Lynx 14

Hei hei credeati ca am renuntat?
Ca m-am resemnat?
Ca nu mai visez ca in sezonul urmator sa ma plimb cu un "pocket cruiser" cautat in threadul respectiv, sa stau cat de mult pe apa, caci daca am laptopul in cabina si o undita care prinde peste singura, ca eu habar n-am, pot oricat - invit familia sa ma viziteze in weekend?
Hei hei nici gand! Nici gand, si iata urmarea!
De ramas am ramas la Lynx 14 de la Selway Fisher, am prospectat "oferta" de constructori din care a fost ales ... a fost ales (ton crescator) ... a fost ales (ton crescator si tobe) ... a fost ales Vali! Multumesc celorlalti care au facut oferta si s-au declarat disponibil la proiect!
Vali a fost de acord cu termen de finalizare "la rosu" finele lunii noiembrie, "la rosu" insemnand barca inchegata, exteriorul tras in fibra de sticla, interiorul, cockpit si cabina, complet montat, tras in rasina, si cabina si puntea prova in fibra.

In acest jurnal nu voi povesti prea multe, nefiind in mijlocul actiunii, voi pune poze si-i las lui Vali placerea sa mai povesteasca cate ceva si sa raspunda la intrebarile voastre.

Repede repede am comandat planurile, care, surpriza, au ajuns in numai cateva zile. Iata cum arata foile:

lynx14sheet.jpg


lynx14panel.jpg


lynx14sailplan.jpg


Vali a comandat placajul, Okoume marin de la Holver, foarte prompti si eficienti. La fel si cu Polidis, de unde s-a comandat si platit rasina epoxidica si catalizator Epiphen 4020; si ei prompti si simpatici.

Placajul, 4 septembrie:

placaj.jpg


Pe 12 septembrie panelurile erau taiate:

paneluri.jpg


Si lipite in sistem "butt strap join" pe 16 septembrie:

buttstrapjoin.jpg


Intre timp Vali a incropit hala de constructie, caci vine frigul, rasina vrea polimerizare la temperatura care-i place, si eu vreau barca chit ca-i vara chit ca-i iarna!

hala.jpg


Pe 18 septembrie au sosit momentele cred cele mai placute in procesul de constructie, cand vezi cum foile plate de lemn se aranjeaza intr-o forma tridimensionala careia deja i se poate spune BARCA!

cusatura1.jpg


Pe 21 septembrie Vali continua cusutul si aranjatul placilor, ajuta prova sa se inchida cu un surub. Nu-i asa ca-i sexy?

prova.jpg


23 septembrie, lucrul cu rasina a inceput, au fost filetate imbinarile interioare, rasina fiind ingrosata cu rumegus fin (tixotropizare, iaca am mai invatat un cuvant azi):

filetat1.jpg


filetat2.jpg


Pe 24 septembrie, banda de fibra de sticla peste filetari:

bandafilet.jpg


In prova se monteaza o piesa solida din placaj de 18, in pat gros de rasina si holz-suruburi - 25 septembrie:

etrava18.jpg


Profitand de soare, pe 27 septembrie Vali a scos barca la aer, si i-a tras o slefuiala (??) buna:

slefuitext1.jpg


slefuitext2.jpg


In urmatoarea zi (28 septembrie) a urmat laminarea chilei, pe toata lungimea barcii:

laminatchila.jpg


Septembrie 29, se monteaza coastele, "frame", cum s-ar traduce in romana, ca nici a coaste nu prea arata?

filetatframe.jpg


Si in sfarsit - pentru postul acest numai - 30 septembrie, Vali a trecut la imbracarea corpului la exterior cu fibra de sticla (300gr/mp) si rasina:

fibraext1.jpg


fibraext2.jpg


Va urma, bineinteles! Il invit pe Vali sa va povesteasca una alta, in pauze desigur :D , si pe voi sa-l bombardati cu intrebari.

Spor tuturor!
 
Uou!
:ole:

... mi se pare mie sau barcaholicii incep sa joace in alta liga :D :rock: Atentie, in 2010 se poarta pocket-cruiserele!
 
Mama mia ce m-a dat de gol Cosmin :). Azi am avut o zi spornica, dupa ce ieri am acoperit jumatate din zona de fund cu fibra, azi am acoperit tot fundul si tot tribordul pana la etrava, dupa cum se vede. E placut sa lucrezi cu epoxy comparativ cu putoarea de nestrapol, in schimb din cauza polimerizarii lente, are tendinta sa se scurga si sa lase bule, treaba pe care o combat orientand suprafetele acoperite cu fibra si rasina cat mai aproape de orizontala. Si Gigi, nu am gasit pe undeva sa fie obligatorie fibra biaxiala, sincer am mai multa incredere in matul de 500, fiindca ca se muleaza perfect pe toate unghiurile si retine bine rasina, iar orientarea fibrelor preia solicitarile pe toate directiile. Si Nicu, m-as fi miscat poate mai repede daca eram pregatit cu baraca din timp, si nu ma intarziau cateva zile cei de la Polydis, acum poate eram deja la stadiul de a face cabina. Nu-i nimic, importanta e calitatea, nu viteza.

Intr-un fel sunt la fel de bucuros ca pe vremea cand lucram modele de nave si avioane, fac ceva ce-mi place mult, tai, gauresc, slefuiesc, lipesc si ascult rock :rock:. In plus, am avut norocul sa lucrez cu un domn desavarsit, Cosmin intrecandu-se pe sine la politete si comunicare eficienta. Facand o comparatie cu braconierii cu care mai lucrez, ar iesi un film gen "domnul si bagabontii" :D. Cu ocazia asta ii multumesc pentru placerea de a lucra o barcuta stitch&glue, si poate pe viitor ma primeste ucenic in aviatie, ca e singura senzatie pe care (inca) n-am gustat-o asobina :).
 

Atașamente

  • DSCF8663.JPG
    DSCF8663.JPG
    95.9 KB · Vizualizări: 265
Felicitari pentru constructie , eu oricum ma uit ca curca-n lemne nu ma pricep .Timpul de realizare al lucrarii mi se pare foarte scurt astept cu nerabdare sa vad cum va arata cand va fi gata.
Bafta in continuare si :sail::sail::sail:
 
Si Gigi, nu am gasit pe undeva sa fie obligatorie fibra biaxiala, sincer am mai multa incredere in matul de 500, fiindca ca se muleaza perfect pe toate unghiurile si retine bine rasina, iar orientarea fibrelor preia solicitarile pe toate directiile. Si Nicu, m-as fi miscat poate mai repede daca eram pregatit cu baraca din timp, si nu ma intarziau cateva zile cei de la Polydis, acum poate eram deja la stadiul de a face cabina. Nu-i nimic, importanta e calitatea, nu viteza.

:).

Cand am fost prima oara la Impaiatu s-a plans ca acest gen de fibra pe care o folosesti acum, ii crea mari neplaceri (cand facea el Bateau Veena). Am ramas surprins cand am vazut ca o folosesti. Mi-e ca daca iti urez spor la lucru termini barca instantaneu. Oricum din ce se vede pana acum nu gasesc cusur in privinta calitatii.
Totusi, spor la lucru.
 
Cand am fost prima oara la Impaiatu s-a plans ca acest gen de fibra pe care o folosesti acum, ii crea mari neplaceri (cand facea el Bateau Veena). Am ramas surprins cand am vazut ca o folosesti. Mi-e ca daca iti urez spor la lucru termini barca instantaneu. Oricum din ce se vede pana acum nu gasesc cusur in privinta calitatii.
Totusi, spor la lucru.
folosind rasina poliesterica ,tesatura de 300gr/m devine o pacoste( cum s-a intamplat la mine) ,mai ales cand e caldut afara si rasina intra mai repede in reactie! combinand-o cu rasina epoxi ,datele problemei se schimba fiindca timpul de prelucrare e mult mai mare chiar daca dezavantajul e ca tinde sa se scurga!

in alta ordine de idei ;asta asteptam sa vad si eu p-aici; un cruiser S'n G veritabil iar lucrarea nu cred ca putea incape pe maini mai bune!:noroc:
Valiule ,daca ai rabdare si timp poate ne spui si noua dificultatile de care te-ai lovit in timpul constructiei ,dilemele care s-au ivit (sunt convins ca unele aspecte ale constructiei nu sunt detaliate) si rezolvarile lor!
ma pregatesc si eu de marele pas care-l voi face in primavara!:D

frumoasa lucare iar Linxu' 14 "porneste ca favorite" dintre preferatele mele!
felicitari Byteworks si felicitari Vali!:noroc:
 
Spasiba prieteni, si mai ales inimosului impaiat :).

Nicule, in urma urarii tale am din ce in ce mai mult spor :p, azi am terminat de acoperit corpul cu fibra, mai putin oglinda, fiindca o bucata de fibra de langa oglinda "s-a sculat", ramane sa o slefuiesc maine si sa acopar si oglinda.

Ceea ce folosesc e stratimat, adica impaslitura multidirectionala si nu tesatura, care are avantajul ca se muleaza foarte bine pe formele complexe ale unei barci, din cauza ca firele aluneca intre ele, ceea ce nu prea e posibil la tesatura. Iar daca cineva ar sustine ca pentru benzile de la imbinari nu-i suficient stratimatul de 500, i-as raspunde ca limita de rupere a fibrei la solicitare este mult mai mare decat limita de desprindere a fibrei de pe placaj, deci in caz de belea (doamne fereste) se rupe placajul mult inaintea fibrei. Oricum nu cred ca va fi vreodata cazul, fiindca nu-l vad pe Cosmin sa foloseasca Lynx-ul ca spargator de gheata :D.

Sorin, ce sa spun, la filetarea imbinarilor dintre placi am folosit exclusiv rumegus fin si epoxy, iar chitul astfel rezultat a fost foarte greu de asezat, nu se intindea deloc la spatula, ci trebuia presat milimetru cu milimetru. In schimb, rezultatul a fost pur si simplu ca stanca, foarte solide au iesit imbinarile. La filetarea oglinzii si coastelor am folosit pilitura rezultata din slefuirea primelor filete, si chitul rezultat a fost mult mai bun, se intindea mult mai usor, din cauza densitatii piliturii de epoxy.

La imbinarea foilor de placaj la prova, a fost ceva chin, si oricat am vrut sa iasa stas, tot m-au furat putin. Avand in vedere ca exista smirghel si chit, nu mi-am facut probleme, si dupa polimerizare am dat forma necesara provei. Alte probleme nu am avut, poate doar cateva bule mici de aer care s-au format la acoperirea corpului, pe care le-am slefuit si le-am acoperit cu fibra.

Per total, cred ca e cea mai placuta si spornica tehnica de constructie a unei barci, si ce-i mai important, iese o constructie incredibil de usoara si solida, cred ca e cea mai performanta structura compozita accesibila amatorilor. Azi am scos barca afara, am intors-o cu prova spre interiorul baracii, si am asezat-o in pozitie inclinata, doar cu ajutorul unui vecin de 1 metru jumate :). In forma actuala, barca are cred vreo 55-60 de kile, 2 oameni o manevreaza foarte usor. Greutatea finala va fi de 190 de kile, dar cred ca o voi scoate mai usoara, fiindca renuntam la niste compartimente interioare inutile. Ca o concluzie finala, e ca in vorba aia: ai grija ce-ti doresti, ca s-ar putea sa ti se intample :D. Cat de mult mi-am dorit sa lucrez la asa ceva, si uite ca realitatea e chiar mai frumoasa decat mi-am imaginat :).
 

Atașamente

  • DSCF8654.jpg
    DSCF8654.jpg
    47.7 KB · Vizualizări: 314
  • DSCF8665.jpg
    DSCF8665.jpg
    57.7 KB · Vizualizări: 299
  • DSCF8666.jpg
    DSCF8666.jpg
    28.2 KB · Vizualizări: 235
Am stat si m/am uitat la prima poza din postul 10, cea in care barca este cu fundul in sus. Bai frate, ma crucesc. Nu stiu cum ai reusit sa imbini bucatile de pe fundul barci la prova. Cele doua bucati din fata se rasucesc 90 de grade, se imbina si formeaza partea de jos o provei (scuzati termenii nespecifici). AM vazut la un moment dat ca cele doua bucati sunt sustinute de un surub cu piulita.
Vali cu ce ai gaurit pt coasere cu sula sau burghiu, iar la prova imbinarile sunt sustinute de holtzsuruburi, sau mi se pare mie.
 
Ultima editare:
Intr-adevar, acolo am avut putin de furca, dar din cauza ca se ingusteaza spre prova, sunt oarecum mai usor de adus la forma necesara. Fatza de Lynx, formarea provei la o barca Vagabond e floare la ureche :). Cele 2 placi ale fundului au fost fixate pe pozitie cu un surub, apoi la interior am incarcat cu chit din rasina si pilitura de epoxy si rumegus, odata cu fixarea etravei pe interior. Holzsuruburi am folosit in partea superioara a provei, dar rezistenta intregii imbinari este data de chitul aplicat la interior si fibra care-l acopera. Pentru gaurile de coasere am folosit un spiral de 2, si coaserea am facut-o cu sarma de Cu de 0,75 data in 2.
 

Atașamente

  • DSCF8647.jpg
    DSCF8647.jpg
    26.4 KB · Vizualizări: 130
mi-ai dat un sut in cur cu imaginile astea si m-am apucat sa mai fac si eu cate ceva la skiffu' pe care l-am inceput!:D din pacate nu pot face lipiturile cu epoxi ,cred ca e prea frig pt treaba asta asa ca nu am facut decat sa mai croiesc ceva piese si sa le pregatesc pt lipire!si scuze de off-topic :p ,am sa revin si sa postez neste poze pe threadul meu!:p d-abia astept sa vad si alte up-dateuri ,Valiule!:D:noroc:
 
Imi cer scuze Vali daca te presez cu intrebari simple dar pt mine cel putin, si sper si pt altii, sunt importante. Cum ai reusit sa scoti surubul cu pricina, dupa ce ai dat cu chit, ca banuiesc ca l/ai scos si ai chituit gaura? Ai scos si sarma de cupru dupa chituire sau ai patit ca Smokey care a retezat/o (neputand sa o mai scoata) de langa corpul barcii dupa care a slefuit?
Te rog mult cand ajungi la cutia derivorului (si sper ca nu ai ajuns deja, azi 3 octombrie) fa poze cu detaliile fiecarei etape, cel putin atunci cand il izolezi cu fibra, ca acolo ma dau eu cu capul de toti peretii (cutiei derivorului).
Subscriu la cele spuse de Sorin, o asemenea lucrare nu putea incape pe maini mai bune.
Multumim anticipat pt numeroasele poze care le vei posta in etapele ce vor urma.
Desigur spor la lucru, desi pe aici prin Buc e o vreme tare urata...
 
Cred ca va dati seama ca e placerea mea sa raspund la orice intrebare, asa poate se mai indeamna lumea la treaba :). Surubul stiam ca nu-l voi mai putea scoate, asa ca l-am taiat simplu cu flexu' si l-am slefuit la nivel, oricum va fi acoperit cu fibra sanatoasa, si nu va deranja acolo unde sta. Sarma e de inteles ca ramane si ea in barca, asa e si in planuri, se taie si slefuieste la nivel.

Am sa fac bineinteles poze, si asamblarea cutiilor de derivor (ca sunt 2) am s-o fac precum toate operatiunile de pana acum, exact dupa planuri. Cu toate ca din experienta mea pe apa as face piesele barcii cat mai solide si supradimensionate, avand in vedere ca nu se pleaca la capul Horn cred totusi ca cel mai sanatos e sa respect cu sfintenie planul.
 
Chiar daca e weekend, nu se sta si se continua treaba cat timp e vremea buna. Azi am slefuit primul strat de fibra (nu m-a mai intepat pielea in halu' asta de cand i-am facut barca lu' Sorin Scurtu :D), si am inceput sa acopar cu inca un strat zona fundului barcii, pentru soliditate maxima:
 

Atașamente

  • DSCF8675.jpg
    DSCF8675.jpg
    50.8 KB · Vizualizări: 160
  • DSCF8676.jpg
    DSCF8676.jpg
    57.8 KB · Vizualizări: 157
  • DSCF8677.jpg
    DSCF8677.jpg
    72.2 KB · Vizualizări: 153
Barcuta e un overnighter pt ape interioare, si arealul ei va fi Delta plus lacurile, incepand de la Bicaz pana la Razelm. Oricum e buna si pt daysailing pe mare, si cel mai important e ca poate fi tractata foarte usor cu orice masina (va avea cam 190 kg complet echipata, plus inca vreo 100 peridocul).
 
Lynx-ul e facut respectand cele aratate in sectiunea "Inmatricularea barcilor", adica cu vizita de inspector de la autoriatea navala, aviz pt plan, procese verbale de receptie lucrari intermediare etc, pt a fi inmatriculata fara probleme?
 
Lynx-ul e facut respectand cu sfintenie planurile unui profesionist, si nu mofturile vreunui ageamiu cocotat intr-un scaun de birocrat. Barca nu se va inmatricula, ar fi si culmea pt 4,26 metri si 4 cai motorul. Singurul motiv pt care as inmatricula o barca ar fi ori dimensiunea mai mare de 7 metri, ori folosirea barcii in scop lucrativ, ceea ce nu-i cazul aici.
 
Lynx-ul e facut respectand cu sfintenie planurile unui profesionist, si nu mofturile vreunui ageamiu cocotat intr-un scaun de birocrat. Barca nu se va inmatricula, ar fi si culmea pt 4,26 metri si 4 cai motorul. Singurul motiv pt care as inmatricula o barca ar fi ori dimensiunea mai mare de 7 metri, ori folosirea barcii in scop lucrativ, ceea ce nu-i cazul aici.
Poate o certificare CE nu strica daca nu te incurci prea tare in acte. Barca fiind usor de transportat, poate ca in viitor va apare dorinta de a fi folosita si in alte tari. Plus ca prestigiul atelierului tau va creste corespunzator.
 

Back
Sus