In principiu un "ditamai petrolierul" e o tinta sigura. Viteza maxima a unui tank este de 15 - 19 noduri, forma navei nu permite viteze mai mari (ar presupune motoare mai puternice, costuri mai mari, consumuri ce nu renteaza), astfel ca poate fi abordat de cam orice barca rapida. Navele port-container au forme suple, motoare puternice, ating si 30 noduri, sunt mai rar tinta piratilor. Iar cand stai pe cateva zeci de mii de tone de benzina (de exemplu) ti-e cam frica sa ripostezi cand auzi rafale de arma automata (sau vezi un lansator de grenade).
Majoritatea cazurilor de piraterie se manifesta in zonele sarace prin furturi ordinare. Barci mici, ce se apropie noaptea, in zonele de ancoraj, "piratii" urca la bord si fura parame, si tot ce se mai gaseste pe coverta, dupa care dispar, fara sa ii auda cineva (de obicei nu sunt inarmati).
Din povesti auzite de la colegi care au trecut prin astfel de situatii am tras concluzia ca piratii nu ataca la intamplare, cunosc foarte bine nava tina, ruta acesteia, cat si detalii cum ar fi: suma de bani din casa bordului, marfa transportata (si costul aproximativ al acesteia), etc.
Nu va planuiti rute spre Dubai, golful Aden e mult prea periculos in ultima vreme.
ps: puteti vedea
aici o lista cu atacurile inregistrate pana acum.