Ponton autopropulsat!

Pt pescuit; iesiri in delta Dunarii, pt 7 persoane, mi-am propus sa-mi construiesc un ponton plutitor ( 8 x 4 m ), propulsat de un motor diesel.

Voi opta pt un motor puternic, silentios; exclus Raba, etc ( camion ), dar am o nelamurire; pt propulsie pot folosi motorul + cutia de viteze, sau doar motorul ? Transmisia, ma gindesc eu s-o fac printr-un cardan, montat intre flotoarele pontonului, asta implica folosirea unei cutii de viteze. sau nu ?

Pareri :D
 
Cod:
Pt pescuit; iesiri in delta Dunarii, pt 7 persoane, mi-am propus sa-mi construiesc un ponton plutitor ( 8 x 4 m ), propulsat de un motor diesel.
a) Facand abstractie de "detalii" care ar urma sa fie rezolvate,
nesocotind bratele principale ale Dunarii (si - poate - unele lacuri)
cam pe ce canale ai putea naviga (si manevra) cu o ambarcatie avand latimea de 4 metri?
______
b)
Cod:
 Transmisia, ma gindesc eu s-o fac printr-un cardan, montat intre flotoarele pontonului, asta implica folosirea unei cutii de viteze. sau nu ?
Nu cardanul (in sine) implica folosirea unei cutii de viteze.
Pentru rezolvarea problemei cu diferenta dintre unghiul axului elicii fata de planul CWL si planul in care se monteaza motorul ar fi suficienta o transmisie industriala, cu unghi probabil intre 10..25 ° intre axul primar (de atac) si cel secundar (iesire).

Insa ca sa manevrezi chiar si o barca gonflabila mai maricica ai nevoie de (cel putin) 3 pozitii:
F-N-R
(inainte -neutral-revers).
Mai ramane problema raportului de demultiplicare dintre ax primar si secundar,
care se alege dupa:
- regimul motorului ( domeniu de moment maxim si turatie maxima)
- pasul si diametrul elicii , ambele rezultand - cel putin intr-o aproximatie simplificata - din viteza teoretica a navei si deplasament

Deci:
- dimensiunile, deplasamentul si regimul navei (glisor, semiglisor, deplasament) impun
- o viteza maxima (teoretica) si necesar de putere propulsie

Din acestea rezulta:
- diametrul si pasul elicii cat si tipul (sau tipurile ) recomandate ( de ex. bi- tri- quadripala)

Din datele elicii rezulta randamentul acestuia (care va fi, evident , functie de turatie) cat si factorul de alunecare (slip).

Din randamentul elicii si necesarul de putere pe elice rezulta necesarul de putere pe iesirea reductorului.

In fine , luand in considerare randamentul reductorului (tipic 80..95%, in functie de tip si dimensiuni) va rezulta necesarul de putere pe axul motorului.

Acesta este punctul de plecare pentru alegerea unui motor de putere corespunzatoare
(cat si alte "detalii" legate de fiabilitate ca de ex. regim de utilizare hobby/sport; regim semiusor sau poate maritim,
curbe de moment in f. de turatie
consum specific (gram combustibil /kWh),
greutate specifica (kg/kW)
posibilitatea de cuplare agregate auxiliare
ca sa nu mai pomenim de mofturi gen clasa de emisie
(tema este la moda, chiar si la motoare navale, si exista norme de emisie maxima, exprimate in g (CO2)/kWh)

Poate cele listate mai sus suna complicat (sau exagerat de...) dar tema nu este deloc triviala

In fine, dispozitivul care se preteaza este un inversor (naval) , despre tema s-a scris destul de mult in topicul Navalizare motorhttp://www.barcaholic.ro/f27/navalizare-motor-auto-81.html?q=f27/navalizare-motor-auto-81.html.

In opinia mea propulsia ideala pentru o pluta /ponton de dimensiuni medii, si cu utilizare sezoniera (100 ore motor /an?) ramane
motorul outboard, cu cizma lunga si turatie redusa, montat pe un postament
(exista modele conacrate, pt. veliere).
 
Pt pescuit; iesiri in delta Dunarii, pt 7 persoane, mi-am propus sa-mi construiesc un ponton plutitor ( 8 x 4 m ), propulsat de un motor diesel.

Voi opta pt un motor puternic, silentios; exclus Raba, etc ( camion ), dar am o nelamurire; pt propulsie pot folosi motorul + cutia de viteze, sau doar motorul ? Transmisia, ma gindesc eu s-o fac printr-un cardan, montat intre flotoarele pontonului, asta implica folosirea unei cutii de viteze. sau nu ?

Pareri :D


Dupa cum bine zice si solpet, exista solutii consacrate. Problema navalizarii unui motor auto s-a mai discutat asa ca nu o sa intru in amanunte.
Dupa mine ai doua variante :
1. motor outboard cu cizma lunga(medie) sau extralunga depinde de pescajul pe care o sa il obtii. Poate fi si din gama highthrust.
2. motor inbord+inversor naval+linie de axe (ax-elice-bucse etc). Dar cum vrei sa mergi pe varianta ponton, ar insemna 2 motoare + 2 inversoare + 2 linii axiale, ceea ce e mai costisitor.
Deci iti ramane in picioare tot varianta cu motor (sau 2 motoare mai mici) outboard.
Varianta cu cardan intre flotoare este putin cam ... "nepractica".
Prin delta sunt cateva pontoane-platforma, 8m lung x 3.5-4m propulsate cu motoare outboard de 50-60 cp, de genul Yamaha FT60, gama highthrust si merg foarte bine. Sunt unii care cara fel si fel de chestii intre localitatile din balta (aprovizionare)

Un YAMAHA FT60DETL/FT60DETX este 8100/8275 euro cu tva, pret de lista 2011.
Un HONDA BF60 LRTU/XRTU, cizma lunga 521 mm/extralunga 648mm, raport grup 1:2.07, trim electric, caseta de comanda la distanta (mansa) inclusa, ceas de trim, turometru este 8700 euro cu tva/ (la XRT nu am cotatia de pret).
Exista si varianta highthrust la 60 cp, BFP60LRT/XRT, cizma lunga 531/extralunga 658 raport grup 1:2.33, dar nu am deocamdata preturile la ele. Daca te intereseaza pot sa le aflu.

Mai departe iti faci tu calculele si vezi cum stai.

O seara buna!
 
nu stiu ce sa spun de motorizare...dar pontonul de care vb..din ce materiale aveti de gand sa il faceti?..ca si eu cochetez cu ideea..dar ma tenta sa fac flotoarele din teava pvc de 40-50 cm diametru si cu o motorizare de 20cp si sub 7m lungime (6.5m/3m)..sa nu trebuiasca proiect.pentru ambarcatiune, si nici inmatriculare
 
Flotoarele m-am gindit sa le iau de aici

ROMANOTUB S.A. - glass reinforced polyester pipe systems

Bineinteles finisate cu capete hand made.

Corpul ce va sustine platforma, din profil sudat, tot hand made; prins de flotoare cu inele de otel .

ceva de genul ;
http://www.romanotub.ro/pdf/Instructiuni de instalare v3.pdf

( pagina 15 )

Deocamdata sunt la faza de proiect; dar sper ca la anul in toamna sa ies cu el pe apa.

Habitaclul va fi ceva de genul;

Fleetwood Folding Camper Set Up - YouTube

Adica va fi pliabil, pt a putea intra pe canalele pline de vegetatie ( crengi, pomi ) ce atirna peste canale.

Rama de aluminiu sau lemn placat cu policarbonat de 3 mm iar intre straturi izolatie de ampora sau vata minerala.peste tot 1 sau 2 straturi de fibra de sticla si gata.

ideea mi-a venit de aici ;

Habitaflex - The foldable home - YouTube

Va avea 3 dormitoare cu 2 patui fiecare , cabina de baie cu dus si wc; loc de luat masa, cam strimt da' nah' si o mica terasa in spate pt generator de curent si centrala termica.

totul va incapea pe o platforma de 8,5x3 m.
 
Ultima editare:
nu stiu ce sa spun de motorizare...dar pontonul de care vb..din ce materiale aveti de gand sa il faceti?..ca si eu cochetez cu ideea..dar ma tenta sa fac flotoarele din teava pvc de 40-50 cm diametru si cu o motorizare de 20cp si sub 7m lungime (6.5m/3m)..sa nu trebuiasca proiect.pentru ambarcatiune, si nici inmatriculare

Mi-e teama ca 20 cp s-ar putea sa nu fie suficienti, mai ales daca mai pui si ceva pe platforma, de genul bimini-top sau constructie usoara. Ii creste suprafata velica si automat ai nevoie de ceva putere in plus.
 
pentru o asemenea constructie, sa mearga cu viteza de deplasament ii sunt mai mult decat suficienti, si vb de plimbari pe apa... nu infruntarea uraganului catrina cand nici un motor de 50 cp nu iti mai asigura inaintarea. Anul trecut am cunoscut niste cehi care venisera in delta cu un pontonas facut pe baza de otel si motor de 20 cp mercury..viteza de croaziera a fost dupa spusele lor de 15 km/h si asta le era ambarcatiunea Picasa Web Albums - nick - Delta 2010 Da.... la asa ceva visez si eu...de la ei am cumparat cele 2 canoe pe care le aveau si de atunci ma gandesc la un catamaran
 
Cautind pe net, iata peste ce am dat.
Ponton Southland - Accesorii - Tulcea, judetul Tulcea - Pontoane Autopropulsate - ambarcatiuni barci iaht - Marina Tulcea, ID: 48220
Am sa intreb sa vad cit ar costa 1 set compus din 3 flotoare din link-ul de mai sus, sau daca cineva care locuieste in Tulcea stie sau poate sa ne dea detalii ar fi super.

Urmarind linkul respectiv ajungi la pagina lor de web si acolo este pus pret la un singur ponton, MISTRAL 12.200,00 euro +TVA
Oferte Ambarcatiuni

La celelalte nu este afisat pretul. Au datele de contact acolo, poti intreba. Banuiesc ca pretul asta este fara motor, asa ca s-ar putea sa mai adaugi si motorul.
 
x3 flotoare.jpgx6 flotoare.jpg

As avea o intrebare;

Daca exista diferenta de performanta in folosirea a 6 flotoare mai scurte in locul a 3 flotoare a 9 metri pt flotabilitate si deplasarea unui ponton plutitor.
Lungimea totala a platformei este aceeasi, difera doar lungimea flotoarelor, intreb asta deoarece este mai usor sa construiesc 6 mai scurte decit 3 de 9 m lungime. Chiar si prinderea celor 6 de rama suport ar avea mai multe puncte de sprijin, iar sarcina portanta s-ar imparti mai usor, si se elimina riscul flambarii in cazul flotoarelor lungi. In plus pot opta pentru montarea unor amortizoare 2 x 6; adica 2 pe fiecare flotor, iar la mijloc o articulatie mobila, (bucse sau rulment ) ... ( telescoape fara arcuri ), de genul celor de masina sau ?... in timpul stationarilor, pt a avita ruliul si/sau tangajul; in momentul cind barcile "pline de muski" trec pe linga tine si fac valuri de te ia cu spaima.





Greshesc ?

Multumesc.

Am pus si 1 poza cu "vedere de sus", a platformei, cu ce va fi montat pe ea. Totul va fi "foldable" ( impaturit ) ; inclusiv peretii, la 1/2 din inaltime, (2100 mm) total, iar acoperisul va fi culisant pe ghidaje cu role montate din 1,5 in 1,5 M.
Peretii exteriori vor fi pe cadre profil UU din aluminiu, din Lambriuri de plastic sau policarbonat,iar intre straturi, voi folosi placa din polistiren expandat ( Ampora ) de max 5 mm pt izolatie termica.
Am ales varianta compartimentata, chiar daca se face risipa de spatiu, pt ca unii din noi mai sforaie, si nah; trebuie izolati :D.restul este redus la strictul necesar, adica loc de dormit baie, ( dush ), wc chiuveta, chicineta, si cam atit.
peste baie, chicineta, si primul dormitor, ma gindesc la o solutie de platforma, care sa sustina cel putin 4 persoane.

Ah era sa uit latimea totala este de 3 M ; am uitat sa pun masurile platformei si pe latime :( ; iar lungimea totala a platformei, poate varia in functie de spatiul dintre paturile din cabina, intre 8 si 9 M, care poate fi redus; luind in calcul ca acestea, cabinele vor fi folosite pt "somn". ;) ... cum am spus este inca in faza de proiect.

Alta versiune de "management al spatiului" ;)
 

Atașamente

  • 9a.jpg
    9a.jpg
    27.4 KB · Vizualizări: 86
  • articulatii.jpg
    articulatii.jpg
    9.2 KB · Vizualizări: 35
  • 772x297a.jpg
    772x297a.jpg
    19.6 KB · Vizualizări: 56
Ultima editare:
De ce te chinui sa o faci cu "impaturire"? Cu o latime de 3 metri oricum nu o poti transporta usor pe sosele, ca sa zici ca il vei muta des, si nici pe canalele stramte, cu vegetatie joasa, nu vei putea merge.
Nu ma prea pricep la mecanica dar asa la ochi varianta cu 3 flotoare intregi mi se pare mai solida, eliminari flambarile in structura superioara, rezistenta mai mica la inaintare. Oricum cred ca ar fi indicat impartirea in mai multe compartimente etanse a flotoarelor, in caz de spargere, sau umplere cu materiale expandate, sau asa ceva.
 
De ce te chinui sa o faci cu "impaturire"? Cu o latime de 3 metri oricum nu o poti transporta usor pe sosele, ca sa zici ca il vei muta des, si nici pe canalele stramte, cu vegetatie joasa, nu vei putea merge.
Nu ma prea pricep la mecanica dar asa la ochi varianta cu 3 flotoare intregi mi se pare mai solida, eliminari flambarile in structura superioara, rezistenta mai mica la inaintare. Oricum cred ca ar fi indicat impartirea in mai multe compartimente etanse a flotoarelor, in caz de spargere, sau umplere cu materiale expandate, sau asa ceva.

De transportat va fi 1 singura data; am unde s-o las in Dunavat, la cineva in curte, adica pe apa ( are iesire la apa in gradina).
De ce impaturita? Pt ca la 1 m inaltime plus inaltimea flotoarelor 0,6 m ; ma pot deplasa pe canalele mai mari sau pe Lacuri care mai toate au cel putin 2 variante de acces, din care macar una este accesibila. Este adevarat ca multe dintre canale au vegetatie joasa, si nu se poate trece cu asa o constructie pe ele, dar sa nu uitam ca va folosit la campare; deplasarea pe canalele inguste o vom face cu barcile cu motor pe care le avem deja.

ref la 3 sau 6 flotoare; mai ramine sa ma gindesc.
 
.......
ref la 3 sau 6 flotoare; mai ramine sa ma gindesc.

Dpdv al hidrodinamicii este de preferat varaianta cu flotoare intregi decat cea cu 2 mai mici. Apar turbioane care vor afecta negativ si deplasarea si eforturile in structura, chair daca nu se vrea viteza mare. Apa tot curge pe linga ele.
Iar la 9m lung iti trebuie cel putin 2 pereti despartitori (3 compartimente etanse) daca nu chiar mai multe. Se pot realiza inainte sa inchizi tuburile, si este bine, cum a zis si byteworks, sa le umpli cu ceva, cu spuma poliuretanica, cu polistiren etc.
Rigidizareae lungime o poti face prin "incingerea" flotoarelor cu niste coliere din platbanda si prinse pe o teava rectangulara sau profil, depinde ce vrei sa folosesti. Tinand cont ca toate profilele uzuale se gasesc la bara de 6m oricum va trebui sa gasesti o solutie de rigidizare la imbinarea de la 6m la 9m.

Succes!
 
Salut
Daca pot sa-ti dau un sfat, cam asta ar fi: construieste o barca cu fund plat, de 2,5 x 6,5 m, din lemn(sau placaj), intarita cu rasina si fibra, compartimentata dupa bunul plac si imaginatiune.
Avantaje: o barca de "displecement" mare, trailerabila, cu un consum mic la inaintare (un motor "out board" de maxim 15 cai).
Am vazut asa ceva prin Germanica si prin Austrica...pe Dunare...
Spor la lucru
Legendaru'

P.S. Eu am schitat o asemenea barca si astept primavara sa ma apuc de treaba efectiva...
 
Salut
Daca pot sa-ti dau un sfat, cam asta ar fi: construieste o barca cu fund plat, de 2,5 x 6,5 m, din lemn(sau placaj), intarita cu rasina si fibra, compartimentata dupa bunul plac si imaginatiune.
Avantaje: o barca de "displecement" mare, trailerabila, cu un consum mic la inaintare (un motor "out board" de maxim 15 cai).
Am vazut asa ceva prin Germanica si prin Austrica...pe Dunare...
Spor la lucru
Legendaru'

P.S. Eu am schitat o asemenea barca si astept primavara sa ma apuc de treaba efectiva...

M-am gindit si la asta, doar ca as vrea sa elimin lemnul din constructie, tinind cont ca va sta pe apa, f mult timp, si oricit de bine l-as proteja cu fibra de sticla si rasina apa tot va gasi loc sa intre prin pori sau imperfectiuni de acoperire, iar lemnul "lucreaza" si mi-ar fi mai greu sa repar ceva la acea barca cu suprastructura pe ea. in plus suprafata de contact cu apa este f mare si se pierde clar din performanta la deplasare .
 
dar la 9m nu este problema inmatricularii? si la fisc trebuie platit...apar niste cheltuieli care nu se justifica...daca tot vreti sa faceti cu 6 flotoare puteti face modular, 2 pontoane care se pot prinde intre ele..si scapati de taxe si inmatriculare si in functie de nr de oameni le transportati prinse unul de altul sau separat..
 
Am gasit asta tot cautind surse de inspiratie pe net;

Fiberglass Pontoon

Daca ei pot; atunci noi ?... de ce nu. !!


De turnat e (relativ) simplu. Problema este ca trebuie sa ai matritele (negativele). Ca sa faci matritele pentru 1-2 produse nu prea e rentabil. Costurile de matritare/prototipare sunt destul de mari, ajungand pana la de 3-5 ori costul unui produs. Asta daca toate lucrurile merg bine.

In rest, succes!
 
De turnat e (relativ) simplu. Problema este ca trebuie sa ai matritele (negativele). Ca sa faci matritele pentru 1-2 produse nu prea e rentabil. Costurile de matritare/prototipare sunt destul de mari, ajungand pana la de 3-5 ori costul unui produs. Asta daca toate lucrurile merg bine.

In rest, succes!

Nu voi fi folosi matrita ci tuburi din fibra de sticla, identice cu cele din imagine

Capetii, mai ales cel din fata, va fi mai greu de facut, dar nu imposibil!
De umplut, cea mai usoara solutie este polistirenul expandat ( ampora ), taiata la diametrul interior al tubului, iar din 2 in 2 metri, etansat cu fibra de sticla.
 

Atașamente

  • tevi fibra caracteristici.JPG
    tevi fibra caracteristici.JPG
    126.3 KB · Vizualizări: 58
  • tevi fibra producere.jpg
    tevi fibra producere.jpg
    8.1 KB · Vizualizări: 72
  • tevi fibra producere1.jpg
    tevi fibra producere1.jpg
    117.4 KB · Vizualizări: 65
Ultima editare:
Maine merg la "capitala", iar cu incepere de marti am o saptamina la dispozitie sa "sap", pe la producatori autohtoni, ce tipuri de flotoare s-ar potrivi din ce au disponibil la vinzare; in principiu sau PVC ( ABS ), sau fibra de sticla.
 

Back
Sus