Modificare chila barca

Buna ziua!
Prin acest post cer o parere la o persoana cu experienta, eventual o recomandare pentru urmatoarea situatie. Pe barca este montat un motor de 50 cp, barca are o chila similara a unui mic velier si merge foarte rau, maxim 16-17 km/h. Cu toate ca a fost gandita ca si barca cu motor. Initial avea un motor de 10 cp si inmatriculata in Franta. Ma gandesc sa scurtez sau sa indepartez acea contragreutate, chila ( nu cunosc exact termenul tehnic). Ce parere aveti? Va multumesc anticipat pentru ajutor.
 

Atașamente

  • Screenshot_2024-05-28-20-21-16-54_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
    Screenshot_2024-05-28-20-21-16-54_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
    661.8 KB · Vizualizări: 19
Buna ziua!
Prin acest post cer o parere la o persoana cu experienta, eventual o recomandare pentru urmatoarea situatie. Pe barca este montat un motor de 50 cp, barca are o chila similara a unui mic velier si merge foarte rau, maxim 16-17 km/h. Cu toate ca a fost gandita ca si barca cu motor. Initial avea un motor de 10 cp si inmatriculata in Franta. Ma gandesc sa scurtez sau sa indepartez acea contragreutate, chila ( nu cunosc exact termenul tehnic). Ce parere aveti? Va multumesc anticipat pentru ajutor.
schimba elicea cu una cu pas mai mare...cauta in manualul motorului. la ce chila vad acolo ma gandesc si la unghiul deadrise care este foarte posibil sa nu fie cel bun si acolo nu stiu cine te-ar putea ajuta, ala care a facut barca sau a modificat-o sau tu..... prin incercari repetate......ai cizma scurta la motor? iti trebuie un mester fix langa tine pentru sfaturi pertinente.....asa......mi-am dat cu parerea in orb si am atins problemele generic
 
Buna ziua!
Prin acest post cer o parere la o persoana cu experienta, eventual o recomandare pentru urmatoarea situatie. Pe barca este montat un motor de 50 cp, barca are o chila similara a unui mic velier si merge foarte rau, maxim 16-17 km/h. Cu toate ca a fost gandita ca si barca cu motor. Initial avea un motor de 10 cp si inmatriculata in Franta. Ma gandesc sa scurtez sau sa indepartez acea contragreutate, chila ( nu cunosc exact termenul tehnic). Ce parere aveti? Va multumesc anticipat pentru ajutor.
Bună. Este o barcă foarte mică, nu cred că problema este de la greutatea pe care o presupui a avea chila respectivă.
Având un motor mare, cei 50 cp ar trebui să gliseze acea coca, dacă se îndeplinesc câteva condiții:
1. Dacă forma cocii este una de glisare. Adică este plată către pupa și nu rotunjită
2. Dacă forța motorului chiar se transmite către apă. Adică dacă elicea și placa anticavitație stau în apă cât trebuie, în timpul mersului.
3. Dacă greutatea motorului aplicată acestei bărci nu îi modifică asieta în mod negativ. Adică o face să stea apupată, în loc de a avea o asietă normală. Dacă e așa, atunci oricâtă putere ar avea motorul, el va afunda pupa ridicând nefiresc de mult prova și nu va glisa niciodată.

După cum a spus și colegul mai sus, nu ai dat suficiente detalii pentru a ne putea face o părere cât mai aplicată la cazul tău.
Ce lungime are barca, ce greutate, dacă și de unde știi ce greutate are chila, ce formă are coca înspre pupa, cu ce greutate la bord ai făcut testele care au dat 16-17 km/h, etc...
 
Bună. Este o barcă foarte mică, nu cred că problema este de la greutatea pe care o presupui a avea chila respectivă.
Având un motor mare, cei 50 cp ar trebui să gliseze acea coca, dacă se îndeplinesc câteva condiții:
1. Dacă forma cocii este una de glisare. Adică este plată către pupa și nu rotunjită
2. Dacă forța motorului chiar se transmite către apă. Adică dacă elicea și placa anticavitație stau în apă cât trebuie, în timpul mersului.
3. Dacă greutatea motorului aplicată acestei bărci nu îi modifică asieta în mod negativ. Adică o face să stea apupată, în loc de a avea o asietă normală. Dacă e așa, atunci oricâtă putere ar avea motorul, el va afunda pupa ridicând nefiresc de mult prova și nu va glisa niciodată.

După cum a spus și colegul mai sus, nu ai dat suficiente detalii pentru a ne putea face o părere cât mai aplicată la cazul tău.
Ce lungime are barca, ce greutate, dacă și de unde știi ce greutate are chila, ce formă are coca înspre pupa, cu ce greutate la bord ai făcut testele care au dat 16-17 km/h, etc...
Va multumesc. Barca are 4.30 m, greutatea 350kg (brosura de prezentare).
Testul a fost facut cu 2 persoane ( aprox 170 kg pe centrul barcii), 30 l combustibil pozitionat in spate inspre motor, greutate motor aprox. 100 kg - fara bagaje doar veste si colacul de salvare + baterie 55 A.

Problema este exact cea descrisa la pct. 3 de dvs. - merge apupata.
 
Bună. Este o barcă foarte mică, nu cred că problema este de la greutatea pe care o presupui a avea chila respectivă.
Având un motor mare, cei 50 cp ar trebui să gliseze acea coca, dacă se îndeplinesc câteva condiții:
1. Dacă forma cocii este una de glisare. Adică este plată către pupa și nu rotunjită
2. Dacă forța motorului chiar se transmite către apă. Adică dacă elicea și placa anticavitație stau în apă cât trebuie, în timpul mersului.
3. Dacă greutatea motorului aplicată acestei bărci nu îi modifică asieta în mod negativ. Adică o face să stea apupată, în loc de a avea o asietă normală. Dacă e așa, atunci oricâtă putere ar avea motorul, el va afunda pupa ridicând nefiresc de mult prova și nu va glisa niciodată.

După cum a spus și colegul mai sus, nu ai dat suficiente detalii pentru a ne putea face o părere cât mai aplicată la cazul tău.
Ce lungime are barca, ce greutate, dacă și de unde știi ce greutate are chila, ce formă are coca înspre pupa, cu ce greutate la bord ai făcut testele care au dat 16-17 km/h, etc...
Chila are 130 kg (brosura de prezentare)
 
Chila are 130 kg (brosura de prezentare)
130 kg este lejer pentru acel motor. De exemplu, motorul meu (50 cp Yamaha) îmi duce în glisaj barca de 2,5 tone. Un glisaj de 28 km/h doar, însă 2,5 tone înseamnă ceva!
La tine este altă problemă. Cum spuneam, verifică elice, formă coca (dacă barca e de glisaj sau nu), asietă. Chiar dacă pare insignifiantă, poziția bărcii este importantă. Dacă motorul e prea greu pentru barcă și o ține apupată, cînd intră în sarcină îi va afunda și mai mult pupa. Încercați să distribuiți greutatea înspre prova, cât să echilibrați poziția bărcii. Puteți determina asta și în mers, fiind doi pasageri: unul să încerce poziționarea mai către prova, până găsește locul convenabil.
La bărcile mici apare această problemă, de aceea se montează o prelungire a echei motorului, să-i dea voie conducătorului(dacă e singur) să sstea mai departe de pupa. Astfel, aceeași barcă înceată și neeconomică, devine o săgeată în plin glisaj :)
Opinia mea este să lași chila acolo unde a pus-o fabricantul, fiindcă te va ajuta exact când ai mai multă nevoie: la valuri, ruliu, probleme de echilibru.
Sigur că această chilă va păstra și o direcție bună, nu va lăsa barca să facă giubușlucuri pe apă ca o șalupiță obișnuită.
Dar siguranța este prima pe listă, iar noi nu suntem copii, să facem valuri și opturi pe apă :D
 
Ultima editare:
130 kg este lejer pentru acel motor. De exemplu, motorul meu (50 cp Yamaha) îmi duce în glisaj barca de 2,5 tone. Un glisaj de 28 km/h doar, însă 2,5 tone înseamnă ceva!
La tine este altă problemă. Cum spuneam, verifică elice, formă coca (dacă barca e de glisaj sau nu), asietă. Chiar dacă pare insignifiantă, poziția bărcii este importantă. Dacă motorul e prea greu pentru barcă și o ține apupată, cînd intră în sarcină îi va afunda și mai mult pupa. Încercați să distribuiți greutatea înspre prova, cât să echilibrați poziția bărcii. Puteți determina asta și în mers, fiind doi pasageri: unul să încerce poziționarea mai către prova, până găsește locul convenabil.
La bărcile mici apare această problemă, de aceea se montează o prelungire a echei motorului, să-i dea voie conducătorului(dacă e singur) să sstea mai departe de pupa. Astfel, aceeași barcă înceată și neeconomică, devine o săgeată în plin glisaj :)
Opinia mea este să lași chila acolo unde a pus-o fabricantul, fiindcă te va ajuta exact când ai mai multă nevoie: la valuri, ruliu, probleme de echilibru.
Sigur că această chilă va păstra și o direcție bună, nu va lăsa barca să facă giubușlucuri pe apă ca o șalupiță obișnuită.
Dar siguranța este prima pe listă, iar noi nu suntem copii, să facem valuri și opturi pe apă :D
Multumesc pentru sfaturi. Am discutat cu un vanzator de echipamente marine si un producator de barci. Ambii sustin sa incep cu pasul eliciei si sa las chila acolo unde este, practic sugestia lor este sa incarc barca cu greutatea uzuala si sa notez turatia motorului in punctul in care barca nu mai accelereaza si turatia maxima. In functie ce acesti parametri se poate calcula pasul eliciei. Elicia trebuie sa permita motorului atingerea turatiei maxime de 5500, fiecare pas inferior crescand cu cc 250 turatia acestuia. Si eu as dori ca rezultat in urma modificarilor intre 20 si 30 km/h, cu toate ca barca open detinuta anterior efectiv zbura dar nu-ti doreai o Dunare agitata.
Sambata voi testele si vedem...
Va doresc o seara buna!
 
Eu as incepe cu inaltarea motorului pe oglinda.
Din ce vad in imagine, acel Honda trebuie inaltat cu cel putin 2 gauri.

Coca asta nu va glisa niciodata cu adevarat, nici nu e proiectata pt asa ceva.
Din acest motiv a creste puterea motorului nu va rezolva nimic, ci doar va adauga greutate la pupa, cu consecintele evidente.

Pasul ar trebui sa fie vizibil pe elice.
 
Eu as incepe cu inaltarea motorului pe oglinda.
Din ce vad in imagine, acel Honda trebuie inaltat cu cel putin 2 gauri.

Coca asta nu va glisa niciodata cu adevarat, nici nu e proiectata pt asa ceva.
Din acest motiv a creste puterea motorului nu va rezolva nimic, ci doar va adauga greutate la pupa, cu consecintele evidente.

Pasul ar trebui sa fie vizibil pe elice.
 
Salutare! Am scos barca si am adaugat cateva poze. Turatia motorului ajunge la 5500 chiar 5700 cu actuala elicie. La 2500 ture 11 km/h, la 3500 12 km/h si tot asa... circa 1-2 km/h in plus la 1000 ture. La 5500 16 km/h. Ceva pareri? Cu ce sa incep? Va multumesc!
 

Atașamente

  • IMG20240603195022.jpg
    IMG20240603195022.jpg
    297.7 KB · Vizualizări: 10
  • IMG20240603194814.jpg
    IMG20240603194814.jpg
    809.8 KB · Vizualizări: 9
  • IMG20240603194803.jpg
    IMG20240603194803.jpg
    554.1 KB · Vizualizări: 9
  • IMG-20240603-WA0015.jpeg
    IMG-20240603-WA0015.jpeg
    117.5 KB · Vizualizări: 8
Salutare! Am scos barca si am adaugat cateva poze. Turatia motorului ajunge la 5500 chiar 5700 cu actuala elicie. La 2500 ture 11 km/h, la 3500 12 km/h si tot asa... circa 1-2 km/h in plus la 1000 ture. La 5500 16 km/h. Ceva pareri? Cu ce sa incep? Va multumesc!

La 5500 RPM, daca ambarcatiunea ar avea aripi portante, garantat ca portanta creata de aripi ar ridica corpul la o anumita inaltime din apa ce ar rezulta int-o rezistenta mai mica la inaintare si implicit o viteza mai mare.

Oricum, fii fara grija ca nu isi va lua zborul.

Chila asa cum a zis si Florio, "să lași chila acolo unde a pus-o fabricantul, fiindcă te va ajuta exact când ai mai multă nevoie: la valuri, ruliu, probleme de echilibru"

plus ca rezistenta structurala nu este afectata.

Ceva mai solid decat aripile portante fabricate de Sam,


ar da alte rezultate.
 
schimba elicea cu una cu pas mai mare...cauta in manualul motorului. la ce chila vad acolo ma gandesc si la unghiul deadrise care este foarte posibil sa nu fie cel bun si acolo nu stiu cine te-ar putea ajuta, ala care a facut barca sau a modificat-o sau tu..... prin incercari repetate......ai cizma scurta la motor? iti trebuie un mester fix langa tine pentru sfaturi pertinente.....asa......mi-am dat cu parerea in orb si am atins problemele generic
Salutare! Am revenit dupa ce am obtinit un rezultat multumitor dupa mai multe probe fara a taia chila. Am pus hydrofoil, adaugat o contragreutate in varful barcii de 50 kg, schimbat elicia cu pas 14 (astept si una cu pas 15), barca planeaza cu 25 km/h cu 2 persoane si bagaj. Chila o voi scurta in toamna. Am lasat acest post poate va ajuta pe cineva cu probleme similare. Va multumesc pentru sugestii.
 
Salutare! Am revenit dupa ce am obtinit un rezultat multumitor dupa mai multe probe fara a taia chila. Am pus hydrofoil, adaugat o contragreutate in varful barcii de 50 kg, schimbat elicia cu pas 14 (astept si una cu pas 15), barca planeaza cu 25 km/h cu 2 persoane si bagaj. Chila o voi scurta in toamna. Am lasat acest post poate va ajuta pe cineva cu probleme similare. Va multumesc pentru sugestii.
salut,barca nu e de glisare ci de deplasament,daca vrei glisare mai bine schimba barca,nu taia chila ca nu rezolvi nimic.se vede in poze ca fundul barci are o curbura ,nu e drept cum ar trebui sa fie la o glisoare,poti verifica cu o scandura pusa longitudinal pe fundul barcii,pultimii 2 metri ar trebui sa fie perfect drepti
 
salut,barca nu e de glisare ci de deplasament,daca vrei glisare mai bine schimba barca,nu taia chila ca nu rezolvi nimic.se vede in poze ca fundul barci are o curbura ,nu e drept cum ar trebui sa fie la o glisoare,poti verifica cu o scandura pusa longitudinal pe fundul barcii,pultimii 2 metri ar trebui sa fie perfect drepti

Vrea doar sa scurteze chila. Mai ramane de nimerit exact greutatea bucatii de chila pe care vrea sa o taie cu aceea a portantelor instalate.
 

Back
Sus