operatiune, a durat vreo doua saptamani, am inceput sa desfacem sarmele ce uneau cele trei placi si au rezultat trei kituri de constructie pentru trei caiace (realizate dintr-o singura taiere).
Marginile placilor care imbinau trebuiau raschetate intr-un unghi pentru a facilita imbinarea ( din taiere rezultasere in unghi drept) lucru pe care l-am facut folosind o masina de frezat de mana cu un freza in 45 grade.
A urmat imbinarea, am aliniat placile interioare si am inceput sa le "coasem" folosind sarma de cupru. Sarma de cupru are calitatea de a conduce foarte bine caldura asa ca este foarte usor de scos in momentul in care se incarca cu rasina, daca este incalzita putin.
Pentru a putea imbina mai usor placile am folosit un pulverizator si le-am stropit un pic cu apa la capete pentru a le arcui mai usor.
Vreau sa va spun ca este foarte bine sa nu lucrezi singur la un proiect de genul acestuia pentru ca iti va manca mult timp si multi nervi. In doi sau trei, cum am fost noi, a fost mult mai usor , unu cosea altii tineau.
Mare atentie insa cu partile care au curbura mare si pronuntata, cum ar fi capacul, pentru ca poate sa cedeze foarte usor, noi am avut o crapatura pe unul din capace din cauza tensiunilor, sau poate si a placajului.
-------------------------------------------------------------------------------------------
La imbinarea partii de jos trebuie avut in vedere raschetarea marginilor pentru a putea imbina varful si spatele caiacului cat mai bine cu putinta. Cu cat mai bine sa imbina placile acum cu atat va fi mai putin de slefuit la final ( prin slefuirea finala este posibil sa se duca stratul initial de furnir okume si sa iasa la iveala stratul alb de material intermediar din placaj).
Eventual dati mai multe gauri in locurile in care placajul nu vrea sa urmeze curbura barcii.
Dupa ce am terminat de imbinat partea de jos am trecut la imbinarea partii de sus, singura problema cum am spus si mai sus a fost curbura puntii.
In acest punct se poate admira in sfarsit frumoasa forma a acestui caiac. Este incredibil cum se pot mula cateva bucatele de placaj sa formeze niste linii asa fluide.
A urmat chituirea rosturilor folosind faina de lemn (avantaj eu, pentru ca lucrez in domeniul prelucrarii lemnului am reusit sa fac rost de praf fin de lemn) amestecata cu rasina pana la constistenta ketchup -ului si intinsa cu ajutorul unei seringi mai mari. Putina atentie sa nu dati pe sarme, dar si daca dati nu este o asa mare greseala, ies foarte usor prin incalzire cu bricheta.
Dupa ce toate rosturile au fost chituite,placile de placaj nu mai au nevoie de sarme pentru a le tine pe pozitie,se trece la scoaterea sarmelor, a partilor intermediare si umplerea imbinarilor cu un strat gros de rasina amestecata cu faina de lemn. La aceasta operatiune este cel mai mare consum de rasina, insa aici are loc si operatiunea cea mai importanta, fixarea definitiva a placilor de placaj. Folosind o spatula am incarcat toate imbinarile cu un strat destul de gros din acest amestec, dupa parerea mea intra aproximativ 2-3 kg de rasina/ caiac numai aici.
Atentie !!!
Tot la aceasta opratiune am avut si cateva esecuri in ceea ce priveste prepararea rasinii in sensul ca am facut o cantitate mai mare insa dupa aprox 10 minute, nu am apucat sa folosim din ea nici macar 15%, a avut loc un fenomen ciudat, rasina a inceput sa se incalzeasca aproape de fierbere (nu puteai sa mai tii mana in ea) si in cateva minute s-a intarit. Am pierdut cu aceasta ocazie vreo 2 kg de rasina.
Peste acest chit de umplere a imbinarilor am taiat bucatele de fibra (daca este posibil ar fi bine sa se foloseasca benzi de fibra pentru ca la noi orice fasie se desira si lasa in urma ei numai ate) si le-am lipit peste. Am pus partea de sus peste cea de jos si le-am unit cu banda adeziva, ei spun ca trebuie cusute cu sarme, insa noi am pus doar banda adeziva( un proces mult mai rapid) si nu s-a intamplat nimic.
Partile astfel unite le-am lasat vreo doua zile sa se intareasca bine rasina.
Manat de dorinta de a cutreiera apele noastre m-am hotarat la inceputul primaverii, impreuna cu inca doi amici , sa ne achizitionam cate un caiac. Dupa studii si discutii pro si contra am hotarat ca cel mai indicat, atat din punct de vedere motivational cat si financiar, ar fi sa il construim.
Ne-am decis sa facem modelul Wood Duck 12 de la CLC.
http://www.clcboats.com/shop/boats/boat-plans/wood-duck-12-recreational-kayak-kit.html
Constructia am inceput-o prin aprilie, asa ca imi exprim regretul ca nu am inceput acest forum de costructie de la inceput insa incerc sa va prezint toti pasii pe care i-am urmat, cu greselile si cu partile bune ale fiecaruia.
Caiacele sunt inca in costructie in diferite stadii, dupa timpul liber al fiecaruia, asa ca imagini vor fi destule.
Caiacul in cauza este un model foarte frumos, care se preteaza atat turelor mai lungi cat si impatimitilor de pescuit.
Nu am mai mers niciodata pana acum intr-un caiac insa din cate am citit despre el este o barcuta care se potriveste de minune unui incepator.
Bun, sa o luam de la inceput, in primul rand, dupa ce am ales modelul inainte insa de a comada planurile am cautat sa gasesc pe plan local materialele necesare, rasina si fibra am gasit-o la Polydis, placajul l-am gasit la Holver, scaunul si padela le-am gasit la Hibiuscuss acesoriile pe la Decathlon, magazine de bricolaj sau pe net.
Dupa ce am strans lista de furnizori am comandat planurile in USA iar dupa vreo doua saptamani eram mandru detinator (vorbesc in numele tuturor acum) a planurilor pentru caiacul nostru.
Le-am facut frumos copii , scara 1:1 ( ca doar nu era sa stricam originalele) si ne-am apucat sa comandam restul materialelor.
Achizitia initiala :
- planuri caiac - 450 RON
- rasina + fibra - 1500 RON
- placaj marin - 750 RON
O sa atasez si ceva imagini sa va faceti o idee.
-------------------------------------------------
Vin si pozele dar pana atunci continui povestea :
Dupa ce au ajuns toate materialele, in prima faza ma interesa placajul, am ales placile de placaj cu fata frumoasa in sus si le-am aliniat cate trei. Le-am gaurit pe margini si le-am unit cu sarme, in felul acesta am format o placa fixa formata din trei placi.
Am decupat planurile, le-am lipit marginile cu banda adeziva, si cu ajutorul unor cuie ascutite am inceout sa perforam de-a lungul liniilor planurilor.
http://img641.imageshack.us/g/dsc00520rc.jpg/
Am unit punctele cu ajutotul unui creion si am decupat folosind un fierastrau pendular.
Asa am procedat cu toate reperele din planuri.
Dupa ce s-a incheiat aceasta operatiune, a durat vreo doua saptamani, am inceput sa desfacem sarmele ce uneau cele trei placi si au rezultat trei kituri de constructie pentru trei caiace (realizate dintr-o singura taiere).
Marginile placilor care imbinau trebuiau raschetate intr-un unghi pentru a facilita imbinarea ( din taiere rezultasere in unghi drept) lucru pe care l-am facut folosind o masina de frezat de mana cu un freza in 45 grade.
A urmat imbinarea, am aliniat placile interioare si am inceput sa le "coasem" folosind sarma de cupru. Sarma de cupru are calitatea de a conduce foarte bine caldura asa ca este foarte usor de scos in momentul in care se incarca cu rasina, daca este incalzita putin.
Pentru a putea imbina mai usor placile am folosit un pulverizator si le-am stropit un pic cu apa la capete pentru a le arcui mai usor.
Vreau sa va spun ca este foarte bine sa nu lucrezi singur la un proiect de genul acestuia pentru ca iti va manca mult timp si multi nervi. In doi sau trei, cum am fost noi, a fost mult mai usor , unu cosea altii tineau.
Mare atentie insa cu partile care au curbura mare si pronuntata, cum ar fi capacul, pentru ca poate sa cedeze foarte usor, noi am avut o crapatura pe unul din capace din cauza tensiunilor, sau poate si a placajului.
-------------------------------------------------------------------------------------------
La imbinarea partii de jos trebuie avut in vedere raschetarea marginilor pentru a putea imbina varful si spatele caiacului cat mai bine cu putinta. Cu cat mai bine sa imbina placile acum cu atat va fi mai putin de slefuit la final ( prin slefuirea finala este posibil sa se duca stratul initial de furnir okume si sa iasa la iveala stratul alb de material intermediar din placaj).
Eventual dati mai multe gauri in locurile in care placajul nu vrea sa urmeze curbura barcii.
Dupa ce am terminat de imbinat partea de jos am trecut la imbinarea partii de sus, singura problema cum am spus si mai sus a fost curbura puntii.
In acest punct se poate admira in sfarsit frumoasa forma a acestui caiac. Este incredibil cum se pot mula cateva bucatele de placaj sa formeze niste linii asa fluide.
A urmat chituirea rosturilor folosind faina de lemn (avantaj eu, pentru ca lucrez in domeniul prelucrarii lemnului am reusit sa fac rost de praf fin de lemn) amestecata cu rasina pana la constistenta ketchup -ului si intinsa cu ajutorul unei seringi mai mari. Putina atentie sa nu dati pe sarme, dar si daca dati nu este o asa mare greseala, ies foarte usor prin incalzire cu bricheta.
Dupa ce toate rosturile au fost chituite,placile de placaj nu mai au nevoie de sarme pentru a le tine pe pozitie,se trece la scoaterea sarmelor, a partilor intermediare si umplerea imbinarilor cu un strat gros de rasina amestecata cu faina de lemn. La aceasta operatiune este cel mai mare consum de rasina, insa aici are loc si operatiunea cea mai importanta, fixarea definitiva a placilor de placaj. Folosind o spatula am incarcat toate imbinarile cu un strat destul de gros din acest amestec, dupa parerea mea intra aproximativ 2-3 kg de rasina/ caiac numai aici.
Atentie !!!
Tot la aceasta opratiune am avut si cateva esecuri in ceea ce priveste prepararea rasinii in sensul ca am facut o cantitate mai mare insa dupa aprox 10 minute, nu am apucat sa folosim din ea nici macar 15%, a avut loc un fenomen ciudat, rasina a inceput sa se incalzeasca aproape de fierbere (nu puteai sa mai tii mana in ea) si in cateva minute s-a intarit. Am pierdut cu aceasta ocazie vreo 2 kg de rasina.
Peste acest chit de umplere a imbinarilor am taiat bucatele de fibra (daca este posibil ar fi bine sa se foloseasca benzi de fibra pentru ca la noi orice fasie se desira si lasa in urma ei numai ate) si le-am lipit peste. Am pus partea de sus peste cea de jos si le-am unit cu banda adeziva, ei spun ca trebuie cusute cu sarme, insa noi am pus doar banda adeziva( un proces mult mai rapid) si nu s-a intamplat nimic.
Partile astfel unite le-am lasat vreo doua zile sa se intareasca bine rasina.
Ultima editare: