Flotilla sailing in Grecia

Dragi prieteni barcahoolici,

Sunt de ceva vreme membru pe forum, dar pana acum mai mult am citit decat am scris, poate si din cauza ca la inceput nu aveam prea multe de zis; not sharing is not OK, asa ca m-am tras singur de urechi si m-am hotarat sa va povestesc din putina mea experienta pe mare.
O sa incerc sa dau cateva informatii, cred eu utile pentru incepatori si rog pe cei mai experimentati sa incerce sa nu se plictiseasca si sa ma corecteze daca zic prostii.

Impreuna cu ceva prieteni (am fost 8 in total), saptamana trecuta am inchiriat un yacht (Bavaria 45, 2010) in Grecia si ne-am plimbat o saptamana prin Golful Saronic - plecare din si intoarcere la Atena, organizati intr-o "flotilla".

Ce este flotilla: un grup de yachturi (noi am fost 5) care pleaca dimineata din acelasi port si se regasesc seara intr-un altul. Una dintre barci avea un "flotilla skipper" care facea un briefing in fiecare dimineata, ne spunea prognoza meteo, ne explica detaliile pentru a ajunge in portul destinatie, diverse lucruri interesante de vazut pe drum, ne explica cum sa acostam la destinatie si ne ajuta pe drum in caz ca aveam ceva probleme. Era ca si cum ai inchiria de unul singur, dar in ca ca ai probleme stii ca ai pe cineva care sa te ajute - pentru mine a fost prima data in care am fost skipper pe un yacht si desi credeam ca ma pot descurca si singur, am considerat ca e bine sa am si un backup - just in case. Nu este periculos sau solicitant , unul dintre yachturi avea niste mppsuleti de vreo 70 de ani (e adevarat ca unul dintre ei fusese in US Navy vreo 20 de ani) si altul avea la bord 2 fetite de vreo 10-12 ani cu tot cu parinti si bunici!

Iti rebuie permis pentru flotilla in Grecia?: se pare ca nu - organizatorii spuneau pe site ca skipper-ul ar trebui sa aiba ceva "skippering experience" si ca o persoana trebuie sa fie RYA Competent Crew - Competent Crew | Sail Cruising | Courses | Learning | Courses & Training | RYA - despre cum se dovedeste experienta anterioara nu era de loc clar. Noi eram doi insi certificati "RYA Day Skipper" si alti 3 erau " Competent Crew", asa ca nu a fost nici o problema.

Despre cursuri RYA: RYA este o organizatie britanica care te invata despre navigatie (RYA)). Un curs costa in jur de 500 EUR/saptamana/persoana; cazarea pe barca e inclusa - in general sunt incluse si taxele de combustibil si cheiaj, dar asta s-ar putea sa depinda de locatie. Dupa doua cursuri, Competent Crew si Day Skipper, doar cetatenii britanici pot sa-si echivaleze certificatul de Day Skipper Practical cu un certificat ICC. Eu am facut ambele cursuri la o scoala in Barcelona, dar de al doilea nu am fost multumit si l-am repetat ulterior in Mallorca unde am dat peste un instructor foarte competent pe care, cu riscul de a face reclama, trebuie sa il recomand: *** Sailing Lessons Reach 4 the Wind - RYA Training Courses. Din ce am vazut pe net, majoritatea celor care inchiriaza yachturi in Europa sunt satisfacuri daca ai un Day Skipper. Instuctorii RYA sunt britanici si se vorbeste engleza pe braca; toti termenii specifici i-am invatat in engleza si am dificultati cateodata in a gasi corespondentul in romana, dar afara de acest mic impediment cursurile mi s-au parut bune si le recomand.

Despre cruising in Grecia: In Saronic Golf pe unde am fost vremea era foarte buna (prea buna chiar, ca n-am prea prins vant), taxele de cheiaj sunt foarte mici - am platit 15 EUR pentru o saptamana, dar cat dai atata face: in multe locuri cheiul este facut partial din bolovani care intra apa si trebuie sa acostezi la o oarecare distanta. Acostare este in general de tip "Mediteranean mooring" - vii cu spatele, lasi ancora si acostezi cu pupa la chei; cateodata se poate si lateral. Apa si electricitatea sunt extra, dar nu sunt prezente in toate locatiile. Dusurile costa extra si sunt cam insalubre; noi dupa cateva experiente am preferat sa le facem pe barca. Peisajul e foarte frumos, vermea poate chiar prea buna, ca am avut vant doar in 3 zile si nu tot timpul zilei. Mancarea mi s-a parut buna si rezonabila ca pret, dar vinul local era prost :(. Ca si bonus am avut delfini care au mers pe langa noi cateva minute, am mancat portocale direct din copac (super!), si am facut snorkeling deasupra unei portiuni de oras scufundat, pe langa Palaia Epidavros - Epidaurus - Wikipedia, the free encyclopedia. Una peste alta zona este foarte frumoasa; (mi-a placut mult portuletul Vathy de pe langa Poros cu populatia de 50 de locuitori si cu matze semi salbatice si pline de cicatrice si iar mi-a placut ca erau o gramada de insulite cu golfuri cu apa bleu-transparent unde faceam baie si luam masa de pranz de unii singuri. Daca o sa mai merg in Grecia o sa ma duc spre Ciclade, unde am inteles ca sunt vanturi puternice si mergi mai mult cu panze, nu cu motor cum am fost noi fortati sa o facem o buna parte din timp.

Despre yacht: Am avut o Bavaria 45 2010 - care era oferita spre inchiriere doar de 2 luni. Era configurata pentru confort, cu 4 cabine, 3 toalete si un dus, cockpit larg, platforma de inot in spate, in mast furling. Nu avea prea multe dotari: in cockpit aveai busola, autopilot si instrument care iti arata viteza barcii, viteza relativa a vantului si adancimea. Sub punte aveai panoul standard pentru sigurante si lumini, un VHF, un chart plotter mic si fara multe optiuni si un casetofon conectat la boxele din cockpit. Pe langa asta mai aveam harti detaliate pentru zona respectiva, pilot book si diverse chestii utile gen dividers, hand-bearing-compass, parallel rulers, binoclu si cateva piese de rezerva pentru motor.
Modelul asta de Bavaria are doua carme (chestiile din apa, nu 2 timone): mi s-a parut ca e mai usor de carmit, atat cu fata cat si cu spatele, ca propwalk-ul era mic, dar cand vroiai sa pleci de pe loc cu spatele trebuia sa iei ceva viteza inainte sa poti carmi. Inmast furling-ul mi s-a parut usor de folosit, dar as fi preferat un fully battened mainsail care nu necesita trimiterea cuiva la catarg cand vrei sa ajustezi vela si care nu se intepeneste cand ti-e lumea mai draga. Pe barca asta mai era un sistem nou, cu 2 mainsheeturi in loc de unul; asta previne accidental jibing si nu mai ai nevoie de un boom preventer, dar ceva mai greu de manevrat (scuze pentru jargonul englezesc dar nu stiu termenii in romana!). Am avut mici probleme tehnice, la care nu m-as fi asteptat pe o barca noua facuta de nemti: nimic serios dar unele enervante: cand mergeam cu motorul din cand in cand pornea alarma de alternator care tiuia cate 10 minute inainte sa se opreasca la fel de brusc - proprietarul ne-a spus ca bateriile se incarca, dar e o problema cu alarma; a mai fost o usa de dulap careia ii sarea balamaua fara sa o fortam in vreun fel, o usa de baie care se bloca si care trebuia deschisa pe afara cu un torx subtire, vinciul de la ancora care s-a blocat in ultima zi si ne-a luat o ora sa ne prindem ca avea un fel de piedica care aparent s-a pus singura, ca noi nu umblasem la ea.


Nu prea mai vad ce sa va mai zic, daca mai doriti ceva detalii - intrebati si va raspund cu mare placere!
 
Felicitari pentru prima skipereala ! :)

Cred ca e interesant pentru posteritate si ceva detalii legate de costurile de inchiriere ( sa putem face o comparatie cu bareboat )
Traseul il alegea flotilla skipper sau era negociabil?
Ati socializat serios cu celelalte echipaje? Cam care e profilul unui echipaj de flotila?
Sa inteleg ca toate noptile le-ati petrecut la cheu ( adica nicio noapte la ancora sub cerul liber ) ?


Cat despre barca, problemele de calitatea finisajelor la bavariile noi sunt deja de notorietate :)
 
Felicitari si multumim pentru relatarea detaliata! ... dar poze? unde sunt pozele? :skip:

Si pe mine m-ar interesa detalii despre "viata in flotila", saptamana trecuta in Ionica am socializat cu skipperii din flotilele Neilson, Seafarer si Sailing Holidays, dar as fi curios parerile din interior. Din ce-am vazut nu trebuie sa ai prea multa "carte" sa-ti dea o barca pe mana (fara nicio intentie de jignire la adresa ta, un certificar RYA e demn de respect oricand), dar am vazut acostari de genul: ajuns in port, oprit motorul, si baietii din echipa de suport iau ancora in dinghy, arunca ancora, imping barca cu dinghy-ul la locul de mooring, leaga barca, etc. Spuneau skipperi ca fac si ture de 2 saptamani, prima inveti a doua esti pe cont propriu, deci se poate. Ca o parere personala, Neilson aveau cele mai bune barci, firma mare, Sailing Holidays tot mare, dar cu barci vechi, Seafarer firma mica, barci mici si vechi. Dar cum spuneam, sunt curios de o parere din interior.

Apoi daca poti sa ne dai ceva tips&tricks despre Saronic si vanturile care bat (sau nu bat) pe acolo.

Am avut si eu o tot o Bavaria 41 din '93, a functionat ok, problemele pe care le-am avut cu ea au fost din cauza intretinerii (?!) defectuoase a grecilor.
 
Costurile sunt mai mari in flotilla. Organizoatorii flotilei in care am fost erau Nautilus Yachting, dar barcile erau ale unei firme mari de charter, Kiriacoulis - deci doua firme care trebuiau sa castige ceva, + platit flotilla skipper care avea si el un yacht cu care se tinea dupa noi.
Yachtul a costat 3144 GBP pentru o saptamana; am platit extra combustibilul consumat (150 EUR), 15 EURO taxe de port si apa si 140 EUR asigurare nereturnabila (aveam optiunea sa lasam o garantie de 2000 returnabila in caz ca nu avem vreun incident); dinghy-ul nu era inclus in asigurare.
Traseul era prestabilit: plecai dimineata dintr-un port - ti se dadea o destinatie si pana seara era treaba ta pe unde o iei, daca te opresti la ancora pe undeva pentru baie, etc. Am avut o zi de "free sailing" in care fiecare barca isi alegea o destinatie si ramaneau peste noapte acolo, urmand ca a doua zi seara sa ne reintalnim cu totii. Organizatorii doar iti sugerau cateva alternative in zona, atat port cat si golfuri pustii, dar tu decideai. Noi ne alesesem initial un golf, dar s-a schimbat vantul, intrau ceva valuri in el asa ca ne-a dus si am ramas la ancora intr-un mic port, Perdika, in SW insulei Aigina.
In general in flotila vin oameni in varsta sau oameni cu copii, din ce am auzit si cea am vazut in flotila asta. A fost o barca cu 2 cupluri de mosuleti de vreo 65-70 de ani, foarte de treaba si cu mare chef de coniac si de povesti (afara de unul care era surd rau!), o barca in care erau bunicii, mama, tata si 2 fetite, o barca cu un cuplu pe la 45 de ani si barca noastra pe care media de varsta era in jur de 30 (eu am 32). Ca flotilla skipper era un scotian de vreo 40 de ani impreuna cu sotia (hostess). Ne-am inteles cu toti foarte bine, mai stateam seara la cate o bere. Au fost OK, dar mi-ar fi placut poate fie o medie de varsta mai scazuta.
Motivul pentru care eu am ales flotilla a fost recomandarea instructorului RYA: la sfarsitul ultimului curs mi-a spus ca ma descurc bine si ca e cazul sa "spread your wings and fly", dar ar fi bine ca primul charter independent sa-l fac in cadrul unei flotile, sa am un backup alaturi in caz de nevoie.
 
Felicitari si multumim pentru relatarea detaliata! ... dar poze? unde sunt pozele? :skip:
Pana apuc sa sortez multitudinea de poze si sa gasesc ceva relevant pentru forum, va trimit un filmulet: http://www.youtube.com/watch?v=dYvlrGbNWMY

Si pe mine m-ar interesa detalii despre "viata in flotila", saptamana trecuta in Ionica am socializat cu skipperii din flotilele Neilson, Seafarer si Sailing Holidays, dar as fi curios parerile din interior.
Socializarea am facut mai mult seara - in timpul zilei mergeam singuri. Seara mergeam la masa impreuna sau stateam fiecare pe barca lui si ne mai invitam unii pe altii la diverse treburi alcoolice. Am avut o masa comuna obligatorie (acostasem la cheiul unei taverne) care n-a fost prea grozava, dar dupa ceva cantitati de vin lucrurile au stat foarte bine. Organizatorii au organizat niste joculete gen tabara ridicat cu gura o cutie de carton de pe jos, fara sa te sprijini in maini, de exemplu), dar a fost foarte tare ca s-au implicat si mosuletii si copiii si ne-am distrat.
Nu esti obligat sa participi la mese sau sa socializezi cu ceilalti, depinde cum va intelegeti.
Skipperul era certificat instructor RYA, foarte competent si cu experienta. Cu el am vorbit mai mult de chestii nautice, cu restul mai putin.

Din ce-am vazut nu trebuie sa ai prea multa "carte" sa-ti dea o barca pe mana (fara nicio intentie de jignire la adresa ta, un certificar RYA e demn de respect oricand), dar am vazut acostari de genul: ajuns in port, oprit motorul, si baietii din echipa de suport iau ancora in dinghy, arunca ancora, imping barca cu dinghy-ul la locul de mooring, leaga barca, etc. Spuneau skipperi ca fac si ture de 2 saptamani, prima inveti a doua esti pe cont propriu, deci se poate.
Am auzit si eu ca-ti dau barca si daca esti total necunoscator, insa eu n-am vazut asa ceva; in grupul nostru toti mai navigasera si se descurcau bine la acostari (poate ceva mai putin septagenarii), eventual cu ceva ajutor de la skipper care era pe mal si ii mai ghida prin semne si le lua paramele.

Ca o parere personala, Neilson aveau cele mai bune barci, firma mare, Sailing Holidays tot mare, dar cu barci vechi, Seafarer firma mica, barci mici si vechi. Dar cum spuneam, sunt curios de o parere din interior.
Habar n-am despre alte firme; astia de la Kiriacoulis aveau vreo 150 de yachturi de toate felurile - iti alegeai mai noua sau mai veche, mai mare sau mai mica. Yachtul meu fiind nou, nu pot sa ma pronunt despre cum sunt intretinute cele mai vechi; am vazut totusi ca faceau saptamanal revizia motorului - cu toate astea uneia dintre barci i s-a dus impeller-ul si a ramas fara motor - a trebuit sa mearga skipperul dupa el, si sa-i schimbe piesa ca sa poata ajunge in port, ca nu era vant de loc.
Din cate am auzit, yachturile de charter sunt abuzate de catre turisti - eu as inchiria cat mai nou ma tine buzunarul sau as putea cauta o recomandare pentru o firma mica (eventual direct proprietar), care isi ingrijeste bine flota.

Apoi daca poti sa ne dai ceva tips&tricks despre Saronic si vanturile care bat (sau nu bat) pe acolo.
Nu prea bat. E predominant N sau NW, dar nu cine stie ce; de-asta e si ales ca destinatie de flotila, sa n-aiba probleme cu vanturi mari, copii cu rau de mare, etc.
Zona este frumoasa, sunt multe insule, adancimi mari pana aproape de ele, multe locuri de acostat, dar in general mici si poti sa ai surpriza daca ajungi tarziu sa nu mai gasesti loc si sa trebuiasca sa stai la ancora. Nu se pot rezerva locuri din timp - e pe principiul primul venit-primul servit.
Lipsa vantului este insa un impedimant major in opinia mea: pentru cei cu ceva experienta as sugera Ciclade, cu plecare din Lavrio (undeva la est de Atena); acolo am inteles ca sunt e vant ca lumea (poate chiar prea tare cateodatea).
 

Back
Sus