Elice Mercury

Salut, la motorul meu Mercury 60 HP EFI am o elice 14x11. La blana motorul se tureaza pana la 5850 rot/min.
viteza maxima este undeva la 35 km/h. Eu as dori sa merg cu motorul turat undeva la 4200-4500 rot/min unde am cam 25-27 km/h. daca pun o elice de 14x13 sau 13.3/4x15 oare cu cat s-ar reduce turatia maxima la care se poate tura motorul. Barca este Quicksilver 510 cruiser. Ansamblul cantareste cam 950 km in mars. In felul asta la 4200-4500 cam cu cat ar creste viteza? Multumesc.
 
Salut, la motorul meu Mercury 60 HP EFI am o elice 14x11. La blana motorul se tureaza pana la 5850 rot/min.
viteza maxima este undeva la 35 km/h. Eu as dori sa merg cu motorul turat undeva la 4200-4500 rot/min unde am cam 25-27 km/h. daca pun o elice de 14x13 sau 13.3/4x15 oare cu cat s-ar reduce turatia maxima la care se poate tura motorul. Barca este Quicksilver 510 cruiser. Ansamblul cantareste cam 950 km in mars. In felul asta la 4200-4500 cam cu cat ar creste viteza? Multumesc.

E gresit rationamentul tau.
Cele doua elici propuse de tine iti vor incarca prea mult motorul, cu efecte asupra iesirii in glisaj, printre altele.
Se considera cam 150-200 rpm pt fiecare pitch in plus sau in minus.

Elicea pe care o folosesti iti asigura turatia optima WOT la motor, conform recomandarilor producatorilor.
Daca esti in planare la 4200-4500 rpm nu vad ce te impiedica sa o folosesti ca atare.
 
Merci de info. Am colegi cu barci care merg in regim normal cu 30-32 km/h. Eu ca sa merg cu 32 trebuie sa merg cu 5200-5300 rot/min. Daca pun una cu pas mai mare nu m-ar deranja ca nu se mai tureaza decat pana la 5500 maxim. Eu oricum nu merg la blana. Dar ma gandesc ca voi avea macar 30-32 la 4500 rot/min. Am gasit pe cineva care este dispus sa-mi imprumute pentru proba o elice 14x13, voi vedea ce iese.
 
Nu se alege elicea in functie de viteza cu care vrei sa mergi.
Din cauza asta 7 din 10 motoare in Romania sunt supra-incarcate cu pasuri mari la elice.

Important e ca motorul sa functioneze in parametri optimi, asa cum a fost proiectat.
Mai citeste sfaturile producatorilor privind alegerea elicei.
 
Pai in manualul de service producatorul zice asa,
Mercury/Mariner 60 EFI (4-Stroke) 2.3:1 Bigfoot
Special soft rubber hub propellers designed to reduce clutch rattle
Wide Open Throttle rpm: 5500-6000
Recommended Transom Heights : 20”, 25”
Right Hand Rotation Standard
Gear Reduction : 2.31:1
IMPORTANT: These specially designed rubber hub propellers are rated for 60 horse si dupa da tabelul din foto atasata.
acum eu am 14x11 in tabel zice ca este pentru pontoane. Mi-ar trebui una 13.75x15 sau macar 14x13
 

Atașamente

  • fabricant.png
    fabricant.png
    208.8 KB · Vizualizări: 3
Am extras din manual Yamaha, e la fel pt toate motoarele - o elice trebuie sa permita motorului sa lucreze in parametrii proiectati.
Considerand optimistic 150 rpm pe fiecare pitch, elicea de 14x13 ar reduce turatia la WOT cu 300 rpm rezultand in final maximum 5550 rpm, la limita de jos a intervalului specificat de producator.
Nu sunt sigur ca ai atins 5850 rpm cu 14x11 cu barca incarcata, daca iei in calcul si asta vezi ca ajungi spre 5500 si cu cea de 11...

Poti incerca un diametru mai mic (13.75) in speranta ca nu vei pierde asa multe rpm dar si asta are un efect asupra iesirii in planare.
E o barca grea, pentru asta a si fost motorizata cu varianta "bigfoot", cu grupul supradimensionat, cu rapoarte mai mari, pt diametre mai mari la elice - varianta Mercury 60 hp "standard" nu cred ca reusea sa ridice barca cu 3 persoane si ceva bagaje.
Si desigur, o cizma mai voluminoasa afecteaza viteza barcii.
 

Atașamente

  • 5498e371-ccbf-484b-bf90-e84eeb9b8655.jpg
    5498e371-ccbf-484b-bf90-e84eeb9b8655.jpg
    143.9 KB · Vizualizări: 1

Back
Sus