Si hai sa va spun si parerea mea despre emisiune :
-1. cu siguranta ea se poate imbunatati , mai ales la nivel de scenariu si de costume
-2. este SINGURA emisiune difuzata pe un post national , in mai multe episoade , despre yachting ! - ceea ce este cea mai mare calitate a ei , iar acest lucru este suficient pentru a ne bucura ca o avem
- 3. aceasta emisiune este un produs ARTISTIC , cu alte cuvinte NU trebuie sa prezinte lucrurile tehnic sau stiintific , ( iar randa chiar este panza din pupa , in cazul nostru
)
-4. este o ocazie exceptionala de popularizare a yachtingului , atat in randul oamenilor obisnuiti , cat si al oamenilor din mediul artistic , de business sau de televiziune .
- 5. ca orice produs artistic, are fani sau critici . Dar , trebuie sa recunoasteti ca este o realizare foarte buna , in planul general, care era foarte restrictiv cu privire la sportul cu vele . ( toata lumea finanteaza emisiuni cu fotbal , nu v-ati saturat ? )
-6 . daca aveti orice idei , orice propuneri , orice dorinte , etc ,cu privire la emisiune , va rog sa mi le comunicati si promit ca ele vor ajunge pe masa realizatorilor .
-7. nu sunt eu initiatorul ei , ci Lucian , eu doar l-am ajutat sa puna in practica acest proiect , extrem de folositor pentru yachtingul din tarisoara noastra atat de lipsita de cultura nautica .
Dupa parerea unui realizator, hai sa mai vedem inca o data si parerea unui telespectator, nimic altceva decat amator avizat:
1. Tautologie, categorie logica foarte la moda la ROmania. Vezi: Iarna nu-i ca vara. Normal ca e perfectibila, orice e perfectibil, si Doamne_Doamne cand a facut lumea a realizat ca e "buna" nu perfecta!
Marea problema a emisiunii nu e nici in scenariu si nici in costume. Mai ales costumele, Corina e o femeie frumoasa indiferent ce imbraca sau dezbraca; n-ar trebui chinuita!
Marea problema a acestei emisiuni este pozitionarea pentru ca voi promovati iahtingul ca pe un produs de lux exclusivist.
Asta este foarte daunator pe temen scurt, mediu si lung atat pt vanzatorii de barci cat si pentru barcagii utilizatori. E f daunator pt toata lumea ce are tangenta cu barcile in Ro, oricat de tentant ar fi contrariul aparent. E ciudat ca nici marcile multinationale nu par a-si da seama de eroare. E ceea ce se cheama "miopia de marketing" si a lovit si branduri mai faimoase tot in acelasi context, cazul cu pozitionarea lui Audi Q7 in Romania si Rusia e deja in manuale!
Iahtingul nu este un produs de lux. Nici in ROmania nici in Monaco! Ciudat, nici in Dubai! Santeti in eroare cu emisiunea asta si eroarea asta este strigator de evidenta, geme evidentza de strigate! Si forumul!
Peste tot in lumea asta iahtingul este un sport popular si o modalitate de petrecere a timpului liber pt masele largi. Marea sora Franta are peste 800.000 de barci de agrement inregistrate, Licuriciul are 17 milioane din care numai 1m in Florida (la 2.3m locuitori!). La 9 mil locuitori Suedia are 1300 de barci de curse active! Barci de curse! In NZeelanda exista peste o barca la 2 locuitori.
Vorba lui Noica: cand faci pipi pe evidenta (istorie) si evidenta va face pipi pe tine! Care este realitatea evidenta ce urmeaza acestei conceptii sanatos proletare?
Ca santem singura tara de la M Neagra fara un circumnavigator (da, si Georgia are)? Ca ne bat bulagaroii cu ceafa groasa la orice "regata" de ne-asculta cu urechea? Ca pe 1100 de km de Dunare nu avem nici o marina? Ca global nu existam ca iahting?
2- faptul ca e singura emisiune nu inseamna neaparat ca e si buna. Daca aveam un singur jurnal tv pe vremea lui Ceasca nu insemna ca e si bun ci ca nu mai are concurenta si ca pot face si spune orice in el, ceea ce si, gretzos, se intampla. Nu pot exista prea multe emisiuni de lux pt ca, vorba modistului care a deschis episodul trecut: oamenii care se urca pe barci sant deosebiti.
3.- da, dar nu. Nu este un produs eminamente artistic cand se apuca sa dea definitii in subsolul imaginii si cand se apuca sa dea solutii tehnice. Nu e un produs artistic, e ceea ce ciobanii numesc un balmush: o mancare din ceea ce gasesc la stana, ce-a mai ramas pe-acolo dupa ce-au terminat treaba. Un talmesh-balmesh! Pt produs artistic recomand calduros Thalasssa (inregistrari se gasesc pe net: france3.fr sau P2P) iar pt cele tehnice la Sailing Chanell.
Iar definitia randei nu e panza cea mai din pupa, chiar si la greementele in sloop sant vele invergate la straiul prova care ajung mai in pupa. Daca tot dati o definitie, dati-o corecta, vd. si cazul cu MFalcon!
4. - da, dar nu, din nou! Sed perseverare... Tocmai ce-am spus ca voi prezentati iahtingul ca fiind un produs de lux accesibil doar noilor Filimoni. Cea mai mare, cel mai rapid, cel mai luxos, cel mai mahon. Asta nu este popularizare "in randul oamenilor obisnuiti", asta e un fel de PSD, partid de stanga cu Mecedes!
5- fir ilogic, n-am inteles. Poate ca e un produs bun, dar numai pt Zaharescu care nu-si uita naravul, matrasit de la alte case mai mari tot pt acelasi obicei argirofil. Ca a produs facand reclama mascata la BMW mai e acceptabil, brand de mare lux, se asociaza musai cu iahtingul, dar cand facea reclama la un cofetar mi se facea greata. Poate de la atata dulce!
6- nu se rezolva nimic daca ideile vor ajunge pe masa, ele trebuie sa ajunga pe sticla. Singura idee e sa schimbati brusc emisiunea, pe ici pe colo prin punctele esentiale. TOTI REALIZATORII Scrieti aceasta mantra pe o tabla scolara de 100 de ori: IAHTINGUL E POPULAR. Si exemplificati: invitatul urmator nu mai este Mantea ci Impaiatu ( sau HomeMade, sau RexSailor sau A.Neagu). Crede-ma ca la asa o emisiune prefer sa vad mainile batatorite ale lui Impaiatu decat curul lui Andrea! Iepurasii Playboy au emisiunile lor, cu rating maxim, sa nu amestecam subiectele ca iar o dam in balmush!
7- emisiunea este extrem de daunatoare nu "de folositoare". Folositoare o fi pt cei care cred ca-si fac reclama sau cei care iau un ban de la cei care-si fac reclama. Pt restul barcaholicilor este ca un alt cui in talpa, un cui prin care se ancoreaza si mai mult in mentalul colectiv ca daca ai o barca esti un bogatan. Drept care sa-l jupuim pe chiabur! Vorba unui consilier local, sancta simplicitas: sa aducem la Mangalia numai iahturi de lux! Sa punem accize peste accize, taxe peste taxe, sa le luam si pielea de la preputz pt un carnet D sau C sau B, ca e produs de lux. Sa facem cheiajul cel mai scump ca e de lux. Servicii sa nu le dam, doar au ei, nu au iahturi de lux? Misto, vorba columbenitului! Baieti care au crezut si au muscat asemenea momela brusc s-au desteptat si au cotit-o: Pershingul lui Diaconescu e de vanzare si parca si Mandrutza si-a vandut MacGregoru!
Maiorescu avea dreptate: forme fara fond! Vai, vai, vai, ce mai iahting facem noi! Unde noi egal vedetele neamului, nu Joe the plumber! De unde si fondul: aproape avem mai multe regate decat barci! Doua cluburi avem si alea se pandesc sa-si dea in cap. In schimb daca valul are 0.5 m vedeta se sperie si trebuie dusa dupa cheu, gaaata iahtingul. Ma intreba un coleg olandez acum vreo cativa ani: dar voi de ce scoateti barcile in septembrie, nu iesiti si toamna si iarna? Nuuu, noi stim numai pe gradul 0-1, asa am vazut la televizor!
Ma bucur macar ca, spre deosebire de anul trecut, acum nu se mai incepe croaziera emisiunii cu un rand de sampanie la toata lumea din cadru! Vivat!
Si retineti trei cuvinte: IAHTINGUL E POPULAR!