Fuga
La ora 13:20 încalec Baghera (Fordul negru) împreună cu Cosmi şi demarăm din Oradea spre Belgrad. În următoarele 10 zile ne aşteaptă un drum de 2500 km prin România, Serbia, Muntenegru, Croaţia şi Ungaria. Ca pentru a uita de tot ce lăsăm în urmă, înainte de Arad intrăm într-un front de ploaie ce ne solicită la maxim ştergătoarele, apoi în oraş înotăm de-a dreptul.
Până în Timişoara drumul ne e cunoscut, apoi intrăm în marea pată albă ce se extinde peste teritoriul fostei Iugoslavia.
-Unde facem plinul? mă întreabă Cosmina
-În Moraviţa
-Sunt benzinării?
-Sigur. La noi în Borş, nu e benzinărie lângă benzinărie? Aşa e la punctele de trecere a frontierei ...
Moraviţa e o mică localitate pe care o traversăm cât ai bate din palme şi ne trezim în plin câmp, lângă o benzinărie cu aerul de pustietate al unui spagheti western: fără copertine, fără reclame, doar o pistă betonată şi câteva pompe ruginite de pe vremea împuşcatului. Nu clintesc nici-un milimetru piciorul de pe pedala de acceleraţie şi înregistrez toate acestea printr-o uşoară întoarcere a capului. Când privesc din nou înainte am în faţă vameşul român şi bariera punctului de frontieră Moraviţa.
Cobor geamul:
-Benzină ... numai de acolo?
-Da.
-OK, revin.
Întorc Baghera şi o strunesc în aşa zis-a benzinărie construită în pripă probabil pe vremea embargoului. Apare un funcţionar în salopetă ce mânuieşte pistolul (v-am spus că imaginea are aerul unui western) şi sub cerul negru ameninţând cu al treilea diluviu, urmăresc contorul mecanic ce se învârte poticnit. Am senzaţia de capăt al pământului: în spatele benzinăriei o baracă este WC-ul, apoi peisajul este completat de o linie electrică dezafectată, un câmp cu buruieni şi un curcubeu de decor.
Plătesc, revin la punctul vamal şi după un sumar control al paşapoartelor, bariera se ridică şi părăsim România.
Serbia ne întâmpină, fireşte, cu punctul său de trecere a frontierei. Pe vremea când Iugoslavia avea ceva din culorile occidentului, micul trafic dădea de lucru acestui punct vamal, azi însă animaţia e cvasinulă. Paşapoartele ies şi se reântorc prin geamul deschis, la fel actele maşinii şi asigurarea şi suntem liberi. Străbatem o şosea pustie ce se strecoară printre lanurile de floarea soarelui, apoi intrăm în prima localitate şi şoseaua se mai animă, fără a deveni vreodată aglomerată. Asfaltul este excelent şi la ora 19 trecem Dunărea la intrarea în Belgrad.
O privire aeriană aruncată zilele trecute pe Google Earth dă un aer familiar împrejurimilor aşa că rememorând, ies de pe pod pe breteaua din dreapta, fac tot înainte preţ de 2 km până în piaţa cu statuia prinţului Mihai de unde ies prin faţa teatrului de stat şi după alte câteva sute de m am în faţă parcul cetăţii Kalemegdan, ţinta noastră. Combinaţia dintre lucrările la partea carosabilă şi o camionetă ce tractează lent un autoturism ridicat ca parcat neregulamentar mă face să ratez intrarea principală ce beneficiază de parcare (tot de pe Google ştiu) şi încercând să dreg busuiocul ajung la poarta din dos unde opresc în şir cu alte maşini, lângă staţia de tramvai,depăşit de camioneta buclucaşă ce intră alături pe o platformă.
-E bine aici, glumeşte Cosmina, dacă la întoarcere n-o mai găsim pe Baghera, va fi dincolo în parcare.
Poziţionată pe o colină ce domină confluenţa Savei cu Dunărea, cetatea Kalemegdan e astăzi un imens parc/muzeu. Cetatea a jucat un rol crucial în istorie când în 1457 a rezistat cu succes atacului otoman condus de Mehmed al II-lea, victorie considerată salvatoare pentru creştinătate. Însuşi Papa a dat ordin să se tragă clopotele la amiază şi acest obicei s-a perpetuat până în zilele noastre, celebrând victoria lui Ioan Huniade la Belgrad.
Trecem pe sub o poartă spre parcul larg de pe malul Savei. Câteva maşini de luptă medievale dau locului o coloratură istorică. Urmează o a doua poartă şi treptele ce urcă spre zid trecând pe la o mică biserică-magazin asaltată de turişti. Ocolim terasa cu umbreluţe promiţând bere şi după ce trecem de primul şir de fotificaţii nimerim în şanţul cetăţii. Pe sub o nouă poartă trecem şi de al treilea rând de ziduri şi ne regăsim în vârful colinei, în plin fief al îndrăgostiţilor înşiraţi pe meterezele ce oferă imaginea romantică a apusului. Ne aşezăm şi noi pe piatra caldă. urmărind un vapor ce coboară pe Sava, cotind către Dunăre. La confluenţă, o insulă mare e plămânul Belgradului, zonă de agrement cu diverse terenuri de sport, iar dincolo de ea e „novi Beograd”. Ne continuăm plimbarea de-a lungul zidurilor spre partea de vest dominată de o statuie cam comunistă, apoi ieşim din nou în şanţul exterior unde pândesc nişte tunuri vechi medievale ce ne transpun în urmă cu aproape 500 de ani, în timp ce Ioan Huniade şi călugărul franciscan Giovanni Capistrano încercau să încropească o armată în regatul de jos al Ungariei şi Mehmed al II-lea împresura cetatea Belgradului.
Conform documentelor vremii, raportul de forţe era zdrobitor: 7.000 de oameni în cetate, 160.000 de partea asediatorilor. Mehmed a început lupta în 29 iunie printr-un bombardament masiv ce a durat 5 zile, timp în care Huniade şi Capistrano s-au întors cu o armată de circa 40.000 de oameni şi ca primă izbândă, cu ajutorul unei flotile de caravele, au reuşit să spargă blocada navală de pe Dunăre şi să intre în cetatea a cărei ziduri cedaseră deja în mai multe locuri. In 21 iulie, Mehmed a ordonat un atac de noapte ce s-ar fi vrut decisiv. Otomanii au asediat cetatea pătrunzând prin breşele create dar Huniade era pregătit şi a ordonat aruncarea de pe ziduri a chitucilor tăvăliţi prin gudron, care apoi au fost aprinşi. Acolo unde piatra a cedat s-a ridicat un zid de flăcări şi astfel, separaţi de grosul oştirii cei ce pătrunseseră în cetate au fost măcelăriţi. Zorii zilei de 22 iulie aduceau frenezie în tabăra lui Huniade astfel că, ignorând ordinul său, oamenii au ieşit într-un atac spontan ce s-a transformat într-o bătălie adevărată ce nu mai putea fi oprită. Paralizaţi de o teamă inexplicabilă, otomanii dădeau îndărăt. Mehmed însuşi s-a aruncat în luptă împreună cu garda sa de 5.000 de spahii, dar o săgeata l-a rănit grav şi şi-a pierdut cunoştiinţa. Când şi-a revenit, bătălia era pierdută şi de disperare, abia a putut fi împiedicat a se sinucide. Avea 24 de ani!
Azi vechile tunuri sunt doar obiecte de decor, prea puţin băgate în seamă căci la mică distanţă, în şanţul dinspre oraş, muzeul militar în aer liber expune o panoplie mult mai tentantă: tancuri, piese moderne de artilerie, torpile, mine şi chiar şalupe. Trec în revistă divizia eteroclită de blindate, zăbovim pentru câteva imagini nocturne cu bastioanele intrării şi revenim în parcare pe lângă zidul grădinii zoologice ce este acoperit cu drăguţe mozaicuri reprezentănd fauna de dincolo de gard.
Baghera e la locul ei şi o pornim înspre gară vis-a-vis de care, într-un apartament de la etajul 6 al unui imobil găsim două locuri libere în 6th Floor Hostel. Hostelul nu este locul ideal în care să te odihneşti, însă în mod cert este un loc cosmopolit, plin de dor de ducă. Recepţia este holul de la intrare tapetat cu hărţile celor mai turistice oraşe din Europa, două camere sunt înţesate cu paturi suprapuse, a treia e pentru petrecerea timpului, cu TV şi internet, mai e o bucătărie şi două băi cu maşină de spălat haine. Desigur, clienţii sunt în marea majoritate tineri din vest cu rucsaci mici, cei mai mulţi în căutarea vieţii de noapte, întorcându-se la ora la care noi facem ochi pregătiţi pentru o nouă zi.
- VA URMA -