Despre vele

skipper

RYA Instructor
Topic despre designul, constructia si manuirea velelor de toate tipurile si marimile!

Pentru inceput niste poze despre spinacher: desenul ciorapului la capatul dinspre marul catargului, manuirea capatului dinspre barca, spinacherul ridicat pe jumatate din ciorap si spinacherul cu fanta - parasail.
 

Atașamente

  • spinaker sock.jpg
    spinaker sock.jpg
    22.3 KB · Vizualizări: 105
  • spinnaker chutte.jpg
    spinnaker chutte.jpg
    220.6 KB · Vizualizări: 117
  • spinnaker chutte half deployed.jpg
    spinnaker chutte half deployed.jpg
    68.3 KB · Vizualizări: 113
  • parasail spinnaker generatia 3 5.jpg
    parasail spinnaker generatia 3 5.jpg
    94.2 KB · Vizualizări: 110
  • spinnaker sock.jpg
    spinnaker sock.jpg
    24.1 KB · Vizualizări: 128
Ultima editare:
Din cate stiu eu pare-se ca se foloseste numai cand ai vant din pupa.E bine sa se specifice pentru novici.
 
raza de actiune

Spinul simetric se foloseste cu randament mare cam de la 150 de grade. potzi sa il folosesti si la un unghi de atac mai mic, noi am mers cu el si din 60 de grade, depinde de viteza vantului. la o viteza mica a vantului, in loc sa mergi cu un genovez de 125% mai bine cu un spin, uneori.
 
tangon

Am uitat sa spun ca in momentul cand folosesti spinul ca un fel de gin, tragi varful tangonului cat mai jos iar la catarg asemeni, cat mai jos, il folosesti ca un fel de bompres ca sa potzi sa intinzi marginea de atac cat mai tare.
 
Topic despre designul, constructia si manuirea velelor de toate tipurile si marimile!

Pentru inceput niste poze despre spinacher: desenul ciorapului la capatul dinspre marul catargului, manuirea capatului dinspre barca, spinacherul ridicat pe jumatate din ciorap si spinacherul cu fanta - parasail.

schita ma edificat total ,acum mi se pare simplu ridicarea spinului ,ramane de vazut in practica :))!eu d-abia ma inteleg cu cearsaful ,cand fac patul!:p
 
Din cate stiu eu pare-se ca se foloseste numai cand ai vant din pupa.E bine sa se specifice pentru novici.

In attach e o schema cu ce vela prova se foloseste in functie de varii unghiuri ale vantului.
 

Atașamente

  • ranges of foresails.jpg
    ranges of foresails.jpg
    23.8 KB · Vizualizări: 113
Randa cu Pic

Ajustarea velei patrate necesita anumite compromisuri datorita modalitatilor limitate de control a unghiului de atac, a adincimii si rasucirii velei. Unghiul de atac se ajusteaza prin intermediul scotei randei si implicit a pozitionarii ghiului fata de axa longitudinala a barcii. Adincimea velei si pozitia ei se regleaza usor cu manevra mobila a picului. Este caracteristica unica si unul din marile avantaje oferite de acest tip de greement. Cele patru poze cu vela vazuta din cocpit demonstreaza pozitionarea adincimii si obtinerea unei intrari curbe (deep throat) realizata prin ajustarea corespunzatoare a picului. Cele cinci puncte de tertarolare reprezinta aproximativ sase distante egale de 17% fiecare si pot fi folosite la determinarea pozitiei adincimii. In prima poza, cind picul este prea jos, vela formeaza o cuta de la sa (furca) inspre coltul de scota. Este extrem de ineficienta impartind randa efectiv in doua triunghiuri. In a doau poza, picul a fost ridicat mai mult si cuta a fost eliminata. Adincimea velei este aproximativ la 40% fata de marginea de invergare iar intrarea este fina. Este o forma buna pentru mers cu vint strins. In a treia poza, dupa ce picul a fost ridicat si mai mult, adincimea velei s-a mutat mult inspre marginea de invergare si s-a obtinut o intrare curba. Este forma optima a velei pentru urcat in vint. Ultima poza arata forma velei si cutele facute de-a lungul marginii de invergare atunci cind picul este prea ridicat. Deoarece este o foarte mica diferenta in pozitionarea picului in ultimele doua cazuri, acest reglaj necesita o continua atentie.
Deasemenea scota randei poate afecta adincimea velei pe jumatatea inferioara a acesteia.
Rasucirea velei (tendinta acesteia de a se roti de la planul perpendicular pe ghiu) este mult mai greu de controlat datorita faptului ca saua (furca) se roteste in jurul mastului si ca barca nu este echipata cu palancul ghiului (vang). Controlul rasucirii este important datorita variatiei vintului aparent in functie de inaltime. Aceste diferente sint mai accentuate la intensitati reduse ale vintului. La greementul gaff, rasucirea poate fi controlata doar prin ajustarea scotei randei (care la vint strins actioneaza pe post de palanc al ghiului). Cu rezultate minime, picul poate fi ridicat pentru a mari tensiunea pe marginea de cadere dar deoarece pozitionarea acestuia este mult mai importanta la reglarea adincimii se foloseste arareori.
 

Atașamente

  • Randa cu Pic.jpg
    Randa cu Pic.jpg
    51.1 KB · Vizualizări: 95
  • Picul prea jos.jpg
    Picul prea jos.jpg
    31.5 KB · Vizualizări: 86
  • Intrare Fina.jpg
    Intrare Fina.jpg
    24.2 KB · Vizualizări: 80
  • Deep Throat.jpg
    Deep Throat.jpg
    28 KB · Vizualizări: 72
  • Picul prea sus.jpg
    Picul prea sus.jpg
    22.6 KB · Vizualizări: 74
Am gasit ieri la Cora Militari un set de 20 de ocheti de tabla de aluminiu cu tot cu preducea la 20 RON, fi interior 10mm.
Numai bun pt cine vrea sa-si faca vele, hamace, umbrare.
 

Back
Sus