Izvor 3 – un yacht tender 3 in 1

Ziua 1 - ideea, proiectul

Vrajit de vara prelunga, cu ochii la ambarcatiunile ce stau in portul turistic Galati am avut o revelatie : de ce sa nu-mi fac si eu inca o barcuta ? Una mica, mica usor de urcat pe masina, cu un motoras micut si o vela pe masura, numai buna de o iesire pe apa cu familia, mai ales cand dupa o saptamana incarcata vor doar sa se relaxeze si nu au chef de dat la padele ? Am pus in cumpana costuri, materiale, inca dorind sa-mi fac Pocket cruiserul de la Stevenson Projects si un yacht tender cu costuri mici de tot. Sa-mi fac Pocketul, sa nu mi-l fac inca…. Tot cumpanind asa mi-a rasunat vorba lui nea Niculae (home made) spusa anul trecut la expozitia nautica din februarie de la Baneasa: Capitane, pune mana si fa-i ceva mare sotiei, nu o chinui in d’astea mici. Asa am ajuns sa renunt la o investitie de 2500 euro (chiar etapizata) in Pocket si sa ma mai joc putin cu o barcuta, chiar si numai spre a prinde ceva indemanare si in metoda asta de constructie si poate, cine stie, o sa-l folosesc drept barcuta de serviciu la yachtul meu. Inca visez…
Asa am trecut la fapte si am gasit ceea ce imi doream in proiectul de mai jos:
My Dinghy Project
Jim Weber
 

Atașamente

  • Izvor 3 - yacht tender.jpg
    Izvor 3 - yacht tender.jpg
    81.1 KB · Vizualizări: 436
Ultima editare:
Ziua 2, 8 ore – masuratori, calcule, calcule, calcule

Consecvent ideii ca ce-si face omul cu mana lui e aur curat am renuntat la ideea cumpararii unui proiect si m-am apucat sa-i dau de capat unei schite tiparite pe A3 a unui yacht tender de 3 metri, cu ceea ce aveam la indemana : creion, radiera, florar, o linie si timp liber. Mai mult de curiozitate am numarat cate calcule am facut (chiar daca ajutat de excell) pentru a putea trasa liniile coastelor : 240 si de doua ori pe atatea masuratori. Dupa 7 ore am putut lista rezultatele si am trecut la etrava, cu alte cateva zeci de masuratori si calcule.
 

Atașamente

  • Izvor 3-1 calcule coaste.jpg
    Izvor 3-1 calcule coaste.jpg
    89.1 KB · Vizualizări: 225
  • Izvor 3-2 proiectarea etravei.jpg
    Izvor 3-2 proiectarea etravei.jpg
    54.2 KB · Vizualizări: 178
Ultima editare:
Ziua 3, 7 ore – trasare si debitare

Bucuros ca am gasit OSB de 6mm la Metro cu doar 35 lei foaia mi-am cumparat doua pentru trasarea formelor. Cu un ochi la lotca Asociatiei Raid, insufletit de ceea ce a facut stimatul nostru coleg home made am reusit ca dupa o zi de munca sa obtin formele coastelor. Si mi-am dat seama ca pot face masuratori numai la o jumatate de coasta, cealalta fiind usor de trasat folosind negativul debitat. Si inca ceva : cand construiesti sa nu te grabesti. Sa o faci ca si cum ai avea tot timpul din lume. Pana acum : 70 lei OSB si inca 240 lei o foaie de okoume de 10mm (multumesc, Vali) pentru banchete, forpic, derivor, gusee, oglinda, carma etc. fiindca intentionez sa o folosesc cu motor, vela si doua randuri de rame. Ghiciti cine sta in pupa la carma si cine va da la rame :)
 

Atașamente

  • Izvor 3-7 sabloane.jpg
    Izvor 3-7 sabloane.jpg
    40 KB · Vizualizări: 348
  • Izvor 3-6 simetrie.jpg
    Izvor 3-6 simetrie.jpg
    85.2 KB · Vizualizări: 319
  • Izvor 3-5 prima taiere.jpg
    Izvor 3-5 prima taiere.jpg
    88.7 KB · Vizualizări: 353
  • Izvor 3-4 trasare coaste.jpg
    Izvor 3-4 trasare coaste.jpg
    78.2 KB · Vizualizări: 336
  • Izvor 3-3 transpunerea coastelor.jpg
    Izvor 3-3 transpunerea coastelor.jpg
    84.8 KB · Vizualizări: 381
Ultima editare:
1. Esti cel mai tare, mai entuziast si mai clasic constructor din cati cunosc eu (daca pot spune ca te cunosc).
2. Nu-mi vine sa cred ca ti-au incaput toate coastele pe 2 foi de OSB
3. Observ ca Fraga se uita peste umarul tau ... :)
 
Păi sigur, se apropie iarna și se apropie și nominalizarea pentru barcaholicul anului 2011.
Regret un singur lucru - că nu văzut cum faci o coastă. să văd și eu ce și cum calculezi. Văd și niște tabele pe acolo.
Spor la lucru.
 
Ziua 1 - ideea, proiectul

Vrajit de vara prelunga, cu ochii la ambarcatiunile ce stau in portul turistic Galati am avut o revelatie : de ce sa nu-mi fac si eu inca o barcuta ? Una mica, mica usor de urcat pe masina, cu un motoras micut si o vela pe masura, numai buna de o iesire pe apa cu familia, mai ales cand dupa o saptamana incarcata vor doar sa se relaxeze si nu au chef de dat la padele ?
My Dinghy Project
Gary Shelton

Mie-mi sarise deja inima , vazand imaginea. In graba mea am sarit textul, trecand direct la poze :) . (Cum face lumea cu Playboy) .
SI am crezut ca deja ai construit-o.... dar cand mai omule, ma intrebam... Si cum ai tinut secretul, ca doar ne-am intalnit cam tot anul :) :) :) !
 
Bucuros ca am gasit OSB de 6mm la Metro cu doar 35 lei foaia mi-am cumparat doua pentru trasarea formelor. Cu un ochi la lotca Asociatiei Raid, insufletit de ceea ce a facut stimatul nostru coleg home made am reusit ca dupa o zi de munca sa obtin formele coastelor. Si mi-am dat seama ca pot face masuratori numai la o jumatate de coasta, cealalta fiind usor de trasat folosind negativul debitat. Si inca ceva : cand construiesti sa nu te grabesti. Sa o faci ca si cum ai avea tot timpul din lume. Pana acum : 70 lei OSB si inca 240 lei o foaie de okoume de 10mm (multumesc, Vali) pentru banchete, forpic, derivor, gusee, oglinda, carma etc. fiindca intentionez sa o folosesc cu motor, vela si doua randuri de rame. Ghiciti cine sta in pupa la carma si cine va da la rame :)

Imi place ce vad. Sunt deja nerabdator de evolutie.
 
Nu ma grabesc cu constructia, insa lucrurile evolueaza prea rapid pentru mine si pentru bugetul meu: chiar ieri am lansat o vorba, doua pentru strip-uri cu gandul sa le tai in primavara si deja omul ma asteapta cu dulapii. Asa, din poze estimez sa fac filele de bordaj de 7mm x 25 mm, cu 4 metri lungime, sa am de unde scoate noduri toata iarna :iupi:.
In alta ordine de idei chiar de as naviga pan' la Luna cu panze solare daca am zis, am zis: sunt alti colegi ce merita titluri, cu povesti si constructii mai mari si mai frumoase decat ale mele si cu mai multe Mm la bord. Eu doar sunt multumit ca am avansat de la forumul cu "Constructia de caiace si canoe" la cel cu "Constructia de barci":)
Iar calculele sunt simple: luam de exemplu planul de forme, cu curba unei coaste. Printez pe un A4 sau A3, apoi ma uit la Bmax. Cu regula de trei simpla masor in cm si-i consider "unitati" si zic: daca proiectantul a zis ca are B max=120 cm si eu masor 8,7 unitati, cat este o unitate in cm? Si asa aflu scara: 120/8,7=13,79. Practic ce masor (de la chila in sus si apoi pe orizontala) inmultesc cu 13,79. E greu, sunt sute de masuratori de facut dar obtii forma finala chiar daca are ceva erori. Transpunera pe placa se face manual, cu CNC-ul: Citeste Numerele - Contureaza.:D
 
Ultima editare:
Sau ai putea sa importi pdf-ul in autocad si sa-i tragi conturul peste el. Eu asa am facut si a iesit treaba corecta si rapida.
 
Ghiciti cine sta in pupa la carma si cine va da la rame :)

Organigrama de la bordul corabiei voastre, eu o vad astfel ...la vasle :
-Comandantulcomandantului (Oana)& Comandantul (Vicentiu) ( era sa spun condamnatul :) )
Iar la comanda carmei, cred ca va fi Comandantul-comandantuluicomandantului (Francis)!
Logic,nu ?
 
Ultima editare:
Ziua 4, 6 ore – pregatire materiale si forme

Din cei cativa dulapi de brad 20x60x400 cm căpătaţi pe "ochi frumosi" am inceput să încheg strongback-ul iar restul de trei, mai fara noduri după priceperea mea i-am dus la prelucrare. Ce sa mai zic, am dat de un om minunat care mi-a suportat cerinţele nautice şi după 4 ore de lucru într-un atelier cu scule industriale (abric, maşina de grosime, freză orizontală, verticală şi altele) am obţinut trei pachete de şipci ce şi-au primit deja noul nume de file longitudinale de bordaj cu grosimea de 7x21 mm. Din cate carti am citit, am reţinut faptul că nu exista o grosime standard a filelor în construcţia corpului (dacă am timp o să pun şi pasajul din carte), rezistenţa bordajului fiind dată şi de laminarea cu fibră. Oricum, cred că nu am greşit mult în dimensiunile de 7x21 mm fiindcă şipcile de brad uscat 4 ani în aer liber, într-un şopron, se îndoaie singure suficient de mult încât nici nodurile nu prea vor să sară. Să vedem la lucrul efectiv ce o să se întâmple. Mai rămâne să le aleg pe nuanţe, pe categorii ca să iasă ceva frumos, acceptabil pentru un debut în strip-plank cu file din brad şi nu cu esenţe "mai speciale".
Muncă multă, atenţie, mână de meseriaş fiindca după aducerea la drept, la grosime a mai trebuit şi să-mi aduca scândurile intermediare la unghi. Oricum, oamenii au fost mai entuziasmaţi decât mine de proiect şi de construcţiile nautice şi mi-au dat voie să pun un anunţ la rubrica publicitate.
Am ramas interzis când meseriaşul mi-a arătat nişte dulapi din lemn de tei de 4 metri. Parcă plângea lemnul acela după mine să-l fac barcă, să vadă şi el marea. Ce elasticitate, ce fibră fină, ce culoare ! Ce bijuterie cove&bead ar fi ieşit, numai bună de expoziţii cu un preţ exotic de-a dreptul....... Însă eu fiind la început, i-am promis în gând că mă voi întoarce cu mai multă experienţă după Izvor 3 şi atunci o să stăm de vorbă pe îndelete.:)
 

Atașamente

  • Izvor 3-8 dulapi.jpg
    Izvor 3-8 dulapi.jpg
    34 KB · Vizualizări: 273
  • Izvor 3-9 stinghii.jpg
    Izvor 3-9 stinghii.jpg
    107.5 KB · Vizualizări: 296
  • Izvor 3-10 atelier.jpg
    Izvor 3-10 atelier.jpg
    39.3 KB · Vizualizări: 285
Ultima editare:
Din fericire pentru mine, nu e al meu. Eu doar am fost in "vizita de lucru" si am lansat doua, trei vorbe pentru a furniza materie prima pe dimensiuni, pe esente, gata finisata pentru ambarcatiuni, cu precadere file de bordaj cu cove and bead-ul gata facut, fiindca asta ne doare. Acum vad si eu sicarul ala e 5.000 Euro si daca mai pun si exhaustorul.....
 
Ultima editare:
Din fericire pentru mine, nu e al meu. Eu doar am fost in "vizita de lucru" si am lansat doua, trei vorbe pentru a furniza materie prima pe dimensiuni, pe esente, gata finisata pentru ambarcatiuni, cu precadere file de bordaj cu cove and bead-ul gata facut, fiindca asta ne doare. Acum vad si eu sicarul ala e 5.000 Euro si daca mai pun si exhaustorul.....
Repet si eu intrebarea colegului Alex78:
-Unde e atelierul asta ? :)
 
Ziua 5, 8 ore – forma si in spatiu

Am gandit-o aşa: hai să fac etrava şi oglinda pupa întâi ca model, poate mai suferă niscaiva ajustări. Şi aşa a şi fost: m-am mutat la interior, nu înainte de a măsura uşa, să fiu sigur că ceea ce se plămădeşte va ieşi fără cezariană:o. Apoi, terminând spinarea preistorică a reptilei (aka strongback-ul cei voi zice pe româneşte măgăruş) am purces la dublarea marginilor formelor cu capete de şipcă. În consecinţă voi căpăta ceva aspect prin lipsa găurilor de capse, compensând în schimb cu un volum mai mare de muncă şi o atenţie sporită la alinierea şi fixarea strip-urilor.
Şablonul etravei a fost bineînţeles ajustat, mai ales ca după sfatul respectabilului CDD pentru canoia lui Nanok am tot lungit coastele şi le-am tot aliniat până când din 3 metri am ajuns la 3,4 metri. Bine, am fost forţat şi de lipsa acurateţii planurilor originale, totul fiind făcut la bunul simţ tehnic.
Am suflat şi în iaurt realizând o apetisantă oglindă pupa tot din MDF ca şablon. Ambele piese vor fi realizate din două straturi de okoume de 10mm laminat.
Dintr-o scurtă privire şi c-un raportor în mână :D am dedus un unghi de 76 a oglinzii cu linia de plutire, drept pentru care am purces la înclinarea pendularului şi decuparea pupei măgăruşului. După fixarea finală, m-am dat un pas înapoi şi....
 

Atașamente

  • Izvor 3-19 aliniere forme.jpg
    Izvor 3-19 aliniere forme.jpg
    42.9 KB · Vizualizări: 229
  • Izvor 3-18 dimensiune finala.jpg
    Izvor 3-18 dimensiune finala.jpg
    29.9 KB · Vizualizări: 223
  • Izvor 3-17 ajustarea strongback-ului.jpg
    Izvor 3-17 ajustarea strongback-ului.jpg
    38.2 KB · Vizualizări: 228
  • Izvor 3-16 oglinda pupa.jpg
    Izvor 3-16 oglinda pupa.jpg
    66.9 KB · Vizualizări: 225
  • Izvor 3-15 ajustarea etravei.jpg
    Izvor 3-15 ajustarea etravei.jpg
    26.8 KB · Vizualizări: 232
  • Izvor 3-14 marginea formelor.jpg
    Izvor 3-14 marginea formelor.jpg
    73.3 KB · Vizualizări: 243
  • Izvor 3-13 strongback.jpg
    Izvor 3-13 strongback.jpg
    29.8 KB · Vizualizări: 236
  • Izvor 3-12 sablon etrava.jpg
    Izvor 3-12 sablon etrava.jpg
    37.7 KB · Vizualizări: 237
  • Izvor 3-11 model sablon etrava.jpg
    Izvor 3-11 model sablon etrava.jpg
    50.9 KB · Vizualizări: 241
Ultima editare:
.. nu am ştiut ce să admir mai întâi:

etrava, foarte sexy în forma ei finală, forma apetisantă a oglinzii sau voluptatea formelor cucerite din spaţiul ce ne înconjoară. Tot admirând aşa, subconştientul, pervers ca de obicei m-a dus la dilema ce mi-a mâncat anii tinereţii: avem un covrig, normal, rotund, crocant cu o gaură în mijloc prin care se trece sfoara şiragului. Odată ce mănânc convrigul, ce se întâmplă cu gaura?
Aşa şi acum: cum a căpătat bărcuţa mea forma? Datorită coastelor sau ea exista dinainte şi eu doar o aduc în această realitate? Forma determină obiectul sau obiectul determină forma?
 

Atașamente

  • Izvor 3-20 etrava sexy.jpg
    Izvor 3-20 etrava sexy.jpg
    25.6 KB · Vizualizări: 200
  • Izvor 3-21 forma.jpg
    Izvor 3-21 forma.jpg
    56.2 KB · Vizualizări: 246
Ultima editare:

Back
Sus