Dragi prieteni barcahoolici,
Sunt de ceva vreme membru pe forum, dar pana acum mai mult am citit decat am scris, poate si din cauza ca la inceput nu aveam prea multe de zis; not sharing is not OK, asa ca m-am tras singur de urechi si m-am hotarat sa va povestesc din putina mea experienta pe mare.
O sa incerc sa dau cateva informatii, cred eu utile pentru incepatori si rog pe cei mai experimentati sa incerce sa nu se plictiseasca si sa ma corecteze daca zic prostii.
Impreuna cu ceva prieteni (am fost 8 in total), saptamana trecuta am inchiriat un yacht (Bavaria 45, 2010) in Grecia si ne-am plimbat o saptamana prin Golful Saronic - plecare din si intoarcere la Atena, organizati intr-o "flotilla".
Ce este flotilla: un grup de yachturi (noi am fost 5) care pleaca dimineata din acelasi port si se regasesc seara intr-un altul. Una dintre barci avea un "flotilla skipper" care facea un briefing in fiecare dimineata, ne spunea prognoza meteo, ne explica detaliile pentru a ajunge in portul destinatie, diverse lucruri interesante de vazut pe drum, ne explica cum sa acostam la destinatie si ne ajuta pe drum in caz ca aveam ceva probleme. Era ca si cum ai inchiria de unul singur, dar in ca ca ai probleme stii ca ai pe cineva care sa te ajute - pentru mine a fost prima data in care am fost skipper pe un yacht si desi credeam ca ma pot descurca si singur, am considerat ca e bine sa am si un backup - just in case. Nu este periculos sau solicitant , unul dintre yachturi avea niste mppsuleti de vreo 70 de ani (e adevarat ca unul dintre ei fusese in US Navy vreo 20 de ani) si altul avea la bord 2 fetite de vreo 10-12 ani cu tot cu parinti si bunici!
Iti rebuie permis pentru flotilla in Grecia?: se pare ca nu - organizatorii spuneau pe site ca skipper-ul ar trebui sa aiba ceva "skippering experience" si ca o persoana trebuie sa fie RYA Competent Crew - Competent Crew | Sail Cruising | Courses | Learning | Courses & Training | RYA - despre cum se dovedeste experienta anterioara nu era de loc clar. Noi eram doi insi certificati "RYA Day Skipper" si alti 3 erau " Competent Crew", asa ca nu a fost nici o problema.
Despre cursuri RYA: RYA este o organizatie britanica care te invata despre navigatie (RYA)). Un curs costa in jur de 500 EUR/saptamana/persoana; cazarea pe barca e inclusa - in general sunt incluse si taxele de combustibil si cheiaj, dar asta s-ar putea sa depinda de locatie. Dupa doua cursuri, Competent Crew si Day Skipper, doar cetatenii britanici pot sa-si echivaleze certificatul de Day Skipper Practical cu un certificat ICC. Eu am facut ambele cursuri la o scoala in Barcelona, dar de al doilea nu am fost multumit si l-am repetat ulterior in Mallorca unde am dat peste un instructor foarte competent pe care, cu riscul de a face reclama, trebuie sa il recomand: *** Sailing Lessons Reach 4 the Wind - RYA Training Courses. Din ce am vazut pe net, majoritatea celor care inchiriaza yachturi in Europa sunt satisfacuri daca ai un Day Skipper. Instuctorii RYA sunt britanici si se vorbeste engleza pe braca; toti termenii specifici i-am invatat in engleza si am dificultati cateodata in a gasi corespondentul in romana, dar afara de acest mic impediment cursurile mi s-au parut bune si le recomand.
Despre cruising in Grecia: In Saronic Golf pe unde am fost vremea era foarte buna (prea buna chiar, ca n-am prea prins vant), taxele de cheiaj sunt foarte mici - am platit 15 EUR pentru o saptamana, dar cat dai atata face: in multe locuri cheiul este facut partial din bolovani care intra apa si trebuie sa acostezi la o oarecare distanta. Acostare este in general de tip "Mediteranean mooring" - vii cu spatele, lasi ancora si acostezi cu pupa la chei; cateodata se poate si lateral. Apa si electricitatea sunt extra, dar nu sunt prezente in toate locatiile. Dusurile costa extra si sunt cam insalubre; noi dupa cateva experiente am preferat sa le facem pe barca. Peisajul e foarte frumos, vermea poate chiar prea buna, ca am avut vant doar in 3 zile si nu tot timpul zilei. Mancarea mi s-a parut buna si rezonabila ca pret, dar vinul local era prost . Ca si bonus am avut delfini care au mers pe langa noi cateva minute, am mancat portocale direct din copac (super!), si am facut snorkeling deasupra unei portiuni de oras scufundat, pe langa Palaia Epidavros - Epidaurus - Wikipedia, the free encyclopedia. Una peste alta zona este foarte frumoasa; (mi-a placut mult portuletul Vathy de pe langa Poros cu populatia de 50 de locuitori si cu matze semi salbatice si pline de cicatrice si iar mi-a placut ca erau o gramada de insulite cu golfuri cu apa bleu-transparent unde faceam baie si luam masa de pranz de unii singuri. Daca o sa mai merg in Grecia o sa ma duc spre Ciclade, unde am inteles ca sunt vanturi puternice si mergi mai mult cu panze, nu cu motor cum am fost noi fortati sa o facem o buna parte din timp.
Despre yacht: Am avut o Bavaria 45 2010 - care era oferita spre inchiriere doar de 2 luni. Era configurata pentru confort, cu 4 cabine, 3 toalete si un dus, cockpit larg, platforma de inot in spate, in mast furling. Nu avea prea multe dotari: in cockpit aveai busola, autopilot si instrument care iti arata viteza barcii, viteza relativa a vantului si adancimea. Sub punte aveai panoul standard pentru sigurante si lumini, un VHF, un chart plotter mic si fara multe optiuni si un casetofon conectat la boxele din cockpit. Pe langa asta mai aveam harti detaliate pentru zona respectiva, pilot book si diverse chestii utile gen dividers, hand-bearing-compass, parallel rulers, binoclu si cateva piese de rezerva pentru motor.
Modelul asta de Bavaria are doua carme (chestiile din apa, nu 2 timone): mi s-a parut ca e mai usor de carmit, atat cu fata cat si cu spatele, ca propwalk-ul era mic, dar cand vroiai sa pleci de pe loc cu spatele trebuia sa iei ceva viteza inainte sa poti carmi. Inmast furling-ul mi s-a parut usor de folosit, dar as fi preferat un fully battened mainsail care nu necesita trimiterea cuiva la catarg cand vrei sa ajustezi vela si care nu se intepeneste cand ti-e lumea mai draga. Pe barca asta mai era un sistem nou, cu 2 mainsheeturi in loc de unul; asta previne accidental jibing si nu mai ai nevoie de un boom preventer, dar ceva mai greu de manevrat (scuze pentru jargonul englezesc dar nu stiu termenii in romana!). Am avut mici probleme tehnice, la care nu m-as fi asteptat pe o barca noua facuta de nemti: nimic serios dar unele enervante: cand mergeam cu motorul din cand in cand pornea alarma de alternator care tiuia cate 10 minute inainte sa se opreasca la fel de brusc - proprietarul ne-a spus ca bateriile se incarca, dar e o problema cu alarma; a mai fost o usa de dulap careia ii sarea balamaua fara sa o fortam in vreun fel, o usa de baie care se bloca si care trebuia deschisa pe afara cu un torx subtire, vinciul de la ancora care s-a blocat in ultima zi si ne-a luat o ora sa ne prindem ca avea un fel de piedica care aparent s-a pus singura, ca noi nu umblasem la ea.
Nu prea mai vad ce sa va mai zic, daca mai doriti ceva detalii - intrebati si va raspund cu mare placere!
Sunt de ceva vreme membru pe forum, dar pana acum mai mult am citit decat am scris, poate si din cauza ca la inceput nu aveam prea multe de zis; not sharing is not OK, asa ca m-am tras singur de urechi si m-am hotarat sa va povestesc din putina mea experienta pe mare.
O sa incerc sa dau cateva informatii, cred eu utile pentru incepatori si rog pe cei mai experimentati sa incerce sa nu se plictiseasca si sa ma corecteze daca zic prostii.
Impreuna cu ceva prieteni (am fost 8 in total), saptamana trecuta am inchiriat un yacht (Bavaria 45, 2010) in Grecia si ne-am plimbat o saptamana prin Golful Saronic - plecare din si intoarcere la Atena, organizati intr-o "flotilla".
Ce este flotilla: un grup de yachturi (noi am fost 5) care pleaca dimineata din acelasi port si se regasesc seara intr-un altul. Una dintre barci avea un "flotilla skipper" care facea un briefing in fiecare dimineata, ne spunea prognoza meteo, ne explica detaliile pentru a ajunge in portul destinatie, diverse lucruri interesante de vazut pe drum, ne explica cum sa acostam la destinatie si ne ajuta pe drum in caz ca aveam ceva probleme. Era ca si cum ai inchiria de unul singur, dar in ca ca ai probleme stii ca ai pe cineva care sa te ajute - pentru mine a fost prima data in care am fost skipper pe un yacht si desi credeam ca ma pot descurca si singur, am considerat ca e bine sa am si un backup - just in case. Nu este periculos sau solicitant , unul dintre yachturi avea niste mppsuleti de vreo 70 de ani (e adevarat ca unul dintre ei fusese in US Navy vreo 20 de ani) si altul avea la bord 2 fetite de vreo 10-12 ani cu tot cu parinti si bunici!
Iti rebuie permis pentru flotilla in Grecia?: se pare ca nu - organizatorii spuneau pe site ca skipper-ul ar trebui sa aiba ceva "skippering experience" si ca o persoana trebuie sa fie RYA Competent Crew - Competent Crew | Sail Cruising | Courses | Learning | Courses & Training | RYA - despre cum se dovedeste experienta anterioara nu era de loc clar. Noi eram doi insi certificati "RYA Day Skipper" si alti 3 erau " Competent Crew", asa ca nu a fost nici o problema.
Despre cursuri RYA: RYA este o organizatie britanica care te invata despre navigatie (RYA)). Un curs costa in jur de 500 EUR/saptamana/persoana; cazarea pe barca e inclusa - in general sunt incluse si taxele de combustibil si cheiaj, dar asta s-ar putea sa depinda de locatie. Dupa doua cursuri, Competent Crew si Day Skipper, doar cetatenii britanici pot sa-si echivaleze certificatul de Day Skipper Practical cu un certificat ICC. Eu am facut ambele cursuri la o scoala in Barcelona, dar de al doilea nu am fost multumit si l-am repetat ulterior in Mallorca unde am dat peste un instructor foarte competent pe care, cu riscul de a face reclama, trebuie sa il recomand: *** Sailing Lessons Reach 4 the Wind - RYA Training Courses. Din ce am vazut pe net, majoritatea celor care inchiriaza yachturi in Europa sunt satisfacuri daca ai un Day Skipper. Instuctorii RYA sunt britanici si se vorbeste engleza pe braca; toti termenii specifici i-am invatat in engleza si am dificultati cateodata in a gasi corespondentul in romana, dar afara de acest mic impediment cursurile mi s-au parut bune si le recomand.
Despre cruising in Grecia: In Saronic Golf pe unde am fost vremea era foarte buna (prea buna chiar, ca n-am prea prins vant), taxele de cheiaj sunt foarte mici - am platit 15 EUR pentru o saptamana, dar cat dai atata face: in multe locuri cheiul este facut partial din bolovani care intra apa si trebuie sa acostezi la o oarecare distanta. Acostare este in general de tip "Mediteranean mooring" - vii cu spatele, lasi ancora si acostezi cu pupa la chei; cateodata se poate si lateral. Apa si electricitatea sunt extra, dar nu sunt prezente in toate locatiile. Dusurile costa extra si sunt cam insalubre; noi dupa cateva experiente am preferat sa le facem pe barca. Peisajul e foarte frumos, vermea poate chiar prea buna, ca am avut vant doar in 3 zile si nu tot timpul zilei. Mancarea mi s-a parut buna si rezonabila ca pret, dar vinul local era prost . Ca si bonus am avut delfini care au mers pe langa noi cateva minute, am mancat portocale direct din copac (super!), si am facut snorkeling deasupra unei portiuni de oras scufundat, pe langa Palaia Epidavros - Epidaurus - Wikipedia, the free encyclopedia. Una peste alta zona este foarte frumoasa; (mi-a placut mult portuletul Vathy de pe langa Poros cu populatia de 50 de locuitori si cu matze semi salbatice si pline de cicatrice si iar mi-a placut ca erau o gramada de insulite cu golfuri cu apa bleu-transparent unde faceam baie si luam masa de pranz de unii singuri. Daca o sa mai merg in Grecia o sa ma duc spre Ciclade, unde am inteles ca sunt vanturi puternice si mergi mai mult cu panze, nu cu motor cum am fost noi fortati sa o facem o buna parte din timp.
Despre yacht: Am avut o Bavaria 45 2010 - care era oferita spre inchiriere doar de 2 luni. Era configurata pentru confort, cu 4 cabine, 3 toalete si un dus, cockpit larg, platforma de inot in spate, in mast furling. Nu avea prea multe dotari: in cockpit aveai busola, autopilot si instrument care iti arata viteza barcii, viteza relativa a vantului si adancimea. Sub punte aveai panoul standard pentru sigurante si lumini, un VHF, un chart plotter mic si fara multe optiuni si un casetofon conectat la boxele din cockpit. Pe langa asta mai aveam harti detaliate pentru zona respectiva, pilot book si diverse chestii utile gen dividers, hand-bearing-compass, parallel rulers, binoclu si cateva piese de rezerva pentru motor.
Modelul asta de Bavaria are doua carme (chestiile din apa, nu 2 timone): mi s-a parut ca e mai usor de carmit, atat cu fata cat si cu spatele, ca propwalk-ul era mic, dar cand vroiai sa pleci de pe loc cu spatele trebuia sa iei ceva viteza inainte sa poti carmi. Inmast furling-ul mi s-a parut usor de folosit, dar as fi preferat un fully battened mainsail care nu necesita trimiterea cuiva la catarg cand vrei sa ajustezi vela si care nu se intepeneste cand ti-e lumea mai draga. Pe barca asta mai era un sistem nou, cu 2 mainsheeturi in loc de unul; asta previne accidental jibing si nu mai ai nevoie de un boom preventer, dar ceva mai greu de manevrat (scuze pentru jargonul englezesc dar nu stiu termenii in romana!). Am avut mici probleme tehnice, la care nu m-as fi asteptat pe o barca noua facuta de nemti: nimic serios dar unele enervante: cand mergeam cu motorul din cand in cand pornea alarma de alternator care tiuia cate 10 minute inainte sa se opreasca la fel de brusc - proprietarul ne-a spus ca bateriile se incarca, dar e o problema cu alarma; a mai fost o usa de dulap careia ii sarea balamaua fara sa o fortam in vreun fel, o usa de baie care se bloca si care trebuia deschisa pe afara cu un torx subtire, vinciul de la ancora care s-a blocat in ultima zi si ne-a luat o ora sa ne prindem ca avea un fel de piedica care aparent s-a pus singura, ca noi nu umblasem la ea.
Nu prea mai vad ce sa va mai zic, daca mai doriti ceva detalii - intrebati si va raspund cu mare placere!