Masurarea unei barci, intocmirea planului de forme

  • Autor subiect Autor subiect cdy
  • Dată creare Dată creare
Salutare!
Sunt curios daca stie cineva o metoda accesibila de a masura o barca in vederea intocmirii planului de forme. Ma refer la o barca existenta pentru care nu mai exista planurile de constructie.
Obiectivul final ar fi sa pot realiza un model 3d al barcii intr-un program cad, pentru a face cateva teste de stabilitate (as vrea sa ii modific forma derivorului, inaltimea catargului, etc) cat mai ieftine, pentru ca nu imi permit experimentarea directa din motive financiare :D

Cu respect!
Constantin.
 
Salut Constantin, sper ca nu deranjez daca intreb ce tip de barca e si cat de mare, daca e in pozitie normala sau cu chila in sus, si in ce program vei importa planul de forme pentru teste. Cand eram mai mici, de obicei luam la ochiometru forma barcii cu niste sarme indoite pe corp in dreptul coastelor, sau cu cartoane pe care le taiam si faceam sabloane, pana se potriveau in locul respectiv. Daca e vorba de importat, e mai complicat, fiindca trebuie masurate dimensiuni pe sabloane in dreptul liniilor de apa etc.

Eu as face altfel: daca barca e rasturnata, as fixa-o in pozitie orizontala pe o suprafata dreapta, as veni cu un palpator si as masura semilatimile la diferite linii de apa echidistante. Daca barca e mare si pe cavalet, e mai complicat, dar daca nu e inclinata, se poate folosi un palpator care se plimba pe copastie si ia semilatimile in dreptul liniilor de apa, reglandu-i-se verticalitatea cu un fir cu plumb. Mi-e greu sa explic verbal procedeul, insa e simplu si l-am vazut aplicat la marangozii de barci pescaresti de pe vremuri.
 
Nu deranjezi deloc. In primul rand mersi pentru raspunsul rapid.
In carnetul ambarcatiunii scrie "iola olimpica" lungime 5 metri, latime 1.66 metri. Este din lemn de stejar, imbracata la exterior in fibra de sticla. Momentan este in pozitie normala, pe chila dreapta.
Intentionez sa o pun cu chila in sus la primavara, sa ii inlocuiesc stratul de gelcoat, sa ii inlocuiesc puntea (zona cockpitului), etc. In plus asta vara am reusit sa rup si catargul, a plesnit din zona puntii (era impanat in zona respectiva, nu era dintr-o bucata, sper sa gasesc un marangoz sa il poata repara). Barca e foarte naravasa, catargul are cam 7.60 metri.
In principiu ma pregatesc sa ii fac o "cosmetizare" capitala la primavara si as vrea sa iau in calcul toate posibilitatile pana atunci. Nu m-am hotarat inca la programul in care voi importa planul, poate ai si aici niste sugestii.

Multumesc!
 
O idee mai "inginereasca", nu stiu daca se poate aplica dar poate folosesti esenta: o pui aliniata fata de un perete, si cu o nivela laser trasezi formele pe perete :iupi:
 
Despre copiere

Poate faci ca "turistii" chinezi care au "copiat" cu aparate foto un distrugator britanic si cand l-au contruit i-au pus si o caplama, fara sa stie de ce:confused:, doar pentru ca asa era in poze. S-au crucit englezii cand l-au vazut in China. Ei pusesera caplamaua pentru ca aveau o avarie la corp.:)
Asta e o legenda din scoala (caplama= acoperire provizorie, de regula printr-o tabla sudata, in exteriorul corpului navei a unei gauri de apa)
 
Nu deranjezi deloc. In primul rand mersi pentru raspunsul rapid.
In carnetul ambarcatiunii scrie "iola olimpica" lungime 5 metri, latime 1.66 metri. Este din lemn de stejar, imbracata la exterior in fibra de sticla. Momentan este in pozitie normala, pe chila dreapta.
Intentionez sa o pun cu chila in sus la primavara, sa ii inlocuiesc stratul de gelcoat, sa ii inlocuiesc puntea (zona cockpitului), etc. In plus asta vara am reusit sa rup si catargul, a plesnit din zona puntii (era impanat in zona respectiva, nu era dintr-o bucata, sper sa gasesc un marangoz sa il poata repara). Barca e foarte naravasa, catargul are cam 7.60 metri.
In principiu ma pregatesc sa ii fac o "cosmetizare" capitala la primavara si as vrea sa iau in calcul toate posibilitatile pana atunci. Nu m-am hotarat inca la programul in care voi importa planul, poate ai si aici niste sugestii.

Multumesc!

Din ce stiu, iola olimpica are zona fundului plata, deci e dificil de masurat si scos liniile de apa, in schimb merg scoase bine "buttocks"-urile, adica sectiunile paralele cu planul diametral. Pur si simplu la anumite distante de chila masori distantele cu albastru din desenul atasat. Poti folosi Hullform, Freeship sau Delftship, eu am folosit cel mai frecvent Hullform, din cauza ca e foarte intuitiv, plus ca poti salva in .vrml si exporta in Delftship, unde ii poti face toate calculele hidrodinamice. In schimb trebuie sa fii atent la formatul tabelar de import, ai explicatii detaliate in helpul fiecarui program, si cred ca o sa dureze ceva pana il asimilezi :).

Banuiesc ca gelcoatul are crapaturi si julituri, si poate trebuie refacuta fibra in anumite zone. Il poti slefui usor cu un flex cu disc de smirghel pus pe un disc de cauciuc Bosch, si daca dai din nou cu gelcoat, nu uita sa-l parafinezi, ca sa nu crape (iti explica trupa de la Polydis cum trebuie sa faci). Catargul cred ca il poti repara si singur, sau poate te ajuta Florin Isvoranu, fiind foarte priceput. Eu zic sa te apuci chiar acum de barca, daca ai un loc incalzit unde sa lucrezi, astfel ca in primavara sa fie gata, fiindca nici nu stii cand va trece timpul si te trezesti in mijlocul verii cu barca neterminata. Mult succes, si poate ne pui cateva poze :).
 

Atașamente

  • Plan forme.jpg
    Plan forme.jpg
    11.8 KB · Vizualizări: 65
reverse engineering

O treaba profesionala si cu precizie maxima se face cu RhinoPhoto.

www.rhinophoto3d.com

Cine are nevoie neaparat si plateste pot sa ma ocup, dar costa destul. Altfel daca aveti timp se poate masura empiric prin tot felul de metode, laborioase.

Florin
 
Greu cu termenii astia, da' m-am prins pina la urma [sper].

Uite cum faci o masuratoare de forma high tech:

Construiesti un chenar din lemn, sa zicem 5.5 x 2.0 m, adica ceva mai mare decit barca. Aliniezi chenarul cu barca si mai pui o sforicica pentru aliniament. Dupa care n-ai decit sa iei un liniar si sa faci masuratori din 5 in 5 cm. Vezi pdf-ul atasat [o imagine: 1000 de cuvinte].

Tot asa se traseaza si waterline.
 

Atașamente

Poate faci ca "turistii" chinezi care au "copiat" cu aparate foto un distrugator britanic si cand l-au contruit i-au pus si o caplama, fara sa stie de ce:confused:, doar pentru ca asa era in poze. S-au crucit englezii cand l-au vazut in China. Ei pusesera caplamaua pentru ca aveau o avarie la corp.:)
Asta e o legenda din scoala (caplama= acoperire provizorie, de regula printr-o tabla sudata, in exteriorul corpului navei a unei gauri de apa)

hai ca asta e tare :banana::banana::banana:
 

Back
Sus