Pro si contra constructiei de amator vs. SH

Vrei barca, ai cateva optiuni:
1. iti construiesti barca singur dupa proiecte disponibile deja sau dupa unul elaborat la comanda sau facut de tine
2. iti comanzi barca la un santier specializat dupa proiectul lor cu posibilitatea aducerii unor modificari, sau vii cu proiectul tau
3. iti cumperi barca noua de la dealarul de dupa colt
4. iti cumperi barca second hand

Acest thread se refera exclusiv la compararea punctului 1 cu punctul 4.

Pro:
- ai o barca individuala, optimizata in toate punctele dupa gustul tau
- cunosti toate sistemele de pe barca
- satifactia lucrului facut cu mana ta
- distributia costurilor pe o perioada indelungata de timp

Contra:
- pret
- timp
- valoarea la revanzare
- asigurare

Parerea mea:
As construi o barca doar in urmatoarele conditii:
1. Vreau un design care nu exista pe piata.
2. Valoarea second hand a barcii dorite depaseste cu minim 250% estimarile de cost ale unei constructii de amator.

Argumentare:
De obicei suma investita in constructia de amator depaseste cu aprox. 50% estimarea initiala. In aceste calcule de obicei nu sunt cuprinse cheltuieli curente cum ar fi combustibilul consumat cu umblatul dupa piese sau incalzirea spatiului de constructie (nu construim numai vara), sculele cumparate, si tot ce mai uita constructorul sau unul are deja si altul nu are. De aceea faptul ca cineva a construit barca aceea la un anumit cost, nu ma incalzeste cu nimic in a face o estima corecta.
Timpul investit in constructie este considerabil (daca vorbim de o barca mai mare) timp pe care eventual as putea sa il folosesc pentru a face bani, sau pur si simplu pentru a ma relaxa (cu barca evident :sail:).
Nervii pe care mi fac de-a lungul constructiei pentru ca trebuie sa invat tehnici de constructie si grija de a executa totul corect ca depinde viata mea de asta. Bineinteles nervii pot fi compensati de satisfactia faptului ca e facut de mine.
La sfarsit barca e superba, dar o evaluare nu ii certifica nici jumatate din valoarea ei reala, pentru ca a fost construita de mine si nu de firma x, chiar daca e construita de 2 ori mai bine. Cand ma duc sa imi asigur barca (ca altfel nu ma primeste marina) se uita ala cas la mine si abia reusesc sa o asigur. De multe ori casco nici nu e posibil. Eventual mai am probleme si la inmatriculare.

Sa vedem ce se intampla daca iau o barca sh.
Imi stabilesc de la inceput un set de criterii nautice si monetare dupa care caut barca. Imi stabilesc de la inceput compromisurile pe care sunt dispus sa le fac in aceste privinte dupa deviza "Atatia bani am, atata barca iau!". Cand gasesc obiectul dorit si il achizitionez ma duc direct pe apa cu el.
Acuma sa luam un caz ipotetic sa vedem ce se poate intampla (presupunand lucrurile cele mai rele). Vreu o barca in jur de 8 metri cu buda si care sa fie eventual tractabila. Nu ma pot apropia de multicoci (pret, dotari), ramanem la monococi. Dispun de 20 000 euro, suma maxima. Ma uit pe net pe la natiunile mai dezvoltate nautic. Gasesc o tona de barci la 8m si 20 000 E. Din oferta disponibila selectez cateva tipuri de constructie. Ma uit pe net sa vad cine mai are tipul de barca respectiv si ce avantaje/dezavantaje are. Aflu ca tipul respectiv de barca are x puncte slabe care cu siguranta vor trebui remediate. Aflu in schimb si ce poate real barca respectiva. Ma hotarasc asupra unui tip anume de barca si incep sa caut specific anunturi de vanzare cu barci de acest tip. Gasesc cateva la diferite preturi in diferite stari.
Rectific bugetul in felul urmator:
20 000 Euro minus:
evaluare barca 500-1000 E
deplasare la fata locului si transport barca acasa 1000 - 3000 Euro (presupunem Europa pe Dunare), sau preluat costurile de docare la fata locului
inmatriculare barca 500-1000 E
Am ramas cu un pret de achizitie de 15 000 euro. De aici mai scadem minim 5000 euro pentru reparatii si achizitii diverse (vopsea, vele, motor etc., dupa stare)
Gasesc anuntul potrivit, negociez cat se poate, platesc evaluarea barcii, mai negociez eventual ceva. Totul de acasa seara cu internetul si telefonul (scad si factura de telefon din suma totala, ca sa fiu corect). In sfarsit ziua cea mare. Plec in Europa cu banii la chimir (si mana pe cutit) sa cumpar barca. Inainte sa dau teancu de euro la proprietar mai negociez ceva dupa ce am vazut barca deoarece nu imi place tapiteria aleasa de nevasta aluia acum 10 ani (nu subestimati puterea unui teanc de euro fluturat pe sub nas in a obtine o reducere, bancnotele trebuie sa fie cat mai multe de 50 si 100, omul judeca vizual si 10 000 in bancnote de 50 par mai mult decat 10 000 in bancnote de 500). Iau obectu si ma pun pe drum spre casa. Pe drum descopar ca evaluatorul a fost un smenar si nu mi-a indicat n probleme. Il injur de mama si reevaluez bugetul ramas in ordinea importantei problemelor de rezolvat. Ajung acasa si intre iesirile pe mare imi satisfac orgoliul de bricoleur clasa intai prima lux reparand si imbunatatind tot ce se poate, asta bineinteles pana cand vand barca pentru ca deja am doi copii care nu mai incap in cusetele prova si ii fac aluia de o cumpara o reducere pentru ca nu ii place tapiteria aleasa de nevasta-mea acum 10 ani.
Toata problema achizitiei o desfasor intr-o iarna, seara de la calculator si caldurica, fara sa transpir si sa imi pilesc din greseala unghiile cu flexu. Credeti ca socoteala e nerealista? Hai sa vedem. Pe site-ul asociatiei germane Albin Vega 27 sunt momentan trei barci de vanzare. Ultimul anunt este din 13 octombrie 2008 si suna asa: (in traducere)

Vanzare din motive de forta majora: Albin Vega - Constructia– Nr 1180
- dotari complete
- Dotari: Motor Albin – cu invertor [motor pe benzina n. tr.], 2 alternatoare, - 2 baterii, autopilot dupa vant, autopilot [probabil electric n. tr.], VHF, Bidata LOG + SPEED, masina de gatit pe petrol, vinciuri cu 2 viteze, Spinaker, saltele de latex [sa nu se imbibe de apa buretele n.tr] - motor de schimb
Stare: punte cu Treadmaster
vele (randa + foc genovez) ca noi
Bimini ca nou
huse de vele si de balustrade ca noi
pret : incepand de la 6800 ,- Euro [probabil ca nu da tot la pretul ala, o fi pastrand motorul de schimb, bateriile, dracu stie n.tr.]

Mai e o barca de vanzare, anuntul e din 24.06.06, pret 14 000 euro negocialbil, se poate prelua docul la Marea Baltica.

A, n-ati auzit de Albin Vega??? 8,25m lungime 2,46m latime, 1,14m pescaj, deplasament 2,3t, balast 0,9t, constructie din poliester armat cu fibra de sticla la santierele Albin Marin din Suedia intre anii 1964 si 1979, 3450 exemplare construite. Nu se cunosc probleme de delaminare. Multiple circumnavigari pe la cele 5 capuri documentate, calatorie in Antarctica documentata. (Cred ca se descurca si pe Marea Neagra si in Mediterana. :D )
Barca poate fi urcata pe un trailer de 3,5t.
Credeati ca numai americanii au "classic plastic"??? :skip:
Concluzia? Gasit barca buna, incadrat in buget (in exemplul dat intra chiar si o remotorizare la o adica), plecat urgent pe mare cu o barca solida, suport si piese de schimb asigurate, asociate de proprietari internationala, barca cu pedigree. Pe mine ma satisface. Acuma doar daca as avea 20 000 euro la dispozitie... asi fe pe mare deja nu la calculator plictisindu-va :iupi: :sail::skip::rock:
 
undeva pe softpedia incercam sa lansez ideea unei barci in regie proprie cu o lungime de 6-7 m, cu baie, motor inboard, cu facilitati de small cruise pentru 3 persoane la un buget final de max. 5000 euro...si pe care o denumisem ambarcatiune multibalta, capabila de a fi deservita de membrii unei familii....
evident munca nu se pune...
evident nu e ceva pentru circumterra, ci mai degraba pentru delta si costier, insa avem toti timp sa plecam in circumterra?
un 19 feets plecat de pe coasta de est a sua a ajuns cam in acelasi timp in australia cu alte barci mai mari...
evident joaca asta nu e pentru cine habar n-are de manevrarea sculelor, pentru cine nu simte satisfactia lucrului facut homemade...
cam 1500 placaje+ cherestea, cam 1000-1500 rasini, fibra, vopseluri...restul pentru ceva vele, motor si altele sa ne faca viata dulce...
sunt pe net multe barci pana in 7 m capabile de a lua marea in conditii de safety...falmouth cutter si flicka doua din ele, la circa 22 de feets...ca sa nu mai mentionez si japonezul postat pe undeva pe aici...
trendul in discutii e pentru o barca ideala cu care sa putem pleca si in stele daca e nevoie, insa cu cat e mai mare si mai scumpa o barca cu atat impune servituti mai mari...am gasit pe forumurile altora ca odata achizitionata barca iti trebe intre 10 si 20 % din valoarea barcii anual pentru intretinerea ei...procentul e mai mare pentru barcile mai mari....iata, daca vreti, de ce o lungime de 6-7 m e suficienta pentru o prima barca...
si in incheiere ceva spus de un patimas al sailingului...nu cautati perfectiunea, ca ea nu exista...oriunde v-ati situa cu optiunea veti gasi argumente pro si contra...viata in sine e un echilibru intre pro si contra....
 
Ultima editare:
Rumpi, excelenta analiza!

As mai arunca niste variabile in calcul legate de constructie:
- ai timp/spatiu pentru o constructie in regim amator?
- esti capabil -- obiectiv -- sa construiesti o barca? ai mai construit ceva functional? stii sa schimbi un robinet la baie? ai batut vreodata un cui? :eek:

Apoi legat de second-hand:
- sa zicem ca nu vrei o barca 8m, vrei ceva mai mic, in genul barcii descrise de rexsailor, la 5000 euro.
- costurile de achizitionare (cei 5000 de euro pe care i-ai scazut tu in analiza ta) practic dubleaza valoarea barcii ==> ajungem la varianta constructiei
- o barca SH mica cred eu are mari sanse sa treaca prin foarte multi proprietari (presupun ca este folosita drept barca de inceput sau tranzit catre barca "cea mare") ==> deci costuri de intretinere mai mari

De asemenea, cred ca aceste variabile se vor schimba simtitor in cativa ani, dupa ce segmentul nautic de agrement va creste si la noi, si vom putea vorbi de o piata SH locala.
 
Ultima editare:
@rexsailor
Ai absoluta dreptate cand vorbesti despre costurile de intretinere. Pe astea nu le-am mai mentionat pentru ca teoretic sunt la fel si la un home made si la o barca sh. Si cine crede ca dupa primul sezon nu are nimic de reparat/schimbat/imbunatatit la barca lui nou nouta sa arunce o privire prin marine sau pe forumuri.
Orice barca e un compromis.
Sa aruncam o privire mai detaliata la conceptul tau multibalta de 5000 euro net. 3000 un casco raman 2000 pentru vele motor si alte marafeturi. Eu zic ca 2000 pentru intregul greement e o suma mai corecta. Dar sa zicem ca bagi si un motor in banii astia. Mai ramane ancora, dotarile interioare (un aragaz cu butelie, o toaleta chimica, etc.) 500 euro lejer. Mai ai nevoie de lest. Nu stiu de ce lumea uita intotdeauna de el. 2-300 de kilograme de plumb (minim, nu vorbim de Flicka) care mai trebuie si turnate intr-o forma care daca nu e geometrica simpla, adio turnare in curte cu ajutorul familiei reunite. Inca o caruta de bani (plumbul il cumparau la fier vechi cu ceva in jur de 6 lei kilu parca). Pe urma iti trebuie un peridoc, pe care cu multa indulgenta din partea mea ti-l socotesc la 1500 euro. Nici nu ma gandesc la posibilitatea ca produsul finit impreuna cu peridocul sa depaseasca cumva limita de tractare a autovehicolului personal existent. Si pe langa asta mai socoteste sculele. Cine le are le are, cine nu le cumpara. Si din pacate nu poti merge la Praktiker sa iei rapid un Einhell sau Black & Decker. Daca ai debitat vreodata mai mult de 2m de placaj sau pal, stii despre ce vorbesc. Iti trebuie minim: un fierastrau pendular care sa taie drept, un fierastrau circular, o rindea electrica ajustabila (asta poate fi si mai ieftina) o masina de gaurit buna, o masina de slefuit cu banda (foarte buna), un flex (mai ieftin daca il folosesti doar la tabla, scump si cu turatie reglabila daca slefuiesti cu el), o balanta electronica de precizie (pentru epoxy). Consumabilele la toata povestea presupun ca le-ai bagat deja la casco. Hai sa tragem linia si sa adunam:
3000 casco + 2000 vele si motor + 500 maruntisuri + minim 300 lestul + minim 1500 peridocul = 7300 fara sculele pe care presupun ca le ai. Hop si depasirea bugetului cu aproape 50%. Si eu zic ca am fost generos aici. Nu zic ca nu te poti incadra nicicum in suma de 5000, dar cred ca majoritatea o va depasi semnificativ. Cine chiar doreste o chestie multibalta baga ochii aici si citeste cu atentie:
http://www.boatdesign.com/micro/
Din parametrii multibalta dati rezulta ca e perfecta. Cine are familie numeroasa exista si varianta mai lunga. Pe asta mai ca cred ca o scoateti in 5000.
@smokey
In primul rand barcile mici se vand de obicei cu peridoc cu tot. Ceea ce scade puternic costurile de transport. Pe urma barcile mai mici s-au facut de obicei in serie mai mare, deci oferta e mai mare si pretul mai mic. Pe urma nu trebuie inmatriculate, deci scapam si de asta daca vrem, sau le inregistram numai si e mai ieftin. Sa dau un exemplu:
O scurta cautare pe net imi ofera 2 Leisure 17 una in Olanda la pretul de 2250 Euro (probabil se scoate la 2000) fara trailer si una in Germania la pretul de 4900 cu trailer si o multime de optiuni, tinuta iarna in depozit incalzit, vanduta in consignatie printr-o firma. Iau varianta olandeza, ajung undeva pe la 1000 euro transportul pe apa, si imi mai trebe trailer pana acasa. Iau varianta germana, sunt la limita banilor disponibili, dar fiind vanduta de firma am pretentii ca barca sa fie exact asa de impecabila cum se lauda pe net, deci nu mai trebe sa bag bani in ea (ma rog, teoretic). Leisure 17 e o barca buna, construita la standarde British Llyold, de serie mare, pentru care se gasesc o multime de chestii second hand, inclusiv seturi de vele ok.
Ca sa nu crezi ca glumesc cu preturile aici linkurile:
http://www.best-boats24.net/haendler/droste/boote/17.html#anfang
http://www.best-boats24.net/haendler/fjc/boote/1629747.html#anfang
Bineinteles ca nu stiu daca anunturile mai sunt valabile, dar nici nu am cautat cu adevarat, am luat primele doua anunturi la intamplare. Cu putina rabdare se gaseste ceva la pret acceptabil, sunt convins ca as putea gasi o multibalta care sa se incadreze in 5000 cu peridoc si sa fie capabila sa plece la drum din momentul in care pun banii jos. Cat despre schimbarile dese de proprietate, se poate sa fie se poate sa nu fie. Multe barci mai mici nu le gasesti la mare, ci pe marile lacuri europene, Bodensee, Chimsee, Geneva, Como etc. Si astea de obicei sunt in stare destul de buna. Sa nu uitam alta chestie, majoritatea yachturilor sunt folosite cam o luna, maxim doua pe an. In rest stau si aduna praf, pe trailer sau la doc.
 
cand lansam ideea cu 5000 de euro, spuneam ceva de omul prevazator care aduna din timp unele lucruri care trec pe langa el la preturi de dumping...de exemplu primul aragaz care l-am avut- 2 ochiuri si cuptor, 45x45 cm plita...apoi ceva plumb se poate aduna din mers...cel ce a facut vagabond 20 a adunat el si prietenii vreo 15 ani tot ce a fost plumb in viata lor....peridocul se face artizanal si se omologheaza, trebe doar proiectant autorizat,...insa daca nu te fatai de la o balta la alta( la inceput) nici nu-ti trebe...un amic cu o platforma, un sprit, un gratar...se rezolva...de doua ori pe an, e ca si gratis...apoi 100 euro am dat pe un motor de vreo 20 cp cu cutie cu tot, racit cu aer, alternator si starter...scule, daca nu esti sclavul meseriasilor, de la o varsta le cam ai pe toate, in mai multe exemplare...
in final, cand te apuci de treaba nu-ti trebe tot banu odata, ci pe masura ce lucrurile evolueaza....apoi sansa de a dimensiona totul dupa gabaritul propriu si nu dupa standarde....
 
Ultima editare:
Eu cred ca daca vrei sa iti faci singur barca, ar trebui sa indeplinesti cateva conditii:
1. Sa fii foarte hotarat si obisnuit sa duci un lucru la capat. E plina lumea de barci abandonate in diferite stadii de constructie.
2. Sa iti placa activitatea de constructie, sa o simti ca pe o placere sau relaxare, nu o corvoada, chiar daca ai de batut sau slefuit fibra, sau de sudat etc.
3. Sa ai indemanare la lucrul manual, care de obicei se formeaza inca din copilarie. Cunosc multi burtosi care nu-s in stare sa bata un cui fara sa-si zdreleasca deshtu', si prefera sa cheme meseriasi pt cea mai simpla treaba.
4. Sa nu te gandesti la valoarea de revanzare a barcii, ci sa te gandesti la ea ca la un membru al familiei, cu care iti vei petrece viata de-acum incolo.
5. Sa poti sa-ti faci anumite blaturi la materiale daca e posibil, asa iesi la cheltuieli foarte mici. Puteti sa ma injurati, da' asta e adevaru', as vrea sa vad o barca facuta in Ro care nu contine nimic sparlit :).
6. De asemenea, multe chestii super scumpe in comert se pot inlocui cu ansambluri bricolate de o mana priceputa, mai ales la arborada, dar si la echipamentele de punte.

Poate mai sunt, dar astea imi vin acum in minte. E misto ca-ti poti face o barca de 8 metri la designul pe care ti-l doresti in bani relativ putini, caci de banii aia iti poti lua doar una care urla "sunt din anii 60-70, adica o baba resapata si pomadata" :). Plus ca la una sh poti avea surprize cand ti-e lumea mai draga (mai putin la barci cu chila monobloc cu corpul, cum sunt Vega, Triton, Contessa). Daca in timp ce construiesti ai si o jucarie de 3-4 metri sau un caiac, cu care sa iti faci damblaua pe balta, e si mai bine.

Ceea ce spun e parerea mea personala, fara a incerca sa generalizez. Daca m-as hotari la ceva sh, as lua ceva cat mai ieftin, de la care sa folosesc doar corpul, si sa schimb tot ce e nevoie, inclusiv bulkheads sau varange precum la Alacrity. La asta se preteaza bine barcile tip folkboat, ca Invicta, Contessa, Triton, Alberg, dar e nasol cu cele aduse din State, trebuind certificarea CE, deci alti bani (multi) si alta distractie, care pana la urma poate nu se merita. Daca ne gandim si ca multe barci mai vechi au fost neglijate, sau au fost wc-uri publice sau cuibare de boschetari, parca tot mai bine ne-am face singuri o barcuta :).
 
Ma dau batut. Sa fac inventaru pretenilor: unu face mobila, deci m-am asigurat de scule si forta de munca calificata. Varu are ceva preteni padurari, organizam niste lemn la preturi de dumping. Mai am un preten fierar, unu strungar frezor si unu logistician la o firma de constructii metalice grele. Cu astia am asigurat tot ce inseamna fieratanie pe barca. Mai am un preten transportator, asta e bun sa duca barca. Motoare mai am in dotare, mai am un preten la un service daca e nevoie. Mai am o pretena la o firma care face corturi, rezolvat velele. Am un preten care repara masini de spalat, cred ca asta ar fi bun sa marinizeze o masina de spalat, si daca nu poate sa faca dracu macar instalatia electrica. Mai am un preten artist care a terminat metale sticla. Asta sa toarne lestu si sa faca hublourile. Eventual poate sa sculpteze si o statuie sa o fixez sub bompres. Am uitat pe cineva? Stai ca am mai umblat cu una care lucra la o firma de decoratiuni interioare. Asta sigur face rost de ceva chiuveta, robinete, material de tapiterie, burete si flori. A mai fost si o cusatoreasa printre ele, asta ma rezolva cu tapiteria si cu perdelutele.
Cred ca am acoperit tot. De ce nu am barca??? Stiu, nu am plumb de lest. Nu-i nimic se rezolva: toti pretenii au sarcina ca in urmatorii 15 ani sa adune tot ce vad si seamana de departe a plumb. Plata se va face in natura dupa preferinte. Pana atunci stau pe net cu voi. Intre timp sa nu ma plictisesc scriu un blog tare de tot despre cum sa construiesti barci pe gratis. Deoarece blogu meu are mii de vizitatori zilnic (il scriu in mai multe limbi) umplu pagina de reclame care imi aduc bani. Cand termina pretenii de strans plumbu si am barca am si destui bani sa plec pentru totdeauna in circumterra.
(Apropo prietenii enumerati sunt toti reali si pot fi prezentati la control cu exceptia transportatorului care e in cursa.)
rexsailor asemenea factori nu pot fi cuantificati din pacate, si nu trebuie luati in considerare cand vorbim la modul general. De aceea am si scris mai sus ca treaba se poate face in bugetul alocat, dar ca multi vor depasi bugetul. Daca tu ai capacitatea, bravo tie. Eu chiar iti doresc mult succes si ma voi bucura impreuna cu tine. Dar pe de alta parte exista multe exemple de oameni care s-au apucat de construit barci si au ramas la blocati la mijlocul drumului, dezgustati total de tot ceea ce inseamna ambarcatiune. Si e pacat. Omul trebuie sa stie ce il asteapta. Sper ca nu te-am suparat cu postul meu. Daca da, da un PM si rog admin-ul sa il stearga.

Vali ai dreptate cu criteriile enumerate. Eu am un pitic pe creier cu un trimaran denumit Bucaneer 24, si asta din pacate numa in regie proprie se poate (ma rog, recunosc, mai am cativa pititci din categoria self bulildt, un skerry cruiser 30m2 si o salupa fluviala cu aburi (steam launch)) . Asa ca pana la urma ajung si eu acolo, da pana atunci dinghy cruising si baba reesapata scrie pe mine.
 
Ultima editare:
am spus pe undeva pe aici ca lucrurile care trebe sa ti se intample , se vor intampla... in anii de mobra am invatat sa fac de toate...motor, spite, roti, telescoape, etc...in anii pe dacie am invatat sa fac motoare cap coada, am facut rk total la masina langa bloc, ce a tinut de mine ,mai putin sudura si vopsit...dupa ce topesti ceva plumb (sute de kile) cam stii ce inseamna sa faci o chila...cu croitoria am cochetat in tinerete, masina de cusut e un prieten de nadejde...ca si job, cam tot ce tine de electric si electronica ma cam intereseaza...sa-ti mai spun ca mi-am facut tot ce tine de amenajari interioare in regie proprie...ca am boala pe '' meseriasi''...s.a.m.d.
tot ce am spus e d.p.d.v. personal, putine chestii sunt sa apelez la altii!
ce vor face altii, e treaba lor...
amicul home made are la gata o barca de 12 m, facuta de mana lui, cam in conditiile pe care ti le-am spus deja...n-ai zice ca se poate, cineva vorbea pe undeva de cultura, oare ca sa stii sa faci o mie de lucruri se cheama incultura?
exista carti si stim sa citim, exista net si stim sa scotocim, exista scule si stim sa le folosim...suntem pe aici cativa cam mereu prezenti cu informatii la obiect...desi site-ul nu-i al meu, e un loc unde s-a adunat multa info si unde esti binevenit sa sharuiesti!...initial ne-am adunat in joaca pe softpedia, apoi a aparut barcaholic cu problemele lui, dar si cu o parte buna!
iar daca amicul iulian are si alte avantaje, e treaba lui, e destul de greu sa-i multumesti pe toti...

si un apendix:
1:cineva spunea ca un optimist costa la 4000 euro...probabil o dau si pe mama optimistului cu optimistu'...gigitolan si-a facut un d4 undeva pe la 500 euro sau nici macar...depinde cum vrei sa vezi lucrurile!
2:daca cumva esti dealer de barci sh, lasa o carte de vizita si e ok! daca incerci sa ne deturnezi, nu merge! cine vrea sa faca o barca stie ca trebuie sa faca doar asa!
3:daca n-ai vazut inca, iata aici compartimentul motor si cusete pupa in 12 m home made:
http://forum.barcaholic.ro/attachment.php?attachmentid=370&d=1228766847
deci se prea poate!
 
Ultima editare:
Nu am spus niciodata ca nu se poate. Ceea ce vreau eu cu thread-ul asta este doar de a constientiza oamenii despre ce ii asteapta. Pasionatii si bricoleurii adevarati nu au nevoie de asta si nici nu se vor speria de ceea ce scriu eu aici. Nu cred ca voi deturna cu adevarat pe cineva hotarat sa construiasca o barca. Sunt de acord ca o barca noua e mai buna ca una veche. Dar o barca veche e mai buna decat nici o barca. Si ma gandesc la cum eram eu mai demult, gandeam ca drumul spre barca e ori prin dealer ori prin home buildt. Lumea trebuie sa stie ca mai este un drum. Si ca drumul are cateodata si avantaje. Sa recunoastem ca din 100 oameni care se apuca de o barca o termina 50. La noi in tara procentul e mai mare, deoarece greutatile sunt destul de mari incat sa nu se apuce decat cei foarte hotarati. In plus cunoscute nu sunt de obicei decat istoriile de succes, nu si esecurile. Frumoasa poza, probabil ca barca e si mai frumoasa in realitate. Tot respectul autorului. Cine e hotarat va face barca exact cum vrea si cum stie, si va fi meritul lui pentru ca exista inca o barca. Restul, noi visatorii, oamenii cu mai putine aptitudini tehnice multilaterale, e bine sa stim ca putem ajunge pe apa si altfel. Poate la fel de ieftin, desi cu siguranta ca barca noastra nu va fi o bijuterie. Eu chiar imi doresc sa ajung odata in cercul de elita al celor care pot spune ca au construit o barca cu mana lor. Si sper ca acest lucru sa se intample curand, chiar daca va fi o barca foarte mica (si ciudata).
1. Optimistul costa 4000 de euro nou pentru ca e one design class. Fara tadula de la asociatia de profil poti sa te stergi undeva cu el, nu te accepta nimeni la nici o regata. Si sensul unei one design class este tocmai competitia. Altfel poti sa construiesti orice barca, poate chiar mai buna (vezi M. Storer care a construit o canoe care bate un Laser, da la ce-i foloseste ca oamenii tot pe Lasere vor concura, pe el nu-l accepta nimeni la olimpiada). Certificatul de conformitate costa foarte mult, iar cele de fibra trebuie sa aiba negativul aprobat. E o nebunie intreaga cu preturile la toate clasele one design.
@Vali baga un ochi la mama optimistului sa vedem daca iti mai arde
http://www.southwindssailing.com/articles/0201/clarkymills.html :D
2. Nu sunt dealer de barci sh, nu am barca sh de vanzare. Meseria mea este sa bag materii ciudate in capul tineretului revolutionar.
3. Cultura se defineste drept ansamblul tuturor valorilor materiale si spirituale produse de om. O barca e cultura. Daca cineva vrea sa ma contrazica in acest punct il previn sa se gandeasca bine inainte, deoarece va fi o lupta lunga si grea, la care nu voi renunta.
 
hai ca ne-am mai lamurit!
inca odata bun venit !
avem pe aici cateva asa zise eminente cenusii, ai sa le descoperi cu timpul, care nu stiu o gramada de lucruri, dar sunt experti in toate...
concitadinul tau patrascu canta la filarmonica, ceea ce nu l-a impiedicat sa faca doua barci....si mai aveti si altii la cluj...aproape de tine la tg. mures sunt iar baieti pasionati de constructii si dispusi la sharuiala...daca vrei intradevar, ai sa gasesti calea!
informatiile pe care le-ai sharuit te asigur ca sunt deosebit de interesante si sper sa te putem ajuta si noi cu info...
succes si sa auzim de barci!
 
@Vali baga un ochi la mama optimistului sa vedem daca iti mai arde :D

:) Din fericire inca nu-s bostanar, si in plus mosuletu' a cam mierlit saracu'. Las' ca mamicile interesate stiu sa ne gaseasca la nevoie :sail:

App de barci sh sau self-built, important e sa-ti faci damblaua, nu conteaza calea. Daca as gasi ceva sh care sa ma coafeze, n-as sta o secunda pe ganduri, dar putin probabil sa gasesc. Plus ca nu-mi prea place sa fac curatenie si sa aleg dintre gunoaiele altora, ca nu sunt abonat la groapa lor de gunoi ;).
 
Meseria mea este sa bag materii ciudate in capul tineretului revolutionar.

A mea la fel. :D

Poate există şi o cale de mijloc: achiziţionarea unei coci în stare bună şi amenajarea ei în curtea proprie. Sunt multe bărci care s-ar preta la aşa ceva, foarte ieftine, cum sunt Unbekannturile olandeze ce se găsesc lejer sub 10 000 EU (unele chiar mult sub acest preţ). E vorba de bărci din oţel destul de măricele (Nienke are 9,5 m), majoritatea în stare impecabilă, cu motor, vele şi cel puţin un minim din tot ce îi trebuie unei bărci la început. Însă sunt destul de decrepite, fiind modele vechi. Cu toate acestea, acest gen de bărci are amenajări făcute cu mahon şi alte esenţe valoroase, nu e vorba de o bărcuţă sudată într-o curte de un vecin, cu placaj OSB vopsit la interior. Cine doreşte să scape de sclavia unei munci de la zero, poate adera la opinia mea. Ar avea marele avantaj de a fi posesor de barcă, s-ar putea da cu ea în paralel cu un facelift necesar.Şi nu e vorba doar de bărci din oţel, de cele mai multe ori cele din GRP sunt mai ieftine.
E o idee care te scuteşte de câţiva ani buni de muncă şi nervi, însă are evident minusurile ei...
 
Ultima editare:
Cred ca cei care construiesc barci sunt de mai multe tipuri:
- cei care vor sa construiasca o barca pentru ca le place sa construiasca
- cei care vor sa navigheze dar nu-si permit o barca noua sau s/h acceptabila; aici cred ca vorbim de cei cu planuri "mari", care au nevoie de o barca pe masura

La categoria barcaholicilor de weekend cred ca lejeritatea e mai mare, balanta second vs. constructie e echilibrata, sau se poate echilibra usor. Asta daca nu intra in prima categorie de mai sus, a pasionatilor de constructie.

Cei care din diverse motive nu pot, nu stiu, nu au unde, nu au cum sa construiasca isi pot cumpara pur si simplu un sh care sa intre in buget, si sa se bucure de barcuta.

Cei care au planuri de plecat in lume sunt o categorie aparte. Aici vorbim de cerinte speciale (ex Jimmy Cornell dorea o barca oceanica de 40' cu fund plat, sa o poata trage pe orice plaja). Bugetul e considerabil iar constructia in regie proprie devine solutia fireasca. Exista avantajul cunoasterii barcii si ansamblelor in amanunt, important pentru depanarea la fata locului intr-o locatie exotica.

Legat de constructie, din nou nu sunt de acord cu Vali (cu riscul ca ma arunca in Dunare cand ne intalnim) la capitolul materiale furate sau "facute rost". Cred ca au trecut vremurile alea, acum cand totul e privat si pe bani, nimeni nu-si risca jobul pentru o scandura furata. A, ca poate ajuta logistic, cu scule sau in alt mod ... da, dar nu direct.

Si ca sa fiu corect, nici cu rexsailor nu sunt de acord la capitolul cules de plumb :D Astazi greu mai gasesti componente de plumb in jurul casei.

Un alt avantaj al barcilor construite este esalonarea in timp a bugetului. Asta daca nu-ti trebuie barca maine, bineinteles. Dar daca stii ca peste 10 ani, la pensie, vrei sa pleci in Alaska cu barca ai tot timpul din lume sa-ti faci constructia pe indelete.
 
Legat de constructie, din nou nu sunt de acord cu Vali (cu riscul ca ma arunca in Dunare cand ne intalnim) la capitolul materiale furate sau "facute rost". Cred ca au trecut vremurile alea, acum cand totul e privat si pe bani, nimeni nu-si risca jobul pentru o scandura furata. A, ca poate ajuta logistic, cu scule sau in alt mod ... da, dar nu direct.

Nu ziceam de furaciuni, ci sa poti sa te descurci de anumite chestii ieftin, adica sa iei de la unii o stiva de acumulatori uzati pentru plumb, decat sa ii cumperi de la aia care colecteaza, sa-ti iei din talcioc o bara de inox pentru intinzatori, pe care ti-o lucreaza un strungar ciubucar, sa gasesti pe la cineva la tzara scandura uscata ieftina etc. Stai linistit ca nu te arunc in Dunare, ca n-am aruncat eu ciori cu care ma dusmanesc din copilarie, ci mai degraba ne luam la intrecere la dat o volta in aval de Reni :).
 
Vrei barca, ai cateva optiuni:
... Vreu o barca in jur de 8 metri cu buda si care sa fie eventual tractabila. Nu ma pot apropia de multicoci (pret, dotari), ramanem la monococi. Dispun de 20 000 euro, suma maxima. .....

Daca ai multa, multa rabdare si cauti asiduu, te poti apropia. Uite un exemplu aici.
 
@skipper
merci de link, nici nu am stiut ca si catalina a fabricat catamarane. Licitatia s-a incheiat la 5600 de lire sterline si "reserve not met" (adica nu s-a vandut deoarece nu a fost atins pretul minim stabilit de vanzator):D. De obicei cand vorbesc de sh ieftin nu ma gandesc la multicoci de marime medie deoarece chiar trebuie sa ai noroc si rabdare sa gasesti. Cred ca la multicocile mici si medii de cruising (pana la 9m) optiunea home buildt este de multe ori mai viabila decat varianta sh. Bineinteles exista exceptii, si asta e doar parerea mea.
@Aquarius
raspund pe thread-ul respectiv
 
..Licitatia s-a incheiat la 5600 de lire sterline si "reserve not met"
S-a repus in vanzare si probabil ca a redus si pretul de rezerva. Pe foamea asta de bani nu are incotro, trebuie sa reduca daca este si Prout 33 la vanzare sub 30k!

nici nu am stiut ca si catalina a fabricat catamarane
Nici eu, stiu ca sant englezesti facut de Aquarius Marine. O fi gresit vanzatorul desi proprietarii englezi pe unde i-am intalnit erau foarte mandri de catamaranele astea, atat ca performante cat si ca istorie.
Oricum n-am gasit nici o referinta ca cei de la Catalina au facut si catamarane.

De obicei cand vorbesc de sh ieftin nu ma gandesc la multicoci de marime medie deoarece chiar trebuie sa ai noroc si rabdare sa gasesti.

Normal, altfel s-ar inghesui toata lumea. Dar se merita sa ai rabdare si sa cauti cu asiduitate, gasesti chilipiruri de te miri si tu pe urma.
Eu pt a mea am negociat cu propietarul austriac 6 luni de zile.


Cred ca la multicocile mici si medii de cruising (pana la 9m) optiunea home buildt este de multe ori mai viabila decat varianta sh. Bineinteles exista exceptii, si asta e doar parerea mea...

Mai depinde ce vrei sa faci cu barca: day-sailing, racing, cruising, etc si atunci iti iei una conform destinatiei dorite. Cruiser sub 8 m nu prea stiu, decat daca stai chinuit in ea.
Nu poti construi o multicoca de 8 m cu 10000EUR dar sh poti gasi una chiar buna, dar, din nou, trebuie sa ai rabdare cu carul. La 20k poti gasi un Prout de 30ft daca ai noroc si perseverenta.
 

Back
Sus