Stitch and Glue pentru Offshore

Am o intrebare pentru cei cu experienta :

Cat de pretabila la voiaje pe oceane ar putea fi o nava contruita in metoda "Stitch and Glue" ... ?

Ma gandesc la un sloop/cutter de 35'-40' pentru un circumnavigation.

As alege tabla - am multa experienta in confectiile metalice dar nu stiu daca o sa am candva destui bani sa o construiesc...

Mi se pare ca un corp din fibra intarit cu placaje de lemn ar putea fi mai potrivit pentru asta dar .... va intreb si pe voi .. ce parere aveti?
 
Am o intrebare pentru cei cu experienta :

Cat de pretabila la voiaje pe oceane ar putea fi o nava contruita in metoda "Stitch and Glue" ... ?

Ma gandesc la un sloop/cutter de 35'-40' pentru un circumnavigation.

As alege tabla - am multa experienta in confectiile metalice dar nu stiu daca o sa am candva destui bani sa o construiesc...

Mi se pare ca un corp din fibra intarit cu placaje de lemn ar putea fi mai potrivit pentru asta dar .... va intreb si pe voi .. ce parere aveti?

Bărcile s&g sunt omogene, solide şi uşor de construit. De regulă, tehnica este utilizată pentru modele sub 9 m. Nu am auzit ca astfel de bărci să facă un RTW, dar asta nu înseamnă că nu au existat. În general, lumea se teme să iasă cu astfel de bărci pe oceane, însă teama este nejustificată. Continuă să rămână la modă bărcile din fibră.

O barcă de 8m precum Vagadond 26 poate fi la fel de utilă pentru un week-end în Delta Dunării, ca pentru un an în Caraibe. Una de 12 m din placaj maritim este extrem de costisitoare.

Pe de altă parte, o barcă din tablă iese foarte ieftină. Tom Thumb a lui Bruce Roberts este o cutie de sardine extrem de performantă.

Eu îţi recomand o barcă mai mică pentru început (Vagabond 20, 26, Tom Thumb 24, 26, 28, Multichine 26, Multichine 28, Samoa 28). La urma urmelor, orice este mai bun decât nimic, iar gaşcă de nebuni se pregăteşte de o cursă în jurul lumii în bărci de 3 m.
 
Asa e , www.aroundinten.com este cuibarul unor habauci carora m-as fi alaturat fara ezitare daca n-as fi avut o cocutza mica acasa :). Mariani, exista la francezi barci stitch&glue oceanice, de dimensiuni pana la 13,5 metri, francezii avand traditie indelungata in constructia de barci din placaj, pe care au adaptat-o la noua tehnica stitch&glue+fibra+epoxy. E vorba de barcile lui Marc Lombard (gama Randonneur), David Reard, Bernard Veys, Jean Pierre Villenave.

Hoinarul Lui Marian Popovici e facut dupa un plan al lui Philippe Harle, cel mai cunoscut designer francez de veliere, din placaj obisnuit (nu marin), peste care s-a batut 1 cm de fibra, si a iesit o super-barca, foarte asemanatoare cu Vagabond 26, dar mai mica. Omul s-a dat cu ea pe mare si pe tot cursul Dunarii, fiind extrem de multumit. M-am dat si eu, si nu i-as putea reprosa decat poate motorul cam mare pentru dimensiunea ei.

Daca ai posibilitatea sa lucrezi cu tabla, vei iesi mai ieftin decat te astepti, dar vei avea o barca grea, lenta, care se incinge la soare si care necesita intretinere constanta. Pentru voiaje oceanice, totusi multa lume prefera exclusiv constructia metalica, din cauza inertiei mai mari si a miscarilor mai domoale pe mare montata. Totusi, daca ar fi dupa mine, as alege oricand o barca de placaj usoara si rapida, ca Vagabond 26, Multichine, sau, best of all, o barca Dix :rock:
 
Asa e , www.aroundinten.com este cuibarul unor habauci carora m-as fi alaturat fara ezitare daca n-as fi avut o cocutza mica acasa :).

Am aruncat o privire ... thks dar nu cred ca mi s potriveste ... am citit undeva ca au mai incercat un tip si chiar si reusise sa traveseze si Atlanticul intr-o cutie de 10' dar dupa s-a pierdut undeva in Pacific... :( .
Modelul acela de barca imi suna interesant doar ptr Brates sau o plimbare pe Dunare ...

.....................



Hoinarul Lui Marian Popovici e facut dupa un plan al lui Philippe Harle, cel mai cunoscut designer francez de veliere, din placaj obisnuit (nu marin), peste care s-a batut 1 cm de fibra, si a iesit o super-barca, foarte asemanatoare cu Vagabond 26, dar mai mica. Omul s-a dat cu ea pe mare si pe tot cursul Dunarii, fiind extrem de multumit. M-am dat si eu, si nu i-as putea reprosa decat poate motorul cam mare pentru dimensiunea ei.


Cred ca am vazut barca .... e "parcata" pe langa Icepronav .... mi-a placut si mie modul in care e modelata mai ales ca seamana cu ce mi-as dori eu sa fac. Am optat pt o carena tipul "single chine " . Se construieste mai usor decat un "radius chine " ca sa nu mai vb de "radius bilge" .... :)

De cand am aflat mai multe de tipul asta de constructie - ma tot gandesc la o barca cu care sa ies pe Dunare, apoi pe mare si dupa prin Mediterana .... :sail: si poate mai departe dar cu altceva mai robust ...
 
Bărcile s&g sunt omogene, solide şi uşor de construit. De regulă, tehnica este utilizată pentru modele sub 9 m. Nu am auzit ca astfel de bărci să facă un RTW, dar asta nu înseamnă că nu au existat. În general, lumea se teme să iasă cu astfel de bărci pe oceane, însă teama este nejustificată. Continuă să rămână la modă bărcile din fibră.

Pai mie imi par a fi mai robuste cele care pe langa placaj au si fibra comparate cu cele care au doar fibra.
Nu imi explic decat ca e vb de argumentul pur economic - fiind mai ieftin de construit in mold ...

Daca ai posibilitatea sa lucrezi cu tabla, vei iesi mai ieftin decat te astepti,

Chiar asa ? E cam 800 euro/ tona de otel * 10 tone (la o barcuta de 35'-40') + debitare + sudare + sablare + vopsire .... ? nu urca ? Vali spunea de Vagabond ca e construita cu placaj obisnuit ... parca suna mai ieftin totusi .... ?
 
Chiar asa ? E cam 800 euro/ tona de otel * 10 tone (la o barcuta de 35'-40') + debitare + sudare + sablare + vopsire .... ? nu urca ? Vali spunea de Vagabond ca e construita cu placaj obisnuit ... parca suna mai ieftin totusi .... ?[/QUOTE]

Chiar aşa! 800 x 10 = 8 000 EU
Plus ce ai mai spus...
O barcă de fabrică la mărimea asta costă circa 180 000 EU. Deci?

Nu se foloseşte placaj obişnuit decât din raţiuni de sărăcie cruntă. Dacă vrei pe mare cu adevărat, există placaje marine (Okoume e cel mai cunoscut).
 
Ultima editare:
Atentie, pentru a avea o curba de stabilitate buna pentru offshore, single chine e adecvata doar daca unghiul gurnei e foarte mare, caz in care unghiul dintre foile de fund devine mai ascutit, marind mult suprafata udata pentru acelasi deplasament, deci implicit rezistenta la inaintare. Mult mai potrivit pentru offshore e desenul double chine.

Barca mea e single chine, si fara sa-i desenez graficul de stabilitate pot sa simt cum are bratul maxim pe la 75-80 de grade inclinatie, dupa care se duce de-a dreptu peste cap cu catargul la fund. In schimb, avand unghiul la chila foarte mare, are viteza, iar stabilitatea de drum si manevrabilitatea sunt exact cum am nevoie. Problema e la navigatia pe valuri, avand bordul lateral aproape vertical, barca primeste socuri serioase la valuri mari de travers. Avand totusi in vedere destinatia barcii, pentru mine e mai mult decat ok conceptia ei.

App, daca tot spui ca esti proiectant navalist, cred ca supradimensionezi tare necesarul de metal pentru o barca de maxim 40 de picioare, al carei deplasament TOTAL e de 11,6 tone in cazul unei barci "normale", ca de exemplu Hout Bay 40 a lui Dix. In plus, cauza pentru care ti se par mai solide barcile din placaj cu fibra e structura lor compozita, avand alte proprietati de elasticitate si rezistenta la oboseala decat fibra simpla, care de obicei e supradimensionata de prevederile registrelor pentru a obtine proprietatile necesare.
 

Atașamente

  • IMG_5332.jpg
    IMG_5332.jpg
    49.1 KB · Vizualizări: 959
  • IMG_5365.jpg
    IMG_5365.jpg
    59.8 KB · Vizualizări: 903
  • IMG_5366.jpg
    IMG_5366.jpg
    71.1 KB · Vizualizări: 922
  • IMG_5443.jpg
    IMG_5443.jpg
    67.1 KB · Vizualizări: 904
  • IMG_5461.jpg
    IMG_5461.jpg
    84.1 KB · Vizualizări: 895
  • IMG_5553.jpg
    IMG_5553.jpg
    87.6 KB · Vizualizări: 907
  • IMG_5529.jpg
    IMG_5529.jpg
    69.7 KB · Vizualizări: 909
  • IMG_5618.jpg
    IMG_5618.jpg
    58.8 KB · Vizualizări: 915
  • IMG_5576.jpg
    IMG_5576.jpg
    50.8 KB · Vizualizări: 993
  • IMG_5363.jpg
    IMG_5363.jpg
    90.6 KB · Vizualizări: 900
  • IMG_5362.jpg
    IMG_5362.jpg
    85.6 KB · Vizualizări: 924
  • IMG_5340.jpg
    IMG_5340.jpg
    61.9 KB · Vizualizări: 922
  • IMG_5342.jpg
    IMG_5342.jpg
    54.3 KB · Vizualizări: 1,121
  • IMG_5345.jpg
    IMG_5345.jpg
    110.9 KB · Vizualizări: 931
  • IMG_5347.jpg
    IMG_5347.jpg
    47 KB · Vizualizări: 906
  • IMG_5349.jpg
    IMG_5349.jpg
    72.5 KB · Vizualizări: 915
  • IMG_5350.jpg
    IMG_5350.jpg
    107.9 KB · Vizualizări: 899
  • IMG_5353.jpg
    IMG_5353.jpg
    67.6 KB · Vizualizări: 914
  • IMG_5358.jpg
    IMG_5358.jpg
    51.6 KB · Vizualizări: 907
  • IMG_5361.jpg
    IMG_5361.jpg
    61.1 KB · Vizualizări: 888
Ultima editare:
Atentie, pentru a avea o curba de stabilitate buna pentru offshore, single chine e adecvata doar daca unghiul gurnei e foarte mare, caz in care unghiul dintre foile de fund devine mai ascutit, marind mult suprafata udata pentru acelasi deplasament, deci implicit rezistenta la inaintare. Mult mai potrivit pentru offshore e desenul double chine. .

De acord Vali! Foarte buna precizarea! Dar hai sa dezvoltam subiectul intr-un nou topic pentru bine tuturor barcagiilor :) ! :eek:t:


App, daca tot spui ca esti proiectant navalist, cred ca supradimensionezi tare necesarul de metal pentru o barca de maxim 40 de picioare, al carei deplasament TOTAL e de 11,6 tone in cazul unei barci "normale", ca de exemplu Hout Bay 40 a lui Dix.

Atentie Vali! E vorba aici de necesarul de tabla! Exista un indice denumit "coeficient de utilizare" a tablei . E undeva intre 45% - 85% functie de forma pieselor care se taie si numai daca stii cum sa aranjezi piesele pe foile de tabla.
 

Atașamente

  • Roller furler facut din mai nimica (3).jpg
    Roller furler facut din mai nimica (3).jpg
    34.9 KB · Vizualizări: 679
  • Roller furler facut din mai nimica (2).jpg
    Roller furler facut din mai nimica (2).jpg
    134 KB · Vizualizări: 619
  • Roller furler facut din mai nimica (1).jpg
    Roller furler facut din mai nimica (1).jpg
    83.7 KB · Vizualizări: 645
  • Roller furler facut din mai nimica (0).jpg
    Roller furler facut din mai nimica (0).jpg
    58.6 KB · Vizualizări: 622
De acord Mariani, dar daca iei un plan cunoscut de barca metalica (Roberts, Dix), de obicei layout-ul (asezarea pieselor) e optimizat din proiectare pentru pierderi minime la debitare, si oricum ce ramane dai la fier vechi si mai economisesti ceva. Si mai bun ar fi un kit, dar sa fie facut la noi in Ro, ca adusul de afara e scump.

Daca stau si ma gandesc, cred ca orice navalist corpist din Ro ar putea proiecta fara probleme veliere metalice de croaziera care sa rivalizeze cu cele mai bune Roberts, Van de Stadt sau Dix. Din pacate insa, cand la noi se construia socialismul, ei se jucau in voie cu proiectarea si constructia de barci de croaziera, asa ca in prezent au un renume pe piata de nezdruncinat, mai ales de natii outsidere, ca romanii.

Dar mai bine revenim la placaj, fiind mai accesibil pentru noi (cu cat o barca e mai usoara e si mai ieftina :) ). Dudley Dix a aratat ca se poate traversa fara probleme Atlanticul de sud in conditii de concurs, cu o barca din placaj cu epoxy, cruiser-racerul radius-chine Didi 38. De asemenea, sunt o multime de barci din placaj Multichine desenate de Barros, care se zbenguie pe tot Atlanticul. In Atlanticul de nord sunt destule Randonneur franceze in stitch&glue, deci cred ca toate astea demonstreaza ca placajul e o alegere foarte buna.
 
De asemenea, sunt o multime de barci din placaj Multichine desenate de Barros, care se zbenguie pe tot Atlanticul.

Multichine 28, proiectată de Barros pentru el şi alţi visători fără bani care doresc să plece în jurul lumii. În ciuda vârstei înaintate, familia Barros se pregăteşte să plece pe un traseu circumterestru pe primul MC28 - Fiu.
 

Atașamente

  • Invitatie.jpg
    Invitatie.jpg
    97.4 KB · Vizualizări: 180
1.De regula si in santiere cu traditie procentul de utilizare nu sare de 85% .
2. Proiectare unui corp in varianta single chine-multichine e o joaca de copil ptr un inginer navalist cu minima pasiune ptr barcute plus ceva experienta 1-2 ani macar zic eu.... :) exagerez - e bataie de cap dar nu e rocket sience.

Cred ca am putea sa facem si noi in Romania cateva kituri de ambaratiuni tipice.
Nu e nevoie decat de o mana de oameni pasionati si de un investitor cu ceva bani. Piata de ambarcatiuni acum se naste dupa parerea mea fara pretentii de expert.
 
Revenind la placaj, uite aici planul de forme al Caribbea 30 a lui Dudley Dix, o barca tipica multichine, dupa care eram innebunit acum cativa ani. Ce imi place la barca asta: forma plutirii la prova, dimensiunea optima pentru croaziera, liniile clasice, etrava inclinata, chila "zdarova", carma semicompensata protejata de skeg. Pacat ca nu se poate face in stitch&glue, ci doar pe osatura.
 

Atașamente

  • Caribbea 30.jpg
    Caribbea 30.jpg
    72.9 KB · Vizualizări: 79
  • PUZ Faleza Galati.jpg
    PUZ Faleza Galati.jpg
    176.1 KB · Vizualizări: 417
Ultima editare:

Atașamente

  • IMG_20130624_162458.jpg
    IMG_20130624_162458.jpg
    46.4 KB · Vizualizări: 418
  • IMG_20130624_162455.jpg
    IMG_20130624_162455.jpg
    40.8 KB · Vizualizări: 404
  • IMG_20130624_104126.jpg
    IMG_20130624_104126.jpg
    162 KB · Vizualizări: 419
  • IMG_20130624_104116.jpg
    IMG_20130624_104116.jpg
    130.2 KB · Vizualizări: 475
  • IMG_20130624_102634.jpg
    IMG_20130624_102634.jpg
    99.2 KB · Vizualizări: 558
  • IMG_20130624_092918.jpg
    IMG_20130624_092918.jpg
    292.7 KB · Vizualizări: 504
  • IMG_20130624_092705.jpg
    IMG_20130624_092705.jpg
    273.4 KB · Vizualizări: 431
Salut Gyula, stiu ca ai experienta in stitch&glue, si daca tot suntem la capitolul asta, da-ne si noua detalii despre "ratusca cea urata", care e de fapt o barcuta superba :). Mi-a placut tare cand am vazut-o in poze pe forumul lui Cristi din Iasi.
 
Revenind la placaj, uite aici planul de forme al Caribbea 30 a lui Dudley Dix, o barca tipica multichine, dupa care eram innebunit acum cativa ani. Ce imi place la barca asta: forma plutirii la prova, dimensiunea optima pentru croaziera, liniile clasice, etrava inclinata, chila "zdarova", carma semicompensata protejata de skeg. Pacat ca nu se poate face in stitch&glue, ci doar pe osatura.

1. Chila nu e chiar asa zdarova. Ba din contra. Nu e nici ca la un racer ce-i drept ... dar imi aduc aminte un episod dintr-o emisiune de pe Realitatea TV. Doi tipi erau prin Grecia cu un sloop cu chila asemanatoare ... au facut zbac pe tarm ... si a fost musai sa mearga in port sa ridice si sa inspecteze barca sa vada daca nu e fisurata .... cu o chila lunga se urcau pe tarm fara probleme ... deci ..

2. Carma din ce vad eu nu beneficiaza de nici o protectie din partea skegului cel putin in partea de jos carma e foarte expusa .

3. Din ce m-am mai interesat pe net - se poate face si in varianta s&g dar cu placaj marin musai care e mult mai rezistent. La interior se poate folosi si placaj normal

Eu sincer cred ca ar fi mai sanatoasa o barca cu un mimim de osatura la interior, o chila lunga, sanatoasa , cu placaj obisnuit si pe care sa se aseza cateva stratulete sanatoase de fibra.

Dar eu gandesc din perspectiva constructiei unei barci offshore. De aici e mai simplu sa simplifici ...
 
Deci Mariani, iti cam place sa dai verdicte fara sa cunosti prea multe despre subiect.
1. Daca ar fi dupa tine, inseamna ca n-ar mai trebui sa se dea lumea cu barci cu chila fin, care reprezinta majoritatea velierelor in prezent. Caribbea a fost proiectata pentru amatorii care vor o barca solida facuta in regie proprie, si poate da clasa la multe barci din fibra la capitolul asta.
2. E mai buna carma fara nici un skeg, cum au majoritatea barcilor de serie de azi? De ce crezi ca Dix a optat pentru carma semicompensata si n-a folosit un skeg la fel de lung ca pana carmei ;)? Oricum, fii sigur ca in caz de belea serioasa nu-ti scapa nici o pana protejata pe toata inaltimea, si zic sa treci deja pana carmei la consumabile.
3. Trebuia sa spui in ce sens e mai rezistent placajul marin, ca n-am inteles. Diferenta fata de placajul normal e lemnul folosit si adezivul dintre foi, resorcinol. Si pune si intereseaza-te cum se comporta placajul obisnuit acoperit cu fibra in umezeala permanenta dintr-o barca puntata. Imi pare rau ca n-am cum sa-ti arat ce fel arata Tego-ul pe care l-am dat jos de pe barca mea, deci Tego, nu placaj obisnuit!

Si sincer, nu mi-as permite vreodata sa simplific sau sa comentez un plan standard, mai ales cand e vorba de un designer al carui portofoliu e printre cele mai competitive pe plan mondial.
 
Ultima editare:
Atenţie! Placajul obişnuit îl foloseşti dacă vrei să faci un coteţ de câini, niciodată o barcă, mai ales una de larg. În esenţă, placajul obişnuit are spaţii interioare minuscule, pe când cel marin este omogen. Diferă, de asemenea cleiul folosit, care la cel comun nu este rezistent la apă, mai ales cea de mare şi densitatea lemnului utilizat.
Lemnul obişnuit, chiar fără a fi protejat de lacuri sau răşini, este mult mai rezistent întrucât nu există aceşti pori. În cel mai rău caz, tego folosit la cofrajele din construcţii, dar şi acela pentru bărcuţe mici, cum ar fi o canoe, sau o barcă micuţă de lac.

Nu vă împărtăşesc opinia în legătură cu Caribbea 30. Dix este un designer cu o faimă recunoscută în lume tocmai datorită calităţii bărcilor proiectate de el. Faţă de alţi designeri care lucrează în birou şi nu pun niciodată piciorul pe puntea bărcii proiectate, el însuşi este navigator.

De ce nu se mai fac bărci cu chilă pe toată lungimea corpului? Pentru că sunt lente, dificil de construit de amatori şi girează greu. Era simplu în anii '60 când iahturile ancorau în porturile comerciale sau în largul coastei, dar acum exită mii de marine unde spaţiul este intens drămuit iar manevrele foarte dificile.
De aceea s-a ajuns la acest compromis, folosit şi de Dix, dar şi de Stadt sau Roberts. Chila este relativ lungă, fapt care-i dă calităţi nautice la 'drum întins', însă nu pe toată lungimea, un plus la viteză şi manevrabilitate.

Pentru că sunteţi interesat de bărci metalice, vă recomand Pratique 35. Puteţi cumpăra fişierele CNC odată cu planurile, astfel vă puteţi face chiar Dvs. kitul. Este o barcă cu o chilă destul de lungă în raport cu lungimea la plutire, şi solidă ca o stâncă. Unul dintre proprietari a fost prins de un uragan în Atlantic şi a scăpat fără nicio pagubă din el, în timp ce numeroase alte bărci s-au scufundat şi din păcate au pierit împreună cu echipajele neexperimentate.

:skip:
 

Atașamente

  • DSC09786.jpg
    DSC09786.jpg
    17.9 KB · Vizualizări: 226
  • DSC09743.jpg
    DSC09743.jpg
    23.4 KB · Vizualizări: 234
  • DSC09742.jpg
    DSC09742.jpg
    25.3 KB · Vizualizări: 238
  • DSC09721.jpg
    DSC09721.jpg
    64.3 KB · Vizualizări: 222
  • DSC09717.jpg
    DSC09717.jpg
    71.2 KB · Vizualizări: 229
  • DSC09715.jpg
    DSC09715.jpg
    68.7 KB · Vizualizări: 241
  • DSC09713.jpg
    DSC09713.jpg
    43.5 KB · Vizualizări: 231
  • DSC09697.jpg
    DSC09697.jpg
    47.2 KB · Vizualizări: 228
  • DSC09693.jpg
    DSC09693.jpg
    27.8 KB · Vizualizări: 231
  • 20130907_191413.jpg
    20130907_191413.jpg
    38.2 KB · Vizualizări: 225
  • 20130907_191157.jpg
    20130907_191157.jpg
    33.2 KB · Vizualizări: 257
  • 20130907_191622.jpg
    20130907_191622.jpg
    28.8 KB · Vizualizări: 441
  • DSC09789.jpg
    DSC09789.jpg
    17.7 KB · Vizualizări: 234

Back
Sus