Sunt aici ceva mai multe detalii despre barcile din Marea Egee.
http://forum.woodenboat.com/showthread.php?t=112765
Pentru zona Danubiana, prima reprezentare a ceea ce pare o "Sakolefea" (vela dreptughiulara si ghiul diagonal) apare intr-o pictura a lui DIMITRIE ŞTIUBEI (1901 - 1986) intitulata "Batalia de la Giurgiu - 1595. Saicile lui Mihai Viteazul". De unde s-a inspirat e cam tardiv sa-l intrebam, insa fonetic saica ar putea fi tsernika de mai tarziu.
Insa nu e asemanare intre dhow si sakoleva. Dhow-ul are 1-2 catarge iar vela este invegata, prinsa de o verga mare , puternic inclinata. Sakoleva are un ghiu/pic, inclinat pentru intinderea unui colt de vela. Dhow-urile au corespondenta in spatiul danubian cu "caicul" lui Brancoveanu. E si normal sa ajunga dhow-urile pana aici, deoarece ele au aparut in oceanul indian acum doua milenii, iar caicul e din sec. 17, pe vremea lui Brancoveanu cand existau multe schimburi Orient - Turcia/lumea araba cu Europa rasariteana.
Acum putem sa speculam: dhow (sec. I) -
caic brancovenesc (sec.XVII) - si mai departe fonetic/etimologic -
cirnik /
cernik (sec.XVIII-XIX). Ba mai mult, se pare ca "plinul de marfa" reprezenta unitatea de masura egala cu... un caic, cu derivatele: jumatate de caic, un sfert de caic. Asa ca, pe laga asemanarea fonetica caic~cernik, mai putem adauga faptul ca ele trasportau pe mare "1 caic" de marfa. Probabil le era mai usor negustorilor sa se exprime: "Astept 1 caic de marfa de la Gurile Dunarii sau Stambul" decat: "Astept o barca cu vele tip sakolev ce transporta cherestea". Mai degraba de aici a plecat cerniki si s-a raspandit in Egee, referindu-se la daplasamentul util/de marfa decat la tipul de nava/greement.
Insa, astia din Marea Egee au avut de unde se inspira, cel mai probabil de la navele genoveze de comert renuntand la arborele mic, vezi foto 3, nava genoveza din sec. 16 ceea ce e plauzibil pentru ca in pupa se vede sistemul de vele denumit ulterior sakolev.