Urmărește clipul video de mai jos pentru a vedea cum să instalezi siteul nostru ca o aplicație web pe pagina ta principală.
Notă: This feature may not be available in some browsers.
Care-i preferinta voastra si de ce? (votati si mai sus)
Pai si normal ca singura modalitate la eche de a reduce efortul la mana este cu safranul compensat dar la timona demultiplici efortul de cate ori vrei. Am vazut barci la care dadeai 3 ture de timona pt a banda safranul.Desi am votat , cred ca cele 2 tipuri de sisteme de guvernare sunt deseori complementare pe barci de dimensiuni de pana in 10 m iar sigur ca timona este prezenta pe barcile mai mari de atat , pe cand echea este prezenta pe barcile mai mici.
Inexact, nu chiar pe toate. Dupa cum sant barci de mare cursa (open 60 la V5O sau VOR) cu dubla eche la fel au aparut si cruisere. Chiar m-am mirat sa vad catamarane mari, peste 40, cu eche.Doar pe cateva din barcile de curse mari este prezenta echea ( ex. TP52 ) , pe cand pe toate barcile de cruising este prezenta timona .
La timona cu cat raportul de demultiplicare e mai mare cu atat simti safranul mai putin. LA eche simti si daca lovesti o broasca.Echea ofera posibilitatea de a simti braca un pic mai bine ( feedback-ul acesteia ) , pe cand timona e mai comoda la drum lung , fara a reduce semnificativ perceptia timonierului asupra miscarilor barcii .
Insa a tine o eche in mana timp de o zi intreaga de navigatie, e efort, nu gluma. Faci antebratele lui Popeye . )
...Impaiatu sigur n-o sa-si puna timona la Bateau Veena !
..- la acostare echea se pliaza si nu incomodeaza, timona incomodeaza (daca e centrala si nu se demonteaza/rabateaza)..
Nu vreau sa ma dau artist, dar a-ti incercat vreo-data sa calariti valurile la mai mult de forta 4, stiti voi aia cu "cand urci cobori si cand cobori urci"?
Parerea mea e ca nu poti fi la fel de sprinten cu timona ca cu echea. Pur si simplu "miscarea de arcus" nu cred ca o poti replica pe timona.
Poate doar la racere unde timona e mai mare decat cockpit-ul (sic!), are raport de demultiplicare apropiat de zero si timona nu se invarte ca in filme ci maxim 90 grade intr-un bord sau altul.
Si atunci? Iti iei barca solida, cu care treci prin valuri ca cu tancul si iesi doar pe valurile pe care le poti duce.
Dar indiscutabil e ca in ochii aparatului de fotografiat arati mult mai bine la timona decat la eche.
Interesant, poti detalia te rog un pic? N-am fost pe valuri mari...
Si atunci? Iti iei barca solida, cu care treci prin valuri ca cu tancul si iesi doar pe valurile pe care le poti duce.
Dar indiscutabil e ca in ochii aparatului de fotografiat arati mult mai bine la timona decat la eche.
Revenind la lucruri serioase , la barcile mari de peste 50-60 picioare si mai mult nu mai ai cum sa tii barca din eche ( decat in situatii de maxima urgenta ) . De aceea barcile mari au timona , ba chiar 2 timone , cu demultiplicari si chiar hidraulice , inclusiv cele de curse .
Si zici tu ca de asta au barcile mari doua timone ? Ca sa stea doi oameni la ele sa fie forta mai mare ?
Esenta ar fi ca:
atunci cand valurile sunt suficient de mari ca sa iti creeze probleme nu vrei sa le iei nici frontal (barca urca greu si pierde din viteza iar odata ajuns pe varful valului o sa ramana un moment suspendata de prova, dupa care o plonjeze direct cu prova in valul urmator, cu zgomotul, forta si bubuitura de rigoare, dar riscand si sa fie acoperita de acesta, dar inainte de a plonja o sa fie un moment si cu pupa in aer, deci si cu elicea si cu pana carmei in aer, deci scapata de sub manevra) dar nu veri sa le iei nici cu lateralul, putand bineinteles sa te bandeze periculos de mult. Solutia de compromis este sa iei cumva valurile la un unghi care depinde de barca de valuri de vant si Dumnezeu stie de mai ce. Cert este ca urcand lateral pe val, pentru a nu pierde din viteza (urci pe deal) tragi de carma ca sa faci unghiul de incidenta cu valul mai mare (si atunci cobori in vant, deci "cand urci cobori") iar odata trecut de culmea valului vrei sa profiti de mesul la vale, sa capeti viteza, pentru pastra drumul si pentru a avea forta suficienta si pentru urmatorul val si atunci faci unghiul de incidenta mai mare (si atunci urci in vant, deci "cand cobori urci")
Ideea generala esta ca atunci cand este groasa, o sa iti doresti sa schimbi de drum la fiecare jumatate de val, si sa o faci exact atunci cand trebuie, lucru pentru care echea mi se pare mai potrivita. Plus ca stii tot timpul exact unde este pana carmei fata de axul navei. La timona poti avea probleme, mai ales pe vreme rea, barca are momente in care face ce vrea ea si atunci trebuie sa fii foarte prompt in corectii. Daca barca nu raspunde la carma imediat, nu ai timp sa te uiti pe axiograf (presupunand ca ai) sau nici chiar la timona sa vezi unde este centrul, si cat de mult trebuie sa invarti. Si cel mai adesea barca nu este echilibrata, deci centrul timonei nu sta pe centru pentru a merge drept, cea ce vine sa complice un pic lucrurile.
Sper ca am fost suficient de clar. Skipper, AdiN, da-ti o mana de ajutor.
.Ideea de tanc pe apa nu e deloc buna . Nu ai vrea sa ai o barca solida ca un tanc si tot atat de grea pentru simplul motiv ca te duci la fel de repede la fund ca un tanc. Deci o barca trebuie sa fie solida , da ! , dar cat de usoara se poate
CUm se echilibreaza o timona, ca n-am auzit de asta pana acum?Dar si o timona bine echilibrata face asta , cu conditia sa nu fii atat de beat incat sa nu mai simti nimic .
Ai o poza un pic mai sus cu una de 22 metri! Ia sa vezi cat cantareste aia si cam ce momente sant pe safran ca olandezul nu i-a pus chila deloc!..la barcile mari de peste 50-60 picioare si mai mult nu mai ai cum sa tii barca din eche
Vine baietii!Esenta ar fi ca:...
lus ca stii tot timpul exact unde este pana carmei fata de axul navei. ...
Sper ca am fost suficient de clar. Skipper, AdiN, da-ti o mana de ajutor.
Am gasit o vorba de-o pun la toate trainingurile: In theory there's no difference between theory and practice. In practice, however, there is.Da, e clar, multam fain! In sfarsit o explicatie clara, pe romaneste a teoriilor citite in cartile englezesti Acum sa vedem cu practica cand o fi momentul ...
Mi-a placut asta! O imprietenire?Si zici tu ca de asta au barcile mari doua timone ? Ca sa stea doi oameni la ele sa fie forta mai mare ?
E pe undeva pe net un forum de multis (poate la Lagoon-isti dar nu bag mana in lapte) in care povesteste un domn ce-a patit el si familia lui cand i s-a rupt o troţă. E f interesant de citit, tras concluzii si actionat in consecinta.timona = fite,ocupa loc,nu stii cind i-ti face bucata,pot aparea o gramada de probleme(cablu,lant rupt,furtun hidraulic spart,pompa ramasa fara ulei,etc..)da bine in poze!
...este mult mai usor de condus barca cu echea,chiar daca uneori tragi in draci de ea,..