scule pe barca!

dupa ce am postat in alta parte m-am gandit sa deschid un nou thread....deci:

am sa incerc sa aduc in discutie doua scule:
- pe un alt thread am intrebat de schema unui log ( loch ) mecanic si n-am primit decat idei pe care le aveam deja...am gasit , in sfarsit , pe net ceva arhaic....dar e ceva!...dupa cum se vede elicea are o forma mai deosebita....ceasul de pe dacie ( si banuiesc ca toate sunt in acelasi raport, dar asta se afla de la firmele care monteaza ceasuri de taxi...) inregistra un metru la 3 ture,deci la 1 km 3000 ture, si mai departe se poate calcula pt 1 mn.....si daca invartzi axu vitezometrului de 10x mai repede, potzi obtzine direct viteza in mn, iar la contor citesti cu o zecimala la stanga...pentru exercitiu, poate avetzi pe undeva ceva documente....

-atzi atins aici problema water maker...am cautat si eu pe net, am gasit cate ceva dar fara pretz, iar cand am vazut si cu pretz, mi-a sarit sapca....mi-am amintit de ceva citit pe un blog, cum ca navele maritime romanesti aveau si pe vremea lui ceasca desalinizatoare, pentru a produce apa tehnica, probabil nu suficient de pura pentru baut, dar buna pentru alte activitatzi...probabil despre asa ceva s-a invatzat prin scolile din galatzi, constantza, tulcea, asa ca va provoc la informare....
Attached Thumbnails
 

Atașamente

  • DLIRO-TRIDNTINSTFACE033.jpg
    DLIRO-TRIDNTINSTFACE033.jpg
    22.8 KB · Vizualizări: 75
  • TRDNTSIDVWGLY027.jpg
    TRDNTSIDVWGLY027.jpg
    23 KB · Vizualizări: 58
  • TRDNTSIDVWROTATR3002027.jpg
    TRDNTSIDVWROTATR3002027.jpg
    11.7 KB · Vizualizări: 55
dar, la ce itzi trebuie, ca itzi indica viteza barcii in raport cu fluidul prin care treci. Deci daca mergi cu fluidul viteza indicata e mai mica decat SOg, daca mergi impotriva fluidului, viteza indicata e mai mica decat SOg. ASa ca ....eu o vad oarecum doar de pasiunea artei.
 
dar, la ce itzi trebuie, ca itzi indica viteza barcii in raport cu fluidul prin care treci. Deci daca mergi cu fluidul viteza indicata e mai mica decat SOg, daca mergi impotriva fluidului, viteza indicata e mai mica decat SOg. ASa ca ....eu o vad oarecum doar de pasiunea artei.

Log-ul (unii scriu loch... lamuriti-ma cum e bine in romana!) este foarte important la navigatia cu vele pentru trim. Log-ul iti indica mai repede variatii ale vitezei decat GPS-ul. Ajustarea velelor pentru maxim de viteza se face dupa log, nu dupa GPS.

In plus, log-ul iti ofera un mijloc de navigatie in plus, redundant cu GPS-ul sau ce altceva mai folosesti.
 
...
pentru amatorii de navigatzie electronica, nu uitatzi ca la inceput viteza unei nave se masura cu scule de tipul celor de mai jos.....
din pacate ''ceasul'' n-are gps! hi hi hi!

Daca am merge pe principiul asta ar trebui toti sa lucram cu astrolabul, clepsidra si sfoara cu plumb!
Un pic de nostalgie da bine chiar si pe barcile supermoderne dar nu vad de ce sa nu profitam din plin de toate inventiile si realizarile tehnicii contemporane.
De departe cei mai naraviti nostalgici sant englezii asa ca daca iti doresti un loch mecanic cauta in UK, stiu sigur ca inca se mai fabrica, eu am vazut unul nou nout de vanzare intr-o marina din Croatia!
 
... Log-ul iti indica mai repede variatii ale vitezei decat GPS-ul.

Foarte corect! Necazul e ca nu prea te poti baza intotdeauna pe indicatiile lui pentru navigatie: daca esti de exemplu, intr-o hula lunga, lochul iti indica viteze mult diferite cand esti pe val si cand esti intre valuri ceea ce-l face inutilizabil. Sau poti trece oceanul cu lochul 2-3 noduri sub GPS: iei Gulfstreamul in largul Floridei si treci oceanul cu el pana la travers Azore. Sau mai aproape: in Bosfor ai + sau - 4-5 noduri in unele locuri. Sau pe Dunare!

Ajustarea velelor pentru maxim de viteza se face dupa log, nu dupa GPS.

Aici am o nedumerire: eu am invatat la aerodinamica un principiu de baza: orice suparafata se analizeaza in functie de mediul de evolutie. Deci daca velele se misca in aer, se iau in considerare parametrii relativi la aer iar pt parametrii relativi la apa se iau in calcul pentru opera vie.
Conform acestui principiu orice suprafata submersa: safrane, elici, chila, avantchila, derivoare se analizeaza si regleaza dupa indicatiile lochului iar tot ce este deasupra apei: opera moarta, greement, velatura se analizeaza si regleaza dupa viteza fata de aer. Cum viteza adevarata a vantului (aerului) e data fata de sol nu fata de apa rezulta ca trebuie folosite indicatiile de pe GPS nu cele ale lochului.
De unde ai informatia asta cu trimul dupa loch?
 
Sa va spun cum fac eu cand am vantul si curentul de sensuri opuse (navig spre aval pe Dunare cu vantul din prova, si am spatiu suficient de manevre): daca strang vantul la maxim, traversez greu de la un mal la altul, iar viteza barcii e mica; daca maresc unghiul pana aproape de vant de travers, creste viteza, dar am deriva mare de vant, deci parcurg o distanta mica spre aval. Asa ca ma orientez la ochiometru la un unghi mediu, in asa fel incat sa am si ceva viteza, si ceva distanta parcursa. Deci banuiesc ca trim-ul ideal ar trebui sa fie conditionat si de loch, si de GPS. Daca gresesc, astept corectarea :)
 
Daca merg pe un curs dat, atat GPS-ul cat si loch-ul vor indica o viteza constanta. Diferenta dintre cele doua este data de eroarea de masura si curent.

Pe mine ma intereseaza la trim sa cresc viteza. Ajustez ceva, sa zicem filez putin scota. Pe loch voi observa schimbarea de viteza inaintea GPS-ului. GPS-ul imi da aceeasi informatie, dar cateva secunde mai tarziu.

Tactica asta o folosim la regatta... si toti pe care ii stiu fac acelasi lucru. La regatta timpul conteaza si cateva secunde de asteptare aici, cateva acolo se aduna si fac diferenta intre castigator si cel care, sa zic elegant, nu castiga!


Loch-ul se poate folosi si pentru navigatie, atunci navighezi cu loch si compas. Dar sistemul nu este foarte precis, si trebuie facuta corectia pentru curenti si vant (plus deviatia magnetica)... Dar astea sunt povesti teoretice, care a vazut compas cu precizie mai buna de 5 grade pe o barca mica? A trebuit sa invat asta pentru examenul de certificat, dar in practica nu am folosit niciodata.
 
Daca merg pe un curs dat, atat GPS-ul cat si loch-ul vor indica o viteza constanta. Diferenta dintre cele doua este data de eroarea de masura si curent.

Pe mine ma intereseaza la trim sa cresc viteza. Ajustez ceva, sa zicem filez putin scota. Pe loch voi observa schimbarea de viteza inaintea GPS-ului. GPS-ul imi da aceeasi informatie, dar cateva secunde mai tarziu.

Tactica asta o folosim la regatta... si toti pe care ii stiu fac acelasi lucru. La regatta timpul conteaza si cateva secunde de asteptare aici, cateva acolo se aduna si fac diferenta intre castigator si cel care, sa zic elegant, nu castiga!


Loch-ul se poate folosi si pentru navigatie, atunci navighezi cu loch si compas. Dar sistemul nu este foarte precis, si trebuie facuta corectia pentru curenti si vant (plus deviatia magnetica)... Dar astea sunt povesti teoretice, care a vazut compas cu precizie mai buna de 5 grade pe o barca mica? A trebuit sa invat asta pentru examenul de certificat, dar in practica nu am folosit niciodata.

Corect, asta merge le regata: pe ape linistite, pe timp limitat si mai les, in locuri in care cunosti curentii si mareele foarte bine. Ce trebuie sa invatam pt certificate e una, ce ne foloseste cu adevarat pe barca e cel putin 50% altceva, cel putin in Romanica!

Ca sa-ti dea si GPSul citire instantanee, cauta unul care sa aiba receptor cu chipset SIRF III si cu care sa ai intotdeauna peste 10 sateliti vizibili, sa vezi ce surpriza placuta ai!
 
Ptr Marea Neagra, Mediterana adic traversade mici, poti folosii oricare dintre instrumente.Erorile date nu sunt foarte mari in calculul unui punct sau alte calcule. Pe aceste distante relativ mici se accepta erori ale instrumentelor, care si acestea daca sunt observate si trecute int-un log al aparatului si tii cont de ele si le introduci in calcule te scot aproape la punct fix.
Nu sunt aplicabile la regate.
Si apropo, aparatul ptr masurarea vitezei este LOCH nu LOC.!sau log!
 
Senior Member Join Date: Aug 2008
Location: Galati
Posts: 596





--------------------------------------------------------------------------------

Sa va spun cum fac eu cand am vantul si curentul de sensuri opuse (navig spre aval pe Dunare cu vantul din prova, si am spatiu suficient de manevre): daca strang vantul la maxim, traversez greu de la un mal la altul, iar viteza barcii e mica; daca maresc unghiul pana aproape de vant de travers, creste viteza, dar am deriva mare de vant, deci parcurg o distanta mica spre aval. Asa ca ma orientez la ochiometru la un unghi mediu, in asa fel incat sa am si ceva viteza, si ceva distanta parcursa. Deci banuiesc ca trim-ul ideal ar trebui sa fie conditionat si de loch, si de GPS. Daca gresesc, astept corectarea

VALI
Scuza-ma ca-ti spun dar bati campii..... Mai citeste
 
VALI
Scuza-ma ca-ti spun dar bati campii..... Mai citeste

Gresit, de obicei bat apele :). Nici o suparare, intelesesem ca era vorba de reglarea alurii pentru maximizarea vitezei, si am descris simpla mea experienta subiectiva pe Dunare. Sunt sigur ca avem toti de invatat unul de la altul, dar asta cu conditia sa ne respectam reciproc. Asa ca daca ai deschis subiectul, te rog sa ne explici cum sta treaba, ca sa fie pe intelesul tuturor.
 

Back
Sus