Izvor 1, o placă hibridă pentru windsurf

Prin obiceiurile moştenite, de regulă în anotimpul rece se stă la gura sobei, se serveste un vin fiert şi în aroma tradiţiilor de iarna se deapănă poveşti cu mări furtunoase şi bravi marinari, cu regate şi curse, cu expediţiile şi turneele de peste an. Însă pentru mine, această iarnă care nu vrea încă să-şi intre în drepturi, îmi ţine spiritul treaz şi visele pline de culoare. Aşa mi-am adus amine de vara anului 1992 când eram într-un echipaj de 10+1 al ANMB, antrenându-ne pentru Ziua Marinei în dreptul Portului Tomis. Mai fusesem în două rânduri în astfel de echipaje (chiar cu unii colegi de pe barcaholic) dar nu am ieşit pe mare ci doar am facut practică la Staţiunea de Pregătire Marinărească de pe Lacul Mangalia.
August, 1992 - era prima ieşire pe mare cu o barcă de 10+1 de la Palazu: aerul sărat al mării ne îmbia cu o aromă necunoscută până atunci de alge şi sare, soarele arzător ne chinuia nemilos - coafele albe oferind prea puţină protecţie, valurile se succedau uniform, câteodată sărind copastia şi udându-ne tricourile decolorate de marinar iar ramele se mai opinteau câteodată şi între valuri, trăgătorul căzând pe spate de pe banchetă peste rama colegului şi alegându-se cu o vânătaie zdravănă, dar respectând totuşi cadenţa impusă. Sarea mării se amestea cu transpiraţia, pielea devenea albă, palmele se incleştau pe rame, muşchii se încordau: : suuus! suuus! Vremuri frumoase, ce mai!
Atunci, l-am vazut pe colegul Adrian Niţă ieşind cu un windsurf din Portul Tomis pe mare. Era şi el începător fiindcă mai lua câte o cazătura câteodată. Windsurful aparţinea clubului de yachting al ANMB, preşedinte pe atunci fiind comandorul Ţigănaş (dacă ţin bine minte). Ulterior a fost organizată şi "Regata Ţigănaş" pe Lacul Ovidiu, pare-mi-se.
Să revenim: mai târziu în acea seară fiind acostaţi în port, am vazut planşa odihnindu-se pe mal. Un gând mi-a dat târcoale: ce ar fi să încerc? Gândit şi facut: împreună cu colegul ardelean Botnărescu Ciprian am lăsat planşa la apă şi hopa sus pe ea, în portul Tomis. Habar n'aveam de cum se scoate vela din apă, cum se fac voltele dar după două, trei căzături totul a venit de la sine: urcarea pe planşă cu spatele în vânt, echilibrarea pentru a trage de şcotă, prinderea ghiului, aplecarea velei spre pupa pentru a coborâ în vânt, volta în vânt şi sub vânt, astfel încât a doua seară, de Ziua Marinei în timp ce pe ponton era spectacol, mă dădeam pentru prima oară cu adevărat cu windsurful pe apa oglindă din Portul Tomis, făcând uşor volta în vânt.... sub vânt....
Acum, la majoratul acelor amintiri, am hotărât să-mi fac un cadou: proiectul Izvor 1, numele de cod fiind consecvent legat de ape, de începuturi, de debut, de o velă, de o planşă, un fin, un daggerboard, 1 surfer
Premise: o planşă fără pretenţii, hibridă între formula şi longboard, 80 cm lăţime si 280 cm lungime, deplasament in jur de 190L (aşa am vazut undeva ca pentru început e bună formula: greutatea în kg x2 + 10%), velă de 6-7mp,la inceput cu daggerboard de 50-60cm sau/si cu fin de 30 cm. Link-uri:
http://www2.worldpub.net/pdf/WR_BegGuide_July06.pdf
http://jimbodouglass.blogspot.com/2008_08_01_archive.html
www.vims.edu/general/sailpaddle/windsurfing.ppt
http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/custom-freestyle-board-project/?page=1
http://2006.star-board.com/products/hybrid-carve.asp
Acum as dori sa-mi confirme un coleg daca U-jointul catargului este filet M8, pentru a-mi face prinderea pe placă. Forma finala este dată de schiţa luată de aici şi scalată la dimensiunile precizate anterior.
 

Atașamente

  • 3872739.jpg
    3872739.jpg
    30.3 KB · Vizualizări: 177
Ultima editare:
Ma intereseaza si pe mine. Analizand apele la care am acces (geografic) am ajuns la concluzia ca nu are rost sa investesc intr-o adevarata barca cu vele, dar una usoara, un windsurf ar pica la fix, mai ales ca acum cativa ani am avut parte de o oarecare initiere in acest sene pe lacul Belis si mi-a placut. Asadar, daca proiectul Izvor 1 nu e secret, zi-mi cum si din ce te-ai gandit sa construiesti placa si vela (daca e secret, tot aflu eu de pe WikiLeaks).
Merci anticipat!
 
Etape: schita -> decupat placaj de 4mm plop - structura de rezistenţă cu zone de lemn (fag sau ceva mai tarisor) pentru prinderile de catarg, footstrap, casete pentru daggerboard si finn-uri -> intarit cu epoxy/fibra 160 gr/mp (mai am 1,5 litri si alte cateva fâşii de voal)-> sac de polietilena -> rasina poliuretanica pentru umplere si forma -> taiat, slefuit -> umplut golurile şi uniformizat cu raşină îngroşată -> şlefuit -> fibra de sticla -> chit poliesteric (daca e cazul) -> putty (am gasi Dupont 710r pastă la 25 lei 250 ml) -> Sigla cu barcaholicul :D -> vopsit la pistol (cel mai probabil odată cu tandemul, prin martie). Apoi o sa iau o vela, catarg, ghiu SH de la bulgarii ce i-am vazut acum doi ani, mai iau prinderile pentru picioare, imi fac daggerboard-ul din placaj + fibră. As vrea sa-l scot în 1000 lei, dar cred că o să-l depăşesc.
 
Depinde de placa, dar am gasit de la 1200 lei in sus placa de 3-4 ani, iar catarg echipat de la 175 E in sus si, din nou, depinde de: prindere, constructie (Al/fibra/carbon), uzura, tipul de material al velei, suprafata, uzura. Ceva preturi de la vecini, echipamente noi si used: http://www.rum.wind-zone.com/index.html si pui un curs de 2,2 lei pt. 1 leva.
 
Ultima editare:
Prima zi - patru ore

Am obosit de atâta visat şi m-am pus pe treabă, mai ales când am văzut ce pot realiza adevăraţii maeştri ai surfboard-urilor. Şi totuşi 19k de dolari o planşă :confused:? Ce să mai zic de mine, că vreau să o scot în câteva sute de lei şi cu tot atâta timp consumat?
În cele patru ore de studiat, măsurat, analizat am reuşit doar ce se vede şi probabil că se mai poate optimiza pe ici, pe colo. Am observat ca la toate plansele de freeride (sa zicem ca e un nivel de start fiindcă nici copii nu suntem) catargul este la 1/2 planşei cu mici variaţii de prindere/reglaj, intre 49% şi 53% din lungimea măsurată de la pp. Undeva un aussie spunea ca nu a simţit nevoia să regleze niciodată prinderea la catarg, aşa că fix să fie! Aşa am mai renunţat la îmbunatăţirile de top: duck tail, double concave, şi alte imbunătăţiri necesare unui planning perfect, fiindcă nu e cazul aici. Totuşi sunt interesante de reţinut, mai ales că pot folosi la o discuţie între marinari, la soare, pe dunetă, în Pacific, :cool: etc.
Să revenim: dacă cineva are bunăvoinţa să o transpună în orişice program de CAD, forme etc. e invitatul meu. Eu merg pe calea cea lungă spre Mecca. Unde am mai auzit asta?
 

Atașamente

  • Izvor 1.jpg
    Izvor 1.jpg
    58.5 KB · Vizualizări: 309
Ultima editare:
Fixare si reglare talpa catarg

La freeride executia "figurilor" impune oricum deplasarea accentuata a CPL vela.
De aici rezulta ca mecanisme de reglaj, prinderi multipunct etc. pt talpa catargului sunt redundante, nu contribuie decat la cresterea inutila a masei totale.

Altfel sta treaba daca vrei sa executi glisaje lungi, mai ales cu vant travers sau larg...
In acest caz vei sta f. aproape de zona pupa si merita sa fie prevazuta o posibilitate de regflaj fin, pentru a "armoniza" pozitiile centrelor CPL si CG in regim de glisaj.

In legatura cu o intrebare mai veche (despre fixarea talpa catarg) exista:
- sisteme de fixare conice (de regula surub M8, M10 dar poate fi si filet Witworth /toli)
- fixare cu cap sferic

Eu folosesc la toate "scandurile" mele cap sferic.
Sfera este fixata in locas de o furca (care la demontare se extrage provizoriu)
iar suportul de talpa catarg se poate deplasa (si fixa/bloca) intr-o sina.
Cel din urma ar fi la freeride cam redundant.
Atasat 2 fotografii de detaliu.
Spor la treaba si la "fasonat" corpul ! :-)
 

Atașamente

  • 1.jpg
    1.jpg
    38.7 KB · Vizualizări: 107
  • 2.jpg
    2.jpg
    78.1 KB · Vizualizări: 102
99% Perfect

Aducandu-mi aminte de cele discutate in aceste doua thread-uri, Constructie kaiac din polistiren extrudat si Constructia sandwitch cu spuma, fapt pentru care îi multumesc unui onorabil coleg " Vielen Dank, Solpet!" (poate ne vom plimba cu tandemul sau vom face surf in Osterreich sau oriunde în Oceanul Planetar :)), am purces, secondat de Maestrul Guzi (pe care vi-l prezint în poză, cu inconfundabila-i pipă) către tărâmul făgăduinţei: Dedeman Brăila pentru achiziţionarea unor foi de placaj de 4mm. Totul a mers din bine spre foarte bine. Cu proiectul, dimensiunile şi sfaturile puse la dispoziţie pe forum am reuşit să luăm cap compas către ideile cele bune.
Astfel, în urma unei discuţii la faţa locului, ca între marinari, s-a modificat concepţia umplere a osaturii din placaj cu spumă poliuretanică către polistirenul extrudat XPS de cea mai mare densitate gasită în sortimentele magazinului şi mutarea elementelor transversale din placaj la 30cm. Întradevăr, are o altă rezistenţă mecanică chiar faţă de alte sortimente de la raft. Concluziile de lucru, comportament în timp, lipire, flotabilitate, laminare cu epoxy etc. le putem discuta mai către final.
Soluţia de lipire a extrudatului pe placaj şi a plăcilor între ele a fost aleasă tot din gama profesională, cred :confused:, Bison cu garanţie 15 ani/lipitură, cu rezistenţă la apă şi la o grămadă de alţi factori. Erau soluţii şi mai ieftine de lipit XPS-ul, la 10 lei/kg însă au fost evitate din considerentul temporal de mai sus.
În mod plăcut am fost surprins de placajul de fag, atât ca preţ, cât şi calitativ, eu fiind consecvent utilizării soluţiilor dedicate: okoume pentru mediul marin, placaj pentru traforaj.
Insă, pentru osatura surfboard-ului am ales tocmai acest tip de placaj conştient fiind că mai mult de câteva săptămâni pe an nu o să-l folosesc. De altfel, ca orice, ambarcaţiune care se respectă şi Fraga 1 va beneficia de un jurnal de bord.
În concluzie consider că a fost cea mai bună învestiţie a sumei de 155 lei: 75 lei XPS-ul (6 plăci), 30 lei adezivul, 50 lei placajul.
99% pefect, sărbătorile încep cu bine :noroc: !!!
 

Atașamente

  • Izvor1_3.jpg
    Izvor1_3.jpg
    37.6 KB · Vizualizări: 97
  • Izvor 1_2.jpg
    Izvor 1_2.jpg
    67.8 KB · Vizualizări: 107
  • Izvor 1_1.jpg
    Izvor 1_1.jpg
    54.8 KB · Vizualizări: 91
Ultima editare:
Ziua a doua - trei ore

După îndelungi căutări şi mult, mult material citit am reuşit să fac nişte schiţe de mână a ceea ce va fi. Am mai redus lungimea la 284 cm şi am trasat coastele 5 şi 6. Nu pare mult dar atunci când citeşti o grămadă de materiale ca să-ţi dai seama de unde începe curbura nasului şi de ce, cum trebuie "împins" centrul de greutate spre spate, unde începe să se ridice coada, cum trebuie să fie marginile plăcii - timpul trece pe nesimţite. Deja începe să capete formă şi cel puţin două elemente longitudinale şi două coaste sunt gata. Urmează celelalte coaste dar... aş avea nevoie de puţină putere de calcul. Aşa că am dat email-ul la AKU SHAPER să-mi dea voie la varianta free dar încă mai aştept. Cred că o să-l iau din altă parte:confused:, poate o să-l descos oleacă, tot vin Sărbătorile când nu ai voie să munceşti ci doar să.....:rolleyes:
 

Atașamente

  • Izvor 1 schite.JPG
    Izvor 1 schite.JPG
    30.6 KB · Vizualizări: 53
Ti-am mai povestit despre respectul pe care-l nutresc pentru rigoarea modului in care lucrezi. Mie imi place ca ai talent la botezat creatiile tale. Gandind ca Izvor vine de la inceputuri (primele proiecte, primele constructii) nu m-as mira sa citesc peste vreo dooj de ani despre proiectul Estuar 546 - Un transatlantic pentru 5460 de pasageri de gvincentiu. ;)
 
Am vorbit deunazi la telefon cu cel ce participa la Tid-uri si are aici id "Aik", dar care intra destul de rar pe forum. Mi-a spus ca are in podul casei lui din Bucuresti, o placa din asta construita de el , prin 1989 si la care a renuntat, dar n-am dat importanta la motiv.Posibil sa fi renuntat la ea, pentru ca si-a facut rost de una de firma. Se pare ca stie care sunt caracteristicile din punct de vedere functional, la jucarii din astea. daca vrea cineva numarul lui de telefon, il pun la dispozitie printr-un PM.
 
Izvor 1 - in Aku Shaper

Dupa lupte seculare ce au durat câteva ore, am reuşit să bag proiectul în Aku Shaper. Aici este link-ul pentru nonmachine şi în poza se poate vedea un vis cu un pas mai aproape de realitate. Până şi drăguţa de pe perete este uimită de performanţele mele:cool: şi mă iubeşte la nebunie:D.
Pentru cine doreşte să discutăm proiectul aveţi şi *.brd-ul disponibil. Eu ma bucur ca mi-au iesit formele slice-urilor, numa' bune de trasat. Daca puteam sa scot si patru longitudinale... aveam trei admiratoare pe perete.:ole:
 

Atașamente

Ultima editare:
Ziua a treia - cinci ore

Am reusit (cam la limită cu timpul - O, ho, ho :D) să transpun la scara 1:1 două longitudinale - cele centrale şi toate coastele, în prova aducându-i ca o tuşă de maestru doua concavităţi. Nu că mi-ar trebui pentru "early planning" dar pare mai profesional aşa. Crăciun fericit tuturor, plin de surprize plăcute şi multe cadouri pentru toţi!!!
 

Atașamente

  • Izvor 1 traverse si coaste.JPG
    Izvor 1 traverse si coaste.JPG
    351.3 KB · Vizualizări: 86
Ziua a patra - trei ore

Trecand Sarbatorile de Iarna m-am apucat de grabă de treabă (mai ales ca am constatat ca am pus 5 kg de şuncă pe mine, ruşine să-mi fie!!!).
Intrucât transpunerea pe placaj a formelor este imposibilă prin procedeul "măsurare şi trasare" am lipit formele decupate, pentru longitudinale avand grijă să adaug 6 cm pentru scarf-joint. In final dupa trei ore de muncă aproape am de ce mă agăţa vizual. Un mare pas înainte, urmând în ordine: decuparea lateralelor, îmbinările scarf şi îmbinarea coastelor cu pereţii longitudinali ce va necesita o atenţie deosebită din punct de vedere al centrării.
Acum despre lucrul cu placajul de fag, reducând toate concluziile la foaia similară de okoume: este mai uşor, mai puţin flexibil (nici nu se pune problema udării cu apă înaintea flexării), foaia de acoperire din furnir (veneer) se desprinde de miez, se decojeşte şi se face aşchii (motiv pentru care voi lamina toate coastele cu fibra şi răşină), este uşor de tăiat. Aici mi-l aduc aminte pe Bogdan când a tăiat cu cutterul placajul pentru caiac. Am încercat şi eu dar nu mi-a reuşit moment în care m-am gândit cu respect la "brandul" domnului antrenor. Mamă, ce forţă are !!! Acum am comparat okoumele cu placajul de fag la rezistenţa la tăiere cu cutterul şi mi-a revenit încrederea in mine :D:D:D.
O altă concluzie, pe lângă cele spuse de Vali: placajul de fag se pretează la ambarcaţiuni uşoare (caiac, skiff-uri, canoe, dinghy) până în 70-80 kg după care devine problematic pentru solicitările ce apar în exploatarea unor ambarcaţiuni mari, mai ales dacă există pericolul îmbibării cu apă. Să nu uit şi nişte poze, să vă fac poftă de construit.:).
Mă duc să fac curăţenie, că mi-o iau de nu mă văd dacă mă prinde soaţa :mad: cu rumeguş, placaj şi alte alea în bucătarie :rolleyes:!
 

Atașamente

  • CIMG2415.JPG
    CIMG2415.JPG
    133.8 KB · Vizualizări: 59
  • CIMG2416.JPG
    CIMG2416.JPG
    159.1 KB · Vizualizări: 63
  • CIMG2418.JPG
    CIMG2418.JPG
    163.9 KB · Vizualizări: 58
  • CIMG2420.JPG
    CIMG2420.JPG
    165.8 KB · Vizualizări: 60
  • CIMG2421.JPG
    CIMG2421.JPG
    180.4 KB · Vizualizări: 64
  • CIMG2422.JPG
    CIMG2422.JPG
    141.1 KB · Vizualizări: 61
  • CIMG2423.JPG
    CIMG2423.JPG
    200.6 KB · Vizualizări: 76
Ultima editare:
super fain arata.. totusi ultima poza este cam ne clara... poate bagi din alt unghi..merci. si sa ai spor in continuare.
 
o placere sa vezi lucru organizat, dar am o mare nelamurire.
Care placaj ti se pare greu de taiat, fag sau okume, pentru ca din ce am citit acum inteleg ca fagul se poate taia cu cutterul si okume nu. Dar mie mi s-a intamplat invers, am taiat plop asta vara, am taiat okume acum 2 saptamani, iar fag nu am taiat dar am pus mana pe o foaie si aia mi se parea imposibil de taiat. Daca e cum zici tu, s-ar putea ca aia de la Holver sa-mi fi dat altceva in loc de okume.
Si in legatura cu indoirea, sper ca okume se indoaie mai mult decat fagul. Cu plopul nu am avut probleme.
 
Ăsta de fag e uşor de tăiat, okoumele de 4mm m-am chinuit să-l tai cu cutterul, după cum am vazut la tine şi mai mult am reuşit să-l stric. Nu mai zic ca şi cutterul o lua la naiba. Oricum, era la rubrica "diverse" :D. Deocamdată sunt doar tăiate plăcile, o să le asamblez poate sâmbătă, în funcţie de timp. Dacă e frumos, ies la alergat pe faleză, că prea am zăcut iarna asta.;)
 

Back
Sus