Russian Silhouette

  • Autor subiect Autor subiect Vali
  • Dată creare Dată creare
Salutare la barcagii, ca sa mai uitam de atmosfera apasatoare, haideti sa discutam despre ceea ce iubim atat de mult: barcile si navigatia :).

Silhouette e un velier de 5 metri si jumatate, proiectat de britanicul Robert Tucker, si care a fost produs incepand cu anii '60, din placaj si ulterior din fibra de sticla. Inclusiv in prezent sunt foarte multe asemenea barci la apa, oferind multe clipe fericite posesorilor. In 1974 in URSS a aparut celebra carte a lui Kurbatov, "15 proiecte de barci pentru constructorii amatori", unde gasim inclusiv o varianta "rusificata" a planurilor de la Silhouette. Rusii au modificat linia selaturii, trecand de la S-ul fermecator al Silhouette la o selatura normala, schimband putin designul roof-ului, insa pastrand proportiile identice.
De foarte curand am inceput constructia unei Silhouette rusesti, care are in cartea lui Kurbatov numele "Nerpa", adica Foca :D. Va fi o barca tractabila, cu o singura gurna, si 2 derivoare laterale fixe, pentru pescaj mic si tractabilitate usoara.
 

Atașamente

  • silhouette_mkii_drawing.jpg
    silhouette_mkii_drawing.jpg
    18.4 KB · Vizualizări: 143
  • Ferias Douro 2007 237.jpg
    Ferias Douro 2007 237.jpg
    206.4 KB · Vizualizări: 166
  • silhouete7.jpg
    silhouete7.jpg
    42.4 KB · Vizualizări: 184
  • DSCF9238.JPG
    DSCF9238.JPG
    117.4 KB · Vizualizări: 172
  • DSCF9239.JPG
    DSCF9239.JPG
    121.3 KB · Vizualizări: 151
Salutare la barcagii, ca sa mai uitam de atmosfera apasatoare, haideti sa discutam despre ceea ce iubim atat de mult: barcile si navigatia :).

Silhouette e un velier de 5 metri si jumatate, proiectat de britanicul Robert Tucker, si care a fost produs incepand cu anii '60, din placaj si ulterior din fibra de sticla. Inclusiv in prezent sunt foarte multe asemenea barci la apa, oferind multe clipe fericite posesorilor. In 1974 in URSS a aparut celebra carte a lui Kurbatov, "15 proiecte de barci pentru constructorii amatori", unde gasim inclusiv o varianta "rusificata" a planurilor de la Silhouette. Rusii au modificat linia selaturii, trecand de la S-ul fermecator al Silhouette la o selatura normala, schimband putin designul roof-ului, insa pastrand proportiile identice.
De foarte curand am inceput constructia unei Silhouette rusesti, care are in cartea lui Kurbatov numele "Nerpa", adica Foca :D. Va fi o barca tractabila, cu o singura gurna, si 2 derivoare laterale fixe, pentru pescaj mic si tractabilitate usoara.

Pai in masura in care te lasa timpul, aparatul foto si spiritul narativ, poate ne mai bucuri cu realizarile tale in cateva episoade :)
Totodata sa ne povestesti cum poti lucra la temperaturile astea, poate ne mai apuca si pe noi hei-rup-ul !
E cert ca omul intelept face iarna barca si vara croaziere :)
 
Eu am multe de povestit si aratat, stadiul la care sunt cu Silhouette e mult mai avansat, plus ca mai sunt si altele ;). Insa mi se pare de bun simt sa scriu doar daca voi considera ca avem un mediu sanatos pe forum. Despre temperatura scazuta de afara n-am nici un stres, atelierul e inchis etans, izolat sanatos si incalzit bine, plus ca am si un sistem de sunet care te urca pe pereti :D. Acum cateva zile pe gerul cunoscut mi-am pus ambitia si am facut 30 de grade inauntru, sa vad cat duce incalzirea, si din cauza asta am pierdut o sarja de epoxy, care a intrat in reactie exoterma in cascada :p. Iar despre croaziere, anul asta sunt hotarat sa nu iert nimic, important e sa fiu in gashca de calitate ;).
 
Spasiba Ibi, dar greementul meu va fi bermudian fractionat, adica straiul prova va porni ceva mai jos de capelatura. Din fericire greementul si velele exista in totalitate, acum mai trebuie doar sa dau gata barca :p (asta ca sa se supere pe noi Constantin ca nu folosim termenii adecvati, iarta-ne Constantin :) ).
 
E frumos modelul si nu pare sa fie prea costisitor de construit. Unde ai gasit planurile ? Daca le-ai gasit gratis, poti te rog sa ni le postezi si noua, pe transfer.ro eventual ?
 
Bineinteles, uite-le aici :). Ai 3 planuri acolo, Nerpa e a 2-a barca. Nu arata prea bine rooful lat din planuri, dar eu l-am ingustat si am lasat pasaj spre prova. Daca te hotarasti sa faci asa ceva, sunt amicul tau ;).
 

Atașamente

  • 1.pdf
    1.pdf
    673.4 KB · Vizualizări: 163
Bineinteles domnu jude, da' baietii mai destupati nu stau sa buchiseasca in lipoveneste, ci baga un copy-paste pe google translate si gata ciorba ;).
 
Multumesc foarte mult pentru planuri :banana:, totul arata super-documentat, trebuie sa vad si cum e treaba cu google translate, pare promitator.
La mine problema e ca pot lucra doar vara, atunci am concediu (toata vacanta studentilor, ca pana atunci ii chinui eu pe ei si ei pe mine). :D Am cumparat o gospodarie intr-un sat la 65 km de Cluj, iar acolo in sura din pacate nu am incalzire. Deocamdata strang planuri. E un model bun ca sa ma antrenez in construit de barci :iupi:, ca am facut doar navomodele (cu coaste si curenti + bordaj) pana acum. Sper sa semene destul de mult cu jucariile de atunci. :)
De altfel, am citit pe undeva ca diferenta dintre un adult si un copil consta doar in pretul jucariilor. ;)
 
In cazul asta mult succes kmbh69 :). Dupa cum am spus, te voi sfatui permanent daca esti hotarat sa te apuci de treaba. Oricum, avantajul e ca vara asta barca pe care o fac va fi la apa, si in timp voi documenta tot procesul, de la desenare pana la primele volte. Barca (:p) e destul de seaworthy pentru croaziere costiere, si are suficient confort pentru croaziere scurte. Aici gasim un blog al unui proprietar de Silhouette, care are o foarte interesanta filosofie de velist:

"My sailing philosophy is summed up in 2 statements: 1 - The smaller the boat (up, or rather down, to a point) the greater the use and enjoyment of it. 2 - When sailing alone it's just you, the boat and whatever the elements and fate throw at you. You can explore your and the boat's mutual limits without worrying about crew performance or well-being, and if your boat is small enough you can sail as often as you like without having to find a crew."

Am sa caut sa pun maine si traducerea in engleza la planuri, nu e chiar corecta gramatical, dar da destule informatii pentru a construi o barca (:))de calitate.
 
Wow, suna promitator.
Am totusi o intrebare: cuplele din poze nu sunt cumva facute din lemn cu ceva intarituri de placaj la colturi ? ca am ceva scanduri inguste de vreo 2 ani prin sura si le-as folosi pe acelea, mai ales ca e vorba de o barcuta mica, fara mari pretentii. Adica, sper ca nu trebuie neaparat okume, ca m-ar descuraja din start. As vrea sa construiesc ceva din materiale ieftine. Inca nu stiu ce materiale trebuie, ca nu am tradus nimic cu google. Acuma, daca ma supar, construiesc si eu ca la modelul acela de velier cu chila grea, dintr-o bucata de sina de cale ferata (pe un alt topic era un model foarte laudat de cineva, pe care l-ai contrazis destul de argumentat). As putea construi o caseta de derivor, iar derivorul il pot face mai lung (ca sa am momentul de redresare mai bun), pot pune o greutate la capat si atunci cred ca pot pune chiar si un catarg mai lung (deja o iau razna, glumeam).
Ceea ce ma atrage e simplitatea constructiei si faptul ca promite sa nu coste prea mult.
 
Draga Vali felicitari. E un design frumos care merita copiat de mai multi barcaholici. Prevad macar inca o Nepra pe ape (in afara de a ta). Daca inteleg eu bine coastele tale ai inlocuit curentii de gurna cu "fillets" (cum dracu le-o zice la astea pe romaneste?) din epoxi. Cred ca cel mai bun lucru in promovarea acestui design ar fi o lista (chiar si aproximativa) cu materialele si cantitatile folosite, ca sa isi faca romanu econom o idee despre costurile totale ale barcazului.
Ne dezvalui si numele planificat?
 
@kmbh69: important e ca lemnul sa fie bine uscat si fara noduri. Eu am folosit molid uscat lent la uscator, 12% umiditate, aproape lipsit de noduri. Am folosit okoume de 6 mm la asamblarea segmentilor de coaste, iar toata barca va fi imbracata in okoume de 10 mm. Bineinteles ca se poate face bordajul si din sipci de rasinoase, peste care se da fibra cu epoxy sau nestrapol, cheltuiala e mai mica, dar volumul de munca semnificativ mai mare. Sa stii ca indiferent de dimensiunea barcii, e bine sa nu faci rabat la calitate, in sensul spus de tine "fara mari pretentii", fiindca volumul de munca e substantial, si e pacat de eforturi si cheltuiala.

@Rumpi: alegerea designului a fost facuta dupa urmatoarele criterii principale: 1. seaworthiness, 2. pescaj mic, 3. tractabilitate, 4. constructie din lemn, 5. design verificat in practica. Au mai fost si alte criterii, printre care greementul si motorul disponibile, manevra barcii de unul singur, si numarul de cusete - 3. Curentii nu sunt filete de epoxy, ci sipci de molid, in poze nu erau inca montati. Dupa cum spuneam, am sa documentez toata lucrarea, iar la sfarsit se va vedea exact cheltuiala in timp si bani. Iar despre nume cred ca e prea devreme acum :).
 
Este o barcutza nemaipomenita, se potriveste multora de pe aici ca usurinta in "exploatare" si pentru satisfacerea patimii navigatiei.

Probabil ca ai un deviz general aproximativ. Poti sa ne spui ( in mare ) cam cat "duce" d.p.d.v. financiar un asemenea proiect?

Sincer sa fiu mi s-au cam aprins oarecare leduri ( mai ales in zona capului) de cand ai pus primul post de aici. Si cred ca nu sunt singurul.
 
Vreau sa te intreb daca nu ar fi posibila o combinatie cu "crevetele" de dinainte (prima barca din fisierul pe care mi l-ai trimis). Ce vreau sa spun ? La foca imi place carena, ca e mai mare si are 3 cusete. La crevete imi place mai mult catargul fata de catargul de la foca. Mai este ceva: crevetele are derivorul retractabil, iar foca are derivor fix cu chila atasata cu suruburi.
Oare nu ar fi posibila o combinatie: sa pun catargul cu profilul de la crevete (cu lungimea indicata pentru foca) :sail: si sa fac o cutie de derivor (cum are crevetele) la foca (eventual o cutie mal larga, ca sa adaposteasca si un lest fixat la extremitatea inferioara a derivorului) ?
De ce insist cu ideile mele ? pentru ca atunci ar fi totul escamotabil si ar avea fundul plat, as putea sa o las la apa si direct de pe o plaja sau mai bine-zis as putea sa trag la mal pana pe plaja fara sa dau cu chila rigida de nisip sau de pietre.
Te rog, spune-mi daca gresesc, as dori argumente pro si contra (incerc sa iau ce e mai bun de la fiecare model, mai ales ca fiind sub 7 metri, nu ma intreaba nimeni de planuri sau de acte pe barca, voi tine la mine doar chitantele ca am cumparat materialele, ca dovada a proprietatii).
Cam toate partile se pot construi acasa. Doar derulatorul pentru foc va fi putin problematic. Acolo trebuie cel putin un rulment conic la fiecare extremitate (poate ca nu ar strica sa fie cate 2 rulmenti), iar mosorul e clar ca va trebui facut la strung (trebuie sa caut pe cineva in zona sa-mi confectioneze). Ar mai fi varianta sa caut pe site la selden (sau seldenmast) sau alte firme care fac tot felul de accesorii de greement, probabil ca exista deja si pe la proboats sau altele de la noi, dar si pretul cred ca e pe masura (o comparatie de pret totusi nu va strica).
Daca poti, incearca sa pui toate pe o lista, ca sa ne trimiti un "Bill Of Materials", cum am vazut in previzualizarile de planuri pe la diferiti proiectanti. Daca nu ai acum toate detaliile la dispozitie, e bine si pe masura ce construiesti, notezi pe o lista ce mai trebuie adaugat si ne mai inveti.
 
Spor la lucru iti doresc, sa faci botezul odata cu venirea caldurii (sau ai prevazut soba?). Crezusem ca ai modificat planurile in Stich&Glue. O sa urmaresc in continuare constructia ca spectator interesat.
 
In planuri nu am văzut desene cu foile de bordaj. Sunt curios, cum calculezi forma lor ? Daca nu exista aceste desene, decât sa tai placajul greșit, as ajunge tot la varianta sa-l fac din stinghii sau baghete de lemn lipite una lângă alta, cu epoxi, peste care eventual trag o țesătură de fibra de vreo 250 g/mp sau mai groasa. Problema e ca un asemenea bordaj devine foarte gros, deci carena va fi mai grea.
Sau se face prin încercări ? Pun câte un carton mare de-a lungul scheletului și marchez conturul, apoi decupez si vad cum iese ? Daca iese bine, pot risca apoi sa decupez dintr-o foaie de placaj adevarat ? Tot încerc sa-mi imaginez cum se face practic.
 
Rabdare moncher ;), te inteleg ca te-a cuprins entuziasmul, dar nu te pierde intr-un noian de intrebari premature, ci ia-o incet, studiaza planul bine, mai ales ca ziceai ca ai facut navomodelism :). Acum lucrez la altceva si cu scuzele de rigoare aman pentru maine raspunsurile detaliate. Ideea e ca barca intr-adevar e foarte potrivita pentru pasionatii ca noi, fiind de incredere si necostisitoare, iar faptul ca e tractabila cu o masina normala o face si mai atractiva.

LE: Ca sa va mai dau putin entuziasm, pun si o poza a coastelor, asezate in ordinea corecta:
 

Atașamente

  • Picture 002..jpg
    Picture 002..jpg
    80.2 KB · Vizualizări: 127
Ultima editare:
Este cel mai frumos profil de barca pe care l-am vazut-o (pana acum). Oare merge si in Delta - daca derivorul este fix :(. Ma bate un gand, ma mananca palmele (buzunarele) :). Vali, ai grija ce faci cu ea pentru ca te urmaresc. Nu ma deziluziona :). Abia astept sa vad noutati cu si despre EA.
PS Esti gelos? :)
PS la ps - ce cuvinte cheie sa folosesc pentru a cauta (la vanzare) acest timp de barcuta?
 
Ultima editare:
in delta nu e indicat derivorul fix daca vrei sa intri pe canale. si ca sa te duci in delta si sa nu intri pe canale si pe lacuri e super pacat + ca exista o groaza de copaci butuci care plutesc intre ape si risti. de aia exista pintenul la motor si acea libertate de rotire pe verticala. sa nu nenorocesti elicea ori mai rau.
 

Back
Sus