Sisteme de propulsie originale

Am vazut acum doua zile o stire despre un japonez care a facut un catamaran care se autopropulseaza doar din energia valurilor. Detaliile le vedeti aici:
http://yachtpals.com/kenichi-horie-1991

De asemenea, japonezul a facut si o barca cu panouri solare cei dadeau vreo 500 W.

De aceea m-am gandit sa pun bazele acestui thread care sa gazduiasca alte sisteme de propulsie in afara de vele si, binenteles, nelipsitul motor.

Din amintirile mele am vazut cu ani in urma un alt sistem de propulsie care in loc de catarg avea un tub gros de circa jumatate de metru si in care sufla vantul si punea o barca in miscare. Eu cam atat imi amintesc. Mai stie cineva acest sistem sa puna detalii aici?

De asemenea, am mai vazut, tot cu ceva timp in urma, ca in Anglia este un tip de barca care (scuzati cacofonia) are un catarg in varful careia este o elicie de circa 4-5 metri in diametru, deci atentie la cap, care este pusa in miscare, desigur de vant, si care pune barca in miscare, atentie, fara ca elicia sa transmita vreo miscare la elicia de sub apa, de exemplu sau in alta parte. A gasti cineva link/uri cu asa ceva sa le posteze aici.
Lipan
 
Ultima editare:
Despre nava cu cilindru vertical, cred ca e vorba de Alcyone a lui Cousteau, care foloseste principiul turbo-velei: un profil simetric ovoidal, cu un eleron la bordul de fuga, e orientat in functie de vant, iar de pe intrados aerul este absorbit cu niste ventilatoare, pentru a crea o depresiune importanta, astfel creandu-se o portanta care misca barca. Functionarea se bazeaza pe diferenta de presiune clasica, in acelasi timp combinata cu efectul Magnus. Tin minte ca citeam entuziasmat despre Alcyone cand eram mic, in revista Start spre viitor :).

Despre barca propulsata de elicea aeriana antrenata de vant, cred ca se foloseste principiul autogirului, si anume orientarea elicei sub un anume unghi de incidenta fata de vant creeaza portanta, care de asemenea pune barca in miscare. Am vazut toti girocoptere, acele mici "elicoptere" ale caror rotoare nu sunt antrenate de motor, ci de curentul de aer rezultat din deplasarea aparatului de zbor. E posibil sa fie diferente la barca respectiva, dar banuiesc ca principiul de functionare e aproximativ acelasi.

Din ceea ce am citit si mi-a atras atentia, dar (inca) n-am gasit pe net, mi-a placut mult un tip de vela-aripa, brevetat de Comsail Ltd din UK, si anume un fel de aripa cu profil aerodinamic simetric, la care nervurile culiseaza pe catarg, si se obtine suprafata velica necesara in functie de numarul de nervuri, ca la junk rig. Tesatura acopera nervurile pe ambele laturi, deci intradosul si extradosul depind de bordul in care sunt "murele", si banuiesc un randament incredibil al acestei vele, in conjunctie cu o chila profilata performanta. Banuiesc totusi ca nu s-a generalizat din cauza aspectelor practice, catargul nu poate fi ancorat, ci numai implantat (deci rezistenta foarte mare la incovoiere), posibil uzura panzei care acopera nervurile a fost mare etc. Dar cred ca ar avea un mare potential pe viitor, fiindca se combina o aripa "pura" aeriana cu un apendice acvatic performant, prin reglarea unghiurilor ajungandu-se la performante foarte bune.
 
Destul de nervoase barcazele, in ciuda puterii instalate reduse, determinata de curentii mici furnizati de celulele solare. Mi-a placut la prima barca adoptarea regimului de deplasament (hull speed), cu maximizarea lungimii si minimizarea latimii plutirii si a deplasamentului, foarte probabil prin constructia compozita usoara. Oricum, astea sunt barci de hobby sau de fitze deocamdata, atata vreme cat tehnologia de stocare a electricitatii inca e rudimentara, daca se innoreaza, dai la vasle :). Chiar azi vorbeam cu Levy ce bun ar fi pentru bratele Dunarii un barcaz cu un mic motor cu aburi, aduni lemne de pe mal si le bagi pe foc, apa pentru vapori o iei din Dunare, si uite asa te plimbi gratis :p.
 
Si totusi nu cred ca panourile sunt montate pe barcaz. Ca la ce suprafata are i-ar trebui o sapramana sa se incarce bateriile. Pe net umbla multe chestii fake.
 
Prima barca nu are baterii, functioneaza direct pe celule, altfel nu ar putea obtine viteza aia. De aia spuneam ca tre' sa-ti iei vaslele cu tine :).
 
Ai sa zici ca o tin ca nebunu cu elasticul dar eu nu cred. Are suprafata prea mica. ar putea aduna cel mult un kw la ora de maxim. Dar cine stie poate au celule ultimul guitat al stiintei ceea ce nu este exclus. dar parca.....
 
Iata un mijloc de transport original de la fratii nostrii rusi.
 

Atașamente

  • 1_001.jpg
    1_001.jpg
    182 KB · Vizualizări: 188
dintr-un trimer pe benzina si cu putin talent, o scula pentru barci usoare...
 

Atașamente

  • !B,vwDrwBWk~$(KGrHqYH-DQEqu28duiOBKs3+6sYpw~~_12.jpg
    !B,vwDrwBWk~$(KGrHqYH-DQEqu28duiOBKs3+6sYpw~~_12.jpg
    39.3 KB · Vizualizări: 190
  • !B,vw,LQB2k~$(KGrHqIH-DIEqtC+i7rVBKs4BcUEk!~~_12.jpg
    !B,vw,LQB2k~$(KGrHqIH-DIEqtC+i7rVBKs4BcUEk!~~_12.jpg
    45 KB · Vizualizări: 174
La un moment dat am dezbatut ideea asta cu Impaiatu si ne gandeam sa transmitem turatia printr-un cablu de la o freza sau chiar de la vitezometrul de la dacie, iar elicea sa fie asezata pe carma. Interesant ar fi daca ar merge pentru telul de amestecat mortare. Nu e elice dar costa 5 lei la magazinul din colt.
 
Nu stiu cat de eficient ar fi telu ala, dar pe axul lui poti monta imediat elicea Mintenas a lui Svejk :). Daca mai pui o bacterie deep cycle, te dai pe apa de te saturi :p.
 
Despre nava cu cilindru vertical, cred ca e vorba de Alcyone a lui Cousteau, care foloseste principiul turbo-velei: un profil simetric ovoidal, cu un eleron la bordul de fuga, e orientat in functie de vant, iar de pe intrados aerul este absorbit cu niste ventilatoare, pentru a crea o depresiune importanta, astfel creandu-se o portanta care misca barca. Functionarea se bazeaza pe diferenta de presiune clasica, in acelasi timp combinata cu efectul Magnus. Tin minte ca citeam entuziasmat despre Alcyone cand eram mic, in revista Start spre viitor :).

Aici gasiti informatii despre cel care a creat prima data acest sistem de propulsie, Anton Flettner, care a fost ulteior preluat de Cousteau: http://nucleargreen.blogspot.com/2008/02/one-of-functions-of-this-blog-is-to.html si care foloseste asa numitul efect Magnus.
 
Ultima editare:

Back
Sus