manevra velelor

uite ca merge si un subiect din asta in timpul liber pe langa cel cu becuri; poate voi v-ati lamurit niste chestii intre voi dar eu personal nu imi dau seama, daca trebuie ca matelotul sa manevreze scotele focurilor sau trebuie sa vina in prova sa descalceasca alea 3 focuri la fiecare volta, lucru pe care mi-l reprosez mie. De aceea am inceput sa citesc documentatia de baza a manevrei ambarcatiunilor cu vele, terminologie etc.

Acum am gasit alta ciudatenie:
VacSan10.jpg

1. ala de lemn prins pe bompres este ghiul focului? si daca da, in afara de palancul ala care il trage in jos mai poate fi manevrat in vreun fel, sau se aseaza singur in functie de pozitia ambarcatiuni la vant, ca eu numai vad nicio scota.
2. lantul de sub bompres ajuta la ceva si inainte de ruperea bompresului ca dupa aia sa il mai poti gasi, ca imi imaginez ca nu poate sta in prea mare tensiune tot timpul?
3. are cineva timp sa ma sfatuiasca ce design sa-mi aleg pentru a invata sa ma plimb cu vele, mic gen laser, sau optimist, dar sa fie potrivit pentru 195cm inaltime si vreo 100kg, la care sa pot pune si un foc candva, preferabil pe un bompres anemic. Si care sa nu fie cu fundul plat ca am oroare.
 
Aici Impaiatu trebuie sa fie doctor fiindca, daca nu ma insel, acesta este minunatul Weekender de la Stevenson, pe care chitilistul nostru vesel cred ca il viseaza in fiecare noapte care nu urmeaza unei betii.
 
nu stiu cum poti visa atata cur plat, dupa atatea si atatea barci cu curul plat, eu in locul lui mai scapam un gand si la cele cu curul mai bombat. Parerea mea.
 
Eu am citit in graba si postat in graba. Poate nici tu nu ai remarcat linlul lui Romeo: http://www.harken.com/rigtips/selftack.php . Acolo se vede clar ca unghiul scotei nu poate fi reglat cu sinele laterale de ghidaj.
Am vazut linkul, dar dupa cum spune Adi, raspunsul nu e in traveler ci chiar in vela, adica coltul de scota are mai multe puncte de prindere si reglezi unghiul de tragere:
coltul de scota e un semicerc cu mai multe puncte de prindere, prinzi scota de unde crezi tu ca e mai bine in functie de vant.

BT3_0506.gif
 
1. ala de lemn prins pe bompres este ghiul focului? si daca da, in afara de palancul ala care il trage in jos mai poate fi manevrat in vreun fel, sau se aseaza singur in functie de pozitia ambarcatiuni la vant, ca eu numai vad nicio scota.
E un sistem deasta auto-voltant (despre care povesteam noi). Se aseaza singur intr-un bord sau altul in functie de vant, intr-adevar. Sistemul asta autovoltant nu e printre cele mai raspandite, in mod normal toate au 2 scote care vin in cockpit, de unde reglezi focul.

2. lantul de sub bompres ajuta la ceva si inainte de ruperea bompresului ca dupa aia sa il mai poti gasi, ca imi imaginez ca nu poate sta in prea mare tensiune tot timpul?
Daca observi bine, de varful bompresului mai e legat si straiul prova, pe care e invergat focul. Lantul ala tine bombresul in sensul opus, altfel s-ar duce in sus si s-ar rupe.

3. are cineva timp sa ma sfatuiasca ce design sa-mi aleg pentru a invata sa ma plimb cu vele, mic gen laser, sau optimist, dar sa fie potrivit pentru 195cm inaltime si vreo 100kg, la care sa pot pune si un foc candva, preferabil pe un bompres anemic. Si care sa nu fie cu fundul plat ca am oroare.
Incearca astea: Argie 15 sau ce-am facut eu: Argie 10, dar aia de 15 e deja o chestie serioasa!
 
uite ca merge si un subiect din asta in timpul liber pe langa cel cu becuri; poate voi v-ati lamurit niste chestii intre voi dar eu personal nu imi dau seama, daca trebuie ca matelotul sa manevreze scotele focurilor sau trebuie sa vina in prova sa descalceasca alea 3 focuri la fiecare volta, lucru pe care mi-l reprosez mie. De aceea am inceput sa citesc documentatia de baza a manevrei ambarcatiunilor cu vele, terminologie etc.

Acum am gasit alta ciudatenie:
VacSan10.jpg

1. ala de lemn prins pe bompres este ghiul focului? si daca da, in afara de palancul ala care il trage in jos mai poate fi manevrat in vreun fel, sau se aseaza singur in functie de pozitia ambarcatiuni la vant, ca eu numai vad nicio scota.
2. lantul de sub bompres ajuta la ceva si inainte de ruperea bompresului ca dupa aia sa il mai poti gasi, ca imi imaginez ca nu poate sta in prea mare tensiune tot timpul?
3. are cineva timp sa ma sfatuiasca ce design sa-mi aleg pentru a invata sa ma plimb cu vele, mic gen laser, sau optimist, dar sa fie potrivit pentru 195cm inaltime si vreo 100kg, la care sa pot pune si un foc candva, preferabil pe un bompres anemic. Si care sa nu fie cu fundul plat ca am oroare.

asta e "Vacantioneru" ,fratele mai mare a lu "Week.." iar ceea ce a spus Smokey e corect.
in poza nu se observa scota, Bogdane dar e acolo ,i-ti spun eu.
fundul plat are foarte multe avantaje iar la ceea ce-mi trebe mie dezavantajele palesc in fata lor.
 
Ultima editare:
Si totusi, gusturile nu se discuta. Impaiatului ii plac fudurile plate, lui Bogdan cele mai rotunjite, mie cele bombate. Am putea face si un sondaj in paralel cu ala de se refera la eche vs. timona. Nu de alta dar suntem mai multi care avem pareri clare in domeniul fundurilor decat in problema timonei.
 
multumesc humans-ilor, nu stiu de ce am mai intrebat de un design de barcuta cand pe vremea finalizarii lui Minnie eram sigur ca asta imi fac si eu, cred ca sarcina nevestimii isi face efectul la memoria mea. Deci mai mult ca sigur voi face si eu un Argie 10, mai ales ca am si de la cine sa cer sfaturi in ardeleneste. Mi se pare interesant si dixi dinghy ca e mai mic decat argie 10, dar e mai mic decat Argie 10.

Smokey baga si tu care e procedura cea mai fina pentru inceput. Planurile pe hartie, sau in format electronic, cat dureaza transportul etc.

PS: nu am nicio problema cu un fund plat, dar sa inceapa promitator de bombat si spre pupa se poate aplatiza cat vrea el, ca si mie mi-ar placea partea cu glisarea, dar nici chiar asa.


PPS: WW Potter e si mai belea, Vicentiu m-ai incurcat acum.
 
Ultima editare:
Smokey baga si tu care e procedura cea mai fina pentru inceput. Planurile pe hartie, sau in format electronic, cat dureaza transportul etc.
Planuri pe mail, electronic - sunt si mai ieftine, nu costa transportul.
Initial ma batea si pe mine gandul la Argie 15, dar trebuie peridoc la el pentru transport, plus ca intra mai multe materiale, cost mare ... desi e o chestie mai serioasa :). Dar tu cred ca o poti tine pe lac, deci nu ai avea problema asta.

Avantajul (pentru mine) la Argie 10 a fost ca toata barca se face din 3 placi de placaj de acelasi tip, deci materialul e folosit la maxim. La Argie 15 trebuie mai multe grosimi de placaj, dar in ziua de astazi s-ar putea sa mai gasesti cazaturi pe la cei care au mai construit cate ceva.

Daca nu vrei sa o dai in diverse ca mine, o poti da la apa in cateva saptamani. Adica taiat, lipit, vopsit si gata.
 
Am vazut linkul, dar dupa cum spune Adi, raspunsul nu e in traveler ci chiar in vela, adica coltul de scota are mai multe puncte de prindere si reglezi unghiul de tragere

Ahhaaaa … Totusi vela pare a avea rezistenta micsorata cu acesti ocheti multipli de prindere a scotei. Asta inseamna ca este necesar si un rollfoc si deci nu mai este o solutie ieftina.
 
As vrea sa vad si eu pe cineva schimband punctul de acrosare cand vela e sub sarcina! Plus ca, la fel ca la sanie, trebuie sa te deplasezi in prova sa prestezi si asta anuleaza (din nou) avantajul comoditatii.
 
skipper, avand in vedere ca teoretic stii despre ce vant este vorba, pui barca cu prova in vant si faci reglajul, nu e asa complicat. Mai najpa e la curse, da acolo oricum nu folosesti un foc din asta ca e prea mic :)
 
Acum am gasit alta ciudatenie:
VacSan10.jpg

1. ala de lemn prins pe bompres este ghiul focului? si daca da, in afara de palancul ala care il trage in jos mai poate fi manevrat in vreun fel, sau se aseaza singur in functie de pozitia ambarcatiuni la vant, ca eu numai vad nicio scota.
2. lantul de sub bompres ajuta la ceva si inainte de ruperea bompresului ca dupa aia sa il mai poti gasi, ca imi imaginez ca nu poate sta in prea mare tensiune tot timpul?
.

Atat cabin cruiser-ul, cat si o melodie marinareasca temeinica, aici :)
Barca are o randa cu pic si un foc cu un sistem foarte ingenios si simplu: o verga cu rol de tangon, prinsa in palanc. Asta face ca focul sa fie controlat la volte, de o singura scota. Mai mult de atat, pare sa nu mai fie nevoie sa umbli la scote pentru volte, sistemul preluand singur vantul din ambele borduri.
Din pacate nu poate fi folosit decat in tipul asta de arborada, care permite o randa uriasa si un foc mic montat pe bompres. ( Altfel, daca avea catargul mai catre prova, nici nu mai era nevoie de foc. Exact ca Marshal Sanderling-ul lui X_petrolist :) )
Barcazul e o frumusete :) Melodia -exceptionala !

2. lantul de sub bompres ajuta la ceva si inainte de ruperea bompresului ca dupa aia sa il mai poti gasi, ca imi imaginez ca nu poate sta in prea mare tensiune tot timpul?
.
Subarba bompresului e chiar tensionata,ca sa il consolideze la eforturi, n-are treaba cu gasitul lui prin valuri :) . (vezi cum se gandeste caiacistul la toate? Asa au si padelele prinderi sa nu le pierzi :) )
 
Ultima editare:
Oricum, cu barcuta asta se navigheaza exceptional ! Modul in care face voltele e vizibil in ultima parte a filmului asta .
Si tot in film se vede cat de simpla e metoda de construire.
 
Despre acest tip de greement, comparativ cu cel uzual :

-se spune ca o randa Marconi (cea triunghiulara cu care suntem familiarizati) nu este neaparat mai rapida, necesita un catarg mai inalt,mai scump, mai greu de construit (daca vrei sa construiesti si nu sa cumperi), dand mai mari probleme de rezolvare a stabilitatii, si evident, facand barca mai greu de tractat.
Ca o concluzie a multor opinii citite pe forumuri straineze, tipul asta de greement e de preferat pentru un weekender tractabil, avand suprafata velica mare, catarg usor de construit/montat/pliat, efect similar cu al velaturii obisnuite ( randa triunghiulara, foc ) .
 
Ultima editare:

Back
Sus