Multumesc pentru urarea de bun venit. Desigur ca va voi povesti despre inceputurile mele in sailing, si despre alte aventuri pe mare. De fiecare data cand am ocazia sa impartasesc lucruri despre sailing cu cineva in domeniu sunt deosebit de fericit.
Am descoperit sailingul la bordul unui scooner pe Marea Nordului in contextul unui teambuilding organizat de firma la care lucram pe atunci. Pe ruta Cuxhaven - Stavanger la bordul acelei "corabii" din 1930 cu 3 catarge si 10 vele, am avut ocazia sa simt ce inseamna sa te deplaseszi spre orizont fara galagia motoarelor. Cand vremea a devenit amenintatoare in toiul noptii si Marea Nordului ne arata de ce este in stare, am stat pe punte asigurat cu un lifebelt si ma gandeam ce fericiti trebuie sa fi fost vechii exploratori care au avut sansa de a fi fost trimisi sa descopere noi continente. Daca ar fi fost dupa mine atunci as fi ramas la bord inca multa vreme...
Chiar daca insotita de rau de mare si frica elementara, aceasta croaziera cu vant si valuri, frig si ploaie m-a facut sa vreau neaparat ca intr-o buna zi sa stau la carma unui velier pe drumul spre insule indepartate.
Dupa scurt timp am inchriat intr-un weekend un velier de 5 metri pe un lac in apropierea orasului München. Cel de la inchirieri a intrebat politicos, daca stim sa manevram un velier, la care echpajul nostru (eu si sotia) am raspuns afirmativ, de frica sa nu aiba rezerve. Dupa ce am ridicat velele, am dezlegat yachtul de la ponton si am pornit in larg (vantul sufla din spate, cu ca. 9kts). Toate bune si frumoase, o zi superba de vara... Dupa ca. 2 ore stiam deja de ce barca merge intr-o directie sau alta si cam cum trebuie tras de diversele sfori colorate ca velele sa stea intr-o pozitie anume. "De ce trebuie sa se incline in halul asta" era grija majora a sotiei. Finalmente am descoperit o alta sfoara in interiorul barcii care facea sa coboare un fel de "sabie" de otel de sub barca care a avut ca si efect ca barca nu mai "derapa" lateral. Am povestit despre aceasta zi cu o stralucire in ochi...
A urmat cumpararea a zeci de carti, scoala de carnete, si multe nopti nedormite cu fluturi in stomac visand la prima croaziera ca si skipper pe mare. Dupa ce am constituit un echipaj din prietenii cei mai apropiati (acestia fiind, dupa parerea mea de atunci, cei mai intelegatori cu un skipper nou) am purces spre Marea Adriatica pentru a prelua comanda unui velier de 45fts. Bineinteles ca un skipper nou cu carnetul obtinut de putin timp nu avea cum sa aiba rabdare pana a doua zi asa ca am plecat din Biograd na moru pe la ora 18 inspre insulele Kornate. Cand s-a lasat seara echipajul nostru de 8 oameni statea pe punte in urmatoarea configuratie: 2 la prova cu lanterne pentru a compensa erorile sistemului de navigatie, unul la masa de navigatie cu ochii lipiti de GPS, unul la carma, doi in dinghi cu alta lanterna in fata yachtului si cele trei fete in salon intr-o atmosfera de party fara cea mai mica idee prin ce trebuia sa treaca skipperul in acel labrint nocturn al insulelor Kornate. Dupa acostarea relativ reusita cu mooring prins la prova, toti au sarit in mare in fata restaurantului Opat care avea pe atunci niste lumini in apa facand acel golf sa arate ca intr-un vis.
Cand ma gandesc in urma cum la primele acostari in porturi tot echipajul alerga pe punte intr-un haos de nedescris, baieti cu parame incurcate in mana, fete cu fendere sa apere pielea gingasa a yachtului, sub comanda skipperului surprins de un vant lateral, care se comporta ca un captain Bligh, ma intreb cum de prietenii mei mi-au ramas prieteni.
Desigur ca sailingul este un sport frumos care ne face sa devenim alti oameni cand suntem pe mare, dar este o materie atat de vasta, incat eu pot afirma acum ca numai cel cu experienta poate fi si elegant ca si skipper. Din fericire multele croaziere facute de atunci ne-au facut sa cunoastem multele situatii diferite care se nasc pe mare si mai ales in porturile stramte din Croatia (ca sa nu vorbim de Grecia). Aceasta experienta, studiul psihologiei echipajului (Bobby Schenk) precum si diverse seminare de vreme grea (pe Marea Nordului) ne-au adus intr-un final in pozitia de a putea organiza croaziere cu turisti pe cele 7 mari, creindu-le lor un sentiment deplin de aventura si concediu, distractie si relaxare. Pentru un incepator insa poate nu este atat de greu sa se deplasesze de la A la B cu un yacht, si probabil ca sa va descurca si in Marina pana la urma sa acosteze, dar diversele caractere de la bord, mai ales daca nu le cunoaste deloc dinainte, ar putea sa ii strice toate socotelie si sa ii submineze autoritatea. Si nimic nu este mai rau decat un skipper nesigur, atunci cand vine vantul puternic.
Gasesc ca trebuie sa iubesti marea, oamenii pasionati de sailing, sa iti placa sa descoperi talente de navigatori in oameni care vin la bord, oameni care nu stiau ca aveau aceste talente. Intr-o saptamana ai ocazia sa formezi din cativa incepatori un echipaj care functioneza aproape perfect fara ca ei sa observe tendinta ta, oferindu-le in fiecare zi o surpriza placuta a locului al marii dar mai ales sa se descopere pe ei insisi. Ca sa nu mai vorbesc de nenumaratii prieteni pe care un skipper ii castiga.
Din toate aceste motive iubesc aceasta meserie... Sailingul este pentru oameni prinsi in cotidian un joc nou cu reguli noi, dar in primul rand cu sanse egale pentru toti. Pentru mine este mereu fascinant cand vad o doamna care lucreaza deobicei intr-un birou cum sta la carma imbracata in hainele de ploaie si conduce yachtul cu velele intinse si inclinatie mare si face acest lucru cu un zambet pe fata si o stralucire in ochi. Atunci am certitudinea ca am facut un job bun.
Radu
Am descoperit sailingul la bordul unui scooner pe Marea Nordului in contextul unui teambuilding organizat de firma la care lucram pe atunci. Pe ruta Cuxhaven - Stavanger la bordul acelei "corabii" din 1930 cu 3 catarge si 10 vele, am avut ocazia sa simt ce inseamna sa te deplaseszi spre orizont fara galagia motoarelor. Cand vremea a devenit amenintatoare in toiul noptii si Marea Nordului ne arata de ce este in stare, am stat pe punte asigurat cu un lifebelt si ma gandeam ce fericiti trebuie sa fi fost vechii exploratori care au avut sansa de a fi fost trimisi sa descopere noi continente. Daca ar fi fost dupa mine atunci as fi ramas la bord inca multa vreme...
Chiar daca insotita de rau de mare si frica elementara, aceasta croaziera cu vant si valuri, frig si ploaie m-a facut sa vreau neaparat ca intr-o buna zi sa stau la carma unui velier pe drumul spre insule indepartate.
Dupa scurt timp am inchriat intr-un weekend un velier de 5 metri pe un lac in apropierea orasului München. Cel de la inchirieri a intrebat politicos, daca stim sa manevram un velier, la care echpajul nostru (eu si sotia) am raspuns afirmativ, de frica sa nu aiba rezerve. Dupa ce am ridicat velele, am dezlegat yachtul de la ponton si am pornit in larg (vantul sufla din spate, cu ca. 9kts). Toate bune si frumoase, o zi superba de vara... Dupa ca. 2 ore stiam deja de ce barca merge intr-o directie sau alta si cam cum trebuie tras de diversele sfori colorate ca velele sa stea intr-o pozitie anume. "De ce trebuie sa se incline in halul asta" era grija majora a sotiei. Finalmente am descoperit o alta sfoara in interiorul barcii care facea sa coboare un fel de "sabie" de otel de sub barca care a avut ca si efect ca barca nu mai "derapa" lateral. Am povestit despre aceasta zi cu o stralucire in ochi...
A urmat cumpararea a zeci de carti, scoala de carnete, si multe nopti nedormite cu fluturi in stomac visand la prima croaziera ca si skipper pe mare. Dupa ce am constituit un echipaj din prietenii cei mai apropiati (acestia fiind, dupa parerea mea de atunci, cei mai intelegatori cu un skipper nou) am purces spre Marea Adriatica pentru a prelua comanda unui velier de 45fts. Bineinteles ca un skipper nou cu carnetul obtinut de putin timp nu avea cum sa aiba rabdare pana a doua zi asa ca am plecat din Biograd na moru pe la ora 18 inspre insulele Kornate. Cand s-a lasat seara echipajul nostru de 8 oameni statea pe punte in urmatoarea configuratie: 2 la prova cu lanterne pentru a compensa erorile sistemului de navigatie, unul la masa de navigatie cu ochii lipiti de GPS, unul la carma, doi in dinghi cu alta lanterna in fata yachtului si cele trei fete in salon intr-o atmosfera de party fara cea mai mica idee prin ce trebuia sa treaca skipperul in acel labrint nocturn al insulelor Kornate. Dupa acostarea relativ reusita cu mooring prins la prova, toti au sarit in mare in fata restaurantului Opat care avea pe atunci niste lumini in apa facand acel golf sa arate ca intr-un vis.
Cand ma gandesc in urma cum la primele acostari in porturi tot echipajul alerga pe punte intr-un haos de nedescris, baieti cu parame incurcate in mana, fete cu fendere sa apere pielea gingasa a yachtului, sub comanda skipperului surprins de un vant lateral, care se comporta ca un captain Bligh, ma intreb cum de prietenii mei mi-au ramas prieteni.
Desigur ca sailingul este un sport frumos care ne face sa devenim alti oameni cand suntem pe mare, dar este o materie atat de vasta, incat eu pot afirma acum ca numai cel cu experienta poate fi si elegant ca si skipper. Din fericire multele croaziere facute de atunci ne-au facut sa cunoastem multele situatii diferite care se nasc pe mare si mai ales in porturile stramte din Croatia (ca sa nu vorbim de Grecia). Aceasta experienta, studiul psihologiei echipajului (Bobby Schenk) precum si diverse seminare de vreme grea (pe Marea Nordului) ne-au adus intr-un final in pozitia de a putea organiza croaziere cu turisti pe cele 7 mari, creindu-le lor un sentiment deplin de aventura si concediu, distractie si relaxare. Pentru un incepator insa poate nu este atat de greu sa se deplasesze de la A la B cu un yacht, si probabil ca sa va descurca si in Marina pana la urma sa acosteze, dar diversele caractere de la bord, mai ales daca nu le cunoaste deloc dinainte, ar putea sa ii strice toate socotelie si sa ii submineze autoritatea. Si nimic nu este mai rau decat un skipper nesigur, atunci cand vine vantul puternic.
Gasesc ca trebuie sa iubesti marea, oamenii pasionati de sailing, sa iti placa sa descoperi talente de navigatori in oameni care vin la bord, oameni care nu stiau ca aveau aceste talente. Intr-o saptamana ai ocazia sa formezi din cativa incepatori un echipaj care functioneza aproape perfect fara ca ei sa observe tendinta ta, oferindu-le in fiecare zi o surpriza placuta a locului al marii dar mai ales sa se descopere pe ei insisi. Ca sa nu mai vorbesc de nenumaratii prieteni pe care un skipper ii castiga.
Din toate aceste motive iubesc aceasta meserie... Sailingul este pentru oameni prinsi in cotidian un joc nou cu reguli noi, dar in primul rand cu sanse egale pentru toti. Pentru mine este mereu fascinant cand vad o doamna care lucreaza deobicei intr-un birou cum sta la carma imbracata in hainele de ploaie si conduce yachtul cu velele intinse si inclinatie mare si face acest lucru cu un zambet pe fata si o stralucire in ochi. Atunci am certitudinea ca am facut un job bun.
Radu