In 1851 , un yacht cu vele numit " America " a castigat cupa Guinea 100 , atunci cand a invins in Regata Natiunilor , desfasurata in Cowes, Insula Wight . In acea regata natiunile participante doreau sa isi dovedeasca suprematia tehnologica si capacitatea de a produce cel mai rapid yacht cu vele din lume .
Dupa victorie , proprietarii yachtului " America " au donat cupa Yacht Clubului New York , ai carui membri erau spre a fi pastrata drept " challenge trophy " .
Asa s-a nascut cel mai vechi trofeu sportiv din lume denumit dupa yachtul castigator , nu dupa numele tarii .
De atunci eforturi fantastice s-au facut pentru cucerirea acestui trofeu de catre cluburile care " aruncau manusa " , deveneau Challenger , iar trofeul trebuia aparat de catre clubul ce il detinea , respectiv clubul Defender .
S-a concurat cu barci diferite , din 1958 s-au folosit barcile din clasa 12 metri ( care nu au lungimea de 12 metri , ci de 20-23 metri ) , apoi din 1992 s-au folosit barcile din clasa International America's Cup Class , cu lungime de 25 metri , 35 metri inaltimea catargului , greutate totala 24 tone din care 19 tone cantareste bulbul derivorului , 750 mp de vele si un echipaj de 17 persoane .
Multe natiuni si-au disputat trofeul ( cateva exemple de echipaje : francezii de la Areva , italienii cu Luna Rossa sau Mascalzone Latino , nemtii cu United Internet Team Germany sau Illbruck , americanii cu BMW Oracle Racing , sudafricanii cu Team Shosholoza , elvetienii de la Alinghi sau chiar chinezii cu Team China ) .
S-au disputat 32 de editii anterioare , iar Cupa America a fost castigata de 27 ori de catre americani , o singura data de australieni , de 2 ori de catre neo-zeelandezi , iar ultimele 2 editii au fost castigate de catre elvetienii de la Alinghi , aparatorii trofeului de astazi .
Dupa o perioada plina de dispute juridice , inclusiv pe tema noii clase de barci , astazi ar fi trebuit sa se dea startul in prima cursa a celei de a 33-a editie a Cupei America , la Valencia .
S-au pregatit 2 multi-hulls gigantice ( 90ftx90ft , 27x27 metri la linia de plutire ) :
- cel elvetian , Alinghi , catamaran , sustinut de milionarul Ernesto Bertarelli - care este si skipper ( barca are un gennaker de 1100metri patrati !)
si
- cel american , BMW Oracle , respectiv USA 17 ,trimaran , sustinut de boss-ul de la Oracle , Larry Ellison , care este prevazut cu un sistem inovator de vela-aripa , ce se inalta la peste 68 metri deasupra nivelului puntii ( de 2 ori mai mare decat aripa unui avion Boeing747 ) .
Ambele sunt construite din fibre de carbon-kevlar . Aceste barci ating viteze incredibile , de 25 noduri , in conditiile unei brize de 10 noduri !
Iar astazi ar fi trebui sa se dea startul la 10.00 UTC , insa seful cursei , Harold Bennet , a decis sa astepte pana cand vantul va veni . Trebuia sa se desfasoare o cursa de tip loop ( bucla ) la doua balize , cu startul in vant si intoarcerea cu vand de pupa , pe o distanta totala de 40 mile . S-au asteptat circa 4 ore , iar comitetul cursei a anuntat ca prima cursa a celei de a 33-a editie a Cupei America se amana pentru miercuri 10 februarie , in speranta ca va fi mai mult vant .
Tensiunea continua sa se acumuleze , probabil ca maine vom asista la antrenamente ale ambelor echipaje , atat in scopul optimizarii propriilor barci cat si in scopul studierii adversarilor !
Site oficial : www.americascup.com
Cine credeti ca va castiga ? Alinghi sau BMW Oracle ?
Dupa victorie , proprietarii yachtului " America " au donat cupa Yacht Clubului New York , ai carui membri erau spre a fi pastrata drept " challenge trophy " .
Asa s-a nascut cel mai vechi trofeu sportiv din lume denumit dupa yachtul castigator , nu dupa numele tarii .
De atunci eforturi fantastice s-au facut pentru cucerirea acestui trofeu de catre cluburile care " aruncau manusa " , deveneau Challenger , iar trofeul trebuia aparat de catre clubul ce il detinea , respectiv clubul Defender .
S-a concurat cu barci diferite , din 1958 s-au folosit barcile din clasa 12 metri ( care nu au lungimea de 12 metri , ci de 20-23 metri ) , apoi din 1992 s-au folosit barcile din clasa International America's Cup Class , cu lungime de 25 metri , 35 metri inaltimea catargului , greutate totala 24 tone din care 19 tone cantareste bulbul derivorului , 750 mp de vele si un echipaj de 17 persoane .
Multe natiuni si-au disputat trofeul ( cateva exemple de echipaje : francezii de la Areva , italienii cu Luna Rossa sau Mascalzone Latino , nemtii cu United Internet Team Germany sau Illbruck , americanii cu BMW Oracle Racing , sudafricanii cu Team Shosholoza , elvetienii de la Alinghi sau chiar chinezii cu Team China ) .
S-au disputat 32 de editii anterioare , iar Cupa America a fost castigata de 27 ori de catre americani , o singura data de australieni , de 2 ori de catre neo-zeelandezi , iar ultimele 2 editii au fost castigate de catre elvetienii de la Alinghi , aparatorii trofeului de astazi .
Dupa o perioada plina de dispute juridice , inclusiv pe tema noii clase de barci , astazi ar fi trebuit sa se dea startul in prima cursa a celei de a 33-a editie a Cupei America , la Valencia .
S-au pregatit 2 multi-hulls gigantice ( 90ftx90ft , 27x27 metri la linia de plutire ) :
- cel elvetian , Alinghi , catamaran , sustinut de milionarul Ernesto Bertarelli - care este si skipper ( barca are un gennaker de 1100metri patrati !)
si
- cel american , BMW Oracle , respectiv USA 17 ,trimaran , sustinut de boss-ul de la Oracle , Larry Ellison , care este prevazut cu un sistem inovator de vela-aripa , ce se inalta la peste 68 metri deasupra nivelului puntii ( de 2 ori mai mare decat aripa unui avion Boeing747 ) .
Ambele sunt construite din fibre de carbon-kevlar . Aceste barci ating viteze incredibile , de 25 noduri , in conditiile unei brize de 10 noduri !
Iar astazi ar fi trebui sa se dea startul la 10.00 UTC , insa seful cursei , Harold Bennet , a decis sa astepte pana cand vantul va veni . Trebuia sa se desfasoare o cursa de tip loop ( bucla ) la doua balize , cu startul in vant si intoarcerea cu vand de pupa , pe o distanta totala de 40 mile . S-au asteptat circa 4 ore , iar comitetul cursei a anuntat ca prima cursa a celei de a 33-a editie a Cupei America se amana pentru miercuri 10 februarie , in speranta ca va fi mai mult vant .
Tensiunea continua sa se acumuleze , probabil ca maine vom asista la antrenamente ale ambelor echipaje , atat in scopul optimizarii propriilor barci cat si in scopul studierii adversarilor !
Site oficial : www.americascup.com
Cine credeti ca va castiga ? Alinghi sau BMW Oracle ?