Placaj marin vs placaj normal

Smokey

Mic barcaholic
Pe siteurile de dincolo sunt diverse discutii legate de placajul marin vs placajul de exterior "normal". Unii sustin ca doar placajul marin se poate folosi, altii spun ca pentru proiecte mici e ok si un placaj normal de exterior - oricum se trage rasina peste el.

Am intrebat la Holver Timisoara de placaj marin (Tebogarant Okoume) si n-au mai adus de foarte mult timp... dar ar putea aduce pentru o comanda de cel putin un palet.

La ei preturile pentru placaj de fag de exterior variaza intre 26 RON (12mm) si 90 RON (45mm)
 
placaj Okoume

Am contactat si eu firma Holver si au pe stoc placaj Okoume clasa B,BC pentru constructia de barci dar nu este placaj marin.
Intrebarea mea este : Pot folosi acest placaj pt constructia unei barci?:confused:

Okoume Combi

Utilizari: constructii barci si vapoare, containere, constructii automobile
Grosimi: 4 la 25 mm
 
Ultima editare:
Am contactat si eu firma Holver si au pe stoc placaj Okoume clasa B,BC pentru constructia de barci dar nu este placaj marin.
Intrebarea mea este : Pot folosi acest placaj pt constructia unei barci?:confused:

Okoume Combi

Utilizari: constructii barci si vapoare, containere, constructii automobile
Grosimi: 4 la 25 mm

Cred ca este o confuzie de termeni, daca zic ca este "pentru constructia de barci" ar trebui sa fie OK.

Pe siteurile de afara se spune ca e ok placaj normal de exterior pentru o barca mica, oricum totul se sigileaza in rasina epoxy (inclusiv marginile)

Ce barca vrei sa construiesti? Dupa ce planuri?
 
Inafara de eticheta :p mai sunt cateva indicii:
- placajul marin de clasa A n-ar trebui sa aiba noduri deloc pe fete, nici in interior, sau alte defecte
- se accepta noduri umplute cu chit la clasele C sau D din placajul marin
- grosimea stratului exterior este mai mare la placajul marin decat la cel normal
- straturile interioare sunt dintr-o singura bucata in lungime (pot fi mai multe in paralel); la placajul normal sunt permise si mai multe bucati pe lungime => de aici problema flexibilitatii, o crapatura poate strica barca :titanic:
- straturile interioare si exterioare sunt din esente tari sau de inalta densitate
 
Din cate am citit, placajul de exterior, daca e de buna calitate,se poate folosi, atunci cant totul este acoperit cu epoxi in mai multe straturi. Placajul marin este important atunci cand sunt sanse sa ajunga apa la furnir si la adezivul dintre ele.
 
Din cate am citit, placajul de exterior, daca e de buna calitate,se poate folosi, atunci cant totul este acoperit cu epoxi in mai multe straturi. Placajul marin este important atunci cand sunt sanse sa ajunga apa la furnir si la adezivul dintre ele.

Nu vreau sa ma dau rotund pe o tema ptr care a curs "sange" pe forumul acesta. Cred ca o barca fabricata in sistem epoxy are o sensibilitate mare la abraziune. In momentul cand corpul barcii se zgarie de pietroaiele de pe fundul apei sistemul de protectie e distrus si placajul incepe sa se deterioreze oricare ar fi el.
 
placaje la placaj

Aici pe coasta de vest se mai construiesc inca multe barci din placaj, e literatura abundenta, si nimeni nu risca sa le faca din placaj normal - toate barcile din placaj se fac din placaj marin, punct.
Diferenta estentiala e adezivul - placajul marin e facut cu adeziv impermeabil, pe cand cel normal (incluzand cel de exetrior) e facut cu adeziv care se dizolva in contact apa.
Si cum barca e in apa, si mai si ploua, oricate straturi de epoxy puneti, apa va ajunge la placaj mai devreme sau mai tarziu. O alta chestie de care trebuie tinut cont - intr-o barca apa e si pe dinafara (marea si ploaia) si pe dinauntru - apa in santina de la condens, leaks, etc.
Daca nu se gaseste placaj marin in Ro sunt sigur ca se gaseste in Hu sau Au.
Oricine incepe sa construiasca o barca in Ro ar trebui sa inceapa prin o excursie in afara sa cumpere placaje, sarme, epoxy, rasina, fibra de sticla, material de panze, funii, vopsea, etc etc din afara - m-asi mira foarte tare daca exista asa ceva de cumparat la preturi decente in Ro.
Cand cumperi planurile in general ti se da si o lista detaliata de materiale necesare pt construirea barcii.
Hai c-am digresat :)
 
salutari si bine v-am gasit !

sunt nou pe forum si ca toti noii vin cu o intrebare.placajul CEIBA, 8 MM B/BB, IF20, 5-ST,....este bun pentru o barcuta de plimbat pe un lac intern? felicitari pentru forum.
 
IF20 descrie calitatea lipirii. IF inseamna innen feuchtfest si se traduce interior rezistent la umezeala. Adica lipirea nu rezista la apa ci doar la umezeala. Daca ai reusi incapsularea 100% cu epoxi probabil ca ar rezista. Un placaj rezistent la apa are lipirea AW 100 sau WBP. Un placaj marin ar trebui sa corespunda in privinta lipiturii normei europeene EN314 si marcaj 100 G clasa3. Sau complet normei britanice BS1088.
Oricum calitatea lipirii nu spune nimic despre continuitatea furnirelor interioare, si placaj certificat BS1088 (care certifica si asta) cu stampila pe fiecare foaie nu am vazut in Romania.
Ia Okume de 6mm si gata, se pare ca asta e cel mai calitativ.
 
Sam Devlin vine cu un argument traznet, din propria lui experienta. Placajele sint la fel lipite si probabil cu aceeasi calitate de clei. Acoperirea cu epoxy e " beton" bineinteles cu un strat de fibra la exterior cel putin. DAR!...
In placajul "normal", oricit de buna calitatea lui, la interior se afla goluri, mai mici sau mai mari, mai putine sau mai multe. In aceste goluri se aduna apa. Din propria umezeala a placajului eventual. Si placajul putrezeste de la interior. Nice, eh?
Nu e pacat de cita munca se depune la constructie? Tot el spune ca se repara greu. Ideal este sa afli de gaurile alea inainte de aduna condens, si sa le injectezi epoxy, dar cum le afli?
 
Sam Devlin vine cu un argument traznet, din propria lui experienta. Placajele sint la fel lipite si probabil cu aceeasi calitate de clei. Acoperirea cu epoxy e " beton" bineinteles cu un strat de fibra la exterior cel putin. DAR!...
In placajul "normal", oricit de buna calitatea lui, la interior se afla goluri, mai mici sau mai mari, mai putine sau mai multe. In aceste goluri se aduna apa. Din propria umezeala a placajului eventual. Si placajul putrezeste de la interior. Nice, eh?
Nu e pacat de cita munca se depune la constructie? Tot el spune ca se repara greu. Ideal este sa afli de gaurile alea inainte de aduna condens, si sa le injectezi epoxy, dar cum le afli?

Eu am gasit goluri si in placajul Okoume. E drept, nu multe, nu mari, dar au fost.
 
Placajul din care mi-am construit eu caiacul, a fost unul normal. N-am gasit goluri in el, pe unde am trecut cu fierastraul pendular.
Gvicentiu, la caiacul lui "Izvor 5", a folosit placaj marin, si mi-a spus mahnit, ca a intalnit goluri...
Diferenta de pret dintre ele, e dubla sau aproape ...
O alta diferenta , din spusele lui Vali, ar fi ca placajul normal absoarbe rasina epoxidica mai mult, in comparatie cu okoumele...
Intre timp, iarna asta mi-am mai procurat placaj normal, pentru inca un caiac, pe care l-am decupat deja. Nici in asta n-am intalnit goluri.
Faptul ca absoarbe mai multa rasina asta mai mult ma incanta, pentru ca va fi o constructie mai trainica, cred .
 
Ultima editare:
Am citit ce s-a scris aici pe forum dar spre rushinea mea nu sunt foarte lamurit.
Am inteles ca placajul recomandat este cel marin. Pina acum nu am reusit sa gasesc un furnizor de placaj marin in Europa.
Placajul comercializat de Holver este originar din China si are straturile interioare din plop care este o esenta moale.
Pina la urma ce m-ati sfatuiti sa folosesc pentru constructia unei barci de tipulBoat plan details, Fast Skiff 14 (FS14), Power Boats 16' or less
A importat cineva din SUA?
Va multumesc!
 
Parerea mea e ca poti s-o faci linistit cu placajul de la Holver. Barcile de la bateau.com sunt "composite", adica imbracate in fibra complet, placajul practic nu are contact cu apa. Placajul "marin" se diferentiaza de cel de exterior prin faptul ca are straturile lipite cu clei rezistent la apa Water Boiled Proof (WBP), si nu are gauri. Esenta de okume se foloseste la fete pentru ca e usoara si se indoaie usor si uniform, in rest nu are alte proprietati spectaculoase, ba dimpotriva, e o esenta destul de moale.

Dat fiind faptul ca placajul e complet imbracat in epoxy/fibra/vopsea, nu trebuie sa-ti faci probleme de plopul de interior. Cu ce crezi c-ar fi mai buna alta esenta de umplutura?
 
Va multumesc pentru raspunsuri.
Eu sunt mai tipicar si plopul ala din placaj ma cam deranjeaza. Probabil ca pentru ce vreau eu nu are importanta, altfel plopul sta cam prost cu proprietatile mecanice.
Va multumesc inca o data.
 

Back
Sus