Sailing Cyclades

In perioada 02.10.2021-18-10.2021, impreuna cu prietenul meu clujean Tibi, cu coaja mea de nuca(Leisure 17), am facut o croaziera prin Ciclade.
Punctul de plecare a fost Karystos, Evia, unde am lansat barca.
Am acostat in urmatoarele locatii: la ancora in golful Spathi(Kea), Livadi(Sefiros), Adamas(Milos), Karavostasi(Folegandros),port Baxedes(Santorini),Ios, Naxos, Noussa(Paros),portul vechi Mykonos, Tinos, Batsi(Andros), din nou Karystos.
Exceptand vreo doua zile, marea a fost mereu agitata si vantul destul de puternic, astfel ca am navigat la limita sau sub limita confortului(ruliu permanent, dusuri repetate, destul de neplacut).
Am navigat mai mult cu motor, asa ca titlul ar trebui sa fie mai degraba "cruising" decat "sailing".
Pentru un velier mic, din pacate, plaja de sailing este destul de redusa, se poate naviga relativ bine pina la 12-15 Knt, in timp ce cu o barca mare, probabil la 20-25 knt, navigatia este placuta.
Am aflat un pont de la un englez, probabil ca multi dintre voi il stiti, aveam mereu probleme cu directia la mersul inapoi, dar daca in loc de carma folosesti motorul(e valabil numai pt. outboard), directia se poate pastra destul de bine.Daca cumva doriti alte informatii, va stau la dispozitie.
 
In perioada 02.10.2021-18-10.2021, impreuna cu prietenul meu clujean Tibi, cu coaja mea de nuca(Leisure 17), am facut o croaziera prin Ciclade.
Punctul de plecare a fost Karystos, Evia, unde am lansat barca.
Am acostat in urmatoarele locatii: la ancora in golful Spathi(Kea), Livadi(Sefiros), Adamas(Milos), Karavostasi(Folegandros),port Baxedes(Santorini),Ios, Naxos, Noussa(Paros),portul vechi Mykonos, Tinos, Batsi(Andros), din nou Karystos.
Exceptand vreo doua zile, marea a fost mereu agitata si vantul destul de puternic, astfel ca am navigat la limita sau sub limita confortului(ruliu permanent, dusuri repetate, destul de neplacut).
Am navigat mai mult cu motor, asa ca titlul ar trebui sa fie mai degraba "cruising" decat "sailing".
Pentru un velier mic, din pacate, plaja de sailing este destul de redusa, se poate naviga relativ bine pina la 12-15 Knt, in timp ce cu o barca mare, probabil la 20-25 knt, navigatia este placuta.
Am aflat un pont de la un englez, probabil ca multi dintre voi il stiti, aveam mereu probleme cu directia la mersul inapoi, dar daca in loc de carma folosesti motorul(e valabil numai pt. outboard), directia se poate pastra destul de bine.Daca cumva doriti alte informatii, va stau la dispozitie.

Gelu, treaba cu direcția depinde de la barcă la barcă, după tipul de chilă pe care îl are. Oricum, nici o barcă nu pleacă înapoi când dai ”reverse”. Întâi se întoarce puțin (sau mai mult) pe loc, din efectul elicei.
După ce se pune în mișcare, câștigă ceva manevrabilitate.
Săptămâna de care spui a făcut parte dintr-o perioadă de vânturi puternice pe toată Egeea (dar și pe ansamblul Mediterana-Egee-Marmara-Neagră) care abia s-a terminat la sfârșitul săptămânii trecute ( pe 16 octombrie). Adică ar mai fi trebuit să prindeți 3 zile cu vânt bun :) . Asta-i în sailing, Neptun face legea.
Probabil că ați aflat că pe traseul vostru, un echipaj românesc a dat Mayday, ulterior barca lor, barcă mare și nou-nouță, scufundându-se (insula Ios).
Important e că sunteți bine și nu ați avut astfel de probleme în afara disconfortului vremii mai dure.
Se poate naviga și cu barcă mică pe vânt mai puternic de 15 nd, cu terțarolarile de rigoare. Dar 17 picioare este într-adevăr foarte puțin, am navigat cu o astfel de barcă, Leisure 17, cu chilă dublă. Stabilă, robustă, dar foarte mică. Desigur, înseamnă cel mai eficient raport între distracție și cheltuială.
Eu am o barcă de 26 picioare și o consider mică :)
Am bătut toată Egeea de nord, de la coasta Mării Traciei până sub Sporade, în multe călătorii lungi, cu pasaje de până la 70 mile și vreme câte-o dată ciufulită, cu vânt de 35 nd.
Totuși e altceva decât 17 picioare.
Dacă ai de povestit , povestește, nu aștepta întrebări :) . Colegii or să citească și or să aprecieze.
 
Nu stiam de naufragiul echipajului ramanesc langa IOS, imi pare rau, sper ca toti sant bine, mai putin regretul ca au pierdut barca.
Pe langa dezavantaje, o barca mica are si avantaje mai ales legate de acostare, gasesti mai usor loc, poti acosta la adancimimai mici, spre exemplu portul Baxedes, Santorini, are o adancime de aprox. 0,5 m, asa ca noi am putut acosta, insa n-am vazut nici un alt velier in afara de barcile pescarilor. Si in Santorini este foarte greu pt o barca mare sa gaseasca loc de acostare, majoritatea stau la ancora.
Oricum dezavantajele sant mai mari, nu le poti avea pe toate.
 
Sigur că da. Avantajele bărcii mici le știu demult și mă bucur de ele.
Din fericire barca mea, deși mică, are confortul necesar unei familii: interior în care poți sta în picioare, toaletă închisă, bucătărie, frigider, autonomie energetică (fotovoltaic).
Partea cu locul ușor de găsit în orice marină, este cred eu, cel mai mare avantaj al bărcii cu pescaj mic. :)
În mica marină din Skala Potamia, am acostat la apă de sub 40 cm...iar noaptea, mareea a făcut să dormim ca-n dormitorul de acasă: barca era deja pe uscat :D
 
Im Mykonos, Turlos marina era ocupata in intregime, in plus nu e protejata de vanturile din sud care chiar atunci bateau destul de tare. Pina la urma, am acostat in portul vechi, in buricul targului, am gasit o bucata de ponton de vreo 5 m.
 

Atașamente

  • Mykonos.jpg
    Mykonos.jpg
    63.1 KB · Vizualizări: 23
Ultima editare:

Back
Sus