Epoxy este epoxy pur si simplu. Rasina de baza este un polieter si este produsa de mari companii petrochimice. Doar proportiile si intaritorii variaza, de la firma la firma, si dupa aplicatie. O mica explicatie chimica:
http://pslc.ws/macrog/epoxy.htm
Cateva cuvinte despre esentele lemnoase indigene pentru constructia de barci in sistem clasic, could-molding si strip-planking:
1. Rasinoasele:
Probabil cea mai usoara esenta care creste in Ro este pinul (pinus cembra denumit si zambru, strobus si silvestris). La noi este destul de putin raspandit si considerat de obicei cherestea de calitate inferioara. Totusi el pote fi folosit in constructia de ambarcatiuni . Denumirea normala in engleza americana este Scots pine (pinus silvestris).
Urmeaza bradul nostru national (abies alba). In engleza Silver fir.
Apoi alt copac national molidul (picea abies). Cu asta deja ne apropiem de cherestea de calitate, folosit extins in constructia de ambarcatiuni. In limba engleza Norway Spruce.
In ultimul rand in ordinea greutatii, dar prima dintre rasinoasele indigene, larice, (larix decidua), rezistent bine la apa si considerat cherestea de prima calitate pentru ambarcatiuni in tot nordul si vestul Europei. Pe piata autohtona se gaseste larice indigen din nordul moldovei, larice ucrainean si atotprezentul larice siberian. In engleza European Larch.
Duglas, specie americana de import, teoretic si practic introdusa si la noi, nu stiu unde se exploateaza sau unde gasiti asa ceva. Denumire engleza Douglas Fir, la ce se foloseste cred ca stiti deja.
2. Foioasele
Cel mai bun si mai bun dintre foioasele nationale: salcamul (Robinia pseudoacacia) (nume alternativ - acat) mai usor, mai tare si mai rezistent la apa decat stejarul. Greu de gasit in lungimi mari. Romania si Ungaria au cele mai mari paduri de salcam din lume, deci cautati. In engleza Locust, Black Locust; international Robinnia
Eternul stejar (quercus robur) si gorunul (quercus sesilliflora). Se intalnesc adesea si hibrizi intre cele doua specii. In engleza White oak (de fapt English oak si Sessil sau Welsh oak, dar americanii nu fac diferenta, si nu inteleg ca white oak e specia lor indigena de pe coasta de est)
Frasinul (Fraxinus excelsior), lemn excelent in calitati, nu se foloseste in constructia de barci de apa dulce. Rezista mediocru la apa sarata, folosit la coaste. In engleza European sau Common Ash.
Castan dulce (castanea vesca). Rezistent la apa, folosit la file. In engleza Sweet chestnut.
Acuma explicatia de ce m-am chinuit sa caut denumirile in limba latina si engleza. Pentru a inlocui o anumita esenta lemnoasa intr-un plan de constructie trebuie sa stiti doua lucruri principale:
1. si cel mai important, greutatea specifica a lemnului din plan
2. Proprietatile mecanice ale respectivului lemn
Daca respectati dimensiunile date de planul de constructie, lemnul trebuie sa posede o greutate specifica asemanatoare, altfel barca va deveni mult prea grea. Din fericire un lemn mai greu are de obicei si proprietati mecanice superioare, deci se pot reduce dimensiunile folosite. Daca folositi un plan cumparat, cereti arhitectului naval sa faca lucrul respectiv, indicand speciile disponibile. Speciile se identifica dupa denumirea latina, altfel va incurcati in taxonomii, mai ales cu fratii americani care au denumit arborii dupa cum li se parea lor, nu dupa ce erau ei de fapt. Asa ca ne trezim ca Western Red Cedar nu are nimic de-a face cu familia cedrilor, Douglas Fir nu e neam cu bradul si tot asa.
In constructia tip strip-planked planurile americane specifica de obicei WRC, adica Western Red Cedar. Lemnul se importa la noi in tara, dar este extrem de scump. De inlocuit cu pinul sau cu molidul (molid fara noduri se gaseste in lungimi satisfacatoare, spre deosebire de brad).
Pentru cold moulded se specifica in continuare diferite specii de mahon. Furnirul se importa si la noi, preturile variaza, nu uitati ca aveti nevoie de asa numite furnire tehnice (3mm) nu furnire estetice (1mm), cereti pretul pentru produsul corect, altfel va inselati amarnic. In cazul could moulded eu as opta pentru frasin. Oricat am iubi stejarul, West Systems ne atentioneaza ca nici un produs de la ei nu este garantat structural pentru a lipi aceasta esenta. Desi s-au efectuat cu succes lipituri ale stejarului cu epoxy si dezbaterea este acerba in acest domeniu, stejarul ramane dubios in ceea ce priveste lipirea lui cu epoxy iar adezivul recomandat ramane cel clasic, resorcinolul.
Vreau sa va mai atrag atentia asupra unuei specii care am inteles ca incepe sa fie plantata si pe la noi. Ea se numeste Paulownia, si toti cei care ati batut forumurile straine o cunoasteti sub numele ei japonez, Kiri. Lemn usor care inlocuieste WRC. Pentru eventuali amatori de planuri pe termen lung, Paulownia creste extrem de repede, dupa 5 ani poate fi taiat copacul si folosit lemnul. Sursa principala de export este China, asa ca merita intrebat, poate este destul de ieftin.
Si asa pentru sfarsitul acestui post urias, un mic reminder: lemnul incapsulat cu rasini armate nu este considerat structural sub linia de plutire de catre Lyolds.