Novice total

Buna ziua tuturor,
Sunt nou atat pe forumul acesta, cat si in ale navigatiei. Am 36 de ani, si sunt cercetator stiintific in domeniul spatiului cosmic - cunosc mult mai multe despre rachete si navete spatiale decat despre barci. Dar, cum zborul spatial este o pasiune mult mai scumpa (de la 200,000 de dolari, peste un an, cu SpaceShipTwo, pana la cateva zeci de milioane de dolari, ca turist pe Statia Spatiala Internationala), sunt de parere ca explorarea planetei noastre nu e cu mult mai prejos!
De cand ma stiu, m-au fascinat navele; prima mea intalnire cu un vapor a fost la Galati, cand am luat masa, la 3 ani, pe "Libertatea". De atunci, oricand am ocazia, prefer sa calatoresc pe apa mai degraba decat pe uscat sau cu avionul (cum a fost si cazul anul trecut, cand am fost pasager pe ferry intre Pireu-Santorini-Kos-Bodrum).
Ma pasioneaza si scufundarile (am brevet PADI Open Water diver), ca si calatoriile in general (am in jur de 40 de tari vizitate la activ).
De ce sunt aici? Pentru ca as vrea sa invat, mai intai, tot ce e nevoie pentru a putea naviga cu un velier, iar apoi pentru a cumpara (la mana a doua, evident) un velier cu care (ambitii mari!) sa pot face inconjurul lumii :sail: .
Sincer sa fiu (cu scuzele de rigoare pentru cei care sunt fani), nu ma pasioneaza Marea Neagra - mult mai mult ma atrag Oceanul Indian si Oceanul Pacific; pana la inconjurul lumii, visez sa navighez prin Polinezia.
Asadar, care sunt pasii de urmat, pentru:
- a invata sa navighez? Am vazut ca sunt cursuri in Turcia, Muntenegru, Crotia - ce curs anume este minimul necesar, si ce oferte speciale cunoasteti? Ma intereseaza un raport bun pret-calitate.
- a inchiria, apoi, un bareboat? Dupa cum vedeti, ma intereseaza navigatia solo - nu ca mi-ar placea mie solitudinea, dar vreau sa consider si optiunea navigarii solo.
- a cumpara, in fine, un velier (pe care sa nu il pastrez in Romania, din considerente pur geografice - si anume, interesul meu pentru alte mari). Care e bugetul minim pentru un velier capabil sa traverseze oceane?

Va multumesc,
Virgil
 
bine ai venit , Spaceman Virgil !
nu sunt in masura sa te indrum in nici una dintre cele doua probleme ale tale ; scoala potrivita sau barca ,doar am vrut sa-ti urez bun venit si succes in actiunile tale!
sunt convins ca in curand vei incepe sa primesti oferte ,sfaturi si tot ce ai nevoie ca sa faci primul pas .
asadar ,asteapta "artileria grea" ,sigur vei fi sprijinit.
 
Salut bine ai venit!

Asadar, care sunt pasii de urmat, pentru:
- a invata sa navighez? Am vazut ca sunt cursuri in Turcia, Muntenegru, Crotia - ce curs anume este minimul necesar, si ce oferte speciale cunoasteti? Ma intereseaza un raport bun pret-calitate.
- a inchiria, apoi, un bareboat? Dupa cum vedeti, ma intereseaza navigatia solo - nu ca mi-ar placea mie solitudinea, dar vreau sa consider si optiunea navigarii solo.
- a cumpara, in fine, un velier (pe care sa nu il pastrez in Romania, din considerente pur geografice - si anume, interesul meu pentru alte mari). Care e bugetul minim pentru un velier capabil sa traverseze oceane?

1. Pentru a invata sa navighezi ai nevoie de 3 lucruri: cunostinte teoretice, multa pregatire practica si un certificat pentru prezentat la autoritati. Teoria o cam inveti singuri, eventual ghidat de o scoala, dar e mult studiu individual.

La scoala + carnet optiunile sunt multiple:
- varianta clasica, cu certificat ICC eliberat de Autoritatea Navala Romana, cu scoala facuta in romania: Aici ai cateva scoli: Nautical Blue (preferinta mea), Set Sail, Yacht Club Regal Roman, si altele. Studiaza oferta si vezi ce-ti convine.
- un curs RYA in tara (vezi bannerul de sus, zic eu pana nu vine Robert): sunt cursuri facute si acreditate de RYA-UK, elibereaza un certificat propriu RYA, recunoscut
- un curs la Constantin Sailing (vezi bannerul de jos): cursuri facute de Constantin Lascu in Adriatica, elibereaza certificat unguresc (cauta ca au mai fost discutii)

Astea sunt cele mai apropiate de tine variante, in sensul ca sunt implicati romani in ele. Poti face alte cursuri prin lume, mai departe sau aproape de noi: Glenans, RYA, IYT, etc, pana la urma ideea e sa deprinzi bazele si sa o iei treptat, mai toate au 2-3 niveluri de pregatire, si te iau de la 0. Depinde cum stai cu cu timpul liber, poti face cursuri intensive de cateva luni (non-stop) si iesi direct Yacht Master (dar nu usor).

Trebuie sa faci si multa practica, cat mai des si in conditii cat mai variate. Vezi in continuare

2. Inchiriatul e destul de simplu, bani sa ai. Trebuie sa ai un certificat (vezi ptc. 1) si gata. Cauta de ex. pe site la scoala-nautica.ro este un motor de cautare de chartere, mai sunt si altele. In extra-sezon gasesti oferte destul de acceptabile ca pret. Firma de charter nu prea face nazuri la inchiriat ... mai incolo e problema ta, sa nu dai cu barca de gard.

Zonele de charter din zona noastra sunt in Croatia si Grecia. Pt. inceput e bine sa incepi cu Croatia (parerea mea), dar acum vezi tu mai bine dupa ce faci un curs cum te tine ...

3. Pentru a cumpara un velier ... mai asteapta, mai intai vezi de cursuri, mergi in chartere si fa-ti o evaluare a capabilitatilor tale, raspunsul va veni de la sine atunci. Oricum, nu e o chestie ieftina mersul asta pe oceane, iti trebuie un buget de aprox 1000$/luna ... zic cei care au mai fost. Poti si mai mult, poti si mai putin, dar nu gratis. O barca second hand capabila de asa ceva poate pleca de la 20.000$ in sus, depinde de pretentiile tale legate de confort, de echipaj, de echipare si foarte multe altele ... si poate ajunge la cateva sute de mii de euro. Aici sunt si multe extreme, s-au trecut oceanele in barci deschise, dar discutia e lunga si fara sfarsit. Incepe cu inceputul.
 
Impaiatu, multumesc pentru primirea calduroasa!
Smokey, aceleasi multumiri, si, in plus, pentru sfaturi. Observ ca esti timisorean ca si mine, si ma bucura faptul asta. Stii cumva cam cati oameni din Timisoara sunt pasionati de navigatie, si cati au barci ancorate prin vre-o marina? Da, ai dreptate, banuiesc si eu ca pentru cei din partea noastra a tarii, cele mai convenabile cursuri / chartere ar fi cele din Croatia. Numai ce am fost vara asta la Dubrovnik, si mi se scurgeau ochii dupa barci. E incredibil cat de convenabile pot sa fie unele (nu ma refer la bugetul meu! ma refer la comparatia cu automobilele) - o barca cu care poti inconjura lumea sa te coste cat doua Loganuri - ma intreb, sincer, de ce nu sunt mai multi oameni pasionati, de ce nu-si traiesc viata. Uite, eu citesc presa, si ma cunosc cu multi dintre ziaristii timisoarei - ma mir ca nu am vazut nimic, in Adevarul de Seara, sau in Banateanul, despre pasionatii de navigatie din Timisoara.
Am mai rasfoit forumul, si am vazt ca o barca recomandata ar fi Albin Vega, data fiind durabilitatea ei, si pretul mic. Ce parere ai?
 
Daca citesti presa ... ai inceput rau :) Trebuie sa te debarasezi de obiceiurile astea ...

Pasionati din Tm sunt destui, si din imprejurimi (se aude la Arad?) ... posesori mai putini, costurile detinerii unui velier sunt destul de mari (dar mai studiem). Trebuie sa ai si timp pentru sailing ca sa renteze detinerea unui velier.

Daca un model e bun sau nu ... greu de spus, discutiile pe tema asta sunt interminabile. Sunt cateva "legende" dar fiecare exemplar e diferit.
 
Bine ai venit, in corabia nebunilor :))) Sper sa te descurci in amalgamul pe care il formam. Sunt convins ca o sa itzi iei deciziile care iti trebuiesc. Imi doresc sa fii un membru activ al acestui forum si sa itzi mentzii obiectivitatea , atata cat e posibil uman :)) Bafta maxima si visul tau sa ti se indeplineasca tare repede !
 
Salut spaceman si bun venit. O sa fie un topic interesant cel pe care tocmai l-ai initiat ;). Toata lumea o sa-ti spuna ca inainte de orice sa te dai cu barci, ca sa stii daca esti facut pentru asa ceva. Iar daca ajungi la concluzia ca hobby-ul asta e mai mult decat un capriciu sezonier (cum au multi dintre contemporanii nostri), urmeaza toate etapele: scolarizarea, cercetarea pietei, informarea, perfectionarea etc. Din partea mea mult succes, si ma bucur sa cunosc o persoana care lucreaza in domeniul care m-a fascinat din copilarie :). Iar despre ziaristi, numai de bine :p (bine ca nu suntem ziaristi)...
 
Pasionati din Tm sunt destui, si din imprejurimi (se aude la Arad?) ... posesori mai putini

...se aude... se aude... loud and clear...:)

Bine ai venit Spaceman .
Smokey a sintetizat foarte bine pasii de urmat pentru visul tau...eu as mai adauga, dupa asimilarea notiunilor teoretice , cit mai multe iesiri in compania unor persoane cu experienta de la care sa inveti ceea ce nu gasesti in carti .
 
Multumesc si lui Adrian, Vali, Pilgrim.
Da, Smokey, intr-adevar, putem lasa discutia despre modelele potrivite de barci mai incolo;neavand inca nici macar cursul de "competent crew" facut, nici nu are rost (inca) sa ma gandesc la ce sa-mi iau. Barci vor fi pe piata si peste un an, sau doi :). Cat despre presa - am fost "victima" sa (in sensul pozitiv) - meseria mea de cercetator in domeniul spatial "da bine" in articole. De asta spuneam ca publicul ar fi interesat sa citeasca despre niste "nebuni" (vorba lui Adrian.n - tot in sens pozitiv!) care colinda marile lumii. Apropo, imi permiti sa te adaug ca friend pe facebook? Mi-a placut blogul tau despre expeditia cu familia in Croatia.
Vali: spatiul cosmic este un "ocean nou", brazdat de "nave" spatiale - diferentele nu sunt atata de mari, deci nu e surprinzator ca te pasioneaza spatiul cosmic. Cand eram copil, voiam sa calatoresc atat pe nava Calypso a Comandantului Cousteau (am reusit sa obtin un mic brevet de scafandru), cat si pe nava aia din puf de papadie a lui Carl Sagan.
Pilgrim: Arad, Timisoara - foarte bine ca suntem mai multi din zona. Sa revin la intrebarea despre Bega: de ce nu sunt barcute (de astea mai putin scumpe, de 5000 de euro, cat un Logan la mana a doua) pe ea? Pe langa asta, ar fi tare frumos ca Timisoara sa arate ca si Amsterdamul, cu house boats...
Cat despre cursuri: Da, e primul pas, de acord. In afara de RYA-ul de la Mangalia, si de scoala nautica a domnului Constantin din Adriatica, ce ar fi disponibil in zona (Mediterana, Adriatica, Egee) la preturi accesibile? Si care e nivelul minim (bineinteles, nu "competent crew") pentru a putea charterui / conduce un velier departe de coasta? Day skipper? Ma refer, si din punct de vedere legal, si din punct de vedere practic.
Despre cursuri, prefer sa le fac in engleza, nu de alta, dar daca e sa navighez in afara Romaniei, mult mai utili mi-ar fi terminologia internationala :)
 
Guzi, multumesc, am citit intregul thread despre raul de mare. Pana nu ajung pe o mare involburata, nu pot sti daca voi suferi sau nu. Pana acum, de ocirate ori m-am dat cu barca (ma refer la ferryuri mari, si la o goeleta turceasca), n-am avut probleme. Deci: cine stie? Vom trai si vom vedea!
Intrebare, tot de novice: atunci cand traversezi solo un ocean, cum se doarme? Si, in caz de urgenta, cine te salveaza? Vapoarele mari care sunt in jur, si pe care le contactezi prin radio? Iertati-mi naivitatea :).
 
Pai se doarme cu ochii deschisi si itzi scotzi capul dintre urechi :)))
Glumeam, e preferabil sa dormi ziua, ca in principiu ziua ai mai multe sanse sa fie cei de pe vapor mai vigilenti si tu stai noaptea treaz. In caz de urgentza te salveaza EPIRB-ul sau SART-ul , care te salveaza si daca nu esti singur si daca nu esti pe ocean ci doar pe o mare amarata. Aia cu radio e mai discutabila asa. Dar de ce nu te gandesti tu la plaje cu bastinase, la fructe de mare, la marine frumoase ?
 
bine ai venit!
raspunsul la intrebarea ta este destul de complex,incerc sa fiu cit mai scurt.
-ca sa navighezi singur e bine sa ai o barca destul de bine dotata,in primul rind pilot automat sau pilot de(cu) vint,oricare dintre ele te ajuta sa conduci barca pe un traseul ales,te lasa sa lucrezi la reglajul velelor,te lasa sa te odihnesti(cu un ochi deschis todeauna),sa-ti pregatesti masa....etc,este daca vrei un alt membru in echipaj.
-pentru urgente la ora actuala datorita dezvoltarii sistemelor de comunicatii(inclusiv spatiale:)exista in primul rind baliza EPIRB,o data ce a fost activata,transmite via satelit pozitia exacta unde te afli,apoi sistemul AIS care la fel transmite non stop pozitia ta tuturor navelor din jur(pina la limita transmisiei radio)care dispun de acest sistem,sistemul DSC cu selectare digitala a barcii cu probleme........etc,de cautat pe net......si ce-l mai folosit ajutorul cerut prin radio in banda de 2m(UUS canal 16 ) sau in benzile de scurte(de preferat SSB)mai putin folosita din cauza timpului lung de lucru cu statia(reglaje,gasire corespondent,timp de raspuns,etc),avantajul fiind,cind nu esti in situatie de criza,bataia foarte lunga in unde scurte,practic inconjoara globul la o putere relativ mica si fara costuri suplimentare.din acest motiv se foloseste in completare cu o interfata(ex. pactor)la transmitere-primirea de mesaja cu viteza redusa sau la primirea de situatii meteo (banda de 20m,unde scurte).
-pentru situatii extreme,in apropierea unor nave,avioane sau orice altceva ce pluteste si zboara:rachete de semnalizare,oglinzi ,fimigene,agitare de obiecte........adica tot ce ar atrage atentia!!
c-am asta ar fi pe scurt,este buna orice informatie pe aceasta tema.....nu se stie niciodata cind te poti folosi de ea!bafta!
 
Intrebare, tot de novice: atunci cand traversezi solo un ocean, cum se doarme? Si, in caz de urgenta, cine te salveaza? Vapoarele mari care sunt in jur, si pe care le contactezi prin radio? Iertati-mi naivitatea :).
Daca ajungi pe ocean trebuie sa mergi pregatit, atat tu cat si barca ta. Se pune ca omul cedeaza primul in conditii nasoale, barca inca ar mai putea. Barca se pregateste cu mijloace de salvare (barca de salvare, EPIRB, SART) si mijloace de comunicatie (VHF, SSB, satelit). Exista la nivel mondial un sistem bine pus la punct de cautare si salvare pe mare (Search And Rescue), de localizat te localizeaza usor daca ai un EPIRB functional ... problema e sa si ajunga la tine in timp util, sa te si poata ridica de pe apa.

Sa revin la intrebarea despre Bega: de ce nu sunt barcute (de astea mai putin scumpe, de 5000 de euro, cat un Logan la mana a doua) pe ea? Pe langa asta, ar fi tare frumos ca Timisoara sa arate ca si Amsterdamul, cu house boats...
Pentru ca Bega a fost colmatata pana anul trecut, cand au inceput dragarea fundului, doar in zona orasului ... dar oricum nu prea ai loc de plimbat pe Bega, ecluzele sunt majoritatea nefunctionale, si mai e si teritoriul sarbesc unde iarasi nu s-a lucrat. Am inteles ca sunt ceva planuri sa plimbe niste vaporase de transport in comun, vom vedea.[/QUOTE]

Cat despre cursuri: Da, e primul pas, de acord. In afara de RYA-ul de la Mangalia, si de scoala nautica a domnului Constantin din Adriatica, ce ar fi disponibil in zona (Mediterana, Adriatica, Egee) la preturi accesibile?
Depinde ce intelegi prin "preturi accesibile", centre de training sunt peste tot in Mediterana, depinde ce vrei. Mai e scoala romaneasca, unde poti iesi mai ieftin, vezi Nautical Blue, Set-Sail, YCRR - sunt scoli agreate de ANR.

Si care e nivelul minim (bineinteles, nu "competent crew") pentru a putea charterui / conduce un velier departe de coasta? Day skipper? Ma refer, si din punct de vedere legal, si din punct de vedere practic.
Pentru cetateni romani minimul e ICC Clasa C + categoria "S" (adica ICMS) + certificat GMDSS (adica operator radio). Daca faci la RYA minimul e Day Skipper, la fel la Constantin-Sailing. In Grecia trebuie sa ai si un co-skipper.

Despre cursuri, prefer sa le fac in engleza, nu de alta, dar daca e sa navighez in afara Romaniei, mult mai utili mi-ar fi terminologia internationala :)
Nu conteaza limba, ca oricum daca vei fi skipper nu-ti dai comenzi singur, iar un echipaj neexperimentat invata in cel mai bun caz la fata locului termenii, care pot fi pe orice limba.


Daca vrei sa aprofundezi partea teoretica poti incepe de aici: http://www.rna.ro/servicii/Personal Navigant.html. Citeste ce e sub capitolul "Tematica pentru obtinerea carnetului de conducator de ambarcatiuni de agrement clasa C si D", adica COLREG, Marinarie, Conducere si Manevra, Regulamentul de navigatie pe Dunare. Pentru GMDSS incearca aici http://www.egmdss.com/en/
 
Hello , Virgil , bine ai venit . Eu sunt Robert si ma bucur ca ai gasit in tine resorturile care sa te faca sa iti doresti sa traiesti aceasta pasiune .

Eu am intalnit multi oameni in situatia ta ( cam de asta ma ocup ...profesional ) si inca o data , te felicit . In acelasi timp vreau sa iti spun ca asta e un virus rau , de care ( daca nu il tratezi cu indiferenta ) nu vei scapa niciodata . Si iti va aduce imense satisfactii . Insa pentru asta trebuie ca primii pasi sa fie facuti corect , altfel vei consuma multi ani pentru a constientiza si indrepta greselile facute in perioada de formare . Este ca in orice alta activitate : trebuie sa incepi cu dreptul .

Iar in opinia mea , a incepe cu dreptul ar insemna urmatorii pasi ( avand in vedere si perioada calendaristica in care ne aflam ) :

- incearca sa incepi sa iti creezi o biblioteca de carti ( de calatorie , de marinarie , de yachting ) . Nu sunt foarte multe in limba romana , dar cele care sunt ,noua ne-au fost in anii din trecut , suficiente . Lectura initiala obligatorie " Toate Panzele Sus ! " Exista si toate episoadele pe DVD . Pe masura ce incepi sa citesti in limba romana si incepi sa inveti termenii ( neschimbati de sute de ani ) poti incepe cu lecturi in limba engleza . Noi iti putem furniza toate titlurile editate de RYA , iata aici o selectie : http://www.scoalarya.ro/cursuri-de-yachting-rya/manuale-rya . Nu uita ca englezii sunt taticii calatoriilor cu yachtul cu vele . Pur si simplu , asa a fost sa fie .

- incearca sa iesi pe mare , cu vele , in orice ocazie poti . Daca ai timp, poti ajunge la Mangalia in perioada urmatoare si eu iti ofer o barca si un skipper pentru o plimbare pe Marea Neagra . Anunta-ma cu cateva zile inainte si ... iesi pe mare !

- forma de educatie e foarte importanta . S-a vorbit pe aici de multe scoli , unele romanesti , unele straine . Eu am absolvit o scoala romaneasca dar in prezent detin si conduc o scoala britanica acreditata RYA la Mangalia. Este evident ca eu cred ca sistemul RYA este cel mai bun , cel mai complet si cel mai elegant sistem de invatare . Deasemenea este si cel mai prestigios . Dar asta nu inseamna ca vreau sa vorbesc de rau celelalte scoli de care s-a vorbit aici . In orice caz , oricum ai incepe , la un moment dat in viata , vei ajunge sa faci un curs RYA pentru ca vei dori ravnitul brevet de Yacht Master . Intereseaza-te si alege singur . Eu zic sa ai in vedere doar 3 criterii : 1 . calitatea si calificarea instructorului , 2 . numarul de ore desfasurate efectiv pa barca de scoala , pe mare si 3 . tipul de brevet pe care il obtii ( recunoasterea lui ) la absolvirea scolii ! Aaaaa...nu uita : safety first ! Nu urca niciodata pe o barca dubioasa, neingrijita ,care miroase a de toate , fara dotarile de siguranta elementare, avand alaturi personaje care sunt mai prietene cu sticla de Jack decat cu portul vestei de salvare . Daca faci asta, s-ar putea sa ajungi ca ei , daca insisti .

- pentru primavara ce se apropie cu pasi repezi ( nu e asa , prieteni ? ) ai in vedere alocarea unor perioade de cateva zile sau 1 saptamana in care sa faci toate eforturile ca sa te dai pe apa, cu vele . Poti face asta la noi , la Mangalia , cu noi , sau poti inchiria in Grecia sau Turcia sau Croatia . Si aici te putem ajuta .

- apoi , pentru vara , deasemenea incearca sa petreci cat mai mult timp pe mare , sub vele .

Dupa care...despre achizitionat barca pentru inconjurul lumii , mai vorbim . Inca nu e timpul pentru ca aceasta discutie sa iti fie folositoare .
 
Ultima editare:
o scoala accesibila intr-o zona foarte frumoasa, e www.corfuseaschool.com, eu acolo am fost azi-vara, uite aici povestea in detaliu http://www.barcaholic.ro/content.php/48-scoala-rya-in-corfu.

Mie mi s-a parut util sa fac scoala in zona in care urma sa inchiriez bareboat, e important ca incepator sa stii locurile cind iesi de unul singur, te simti ceva mai sigur pe tine.
La greci, ca sa inchiriezi barca, iti trebuie cel putin un day skipper la bord plus inca un membru de echipaj cu ceva experienta, cred ca pentru al doilea membru iti accepta si un CV in care scrie ca omul a mai fost pe mare. Succes.
 
Adrian, Home Made, Smokey, Robert, Dan - va multumesc foarte mult atat pentru sfaturi, cat si pentru caldura cu care ma primiti! Sunt cu adevarat impresionat. In ultimele zile, am fost foarte ocupat cu simularea unei misiuni martiene, dar oricand am avut cateva clipe de ragaz, m-am uitat pe forum. De-abia astept sa vina vara, sa ma apuc de scoala; sau, cine stie, inainte sa vina vara la mine, poate merg eu la ea :). Robert, iti multumesc pentru invitatie! Ti-am furat citatul - vreau si eu sa mor tanar dar cat mai tarziu cu putinta. Inca o data, multumesc tututor.
 
Ptr spaceman
Mi-ar place sa te am invatacel intr-ale marinariei, cum si eu de altfel sunt curios de spatiul cosmic.(De fapt ce navigator nu este legat de asa ceva?!).Te ajut cu placere!
 

Back
Sus