Aouleu, ce gresit m-ai inteles. O sa incerc sa ma explic mai clar (si ca sa nu existe dubii am facut canotaj academic la 4+1 vasle pe barci din RDG fabricate dumnezeu stie cand si le-am si reparat. inclusiv vaslele care erau din lemn de frasin.)
Portantii:
Portantii clasici se fabrica din teava de aluminiu. Cum teava de aluminiu nu vine din fabrica sub forma de portant tevile trebuie taiate la dimensiune, capetele lor pilite concav ca sa se potriveasca pe cealalata teava acolo unde se intalnesc doua tevi si sudate de un sudor care stie sa sudeze aluminiu si are aparatul necesar. La capetele dinspre barca teava se aplatizeaza si se indoaie la un anumit unghi, apoi se da o gaura prin care trece un surub care intra in bordajul barcii si fixeaza portantul pe barca. Sau se sudeaza la capatul asta o placa gaurita. Depinde daca sunt unul sau doua suruburi de fixare. La capatul pe care vine furchetul se sudeaza o placa care are o gaura. In gaura aia intra pivotul de la furchet. Portanti clasici se mai fabrica si din teava de inox. Aceasi treaba ca la aluminiu doar ca sunt mai grei. poti sa ii faci si din teava de fier normal daca vrei, doar ca o sa fie grei si trebuie vopsiti regulat.
Portantii moderni se fabrica sub forma de aripa si pot fi din aluminiu, caz in care se foloseste un element extrudat (adica vine din fabrica cu forma aia ovala) care se sudeaza la unghi si i se sudeaza suporti care vin fixati cu suruburi pe barca. In cazul in care portantul aripa e din fibra de carbon, el se lamineaza intr-o forma din tesatura de carbon si rasina.
Lungimea portantilor si unghiul lor este determinat de fabricant dupa caracteristicile barcii sau de catre antrenor dupa barca si sportiv.
Ce poti face tu: gasesti o barca ca a ta care mai are portantii originali, ii masori, mergi la Praktiker, Brico, Dedeman sau unde vrei tu si cumperi tevi de aluminiu sau inox, un bomfaier si o pila semirotunda. Pe urma mergi acasa tai tevile la dimensiuni usor mai mari (in milimetrii) si pilesti pana ajunge sa se potriveasca cu masuratorile de pe hartie. Cum pusca o piesa cu ailalta scrii pe ea cu markeru permanent ce e si unde se potriveste. Dupa aia intrii pe un forum de biciclete si intrebi cine sudeaza aluminiu, iti iei colectia de tevi si mergi la om sa ti le sudeze dupa desen. Dupa care ai portanti si iti cumperi suruburi sa ii montezi pe barca. Sau vorbesti cu omu inainte, demontezi portantii de pe o barca identica si ii duci la om sa faca el toata treaba (vezi sa iti dea voie antrenorul sa faci treaba asta ca altfel nu mai pupi vasla).
Furchetii: furchetii poti sa ii cumperi de la magazin sau poti sa ti faci tu. cum n-ai inteles ce am scris prima data nu o sa poti face tu furcheti, asa ca iti ramane sa ii cumperi (cel mult poti gasi un strungar-frezor meserias care sa fie de acord sa iti copieze o pereche de furcheti pe care ii duci tu de model. unde gasesti asa ceva dumnezeu stie.). ce iti trebuie tie e un set complet de furcheti, adica partea neagra de plastic in care bagi vasla, surubul pe care pivoteaza si bucsele distantiere.
Ca sa intelegi de ce te trimit sa iti faci portanti o sa iti pun cateva preturi de la un magazin din Germania:
Al mai ieftin portant din aluminiu, un triunghi din trei tevi e 176 EURO si tie iti trebuie 2.
Un portant aripa din aluminiu e 595 euro
asa ca fuga la cumparat tevi ca sunt ieftine.
preturile la furcheti:
Concept II complet echipat: 42,72 Euro/bucata
Martinoli complet echipat: 36,89 Euro/bucata
Acuma sper ca m-am exprimat destul de clar ca sa intelegi. Si mai stai si tu pe net si invata ceva despre canotaj si despre material. Nu de alta dar pe barca aia de la Reghin se poate pune si portant aripa din fibra de carbon sau de titan daca vrei. citeste forumurile de la
Rowing Illustrated - Where Real Rowers Talk Real Rowing
cand ai intrebari posteaza aici, te ajut cu placere daca pot si cu siguranta nu voi fi singurul.