elice home made

Parca e totusi greu de crezut ca asta e o elice home made .
In afara de faptul ca o elice are nevoie de o geometrie si echilibrare perfecta pentru a avea eficienta lipsita de vibratii ( ceea ce e foarte greu de realizat cu unelte de amator), elicea aceasta nu e mica deloc si turnarea in forme a bronzului ei a fost un proces de metalurgie industriala , in nici un caz home made - doar daca nu cumva s-au apucat cei mai tari tigani aurari din Romanika sa faca elici pentru yachtul vreunui manelist celebru -:D
 
Ultima editare:
Poza am gasit-o pe net si prezinta elicea unei salupe cu aburi (6m) din SUA. Am crezut si inca mai cred ca e home-made din urmatoarele motive:
1. Aspectul cel mai izbitor: palele de inox neprofilate (tabla dreapta) montate pe pivoti de bronz.
2. Tevile in care intra pivotii palelor par cositorite sau alamite pe butucul central. In plus tevile prezinta la interior unghiuri clare, drepte si par a fi cositorite una de alta la colturi (mi se pare ca nu fac corp comun asa cum ar trebui sa se intample in mod normal daca piesa ar fi turnata monobloc, iar uzinarea unor asemenea contururi ar fi foarte scumpa in productie).
3. Am impresia ca elicea rezolva problema palelor neprofilate printr-un mecanism de pas variabil (santurile de angrenare de pe piesa dreptunghiulara centrala plasate in lateral imi sugereaza un mecanism de antrenare cu excentric al palelor). Ar fi fost mai ieftin si mai usor sa faca pale profilate decat elice cu pas variabil (Sincer nu ii vad un sens la pasul variabil decat daca il folosesc pe post de cutie de viteze, dar sa ma corecteze cei care se pricep mai bine).
Cred ca butucul a fost la origine o teava sau un bloc de bronz in care s-au introdus si apoi lipit alte patru tevi in care stau ciupercile rotative de care au fost prinse palele. De acord ca asa ceva nu se face pe genunchi in bucatarie, dar aici nu vad decat operatii normale de strunjire si frezare realizabile oriunde.
Sa nu inteleaga nimeni ca as sfatui pe cineva sa foloseasca asa o elice, dar mi s-a parut o idee interesanta si am vrut sa vad ce pareri aveti.
Cat despre minoritatile conlocuitoare care se ocupa de circuitul metalelor in natura, am auzit odata de unii care au turnat in aluminiu pistoane de Dacia si le-au vandut la talcioc. (Bineinteles ca nu au rezistat mult in motor, ca asa s-a aflat treaba.)
 
Idee de elice home made:

Un alt exemplu din lungul ciclu: Nu faceti ca ei!

In afara de performantele hidrodinamice dubioase de la prima vedere, as vrea sa vad elicea asta dupa cateva luni de stat in apa la ce electroliza fac cele doua metale.
Cand se poate lua o elice de firma cu sub 100 EURO ce rost ar avea sa te complici cu asa ceva?
 
Pai daca e de la o salupa cu aburi, probabil ca nu e home-made ci manufacturata intr-un soi de atelier industrial, acum 100 de ani. O combinatie intre "home-made" actual si industria acelor vremuri.

Sau s-a incercat o restaurare si s-a mers pe ideea mentinerii formei si conceptului original.
 
Dupa indelungi cautari generate de tampenia memoriei mele (barca e din Germania si eu cautam la SUA) am gasit si descrierea obiectului: http://www.dampfboot.de/boote/boot_don-camillo.html
Intr-adevar elicea este facuta de proprietari intre anii (1988-1990 impreuna cu motorul si cazanul cu aburi), are un diametru de 36 cm si are pas variabil. Barca este folsita in apa dulce si cu motorul de 1,5CP ating viteza maxima in regim de deplasament (4,5 noduri).
 
,).
,,Ar fi fost mai ieftin si mai usor sa faca pale profilate decat elice cu pas variabil (Sincer nu ii vad un sens la pasul variabil decat daca il folosesc pe post de cutie de viteze, dar sa ma corecteze cei care se pricep mai bine).

Eu nu ma pricep mai bine :) dar am gasit explicatia de ce cu pas variabil.Ca sa nu mai faca sistem de schimbare a sensului de rotire la masinuta cu abur.
,
 
Elice 4 pale, pale de schimb si pas variabil

Vizitati www.elice-ambarcatiuni.ro
Veti descoperi elicele cu 4 pale, cu pas variabil si pale de schimb. Este o inovatie suedeza care prinde succes in toata lumea. Acopera cam toata gama de motoare outboard si stern drive.
Avantajul este clar, se pot schimba palele. Pasul este necesar sa il schimbi in functie de greutatea pe care o transporti in barca. Elicele cu 4 pale sunt net mai eficiente celor cu 3 pale datorita "alunecarii" mai mici. Preturile sunt cam acelasi cu al elicelor cu 3 pale din aluminiu.
 
Interesanta elicea aceasta suedeza cu 4 pale demontabile, îmi place ! Oare de ce nu s-ar putea instala și pe ax la un inboard ?
 
Ultima editare:
pentru marina-tulcea NU dezinforma lumea pentru faptul ca tu vinzi elicii cu pas variabil, sunt bune sunt de acord si eu am folosit una de la tine, si luna asta am sa mai iau una, sunt bune de ex. cum am facut eu unui prieten, motor de LT , cizma alfa 1 raport 1:80(parca) si m-am jucat la pas pana am obtinut ce am vrut( si a mers sincer merci), pentru necunoscotori, elicea cu pas variabil este aceea care la o nava data motorul are turatie constanta (maxima), iar tractiunea/viteza se face prin modificarea pasului elicei, hidraulic sau mecanic, dar mai des e hidraulic, iar faza cu 4 pale e ca asa le ai tu, una din reguli ar fi ca elicea sa aibe un numar de pale care nu se poate imparti cu numarul cilindrilor motorului....nu stiu daca am fost clar, am numar par de cilindri, am numar impar de pale, vorbesc de puteri mari, ca nu o sa ai un motor cu doi cilindri si elicea cu o pala...He, He
 
Salut
Cateva completari la cele spuse mai sus:
-Elicea suedeza e cu pas reglabil (aproape toate propulsoarele navale, inclusiv cele cu pale fixe, sunt cu pas variabil -pasul are valori diferite la diferite raze ale discului propulsorului)
-Diferentele -ca randament- intre elicele cu numar de pale diferite nu sunt deloc semnificative; se prefera cele cu mai multe pale pt produc mai putine vibratii si zgomote; din acelasi motiv se evita ca numarul de cilindri sa fie multiplu de numarul de pale si invers; as vrea si eu sa vad cum se realizeaza asta la un motoras cu un cilindru :)
-Eu am mari indoieli ca elicea "universala" poate fi mai eficienta ( "cu pana la 25%" ) decat elicea proiectata special pt motorul respectiv pt o anumita viteza dar cred ca e alegerea ideala pt lucrarile home made cand ai un motor si trebuie sa ii gasesti o elice care sa functioneze eficient la parametrii acestuia
A avut cineva ocazia sa "testeze" ce se intampla cu elicile astea la ciocniri cu trunchiuri submerse sau harshait de fundul apei?
 
Referitor la "numarul de cilindri sa fie multiplu de numarul de pale si invers" justificarea ar fi evitarea unui fenomen de rezonanta intre pulsatia produsa de motor si cea a elicei. Asta se aplica la alegerea propulsorului pt nave. Nu stiu daca e valabila si pt motoarele mici
 
si cum o merge un motor cu un cilindru la o elice cu trei pale?dar una cu doua pale,sau cu patru,la motor cu patru cilindrii?care-i fenomenul fizic?care-i explicatia?poate cineva sa aduca aici lamuriri?d'aia'i forum,sa ne luminam si noi amatorii!
 
Nu stiu daca este vreo legatura intre numarul de cilindri si numarul de pale ale unei elicii.Nu-mi dau cu parerea in acest sens,stiu insa ca sunt motoare de barca,cu 6 sau 8 cilindri,care au elice cu 3 pale.Fenomenul fizic este ca,folosind acelasi motor,o elice cu 4 pale te ajuta sa planezi mai repede decat una cu 3.Forta de propulsie e mai mare la prima,dar dupa aceia sunt aproape egale.Atat pot spune despre eliciile cu 3 si 4 pale.Diferenta dintre una cu 4 si una cu 2 nu o cunosc.
 
si cum o merge un motor cu un cilindru la o elice cu trei pale?dar una cu doua pale,sau cu patru,la motor cu patru cilindrii?care-i fenomenul fizic?care-i explicatia?poate cineva sa aduca aici lamuriri?d'aia'i forum,sa ne luminam si noi amatorii!

La nave elicea, care are dimensiuni respectale, functionand intr-un curent neuniform produce vibratii puternice in bolta pupa; motorul, care are si el dimensiuni mari face cam acelasi lucru. Daca cele 2 miscari ar ajunge la rezonanta efectul lor combinat ar putea sa produca rupturi in structurile din zona.
La ambarcatiuni totul e mult mai mic, implicit vibratiile, iar curentul in care functioneaza elicea cred ca e mult mai uniform. Presupun ca de asta nu e nici o problema sa ai un motor in un cilindru cu orice elice sau un sase cilindri cu elice de 3. Din pacate la nave nu se invata mai nimic despre barci. Daca o a descopar ceva pe tema asta va tin la curent.
 
La barci echilibrarea trebuie sa fie perfacta,elicea este testata in sensul acesta.De aceea daca o lovesti,in mod normal nu mai trebuie pusa la treaba.pentru a nu da vibratiile care dauneaza axului de transmisie si rilmentilor.Noi le mai ciocanim si pilim,din cand in cand,dar nu e bine .
 
si eu am cumparat de curand o elice cu 4 pale si un set de rezerva de la tulcea ,730 ron elicea si 230 ron setul de pale de rezerva ...deci... nu prea seamana la pret cu o elice de aluminiu , sa nu mai spun ca la primire am platit 1080 ron..deci se plateste tot inclusiv comisionul sumei ,si sa nu mai spun ca daca ne uitam cu cat le vinde suedezuuullll!!!!, dar damblaua i dambla sa vedem ce stie sa faca
 
Ultima editare:
am testat! am mers !,.......nu e o mare dezamagire ...dar nici o mare gaselnita ! nu am reusit sa scot o performanta mai buna decat elicea originalade inox , iar ,,reglajul" picilor te umple de nervi , nu are nici o treaba cu ce se spune si arata in filmul de prezentare ,deci parerea mea ...: raport pret calitate ....prea scumpa
cea cu hubul interschimbabil banuiesc ca e mai avantajoasa !
are 2 avantaje ...usoara , si interschmbabilitatea palelor(care sincer ..... si ele scumpe )
 

Back
Sus