Smokey
Mic barcaholic
Zilele astea am dat examenul pt. clasa B, la Constanta. Pentru cei care vor sa faca pasul asta, dau in continuare cateva detalii.
In primul rand "hartogaraia":
1. trebuie clasa C (cu sau fara "S" - sail)
2. trebuie certificatul GMDSS-LRC (sau mai sus)
3. certificat de absolvire "curs specializare clasa B"
4. certificat de absolivre "curs pregatire siguranta maritima" (primul ajutor, prevenirea si combaterea incendiilor, tehnici individuale de supravietuire)
Cum se obtin treburile astea:
1. Cu examenul clasa C am rezolvat la Timisoara, prin diferenta (COLREG) fata de clasa D (am si sail, in urma atasarii absolvirii cursului de manevrarea navei cu vele)
2. certificatul GDMSS-LRC: curs+examen la Nautical Blue (cost 150 euro)
3. cursul de specializare clasa B - curs teoretic+practic (Nautical Blue - 250 euro): notiuni de manevra navei, navigatie costiera, metereologie&hidrologie, etc.
4. cursul de siguranta maritima, tot Nautical Blue, cost 150 euro.
Bunn, cu astea la dosar + adeverinta medicala, copii dupa tot ce se poate, poza, etc - depus dosar la ANR, Constanta, Poarta 1
Examenul are 5 probe:
1. teoretic pe calculator - COLREG in engleza, 30 intrebari, barem 80%
2. teoretic pe calculator - navigatie, 30 intrebari, barem 70%
3. teoretic pe calculator - manevra navei, 30 intrebari, barem 70%
4. teoretic pe calculator - legislatie maritima, 30 intrebari, barem 70%
5. proba orala - 2 subiecte din manevra navei, navigatie, meteo/hidro
Primele 4 probe teoretice se dau in decursul a 2 zile, apoi proba orala in alta zi.
Examenul se da la gramada cu ofiterii de punte si alte "grade" din marina comerciala. Se face foarte mica diferenta intre ei si "agrement", materia e cam aceeasi, cu mici diferenta. La fel si intrebarile. Exista pe forumul marinari.ro o arhiva cu toate intrebarile.
Din COLREG se da TOT, ABSOLUT TOT! Mi-au picat 2 intrebari de genul "la ce distanta trebuie sa se vada luminile din borduri la o ambarcatiune <12m" , o intrebare din anexa colreg care se refera la luminile speciale ale pescadoarelor (cea cu 2 lumini galbene suplimentare).
La manevra navei ... intrebari cu remorchere la greu: cum intorci cand remorchezi cuplat in bordul navei remorcate, etc. In rest intrebari normale, cu efectul legaturilor navei, cu pasul elicei, etc. Dar cam 30% au fost cu remorcatul.
La navigatie ... a fost jale. Intrebarile sunt cu raspunsuri gresite, variante complet incorecte, de ex. nicio varianta nu e buna, dai raspuns la nimereala, (lucrul asta mi-a fost confirmat de dl. Maraloi).
Pe langa intrebari de semnale de navigatie, sunt intrebari cu unghiuri si relevmente, si multe cu formule de calcul a drumului/relevmetului adevarat/compas cu deviatie/declinatie. Aici am dat de o intrebare care avea raspunsul corect (Da=Dc+dc) de 2 ori. La alata intrebare nu gaseam varianta corecta ... Mai sunt intrebari de latitudine/longitudine.
La legislatie ... intrebari de tot felul, de la infractiuni/contraventii ... pana la notiuni de zona economica exclusiva, platoul continental, anexe MARPOL ...
Bun, trecut teoria, calificat la oral - cica la ora 9, a doua zi, adica azi.
La ora 9 intra in sala cei cu examene de ofiteri (diverse grade). In alta sala intra marinarii si cei cu chestiuni mai simple. Ei scapa repede cu intrebari relativ simple ... cei cu agrementul asteapta. Adica eu cu inca un "fericit", daca e pe forum il rog sa se identifice
La ora 11 colegul de suferinta nu mai rezista si intra peste comisia de examinare sa le aduca aminte ca mai au 2 cu agrementu'... in fine, intram in sala, extragem 2 bilete (navigatie/manevra) din stiva "ofiterilor", ne asezam in banca si asteptam sa termine toti profesionistii pledoariile.
Mie mi-a picat cam asa: loxodroma/ortodroma, manevre de evitare a coliziunii folosind radarul, musonii. Pe al doilea am avut manevra de om la apa, schema de cautare in patrat.
Colegu a primit tot ceva cu om la apa cu patrat, frontul cald, determinarea pozitiei navei prin metoda distantei la travers ...
Am pregatit biletul (la bucata cu radarul nu prea aveam "materie", inafara de faza cu relevmentul constant) si-mi astept randul. Umplu creierul cu definitii despre ortodroma si loxodroma, in ideea unui inceput in forta, sa nu fa de ras breasla agremetistilor ...
Vine randul nostru, expunem in paralel, erau 3 in comisie, toti in uniforma, cu multe trese pe umar. Ma ia in primire dl. comandant si pana sa vars io loxodroma si ortodroma ma ia prin surprindere cu 2 intrebari despre lumini/colreg. O sfeclesc pe moment, dar dau reboot si-mi revin.
Dupa care incepe o serie de intrebari din toata materia: de prin colreg, radio, manevra ... si ... punctul culminant, navigatia costiera. Mi se aduce aminte ca GPS-ul se poate strica, si sunt rugat sa expun ce metode de determinare a pozitiei nave cunosc. Incep io cu relevmentele succesive la reper, relevmente la mai multe repere, mi se cere sa le explic pe fiecare.
Continui cu metodele cu unghiuri intre repere costiere. Aici ma prinde dl. comandand, cu ce masor ungiul. Zic si io, cu sextantul ... nu e bine, ca nu am sextant pe barca. Dau cu compasul, nu e bine ca n-am alidada ... raspunsul corect era cu "statiograful" ... pe care probabil ca-l am pe barca, in lipsa sextantului
Dau si metoda distantei la travers (se tine la compas pana la un unghi cu tangenta cunoscuta, apoi se tine la compas pana relevmentul prova e 90 grade, intre cele 2 momente cunosc distanta => din tangenra unghiul initial + distanta parcura aflu distanta la reperul costier). Metoda e in manual, n-am inventat-o eu, dar dl. comandant nu e de acord, ca cica are erori. Colegul explica aceeasi metoda altui domn comandant, care accepta raspunsul. b-)
In fine, ajung si la biletul meu, vars algoritmul de om la apa, zic de giratia simpla, williamson, butakov si sharnov .... bag fraza cheie "stop masina" si "carma banda in bordul naufragiatului' ... iese bine asta.
In fine, am terminat fara a apuca sa zic de loxodroma&co, si fara musoni ...
Cam asta a fost ... :ahoy:
In primul rand "hartogaraia":
1. trebuie clasa C (cu sau fara "S" - sail)
2. trebuie certificatul GMDSS-LRC (sau mai sus)
3. certificat de absolvire "curs specializare clasa B"
4. certificat de absolivre "curs pregatire siguranta maritima" (primul ajutor, prevenirea si combaterea incendiilor, tehnici individuale de supravietuire)
Cum se obtin treburile astea:
1. Cu examenul clasa C am rezolvat la Timisoara, prin diferenta (COLREG) fata de clasa D (am si sail, in urma atasarii absolvirii cursului de manevrarea navei cu vele)
2. certificatul GDMSS-LRC: curs+examen la Nautical Blue (cost 150 euro)
3. cursul de specializare clasa B - curs teoretic+practic (Nautical Blue - 250 euro): notiuni de manevra navei, navigatie costiera, metereologie&hidrologie, etc.
4. cursul de siguranta maritima, tot Nautical Blue, cost 150 euro.
Bunn, cu astea la dosar + adeverinta medicala, copii dupa tot ce se poate, poza, etc - depus dosar la ANR, Constanta, Poarta 1
Examenul are 5 probe:
1. teoretic pe calculator - COLREG in engleza, 30 intrebari, barem 80%
2. teoretic pe calculator - navigatie, 30 intrebari, barem 70%
3. teoretic pe calculator - manevra navei, 30 intrebari, barem 70%
4. teoretic pe calculator - legislatie maritima, 30 intrebari, barem 70%
5. proba orala - 2 subiecte din manevra navei, navigatie, meteo/hidro
Primele 4 probe teoretice se dau in decursul a 2 zile, apoi proba orala in alta zi.
Examenul se da la gramada cu ofiterii de punte si alte "grade" din marina comerciala. Se face foarte mica diferenta intre ei si "agrement", materia e cam aceeasi, cu mici diferenta. La fel si intrebarile. Exista pe forumul marinari.ro o arhiva cu toate intrebarile.
Din COLREG se da TOT, ABSOLUT TOT! Mi-au picat 2 intrebari de genul "la ce distanta trebuie sa se vada luminile din borduri la o ambarcatiune <12m" , o intrebare din anexa colreg care se refera la luminile speciale ale pescadoarelor (cea cu 2 lumini galbene suplimentare).
La manevra navei ... intrebari cu remorchere la greu: cum intorci cand remorchezi cuplat in bordul navei remorcate, etc. In rest intrebari normale, cu efectul legaturilor navei, cu pasul elicei, etc. Dar cam 30% au fost cu remorcatul.
La navigatie ... a fost jale. Intrebarile sunt cu raspunsuri gresite, variante complet incorecte, de ex. nicio varianta nu e buna, dai raspuns la nimereala, (lucrul asta mi-a fost confirmat de dl. Maraloi).
Pe langa intrebari de semnale de navigatie, sunt intrebari cu unghiuri si relevmente, si multe cu formule de calcul a drumului/relevmetului adevarat/compas cu deviatie/declinatie. Aici am dat de o intrebare care avea raspunsul corect (Da=Dc+dc) de 2 ori. La alata intrebare nu gaseam varianta corecta ... Mai sunt intrebari de latitudine/longitudine.
La legislatie ... intrebari de tot felul, de la infractiuni/contraventii ... pana la notiuni de zona economica exclusiva, platoul continental, anexe MARPOL ...
Bun, trecut teoria, calificat la oral - cica la ora 9, a doua zi, adica azi.
La ora 9 intra in sala cei cu examene de ofiteri (diverse grade). In alta sala intra marinarii si cei cu chestiuni mai simple. Ei scapa repede cu intrebari relativ simple ... cei cu agrementul asteapta. Adica eu cu inca un "fericit", daca e pe forum il rog sa se identifice
La ora 11 colegul de suferinta nu mai rezista si intra peste comisia de examinare sa le aduca aminte ca mai au 2 cu agrementu'... in fine, intram in sala, extragem 2 bilete (navigatie/manevra) din stiva "ofiterilor", ne asezam in banca si asteptam sa termine toti profesionistii pledoariile.
Mie mi-a picat cam asa: loxodroma/ortodroma, manevre de evitare a coliziunii folosind radarul, musonii. Pe al doilea am avut manevra de om la apa, schema de cautare in patrat.
Colegu a primit tot ceva cu om la apa cu patrat, frontul cald, determinarea pozitiei navei prin metoda distantei la travers ...
Am pregatit biletul (la bucata cu radarul nu prea aveam "materie", inafara de faza cu relevmentul constant) si-mi astept randul. Umplu creierul cu definitii despre ortodroma si loxodroma, in ideea unui inceput in forta, sa nu fa de ras breasla agremetistilor ...
Vine randul nostru, expunem in paralel, erau 3 in comisie, toti in uniforma, cu multe trese pe umar. Ma ia in primire dl. comandant si pana sa vars io loxodroma si ortodroma ma ia prin surprindere cu 2 intrebari despre lumini/colreg. O sfeclesc pe moment, dar dau reboot si-mi revin.
Dupa care incepe o serie de intrebari din toata materia: de prin colreg, radio, manevra ... si ... punctul culminant, navigatia costiera. Mi se aduce aminte ca GPS-ul se poate strica, si sunt rugat sa expun ce metode de determinare a pozitiei nave cunosc. Incep io cu relevmentele succesive la reper, relevmente la mai multe repere, mi se cere sa le explic pe fiecare.
Continui cu metodele cu unghiuri intre repere costiere. Aici ma prinde dl. comandand, cu ce masor ungiul. Zic si io, cu sextantul ... nu e bine, ca nu am sextant pe barca. Dau cu compasul, nu e bine ca n-am alidada ... raspunsul corect era cu "statiograful" ... pe care probabil ca-l am pe barca, in lipsa sextantului
Dau si metoda distantei la travers (se tine la compas pana la un unghi cu tangenta cunoscuta, apoi se tine la compas pana relevmentul prova e 90 grade, intre cele 2 momente cunosc distanta => din tangenra unghiul initial + distanta parcura aflu distanta la reperul costier). Metoda e in manual, n-am inventat-o eu, dar dl. comandant nu e de acord, ca cica are erori. Colegul explica aceeasi metoda altui domn comandant, care accepta raspunsul. b-)
In fine, ajung si la biletul meu, vars algoritmul de om la apa, zic de giratia simpla, williamson, butakov si sharnov .... bag fraza cheie "stop masina" si "carma banda in bordul naufragiatului' ... iese bine asta.
In fine, am terminat fara a apuca sa zic de loxodroma&co, si fara musoni ...
Cam asta a fost ... :ahoy: