Cod:
Pt pescuit; iesiri in delta Dunarii, pt 7 persoane, mi-am propus sa-mi construiesc un ponton plutitor ( 8 x 4 m ), propulsat de un motor diesel.
a) Facand abstractie de "detalii" care ar urma sa fie rezolvate,
nesocotind bratele principale ale Dunarii (si - poate - unele lacuri)
cam pe ce canale ai putea naviga (si manevra) cu o ambarcatie avand latimea de 4 metri?
______
b)
Cod:
Transmisia, ma gindesc eu s-o fac printr-un cardan, montat intre flotoarele pontonului, asta implica folosirea unei cutii de viteze. sau nu ?
Nu cardanul (in sine) implica folosirea unei cutii de viteze.
Pentru rezolvarea problemei cu diferenta dintre unghiul axului elicii fata de planul CWL si planul in care se monteaza motorul ar fi suficienta o transmisie industriala, cu unghi probabil intre 10..25 ° intre axul primar (de atac) si cel secundar (iesire).
Insa ca sa manevrezi chiar si o barca gonflabila mai maricica ai nevoie de (cel putin) 3 pozitii:
F-N-R
(inainte -neutral-revers).
Mai ramane problema raportului de demultiplicare dintre ax primar si secundar,
care se alege dupa:
- regimul motorului ( domeniu de moment maxim si turatie maxima)
- pasul si diametrul elicii , ambele rezultand - cel putin intr-o aproximatie simplificata - din viteza teoretica a navei si deplasament
Deci:
- dimensiunile, deplasamentul si regimul navei (glisor, semiglisor, deplasament) impun
- o viteza maxima (teoretica) si necesar de putere propulsie
Din acestea rezulta:
- diametrul si pasul elicii cat si tipul (sau tipurile ) recomandate ( de ex. bi- tri- quadripala)
Din datele elicii rezulta randamentul acestuia (care va fi, evident , functie de turatie) cat si factorul de alunecare (slip).
Din randamentul elicii si necesarul de putere pe elice rezulta necesarul de putere pe iesirea reductorului.
In fine , luand in considerare randamentul reductorului (tipic 80..95%, in functie de tip si dimensiuni) va rezulta necesarul de putere pe axul motorului.
Acesta este punctul de plecare pentru alegerea unui motor de putere corespunzatoare
(cat si alte "detalii" legate de fiabilitate ca de ex. regim de utilizare hobby/sport; regim semiusor sau poate maritim,
curbe de moment in f. de turatie
consum specific (gram combustibil /kWh),
greutate specifica (kg/kW)
posibilitatea de cuplare agregate auxiliare
ca sa nu mai pomenim de mofturi gen clasa de emisie
(tema este la moda, chiar si la motoare navale, si exista norme de emisie maxima, exprimate in g (CO2)/kWh)
Poate cele listate mai sus suna complicat (sau exagerat de...) dar tema nu este deloc triviala
In fine, dispozitivul care se preteaza este un inversor (naval) , despre tema s-a scris destul de mult in topicul
Navalizare motorhttp://www.barcaholic.ro/f27/navalizare-motor-auto-81.html?q=f27/navalizare-motor-auto-81.html.
In opinia mea propulsia ideala pentru o pluta /ponton de dimensiuni medii, si cu utilizare sezoniera (100 ore motor /an?) ramane
motorul outboard, cu cizma lunga si turatie redusa, montat pe un postament
(exista modele conacrate, pt. veliere).