Cârma de vânt

Am găsit mai demult schiţa unei cârme de vânt şi o postez aici, poate e cineva interesat. Chiar dacă nu e una dintre cele mai reuşite ca proiectare, se poate construi destul de uşor. Deşi eu nu văd rolul unui astfel de sistem la Marea Neagră şi Mediterană, s-ar putea să fie altcineva de altă părere.

PS. Imaginile sunt gif-uri şi dintr-un motiv rămas obscur mie se văd foarte mici.
 

Atașamente

  • 1_SS_aux_rudder.jpg
    1_SS_aux_rudder.jpg
    12.1 KB · Vizualizări: 88
  • 2_SS_horiz_vane_to_trim_tab.jpg
    2_SS_horiz_vane_to_trim_tab.jpg
    7.1 KB · Vizualizări: 57
  • 3_SS_pend_servo.jpg
    3_SS_pend_servo.jpg
    9.4 KB · Vizualizări: 47
  • 4_SS_vert_vane_to_TT.jpg
    4_SS_vert_vane_to_TT.jpg
    12.1 KB · Vizualizări: 36
  • 5_SS_Ideas_2.jpg
    5_SS_Ideas_2.jpg
    14.6 KB · Vizualizări: 46
Ultima editare:
Din cate stiu e un fel de auto-pilot mai rudimentar dar practic si f. raspandit.
 

Atașamente

  • DSCN4267.jpg
    DSCN4267.jpg
    63.6 KB · Vizualizări: 581
  • Fotografie-0232.jpg
    Fotografie-0232.jpg
    31.4 KB · Vizualizări: 576
  • Fotografie-0227.jpg
    Fotografie-0227.jpg
    39.1 KB · Vizualizări: 939
  • DSCN3977.jpg
    DSCN3977.jpg
    58.3 KB · Vizualizări: 667
  • DSCN4258.jpg
    DSCN4258.jpg
    62.8 KB · Vizualizări: 611
  • DSCN4260.jpg
    DSCN4260.jpg
    43.3 KB · Vizualizări: 629
  • DSCN4282.jpg
    DSCN4282.jpg
    48.1 KB · Vizualizări: 588
  • Fotografie-0142.jpg
    Fotografie-0142.jpg
    54.2 KB · Vizualizări: 581
  • Fotografie-0155.jpg
    Fotografie-0155.jpg
    33.6 KB · Vizualizări: 586
  • Fotografie-0209.jpg
    Fotografie-0209.jpg
    104.5 KB · Vizualizări: 593
  • Fotografie-0220.jpg
    Fotografie-0220.jpg
    57.7 KB · Vizualizări: 581
  • Fotografie-0216.jpg
    Fotografie-0216.jpg
    59.9 KB · Vizualizări: 572
  • DSCN3975.jpg
    DSCN3975.jpg
    26.1 KB · Vizualizări: 598
  • DSCN3969.jpg
    DSCN3969.jpg
    47.3 KB · Vizualizări: 588
  • Fotografie-0143.jpg
    Fotografie-0143.jpg
    58.4 KB · Vizualizări: 595
  • Fotografie-0221.jpg
    Fotografie-0221.jpg
    48.6 KB · Vizualizări: 592
Din cate stiu e un fel de auto-pilot mai rudimentar dar practic si f. raspandit.

Exact. Wind-vane în engleză. E util atunci când pleci pe oceane, în zona de acţiune a alizeelor şi unde energia electrică trebuie atent drămuită. În afara lor, unde vânturile sunt mai puţin constante iar distanţele de parcurs sunt mai mici, nu se justifică.
Am văzut în Grecia un velier australian dotat cu aşa ceva.
În esenţă, pilotul automat e mai util la vânturi slabe, iar cârma de vânt atunci când acesta este puternic.
 
Am găsit mai demult schiţa unei cârme de vânt şi o postez aici, poate e cineva interesat. Chiar dacă nu e una dintre cele mai reuşite ca proiectare, se poate construi destul de uşor. Deşi eu nu văd rolul unui astfel de sistem la Marea Neagră şi Mediterană, s-ar putea să fie altcineva de altă părere.

PS. Imaginile sunt gif-uri şi dintr-un motiv rămas obscur mie se văd foarte mici.

Si eu caut sa-mi construiesc asa ceva pt ca de cumparat refuz sa dau peste 1000 de euro pe asa ceva.
E o dotare f f utila la barca daca faci cu ea si altceva mai lung decat pasaje de 40-50 de mile - cat iti ajunge pt GR si TR. Daca pleci direct spre Bosfor si ai de facut 180 mile, cu 5 noduri iti ia 36 de ore. Daca il lasi pe Gica (cel mai util coechipier-pilotul automat) la timona tot timpul, iti poate consuma 3A x 36h = 108Ah!!! Numai asta si ti-a golit o baterie de camion! O wind-vane nu consuma curent si mai are avantajul ca te tine la acelasi unghi fata de valuri contribuind pe vreme buna la confort si pe vreme rea la siguranta. Toate barcile ce fac croaziere transoceanice au asa ceva - cu rare exceptii. Chiar cumparate la 1kEUR isi merita banii in cazul asta.
Marea lor problema, din ce-am citit, este fiabilitatea si conform legilor lui Murphy te lasa cand ti-e lumea mai draga, de exemplu in mijlocul oceanului. Nu frumos!
 

Atașamente

  • DSC02092.jpg
    DSC02092.jpg
    50.8 KB · Vizualizări: 453
  • DSC02063.jpg
    DSC02063.jpg
    73.4 KB · Vizualizări: 476
  • DSC02064.jpg
    DSC02064.jpg
    75.4 KB · Vizualizări: 550
  • DSC02094.jpg
    DSC02094.jpg
    56.1 KB · Vizualizări: 448
am gasit ceva interesant pe net la prezentarea unei carti, pe Amazon:)
 

Atașamente

  • books_005.jpg
    books_005.jpg
    8.3 KB · Vizualizări: 51
Hei baieti, ca sa se vada bine, convertiti-va imaginile in jpg cu ajutorul Photofiltre, puteti seta si rezolutia. Jpg-ul poate avea 97,7K, pe cand gif doar 19,5 K. Sau si mai bine dati direct link.
 

Atașamente

  • 947078_388904291225380_1718937264_n.jpg
    947078_388904291225380_1718937264_n.jpg
    80.3 KB · Vizualizări: 538
  • 296127_388903507892125_1398545983_n.jpg
    296127_388903507892125_1398545983_n.jpg
    82 KB · Vizualizări: 523
  • 252365_388903011225508_879212376_n.jpg
    252365_388903011225508_879212376_n.jpg
    73 KB · Vizualizări: 510
  • 971182_388904117892064_1005826164_n.jpg
    971182_388904117892064_1005826164_n.jpg
    84.4 KB · Vizualizări: 796
Trimite-mi-le mie pe mail pls, asa gif cum sunt.
 

Atașamente

  • IMG_3343.JPG
    IMG_3343.JPG
    149.1 KB · Vizualizări: 80
  • IMG_3346.JPG
    IMG_3346.JPG
    149.5 KB · Vizualizări: 79
  • IMG_3336.JPG
    IMG_3336.JPG
    133.1 KB · Vizualizări: 75
  • IMG_3333.JPG
    IMG_3333.JPG
    152.3 KB · Vizualizări: 82
  • IMG_3331.JPG
    IMG_3331.JPG
    147 KB · Vizualizări: 75
  • IMG_3329.JPG
    IMG_3329.JPG
    151.2 KB · Vizualizări: 90
  • IMG_3347.JPG
    IMG_3347.JPG
    173.6 KB · Vizualizări: 76
  • IMG_3352.JPG
    IMG_3352.JPG
    146.6 KB · Vizualizări: 92
  • IMG_3354.JPG
    IMG_3354.JPG
    152 KB · Vizualizări: 77
  • IMG_3357.JPG
    IMG_3357.JPG
    132 KB · Vizualizări: 86
  • IMG_3361.JPG
    IMG_3361.JPG
    146.6 KB · Vizualizări: 95
  • IMG_3287.jpg
    IMG_3287.jpg
    32.2 KB · Vizualizări: 141
  • IMG_3351.JPG
    IMG_3351.JPG
    128.4 KB · Vizualizări: 79
  • IMG_3342.JPG
    IMG_3342.JPG
    157.8 KB · Vizualizări: 86
  • IMG_3327.JPG
    IMG_3327.JPG
    169.4 KB · Vizualizări: 88
  • IMG_3325.JPG
    IMG_3325.JPG
    170.6 KB · Vizualizări: 79
  • IMG_3321.jpg
    IMG_3321.jpg
    39.7 KB · Vizualizări: 78
  • IMG_3286.jpg
    IMG_3286.jpg
    36 KB · Vizualizări: 106
  • IMG_3285.JPG
    IMG_3285.JPG
    151 KB · Vizualizări: 91
  • IMG_3284.JPG
    IMG_3284.JPG
    147.6 KB · Vizualizări: 77
  • IMG_3280.JPG
    IMG_3280.JPG
    153.4 KB · Vizualizări: 93
  • IMG_3278.JPG
    IMG_3278.JPG
    161.5 KB · Vizualizări: 75
  • IMG_3277.JPG
    IMG_3277.JPG
    151.5 KB · Vizualizări: 86
  • IMG_3270.JPG
    IMG_3270.JPG
    143.8 KB · Vizualizări: 84
  • IMG_3269.JPG
    IMG_3269.JPG
    149 KB · Vizualizări: 85
  • IMG_3268.JPG
    IMG_3268.JPG
    159.1 KB · Vizualizări: 73
  • IMG_3265.JPG
    IMG_3265.JPG
    147.7 KB · Vizualizări: 77
  • IMG_3263.JPG
    IMG_3263.JPG
    163.8 KB · Vizualizări: 81
  • IMG_3288.JPG
    IMG_3288.JPG
    159.2 KB · Vizualizări: 82
  • IMG_3289.JPG
    IMG_3289.JPG
    180.5 KB · Vizualizări: 88
  • IMG_3317.JPG
    IMG_3317.JPG
    194.3 KB · Vizualizări: 86
  • IMG_3316.JPG
    IMG_3316.JPG
    148.4 KB · Vizualizări: 82
  • IMG_3315.JPG
    IMG_3315.JPG
    128 KB · Vizualizări: 84
  • IMG_3306.JPG
    IMG_3306.JPG
    136.7 KB · Vizualizări: 76
  • IMG_3303.JPG
    IMG_3303.JPG
    139.4 KB · Vizualizări: 89
  • IMG_3301.JPG
    IMG_3301.JPG
    158.4 KB · Vizualizări: 76
  • IMG_3299.JPG
    IMG_3299.JPG
    153.4 KB · Vizualizări: 85
  • IMG_3296.JPG
    IMG_3296.JPG
    160.4 KB · Vizualizări: 90
  • IMG_3294.JPG
    IMG_3294.JPG
    162.6 KB · Vizualizări: 80
  • IMG_3291.JPG
    IMG_3291.JPG
    185.1 KB · Vizualizări: 78
  • IMG_3290.JPG
    IMG_3290.JPG
    161 KB · Vizualizări: 74
  • IMG_3262.JPG
    IMG_3262.JPG
    171.2 KB · Vizualizări: 105
-cirma de vint e buna la croaziere lungi si mai ales atunci cind esti singur,e dificil de construit si reglat,din cauza articulatiilor mobile foarte fragile caci trebuie un compromis:rezistenta-greutate,sa fie eficienta si la vinturi slabe,daca-i solida e eficienta la vinturi tari,s.a.m.d,nu tine drumul neaparat indiferent de vreme,mai bine zis indiferent de taria vintului,asa ca........
-la 3-5 amperi/ora intermintent= aprox 2,5 a/ora,face fata lejer 0,75 m/2 panou solar,turbina eoliana sau cei 500-1000amperi din baterii,ca doar nu mergi la
drum lung cu 100-200 amperi,si la trei zile in cel mai rau caz incarci cu motorul 2-3 ore acumulatorii.
-asa ca mai ginditi-va,timpul de constructie afectat cirmei de vint mai bine il folositi la terminarea barcii !de aia sint si scumpe,multa manopera si piese unicat !
 
... Marea lor problema, din ce-am citit, este fiabilitatea si conform legilor lui Murphy te lasa cand ti-e lumea mai draga, de exemplu in mijlocul oceanului. Nu frumos!

Golden Globe 1968: Robin Knox-Johnston, a facut jumatate de glob fara wind-vane (ambele se dusesera pe la iesirea din Oceanul Indian). S-a gindit sa abandoneze, dar a inceput sa experimenteze self-steering si a continuat. Datorita deciziei lui Moitessier de a continua drumul spre Tahiti, a si cistigat.
Personal am incercat un pic (dupa ce am citit despre echilibrarea catboatului) si am reusit sa ajustez randa si derivorul mergind fara sa ating echea timp de approx. o ora. Asta ar fi dupa parerea mea back-up la back-up.
 
carma de vant

Cred ca cea mai cunoscuta carma de vant este cea produsa in Anglia , de catre Geoff Town de la Hydrovane . Au o istorie de 40 ani si toti circumnavigatorii si solitarii o cunosc. E foarte fiabila si solida , bine gandita , cu articulatii puternice .

Se poate folosi si pe multi-hull , iar Jimmy Cornell ( romanul...probabil stiti cine e) este un mare promotor al ei . Este indispensabila pentru traversari de ocean .

Intregul set costa in jur de 3000 Euro si se face pe comanda , special gandita pentru barca careia ii este destinata . Eu cred ( si iar o sa ma acuzati ) ca nu e cazul sa fie improvizat acasa un astfel de mecanism , pentru ca eforturile de guvernare a barcii , sunt mari , mai ales pe vreme rea .

Cine a stat la timona sau la eche pe vreme rea stie ca nu e jucarie si ca toata barca depinde de corectitudinea guvernarii .
 

Atașamente

  • Rustler%2036%20-%20Times%203.jpg
    Rustler%2036%20-%20Times%203.jpg
    71.7 KB · Vizualizări: 36
  • John-GUZZWELL%20stern%20close-up.jpg
    John-GUZZWELL%20stern%20close-up.jpg
    56.1 KB · Vizualizări: 38
  • Bowman%2042%20-%20Close%20up.jpg
    Bowman%2042%20-%20Close%20up.jpg
    44.8 KB · Vizualizări: 34
  • Adrian%20Flanagan%20-%20At%20Sea.jpg
    Adrian%20Flanagan%20-%20At%20Sea.jpg
    53.1 KB · Vizualizări: 35
  • T40%20-%20Quarter%20Shot.jpg
    T40%20-%20Quarter%20Shot.jpg
    74.7 KB · Vizualizări: 36
  • JCornell-Aventuraatsea-lr.jpg
    JCornell-Aventuraatsea-lr.jpg
    56.5 KB · Vizualizări: 33
Intregul set costa in jur de 3000 Euro si se face pe comanda , special gandita pentru barca careia ii este destinata . Eu cred ( si iar o sa ma acuzati ) ca nu e cazul sa fie improvizat acasa un astfel de mecanism , pentru ca eforturile de guvernare a barcii , sunt mari , mai ales pe vreme rea .

De acord, dar cred ca un roman care ar dispune de banii astia pentru o windvane, tot pentru bricolaj ar opta :). Eu de exemplu as studia in amanunt una la gata, si pana la urma tot as scoate ceva functional, fara sa am pretentia sa plec pe ocean cu ea.
 
Cam asta fac si ei , de fapt . Sa nu iti inchipui ca exista productie de serie mare pentru astfel de "jucarii" . Englezii pun mare accent pe soliditatea ansamblului mecanic pentru ca toata barca se bazeaza pe safranul ala .

Iar utilitatea ei se dovedeste mai ales atunci cand skipperul se odihneste. Asta inseamna ca trebuie sa aiba incredere , ca sa poata dormi linistit .
Iata cateva imagini cu detalii :
 

Atașamente

  • Beneteau%20Idylle%20-%20E%20bracket.jpg
    Beneteau%20Idylle%20-%20E%20bracket.jpg
    59.3 KB · Vizualizări: 35
  • Fraser_41.jpg
    Fraser_41.jpg
    14.7 KB · Vizualizări: 33
  • Bowman%2036%20-%20HE%20brackets.jpg
    Bowman%2036%20-%20HE%20brackets.jpg
    77.5 KB · Vizualizări: 34
  • Laurie_Davidson_AH.jpg
    Laurie_Davidson_AH.jpg
    21.2 KB · Vizualizări: 29
  • Rival%2032%20-%20EH%20brackets.jpg
    Rival%2032%20-%20EH%20brackets.jpg
    37.5 KB · Vizualizări: 35
Sigur ca exista si alte oferte decat cele ale englezului de care vorbeam mai sus . E vorba de olandezii de la hollandwindvane.com , cei care vand niste kit-uri de asamblat , cu un pret de circa 1500 Euro . Avand in vedere necesitatea unei geometrii perfecte a ansamblului combinata cu marea diversitate a modelelor de pupa ale barcilor , de fiecare data , rezulta o solutie unica. Comparati cele 2 tipuri de oferte si decideti ce vi se pare mai de incredere. Eu as merge pe englezi , daca ma intrebati.
 

Back
Sus