Particularitati catamaran?

Salut domnilor.Desi nu scriu mare lucru pe forum(n-am prea multe de spus in domeniu), intru zilnic sa citesc noutatile(chiar si nelogat) deci indraznesc sa mai intreb una alta.
In vara vreau din nou o saptamana pe Adriatica, si pt ca am gasit inca 3 familii care sa aibe suficienta incredere in mine(probail ai zice supraevaluare:)) si a caror singura conditie e sa luam un catamaran(cred ca le inspira incredere) sunt in pragul de a inchiria un CAT.
Acuma, eu ca experienta am doar 1 saptamana, aprox 400km cu un Oceanis 311 cu care am trecut de la faza de "nu stiu nimic" la faza de "ma tarasc si eu" .
Pe langa faptul ca e prohibitiv de scump, ce alte particularitati de navigatie tre sa mai iau in calcul?
Din cate am sapat, Lagoon 380 pare cel mai raspandit.
Orice sfat este binevenit, :skip: :noroc:
 
.....
Pe langa faptul ca e prohibitiv de scump, ce alte particularitati de navigatie tre sa mai iau in calcul?
Din cate am sapat, Lagoon 380 pare cel mai raspandit.
Orice sfat este binevenit, :skip: :noroc:

Salut si bine-ai postat!

Cand spunem scump trebuie sa dam si un termen de comparatie! Catamaranele sant scumpe in comparatie cu monococile dar e ca si sum ai compara mere cu pere, sant tot fructe dar nu sant identice. Or fi ceva ratiuni pt care cats sant mai scumpe, si prima e spatiul. A doua confortul. A treia siguranta. Calculeaza la pret/persoana/zi si asa poti compara. Apoi adaugi coeficienti pentru confort sporit si zona de accesibilitate marita datorita pescajului mic - unele le poti pune direct pe plaja la nudisti.

E de preferat un cata de la 42" in sus, au paturile mai largi si puntea mai sus (te scuteste de zgomotul dat de valuri). O fi avand Lag38 4 cabine dar ia sa vezi ce dimensiuni au paturile si apoi fa comparatie cu un cata mai mare.
Poti cauta un cata mai mare dar mai vechi ca sa fie mai ieftin la pret. Tot pt scazut pretul mai tai din optionale, de exemplu spinacher, ca nu te grabesti nicaieri. Sau outboardul, vaslitul ajuta la forma fizica. Plus ca e bine sa iei pe doua saptamani, in prima de-abia te dezmeticesti!
Cu condusul e cu doua taisuri: nu mai e ca la monococi: cand se inclina stii ca tr sa reduci din vele. Astea nu se inclina nici pe furtuna, e recalcitrante rau, vrea numai la orizontala. Tre sa-ti schimbi stilul, sa fii mult mai alert si atent la barca/vreme/mare si pana te obisnuiesti si incepe sa-ti placa tre sa duci barca inapoi, mama ei de viata amara, karma incarcata!
Dar e un mare pericol: odata dedat la microbul catamaranului nu te mai intorci la monococa nici picat cu ceara! Iar familionul nici n-o sa mai vrea sa auda de barci din alea care se inclina si in care nu poti tine cafeaua pe masa si juca pingpong in cocpit. Jale mare!
 
Mersi de raspuns Skipper, ca de obicei promt.
Intradevar nu sunt comparabile monococile cu Cat-urile, dar diferenta de pret este grava rau.La acelasi pret as putea lua un Bavaria 50...:rolleyes:
Poate detaliezi putin cu "tre sa-ti schimbi stilul, sa fii mai alert ...."
Sa inteleg ca neavand posibilitatea sa se incline ca si monococile, nu poate sa descarce presiunea vantului si se poate rupe una alta?
:sail:
 
Mersi de raspuns Skipper, ca de obicei promt.
Intradevar nu sunt comparabile monococile cu Cat-urile, dar diferenta de pret este grava rau.La acelasi pret as putea lua un Bavaria 50...:rolleyes:
Poate detaliezi putin cu "tre sa-ti schimbi stilul, sa fii mai alert ...."
Sa inteleg ca neavand posibilitatea sa se incline ca si monococile, nu poate sa descarce presiunea vantului si se poate rupe una alta?
:sail:

Bava cache? ce-i aia? ce comparatza e aia?
Dupa ce dai ancora dureaza 10 ore pana se opreste si barca din oscilat? Si daca bate si vantul nici nu se mai opreste!
Multicocile nu se inclina cand au prea mult vant, cel mult gem din straiuri si catarg, isi schimba zgomotele obisnuite urechii. Asta cere macar cateva zile ca sa te obisnuiesti! Dar si cand te obisnuiesti, nu te mai saturi!
Grecia e drept ca e periculoasa la catabatice, dar localnicii stie!
Daca se rupe e treaba firmei ca tu ai asigurare. Si daca bate de rupe atunci ai alte probleme dincolo de barca, echipajul e de salvat intai.
Eu zic sa iei un cat, chiar daca costa, si de nu ti-o place, ne spui dupe!
 
... Catamaranele sant scumpe in comparatie cu monococile dar e ca si sum ai compara mere cu pere, sant tot fructe dar nu sant identice. Or fi ceva ratiuni pt care cats sant mai scumpe, si prima e spatiul. A doua confortul. A treia siguranta.

Primele doua argumente sint de netagaduit. As adauga viteza sporita si posibilitatea de a vedea mai multe locuri intr-o anumita perioada de timp. Insa, care sint motivele pentru care consideri ca un catamaran ofera mai multa siguranta decit o monococa?
 
Primele doua argumente sint de netagaduit. As adauga viteza sporita si posibilitatea de a vedea mai multe locuri intr-o anumita perioada de timp. Insa, care sint motivele pentru care consideri ca un catamaran ofera mai multa siguranta decit o monococa?

1. Viteza: se pot evita zonele de vreme caca.
2. Stabilitatea de forma: moment de redresare mult mai mare la unghiuri mici, trebuie o forta mult mai mare pt un knockdown
3. Nescufundabilitatea: majoritatea celor mai noi sant facute cu compartimente etanse pe toata lungimea asa ca nici gaurite nu se scufunda.

Mai multe detalii aici, aici si inca si mai multe aici.
 
... si inca si mai multe aici.

Aici e unu bulangiu care se bucura ca poate sa-si ia soacra cu el si s-o exileze pe corpu din celalalt bord :eek:. Doar sa fiu batut cu caramba-n cap sa-mi iau soacra cu mine in vacanta, poate doar daca vreau s-o dau de haleala la pesti si sa declar la intoarcerea in tara ca s-a imbarligat cu un negru in tarile calde :banana:
 
1. Viteza: se pot evita zonele de vreme caca.
Viteza este utilizabila eventual in zonele de coasta ca sa te poti adaposti. Daca vremea se schimba rapid insa, de multe ori esti mai in siguranta in larg decit in apropierea malului sau intrari in marine, porturi, golfuri, etc.
Pe oceane si cu marja de eroare a predictiilor meteo viteza este un factor nesemnificativ.
Totusi, un avantaj este reducerea duratei totale a voiajului care implicit micsoreaza posibilitatea de a intilni vreme nefavorabila.
Dar in final nu te poti baza pe asta sau mai bine spus doar pe asta.
2. Stabilitatea de forma: moment de redresare mult mai mare la unghiuri mici, trebuie o forta mult mai mare pt un knockdown.
Asta este o arma cu doua taisuri. Este adevarat ca un catamaran are stabilitate statica initiala mai mare decit o monococa. Dar are si o stabilitate negativa la fel de mare (90-90 pe diagrama din Fig 3 din primul tau link). Si asta nu-i asa de convenabil deoarece odata rasturnat nu se mai poate redresa decit daca i se aplica o forta la fel de mare.
3. Nescufundabilitatea: majoritatea celor mai noi sant facute cu compartimente etanse pe toata lungimea asa ca nici gaurite nu se scufunda.
Un atu incontestabil.

PS
Imi plac catamaranele la fel de mult ca si monococile. De fapt prima oara cind am stat la timona neasistat (dar supravegheat) a fost pe un Bahia 45.
 
Aici e unu bulangiu care se bucura ca poate sa-si ia soacra cu el si s-o exileze pe corpu din celalalt bord :eek:. Doar sa fiu batut cu caramba-n cap sa-mi iau soacra cu mine in vacanta, poate doar daca vreau s-o dau de haleala la pesti si sa declar la intoarcerea in tara ca s-a imbarligat cu un negru in tarile calde :banana:

Tonul trage la soacra? Ma gandeam si eu asa...
 
Viteza este utilizabila eventual in zonele de coasta ca sa te poti adaposti. Daca vremea se schimba rapid insa, de multe ori esti mai in siguranta in larg decit in apropierea malului sau intrari in marine, porturi, golfuri, etc. Pe oceane si cu marja de eroare a predictiilor meteo viteza este un factor nesemnificativ. Totusi, un avantaj este reducerea duratei totale a voiajului care implicit micsoreaza posibilitatea de a intilni vreme nefavorabila.
Dar in final nu te poti baza pe asta sau mai bine spus doar pe asta.

Eu vorbeam de offshore unde viteza e f importanta. Cand poti face 300 mile pe zi te poti feri de zonele cela mei expuse ale unei depresiuni si poti sa eviti un front, de exemplu. Sau poti sa te pozitionezi in semicercul navigabil cand in doua zile poti acoperi un diametru de uragan.
In Egee si Adriatica in 50 mile gasesti adapost la tarm, cu un catamaran le faci in trei ore si avertizarea de gale te gaseste vesel legat la ponton!
!Bk1OwCwBGk~$(KGrHqEH-CkEs9hf!chdBLZMFJo72g~~_35.JPG

... Si asta nu-i asa de convenabil deoarece odata rasturnat nu se mai poate redresa decit daca i se aplica o forta la fel de mare.
Si asta poate fi un lucru bun pentru ca se poate rasturna doar odata si apoi se transforma in cea mai scumpa pluta de salvare in care se poate sta bine-mersi! Nu te dai peste cap la fiecare val, daca te dai, te dai o data si bine! Dar de cate catamarane de croaziera rasturnate s-a auzit?
 
Ultima editare:
Dar de pescaj nu zice nimeni nimic ? Bavaria 50 ? Vrei sa stai numai cu ochii pe chart plotter sau sa te bucuri de priveliste ? Adio mono , distractie placuta.
 
Eu vorbeam de offshore unde viteza e f importanta. Cand poti face 300 mile pe zi te poti feri de zonele cela mei expuse ale unei depresiuni si poti sa eviti un front, de exemplu. Sau poti sa te pozitionezi in semicercul navigabil cand in doua zile poti acoperi un diametru de uragan.
-si daca nu te pozitionezi?
In Egee si Adriatica in 50 mile gasesti adapost la tarm, cu un catamaran le faci in trei ore si avertizarea de gale te gaseste vesel legat la ponton!
-si daca nu esti la ponton in trei ore?

Si asta poate fi un lucru bun pentru ca se poate rasturna doar odata si apoi se transforma in cea mai scumpa pluta de salvare in care se poate sta bine-mersi! Nu te dai peste cap la fiecare val, daca te dai, te dai o data si bine! Dar de cate catamarane de croaziera rasturnate s-a auzit?
-rasturnate?putine.pentru ca numarul lor fata de monococi este foarte mic.rupturie intre flotoare?da! chiar si cele din materiale ultrascumpe.
de fapt toata treaba e o chestiune de gust...........si de ce prefera cea de alaturi!depinde cine-i capitanul:skip:
 
In Egee si Adriatica in 50 mile gasesti adapost la tarm, cu un catamaran le faci in trei ore si avertizarea de gale te gaseste vesel legat la ponton!
-si daca nu esti la ponton in trei ore?

Hai s-o luam de la capat cu disputa noastra!
Daca nu esti la ponton in 3 ore:
- esti in patru, esti in cinci, esti oricm mai repede ca o monococa
- daca n-ai chef de venit la adapost stai la larg si pentru siguranta ta dai o ancora de furtuna lunga in prova.

Si asta poate fi un lucru bun pentru ca se poate rasturna doar odata si apoi se transforma in cea mai scumpa pluta de salvare in care se poate sta bine-mersi! Nu te dai peste cap la fiecare val, daca te dai, te dai o data si bine! Dar de cate catamarane de croaziera rasturnate s-a auzit?
-rasturnate?putine.pentru ca numarul lor fata de monococi este foarte mic.rupturie intre flotoare?da! chiar si cele din materiale ultrascumpe.
de fapt toata treaba e o chestiune de gust...........si de ce prefera cea de alaturi!depinde cine-i capitanul:skip:

Exemple, statistici, fapte, nu vorbe! Rupturi intre flotoare la cata de croaziera moderne??? N-am auzit dar astept cu maxim interes exemple!
Cert e ca nu se stiu cazuri de oameni intorsi la monococi dupa ce au incercat multile! Iar femei cu atat mai putin!
Dar gusturile, culorile si numarul de coci nu se discuta!

PS: hai c-am gasit eu un exemplu!
 
Ultima editare:
Baieti nu va luati la bataie:)
Lupta asta e la fel de veche ca cea intre palestinieni si israeliti.
Adevarul este ca inafara gustului personal si al simtului estetic, caturile castiga decisiv. S-au trecut peste toate obstacolele puse de mono-cocks (sic) si acum catamaranele pot merge oriunde in lume.
Cei care fac cruising cu un cat viseaza la 300 de mile pe zi dar in realitate tot cu 7-8 nozi merg ca sunt incarcati ca melcii, dar confortul bate orice monohull.
Eu unul merg tot pe monohull numai pentru ca am o slabiciune la genunchi cand vad frumusetile astea la ancora si inca n-am vazut un catamaran care sa-mi dea aceeasi senzatie, deci e doar o chestiune subiectiva, dar restul trage tot in directia multicocilor si se spune ca asta va fi viitorul yachtingului global.
 
Si asta poate fi un lucru bun pentru ca se poate rasturna doar odata si apoi se transforma in cea mai scumpa pluta de salvare in care se poate sta bine-mersi! Nu te dai peste cap la fiecare val, daca te dai, te dai o data si bine! Dar de cate catamarane de croaziera rasturnate s-a auzit?
Exact. Corect. Bine spus. Dar cind catamaranul se transforma intr-o eleganta, spatioasa, sigura si foarte scumpa pluta de salvare o monococa bine construita si intretinuta, se inoarce repede la pozitia normala, se scutura de apa si continua voiajul eventual cu un greement mai sifonat. Aici consider eu ca este marea diferenta intre cele doua tipuri de ambarcatiuni.
 
Ce-mi place la cat-uri: viteza mai mare, spatiul, pescajul si cam atat.
Ce nu-mi place: sunt incredibil de scumpe, extraordinar de urate, super-costisitoare la cheiaj si intretinere, e complicata ridicarea lor pe uscat, si in ultima vreme au ajuns preferatele snobilor, care le folosesc doar pentru a epata in porturi si prea putin pentru croaziere. Eforturile in greement sunt mai intense, si nu simti barca la fel de bine ca la monococa. Pentru omul obisnuit, cat-ul e ceva prea indepartat, iar despre varianta cu charter-ul ajung si eu la vorba colegului Nike: va place mai mult sa mergeti la curve, sau preferati o consoarta-barca? Mai ales la conditiile din Ro, un cat este cea mai mare buba-n dos, la ce conditii sunt in marine. Cum faci sa spargi gheata dintre corpuri cand ingheata apa in portu Tomis ca acum o saptamana :confused:. Asa ca ar fi cel mai bun un cat-spargator de gheata pentru conditiile de la noi ;).
Cu totu altfel sta treaba cand vorbim de trimaran, mai ales pliabil. Se cumuleaza avantajele cat-urilor si monococilor: deplasament si pescaj mici, viteza, nescufundabilitate, spatiu mic ocupat la marina, amenajari interioare compacte si ne-claustrofobe, tractabilitate pana la anumite dimensiuni, si mai sunt dar nu-mi vin acum in minte...
 
Exact. Corect. Bine spus. Dar cind catamaranul se transforma intr-o eleganta, spatioasa, sigura si foarte scumpa pluta de salvare o monococa bine construita si intretinuta, se inoarce repede la pozitia normala, se scutura de apa si continua voiajul eventual cu un greement mai sifonat. Aici consider eu ca este marea diferenta intre cele doua tipuri de ambarcatiuni.

Si vrei tu sa pariezi cu pielea proprie ca e "bine construita si intretinuta"? Multi au pariat si au facut buba mare chiar cu barci faimoase, sa nu dam nume ca sar dealerii jicnitzi!
Dar repet: de cate catamarane de croaziera rasturnate ai citit din sursa sigura?

Ce-mi place la cat-uri: viteza mai mare, spatiul, pescajul si cam atat.
Ce nu-mi place: sunt incredibil de scumpe, extraordinar de urate, super-costisitoare la cheiaj si intretinere, e complicata ridicarea lor pe uscat, si in ultima vreme au ajuns preferatele snobilor, care le folosesc doar pentru a epata in porturi si prea putin pentru croaziere.

Scumpe: doar nu le iei de la dealer de noi, sa platesti comisioane peste comisioane si marje de profit de 100%. Sant catas acum pe piata de-ti cade fata, sant cata de moda noua de 42" la sub 100k, ma ia tremuratul!
Nu pune pariu pe preturi ca si vicecomodorului i-am aratat ca avand rabdare se gaseste si macara portal sub 10k!

Urate: asta chiar n-am mai auzit-o, dar depinde numai de ochiul beholderului! Ia aratami si mie una urata!

Pe uscat se ridica cu aceleasi scule: portal sau macara ca si monococile doar daca nu ai peste 50" dar si atunci sant destule locuri unde poti s-o usuci!

Snobii au acaparat orice fel de barca, n-a scapat nimic nemanelizat, a se vedea clasa J, Britannia, Soimul Maltez, etc.


Eforturile in greement sunt mai intense, si nu simti barca la fel de bine ca la monococa. Pentru omul obisnuit, cat-ul e ceva prea indepartat, iar despre varianta cu charter-ul ajung si eu la vorba colegului Nike: va place mai mult sa mergeti la curve, sau preferati o consoarta-barca?

Barca se simte dar in alt fel, da alte semnale, nu neaparat se inclina pana da cu copastia in apa! In primul rand se simte la mana daca transmisia de la safran la eche/timona nu e hidraulica, apoi isi schimba zgomotele, te anunta ea daca nu-i place ceva!

E o prejudecata veche de cateva decenii ca multicocile sant pt curse sau sant ceva rar si periculos. Acum au devenit suficient de sigure si ieftine pentru a ajunge la indemana oricarui iubitor. Stiu o gramada de locuri in GR unde sant mai multe multi decat mono, mai ales englezii aia nepriceputi la navigatie!

Mai ales la conditiile din Ro, un cat este cea mai mare buba-n dos, la ce conditii sunt in marine. Cum faci sa spargi gheata dintre corpuri cand ingheata apa in portu Tomis ca acum o saptamana :confused:. Asa ca ar fi cel mai bun un cat-spargator de gheata pentru conditiile de la noi ;).

Acum am inteles: tu vorbeai de conditii in RO.
Eu nu inteleg de ce si-ar lua cineva un cat in RO, la fel cum nu inteleg de ce-si iau unii Ferrari intr-o tara de Aro. E drept ca am vazut un cat frumos in Tomis dar tocmai asta e exemplul: nu are rost sa ai asa bijuterie si s-o tii la cheu, e mai ieftin sa-ti iei camera la hotel daca vrei doar sa stai in ea. Daca vrei sa te lauzi cu ea, nici asta nu tine, multi vad, putini pricepe! Cum o dai, tot prost iese si ai si irosit 300k!
Astea sant barci de drum, nu de cheu. O iei si o pui la fuga! Ma rog, e dreptul apropritarului sa faca ce vrea cu lucrul lui dar eu unul n-as face asa si nici majoritatea celor pe care i-am vazut folosind asa ceva.

Cu totu altfel sta treaba cand vorbim de trimaran, mai ales pliabil. Se cumuleaza avantajele cat-urilor si monococilor: deplasament si pescaj mici, viteza, nescufundabilitate, spatiu mic ocupat la marina, amenajari interioare compacte si ne-claustrofobe, tractabilitate pana la anumite dimensiuni, si mai sunt dar nu-mi vin acum in minte...

Da, dar au si astea limitele catarului: nici cal, nici magar! Cunosc cazul!
 
Ultima editare:
...Cei care fac cruising cu un cat viseaza la 300 de mile pe zi dar in realitate tot cu 7-8 nozi merg ca sunt incarcati ca melcii, dar confortul bate orice monohull...

Mie imi place la nebunie pe forumurile americane cum se tot plang unii ca nu pot atinge viteza din brosura de prezentare si altii cum tot incearca sa-i convinga ca nu pot lua pe barca chiar tot ce au acasa! Dar ei nu si nu, parca am postat pe undeva cum isi facuse unul consumul de energie pentru ce appliances avea el pe barca! Eu nici acasa in apartament nu am cate voia ala pe barca!
In schimb cei care inteleg ca nu degeaba constructorul a dat o masa maxima admisa, fac santuri in ocean!
Cand vezi unul din asta trecand pe langa tine e ca in bancul cu Dacia si Mercedesul: Dom'le eu am crezut ca stau pe loc si m-am dat jos!
 

Back
Sus