Planuri cruisere tractabile - trailer-sailers

Smokey

Mic barcaholic
Am dat de o serie interesanta: http://www.hartley-boats.com/21b.html
(pe langa cele discutate deja)
21f.jpg



Ar fi interesant de analizat mai multe modele de barci tractabile, in plaja 20-25 ft, cu design modern si metode de constructie actuale. Adica o barca buna de un concediu de 1-2-3 saptamani, unde sa doarma sa zicem 2 adulti+2-3 copii, tractabila cu o masina normala. Nu ma refer neaparat la barcile de weekend, care sa fie usor de aruncat pe lacul din apropiere, ci la ceva mai "serios" sa spunem...

Planurile lui Martens din seria Vagabond 20-23-25 sunt foarte interesante, dar inca n-am gasit un model de 23 sau 25 terminat (doar cele aflate in constructie: Andrew Lucking si Mathias de pe bateau.com). Singura referinta este proiectul "Just Right", documentat si tot tacamul ...

Seria de Weekender si Vacantioner sunt interesante, aspect clasic, constructie relativ usoara.

De la Dudley Dix sunt mai multe, dar parca prea "racing", headroom redus. Desi constructia e moderna si cu "radius chine" iasa o barca faina, nu ceva taiat cu barda :D

La Glen-L sunt mai multe modele, populare la americani, de ex. Glen-L 25.

Mai e si Roberto Barros, cu Pantanal 25, foarte faina barca, impartita interesant. Doar ca necesita spuma pt. constructie, in lipsa lemn, dar ar iesi mai grea decat trebuie.

Despre Bruce Roberts cu "Roberts 25" n-am gasit nimic bun, toti il trateaza ca pe un impostor (?!)

Colectia intreaga ar fi aici: http://www.duckworksmagazine.com/r/plansindex/trailer_sailor_cruisers.htm


Intrebarea este daca o asemenea barca se incadreaza intr-un buget de ... sa spunem 10.000 Euro. Plecam de la premiza ca barca este construita in regim amator, dar bine si frumos, cu materialele disponibile in Romania si in zona.

Poate fi constructia unei astfel de barci o alternativa la un second hand de dincolo in stare de folosire? Adica nu un junk putrezit pe care apoi sa-l aduci in tara si sa o iei de la 0 cu reparatul si reconditionatul. Poate ma insel, dar dintr-un mic research pe net am impresia ca sub 10.000 Euro nu gasesti o barca tractabila intr-o stare buna (cel putin din poze).

Se poate face comparatia asta? Bineinteles, acceptam faptul ca o barca construita nu se ridica la nivelul de finisari de fabrica, dar va fi o barca trainica, fara alte probleme decat eventualele bube estetice. Pe de alta parte, o barca adusa SH si reconditionata, se poate sa aiba in final aceleasi probleme estetice...
 
Ultima editare:
Va referiti la constructia din lemn? Sau lemn+epoxy? Sau placaj marin? Pentru ca eu , la bugetul mentionat am gasit multe barci din fibra sau otel, in stare buna, tractabile sau chiar mai mari. E drept ca unele ar necesita ceva de munca , deci implicit bani, dar pentru cine are ceva indemanare nu ar fi o problema. Dar poti gasi barci gata de plecare. In opinia mea cele mai bune piete-in conjunctura economica actuala-care se pare ca va mai dura sunt: Olanda, Germania si cu oarecare rezerve Marea Britanie. Olanda cel putin e paradisul, iar daca sunt doritori de barci din otel......ei bine alegerea e foarte grea! Eu personal am inceput sa invat termenii de baza in olandeza! E greu tare cu limba asta! Dar pentru cine vrea eu zic ca merita sa incerce. O sa gasiti o multime de barci pentru fiecare buget.
 
am gasit si eu o serie care m-a lasat masca: tofinou

boat1%20%281%29.jpg


boat1%20%284%29.jpg


acum o poza cu motorul:
boat1%20%283%29.jpg


si inca o barcuta, nu stiu cum se numeste dar mie tare mi-ar placea asa ceva, daca as sti sa manevrez:
boat1%20%282%29.jpg

M-am intins prea mult?
 
Sa nu uitam ca se discuta de cruisere tractabile aici, si nu de barci de otel, daysailere sau racere :).
-Prima chestiune care se pune in discutie la cruiserele tractabile este zona de navigatie dorita, foarte rar gasindu-se barci tractabile de categoria A (eu nu stiu decat despre Flicka 20), deci majoritatea vor fi de clasa C sau cel mult B.
-A 2-a chestiune e confortul dorit, care bineinteles depinde de cat poate remorca masina :). Exemplul superlativ de barca tractabila confortabila in acest caz e Rio Hondo 40, insa e prea departe de aspiratiile romanului obisnuit. Ar mai intra aici bijuteria numita Haber 660, care are standing headroom, dar in acelasi timp un design de motorsailer imbatranit. Cel mai probabil alegerea barcii tractabile va fi in functie de cat poate remorca masina, cu sau fara franare la peridoc.
-A 3-a chestiune este alegerea barcii: de firma, self-built sau sh. Deocamdata nu se poate vorbi la noi de oferte serioase de barci noi, iar un sh bun e greu de gasit si cu potentiale bube ascunse. Alternativa self-built e buna pentru cei care gasesc placere in lucrul la barca, si de obicei placerea se gaseste in lucrul cu lemn, placaj, si in nici un caz in lucrul cu poliester si fibra, (din experienta va spun ca e una dintre cele mai oribile activitati manufacturiere). Ar mai fi alternativa (inexistenta deocamdata la noi) de procurare a unui kit format din corp+suprastructura, turnate in fibra cu poliester, ramanand de echipat de catre armator. Sa speram ca vor aparea oferte si pe piata asta, fiindca dpdv economic se iese destul de bine. Pana atunci, constructia proprie ramane solutia cea mai buna pentru cei care au un dram de indemanare si perseverenta.
Despre planuri, enumerarea lui Smokey e cuprinzatoare, dar omite o categorie de planuri foarte bune: planurile rusesti si poloneze. Unii dintre noi am crescut exclusiv cu aceste planuri sub ochi, din cauza inaccesibilitatii planurilor vestice la vremea respectiva. Rusii si polonezii au adaptat foarte multe planuri vestice la specificul constructorului amator din zona comunista, si in timp si-au dezvoltat o scoala de design de iahturi puternica.
Astfel, planurile rusesti sunt in general adaptate bugetului cetateanului obisnuit amator de vele, si de obicei cuprind barci tractabile cu derivor rabatabil, cu lungimi intre 4 si 8 metri. Ca exemple, barcile lui Nazarov: Pilgrim 590, o excelenta barca tractabila, aratoasa, spatioasa, stabila, ieftina de construit, si usor de tractat cu o masina obisnuita, sau Kavalier 800, un racer-cruiser care concureaza la clasa T800 in fostele republici sovietice, ambele planuri fiind gratuite. In plus, mai sunt reusitele barci radius chine din gama Natali, sau celelalte barci ale lui Sedelnikov, una mai reusita si mai frumoasa decat cealalta. Nu mai retin exact, dar parca toate barcile enumerate au maxim categoria C, lucru de asteptat la barcile tractabile, care oricum sunt un compromis intre tractabilitate si calitati nautice. Mai exista cateva planuri gratuite reusite pe portalul de iahting ucrainean, printre care un sloop de 7 metri foarte asemanator cu barcile lui Roberts, si despre care sunt sigur ca are foarte bune calitati offshore, insa avand chila fixa, e mai greu de tractat. Pe vremuri au aparut in Katera i Iahti inclusiv planurile unui powersailer cu balast de apa, foarte asemanator cu Macgregor 19, care ar fi o alternativa foarte buna de barca hibrid pentru cei care vor sa mearga si cu vele, si la motor cu viteza mare.
La polonezi, dupa lansarea legendarului Sztrandek acum vreo 3 decenii, au fost creati urmasii lui, Sztrandek 650 si 750, niste barci foarte reusite, care dau oricand clasa multor barci vestice. Au mai scos polonezii niste planuri interesante pentru un sloop pilothouse tractabil, insa nu stiu daca sunt comercializate inca.
Concluzia e ca fiecare isi va alege barca in functie de masina pe care o are si de influenta planurilor din est sau vest. Daca ar fi dupa mine, pentru zona C de navigatie ar fi suficient un Pilgrim 590, Natali 600 sau Anastasia 590, putand fi tractat pe un peridoc fara franare, lansare si recuperare usoara, si comportamentul nautic fiind agil. Daca as vrea ceva mai marin, m-as orienta de exemplu la design 123 al lui Whisstock, o barca traditionala superba si cu un comportament nautic excelent, la un pret modic al planurilor.
 
am gasit si eu o serie care m-a lasat masca: tofinou

si inca o barcuta, nu stiu cum se numeste dar mie tare mi-ar placea asa ceva, daca as sti sa manevrez
E faina, dar asta e un soi de racer daysailer. Eu ma refeream la cruisere (mini-cruisere) adica unde sa poata dormi decent 2 adulti + 2/3 copii, loc de gatit si buda . De manevrat inveti repede :D

Va referiti la constructia din lemn? Sau lemn+epoxy? Sau placaj marin? Pentru ca eu , la bugetul mentionat am gasit multe barci din fibra sau otel, in stare buna, tractabile sau chiar mai mari. E drept ca unele ar necesita ceva de munca , deci implicit bani, dar pentru cine are ceva indemanare nu ar fi o problema. Dar poti gasi barci gata de plecare. In opinia mea cele mai bune piete-in conjunctura economica actuala-care se pare ca va mai dura sunt: Olanda, Germania si cu oarecare rezerve Marea Britanie. Olanda cel putin e paradisul, iar daca sunt doritori de barci din otel......ei bine alegerea e foarte grea! Eu personal am inceput sa invat termenii de baza in olandeza! E greu tare cu limba asta! Dar pentru cine vrea eu zic ca merita sa incerce. O sa gasiti o multime de barci pentru fiecare buget.
Nu conteaza materialul, atata timp cat produsul final se incadreaza in conditiile initiale: un design modern, in buget, tractabile in conditii normale.

-Prima chestiune care se pune in discutie la cruiserele tractabile este zona de navigatie dorita, foarte rar gasindu-se barci tractabile de categoria A (eu nu stiu decat despre Flicka 20), deci majoritatea vor fi de clasa C sau cel mult B.
Cred ca aici si trebuie sa ne uitam. Adica daca ne gandim logic, unde poate merge romanul cu barca: Marea Neagra, Grecia, Croatia, hai Italia daca e ambitios. Lacurile mari din Europa, sau chiar si in zona de nord a Europei pt. cei "hardcore".

Cum ramane cu intrebarea asta: se incadreaza asa ceva in 10.000 Euro? Sau o barca sh reconditionata e mai ok?
 
Pai Vali ( ca intotdeauna) are dreptate dar eu am gasit la 25-26 ft si din fibra si din otel. Bineinteles sub 2,50 m latime, deci tractabile. Asa putem vorbi de multe barci in limita a 2,50 m care se incadreaza . Acuma mai e si greutatea , tipul de chila, derivor etc. In ceea ce priveste un design modern .......nu prea stiu ce-i ala, atata timp cat clasicele au facut istorie si se vand inca foarte bine. Asa ca avand in vedere vehiculul pe care il ai si capacitatea lui de remorcare se poate decide ce anume e tractabil si ce nu. Eu nu sunt adeptul barcilor sh, dar se pare ca soarta ma va impinge catre acest sector. Cand gasesti ceva pe la 25-27 ft la o mie si vreo doua sute in stare acceptabila........te pune pe ganduri. Evident mai bagi vreo cinci-sase mii , dar oricum ai o baza de plecare, ai la ce lucra si visa. Cred ca oricum as fi in bugetul mentionat. Daca nu.....ei bine ultima mea sansa este sa fur o barca!
 
Cam asta e si parerea mea, cu 5-6000 de iepuroi poti sa-ti faci corpul si arborada la o barca in jur de 6-6,5 metri, in regie proprie, la un nivel de calitate superior unei barci de fibra (ma refer la soliditatea corpului si greementului, plus ca iti poti customiza totul dupa propriul gust). Totusi, pentru a demonstra asta, trebuie ca unul din noi sa duca la capat o asemenea lucrare, asa ca mai bine nu mai stam pe ganduri si ne apucam de treaba :). Deci, haideti sa spunem care e planul care ne coafeaza pe fiecare, si dupa aia sa ne apucam catinel de treaba. Deci incep eu: ma numesc braconieru si ma coafeaza designul 123 al lui George Whisstock :p.
 
Eu ma numesc Cristian si ma coafeaza o prietena a cumnatei mele. :)

Eu stiu ca tu esti un mare fan al gagicilor, ca si mine, dar din fericire gagicile care ne coafeaza cel mai bine sunt cocutzele noastre :p. Oare cum sa facem sa te convertim sa te coafeze si pe tine un trailer-sailer mai curand decat un transatlantic :D, ma tem ca e putin probabil :o.
 
Ce sa fac sunt virusat si greu de coafat...si oricum eu trailer sailer vreu numa trailaru va trebui sa fie ceva mai mare.
 
Si eu am cateva variante la care ma tot uit.....
Una ar fi NIS 23 al lui Bruce Kirby, cel care a proiectat si Laserul

NIS_23_RACE_MIL_GOO_CLOSE_0.jpg


E "sharpie" deci usor de construit, catarge rabatabile, fara sarturi, fundul plat, poate iesi usor pe plaja, totusi are o stabilitate f buna, ar veni inapoi de la 140 grade...

Cealalta la care visez e o frumusete, cel putin pt mine, Eun Na Mara de Ian Oughtred

eun_na_mara_-_w13.jpg


dar asta e mai dificil de construit.
 
Ultima editare:
Mai ieri ma uitam (iar) dupa niste Vega si-am gasit asa ceva http://www.blocket.se/stockholm/Vega_26372793.htm?ca=20&w=3
La 4200E e super-pret, daca hull-ul e ok. E din '68, si citisem de undeva ca astea construite mai in primii ani sunt mai solide. Din poze pare ok ingrijita, dar pana nu se uita careva care sa se mai si priceapa ...
Cel mai tare e ca poti pleca cu ea maine.

Are beam-ul sub 2.5m deci poate fi dus cu masina. Din cat am vazut eu ar putea fi tractata de un SUV.

Naspa ca are 178cm headroom si io am 183cm.
Naspa e ca nu prea ai loc de invarteala mai ales daca esti cu toata familia.
 

Back
Sus