echipaje

Hai sa va povestesc de ceea ce s-a suferit cel mai tare anul asta la regate.
DE LIPSA DE OAMENI.
Nici nu stiu cum am putea sa facem legaturile intre cei ce isi doresc un echipaj si cei ce isi doresc sa faca parte dintr-un echipaj. Cel mai complicat mi se pare ca un echipaj se "sudeaza" in timp. Daca stau sa fac o analiza a multor barci cred ca Alexandra este singura care are 2 skipperi. Poate sa mai fie Hakuna Matata, daca vin cei doi fratzi Mihaitza. In rest , toate cruiserele sufera de lipsa de echipaj. Hai sa ne gandim cum sa facem "lipeli" :)
 
Pe un topic dedicat

Cu cateva saptamani inainte skipper-ul anunta velierul, data participarii la concurs, detalii cursa, nr. de membri necesar (eventual nivelul de pregatire al acestora), zile de pregatire premergatoare cursei, detalii logistice: transport, cazare, mancare, punctul si modul de contact. Si urmeaza inscrierile....
 
Adi, sa mai pui pe topic ce trebuie sa scrie pe cv-ul aspirantului la statutul de mus, cum te-am intrebat eu mai demult :). Doar ai vazut ca sunt destui forumisti bine pregatiti, care ar participa bucurosi in echipaje, important e sa se depaseasca unele idei preconcepute :).
 
Nu e simplu. Nu cred ca despre CV e vb aici Vali, nici de nivel de pregatire. Intr-un echipaj conteaza, cred eu, coeziunea, placerea de a face yachting impreuna.Restul se invatza se mai slefuieste. Cred ca sunt importantzi 2 parametrii.Timp si ceva banutzi. Timp ca aproape fiecare weekend esti la mare pe barca, fie la regate fie la antrenamente. Bani ca trebuie sa consumi timpul asta :)) Mai sunt niscai mici cheltuieli dar care trebuie sa nu te afecteze. De asta zic ca e complicat, nu inseamna ca daca ai timp si bani poti sa faci parte dintr-un echipaj. Nu inseamna de asemeni ca daca ai fost campion la optimist echipajul te agreeaza. Noi ne-am luat catziva membrii din echipaj de la Intalnirile YCRR, de fapt 1, au fost mai multe incercari :))Daca stau bine sa ma gandesc intr-un egoism, mie ar trebui sa imi convina situatzia, dar parca mai funny e cu mai multa lume, mai multe barci etc :))
 
Hai sa-ti spun cum vad eu treaba: cand eram mic si voiam sa prind loc la pescuit la navod (cand imi faceam bani de buzunar pt un an intreg :)), incepeam din toamna la sfarsitul sezonului sa lucrez la reparat navodul si sarghiile, iarna bagam ca Mig-u la incarcat gheata in ghetarie, primavara reparam, calafatuiam si smoleam barcazele, si faceam diverse munci prin ferma, astfel ocupandu-mi vacantele si timpul liber. Cand incepea sezonul, aveam prioritate la "imbrit", locul unde puteam alege cel mai frumos peste :p.

Asa ar trebui sa fie si in cazul echipajului, candidatul sa vina, sa se implice in tot ce inseamna munca de intretinere a barcii (daca nu e facuta de vreo firma specializata), sa inceapa sa comunice cu gashca, sa se vada ce puncte tari si slabe are fiecare dintre parti. Asa nu risti sa iei in echipaj pe unul care latra cat de tare iubeste barcile, si in larg ori se panicheaza, ori face pe zmeul etc. De-a lungul extrasezonului se pot face multe pentru buna functionare in viitor a echipajului, se pot vedea (in)compatibilitatile, exact ca in vorba aia ca omu destept isi face iarna barca si vara sania :).
 
Hai sa-ti spun cum vad eu treaba: cand eram mic si voiam sa prind loc la pescuit la navod (cand imi faceam bani de buzunar pt un an intreg :)), incepeam din toamna la sfarsitul sezonului sa lucrez la reparat navodul si sarghiile, iarna bagam ca Mig-u la incarcat gheata in ghetarie, primavara reparam, calafatuiam si smoleam barcazele, si faceam diverse munci prin ferma, astfel ocupandu-mi vacantele si timpul liber. Cand incepea sezonul, aveam prioritate la "imbrit", locul unde puteam alege cel mai frumos peste :p.

Asa ar trebui sa fie si in cazul echipajului, candidatul sa vina, sa se implice in tot ce inseamna munca de intretinere a barcii (daca nu e facuta de vreo firma specializata), sa inceapa sa comunice cu gashca, sa se vada ce puncte tari si slabe are fiecare dintre parti. Asa nu risti sa iei in echipaj pe unul care latra cat de tare iubeste barcile, si in larg ori se panicheaza, ori face pe zmeul etc. De-a lungul extrasezonului se pot face multe pentru buna functionare in viitor a echipajului, se pot vedea (in)compatibilitatile, exact ca in vorba aia ca omu destept isi face iarna barca si vara sania :).


Clar
de acord cu vali in totalitate.
ca sa formezi un echipaj, e nevoie de ceva timp in care fiecare sa se cunoasca sa poata sa actioneze fiecare in spiritul echipei dar independent unul de altul. In felul asta , fiecare va sti ce are de facut . Este importanta coordonarea totala.
Oricum trebuie gasita o solutie , si daca nici pe forumul asta nu se poate, unde sunt oameni cu pasiune si cu vointa, nu neaparat care epateaza in bani si "cunostinte", pentru care un barcaz de 10 m e o coaja de nuca, atunci nu stiu cum se mai poate.
:skip:
 
si avand in vedere ca marea majoritate a echipajelor si skipperilor sunt din bucuresti....

Nu prea vad care-i legatura cu prefectura, doar e cam aceeasi distanta si din Bucuresti si din Galati sau Braila pana la mare. De fiecare data cand merg in Delta, gasesc majoritar ardeleni de unde s-agata harta-n cui, galatenii sau brailenii de la curu baltii sunt prea puturosi sa coboare in Delta :). Nu asta e problema pt oamenii motivati, cel putin pt mine n-ar fi. Daca pt voi e, c'est la vie, n-am cu ce sa v-ajut mai mult :o.
 
Mai exista o solutie: o fisa postului foarte bine definita.
Afara asa functioneaza si de aceea pot sa schimbe membrii de echipaj in mijlocul cursei fara probleme -la VOR ABN Amro(?) a schimbat si skipperul si navigatorul intre etape fara sa se ingrijoreze prea mult de coeziunea echipajului si simpatiile interpersonale.
Skipperul sau mai bine proprietarul isi stabileste din timp necesarul de oameni si functii si apoi le defineste raspunderile => atributiunile => competentele necesare. Nu trebuie sa fie, cel putin pt incept, superspecializate ca la Cupa Americii: strategist, tactician, navigator pot fi acoperite de un singur om dar macar intre bowman si mainsail grinder trebuie facuta diferenta. Specializarea pe functii e necesara pentru cei care vor sa mai si castige. Plus ca simplifica lucrurile pentru toata lumea.
 
posturi

Skip, la noi mai e mult pana o sa ajungem sa avem "fisa postului". Suntem inca la stadiul cand descoperim o scota si ne minunam ce poate sa faca :), asta ca sa nu mai vorbim de cursoare si influentza lor :), deja la pataratzina catargului avem erectzie :. Mai in gluma mai in serios, cred ca in momentul asta in fenomenul de yachting din Romanica suntem la stadiul de a naviga de placere, ceea ce induce necesitatea relatziilor interumane de alta natura decat cea de pe velierele de curse. Pana la capat se pare ca placerea de a participa si atmosfera regatelor e mai incitanta decat plasarea pe primul loc, chiar daca unii sunt pe primul loc, sic! :)
 
Tin la traditii

Ah, nu ma pot abtine: la nava avem definite rolurile navei pentru fiecare membru, pentru fiecare situatie. De ex:
Rol la plecarea de la acostare
Rol pentru ridicarea/coborarea ancorei
Rol pentru ridicarea/coborarea velei
Rol pentru manevra velei
Rol pentru marş
Rol pentru veghe/cart
Rol pentru andocare etc.
Nu conteaza ca sunt doi, trei sau sute de marinari la bord. Fiecare are ROLUL sau si nu atributiunile sale, exista ROLURILE NAVEI si nu fisele posturilor.
 
OK, mai glumim, dar cand sunt vieti in joc treaba devine groasa. Sa luam un exemplu: trei oameni pe o barca, furtuna, valuri, etc. Apara o situatie de urgenta, apa intra in santina. Ce fac ei? Fiecare cam ce vrea, sau ce poate: lanseaza barca si ţup în ea. Apoi isi dau seama ca: nu au documentele la ei, nu au dat SOS, au uitat VHF si mancarea. Iar in situatie de urgenta se uita mult mai multe...
Daca aveau roluri: unul lasa barca, altul aducea apa, mancare, trimitea SOS prin radio si isi lua VHF, unul isi nota ultima pozitie si aducea jurnalul, documente, harti, compasul etc.
Parerea mea: ăsta e primul pas spre o coeziune rapidă, prelucrarea rolurilor si antrenamente pe situatiile prevazute de ele. Asa eliminam şi privirile chiorâşe şi/sau superioare ale celor mai vechi şi cu experienţă, aşa întelege şi cel nou (cei noi) importanţa şi rolul lui la bord, înţelege că de el şi de fiecare depinde reuşita. Acum răspunsul la întrebarea de mai sus "Ce fac ei?" devine: Fiecare dupa rolul său.
 
Adi, am inteles ideea, esential este sa ne dam pentru fun, cum spunea Romeo. Insa cred ca e important ca un eventual echipaj sa se sudeze de pe uscat, sa cunoasca bine barca, oamenii, sa se pregateasca teoretic si practic impreuna cu ceilalti coechipieri. Competentele insumate, alaturi de bunele relatii cultivate, sunt sigur ca vor aduce performante si satisfactii echipajului, si in plus se va vedea in timpul pregatirilor cine-i motivat cu adevarat si cine abdica la prima piedica mai serioasa. Plus ca si viceversa, se va sti ce fel de om e armatorul sau skipperul, ca sa mearga vestea daca-i de bine sau de rau. Eu in locul tau m-as adresa concret forumistilor, fiindca e bine de inceput din timp :).
 
Alexandra

Vali, Alexandra nu are pb cu echipajul, noi de bine de rau suntem 2 skipperi si cel putzin inca 4 membrii din echipaj disponibili mai mereu. Teoretic suntem 8 dar sse mai intampla ca 2 dintre noi sa nu poata sa vina la fiecare regata. Dar raman 5 sau 6 care sigur se strang sa mearga cu Alexandra. Celelalte veliere au subiectul asta, nu au echipaj decat format pe genunchi la fiecare regata. Nu am cum sa propun in locul lor, ei isi fac planurile proprii. Eu cel mult pot sa insir aici denumirile velierelor pe care le cunosc si "banuiesc" ca nu au echipaje.
 
LMM si Academia Navala (1996). Practica: Mangalia, Palazu, Bricul Mircea si inca aproape 10 ani pe nave militare la mare si fluviu (of.4, secund si cdt). De aici traditiile, rigoarea si pasiunea.
 
marinar

Pe velier nu e asa cum e pe Mircea. La cursuri m-am amuzat teribil, mai ales la ala de PSI. Dimensiunea e cu totul alta. E drept caa nu suntem pregatitzi deloc de un eveniment gen parasirea barcii. Io ma stradui sa facem niste exercitzii de MOB, nici pe alea nu le-am facut. "cojile de nuca" sunt mult mai rapid manevrabile, vitezele mult mai mici.Noi suntem mai interesati cum sa reglam mai bine velele, cum sa distribuim greutatea pe barca in functzie de alura velelor si de fortza vantului, cum sa uracam mai mult in vant, cum sa facem volte mai eficient. De safty...inafara ca stim unde sunt instinctoarele si pluta, epirb-ul si sart-ul....sa insfacam vhf-ul si sa dam distress...mai avem.
 

Back
Sus