Trimarane

Salutare,

Numele meu este Florin, urmaresc forumul si threadul de pe softpedia de ceva timp si m-am gindit ca ar fi momentul sa va impartasesc ce-mi ocupa visele de ceva timp :)
In primul rind vreau sa multumesc tuturor participantilor si mai ales initiatorilor acestui forum, este o resursa foarte valoroasa si un punct de intilnire al adevaratilor pasionati.

Destul cu introducerea, sa trecem la fapte - primul trimaran care mi-a atras atentia a fost Magnum 21, care a fost reprezentat si la Romanian Boat Show anul acesta. Are si o "sora" mai mica, Magnum 18 - ceva mai usor de transportat.

Anul acesta a fost introdus un model atragator de trimaran cu cabina pentru 4 persoane Astus 22.1, din trimaranele produse in serie pare cel mai interesant.

Mult mai captivante sint povestile de pe site-ul pasionatilor din Franta, aici o sa gasiti articole foarte utile.

Si in sfirsit, capitolul care mi se parea mai greu de abordat - si pentru care multumesc inca o data utilizatorilor acestui forum ce au demonstrat ca se poate: self-building. Un model care se afla la inceput, dar promite foarte mult este F-22, proiectat de un designer cu o reputatie excelenta - Ian Farrier.
Dincolo de numele si istoricul "brandului", m-a prins foarte repede multimea de constructori care isi documenteaza in detaliu (unii zic 'prea mult detaliu, la ce mai cumperi planurile?') procesul de constructie. Blog-ul pe care l-am urmarit cu atentie este al unui tip din Norvegia, Tor. Rezultatele sint absolut impresionante, dar este vorba si de o investitie pe masura (o sa vedeti ce materiale de constructie a ales). Cu toate acestea, costul "de baza" s-ar incadra in $40000, incluzind un subansamblu care trebuie cumparat de la designer (sistemul de pliere al flotoarelor) - pentru un trimaran de aceste dimensiuni si la nivelul de calitate propus este un pret rezonabil.

Ce parere aveti despre sistemul de constructie (sandwich spuma din fisii verticale)? Cit de usor se pot procura materialele (epoxy, spuma, pinza carbon - fara kevlar deocamdata ;))?

Sper ca nu v-am plictisit prea mult, voi reveni cu detalii. Sarbatori fericite celor care se pregatesc de concediu si nu vor vizita forumul prea curind (stiti voi cine sinteti :))
 
Salut Florin, si bine ai venit printre noi :). Ma bucur ca ai ales alternativa trimaran, banuiesc ca te-ai informat mult de ai ajuns la aceasta alegere. Mie de exemplu imi plac foarte mult trimaranele datorita performantelor excelente de viteza si ruliului mic. In plus, la aceeasi lungime, un trimaran are deplasamentul intre 1/2 si 2/3 din cel al unei monococi. Ma batea si pe mine cateodata gandul la un trimaran, insa un model mic si rapid, pana in 8 metri, este cam inconfortabil pentru croaziere mai lungi, caci te cam hatzana. Romeo (skipper) are de exemplu un trimaran cruise dedicat, Ocean Bird 30, produs in UK, dar difera mult de modelele sport Farrier sau asemanatoare. Banuiesc totusi ca iti doresti un trimaran mai mult pentru expeditii scurte, caci spuneai ca vrei sa fie tractabil si pliabil. In acest caz, daca nu ai vizitat deja, incearca aceste linkuri:

http://smalltrimarans.com/blog/?p=530#more-530
http://www.trinardo.com/files
http://www.teamscarab.com.au/Avalon8.2.html
http://www.lerouge-yachts.com/tri_8.htm

Cat despre constructie, sistemul sanwich cu spuma, fibra si epoxy e foarte potrivit, iar materiale gasesti la Policolor, Rompolimer sau Polydis - fibra, epoxy, carbon, kevlar, silica etc, mai putin spuma. Am auzit de varianta folosirii polistirenului extrudat ca spuma, dar sincer n-am incredere. In plus, la spuma trebuie sa lucrezi cu pompa de vacuum ca sa se aseze bine fibra. Oricum, pe site-uri gasesti si variante destule din placaj sau strip-plank cu lemn, care cred ca sunt mai sanatoase si ieftine decat spuma. Cred ca pentru a iesi cat mai simplu si ieftin, ar trebui sa folosesti sistemul de prindere telescopica a flotoarelor, cu tevi de aluminiu, cum avea Magnum-ul de la RBS, caci mecanismul lui Farrier este scump tare (undeva scrie de un trimaran care costa in total de 2 ori mai mult decat doar mecanismul de pliere al lui Farrier 22 :) ). Succes mult, si tine-ne si pe noi la curent cu noutatile :).
 
Salut, bine ai venit :D

Din tot ce-ai intrebat pot sa-ti raspund la intrebarea cu epoxy: se gaseste usor in cantitati mari (>= 25 kg), eu de exemplu am luat de la Polidys. Oricum, la un trimaran ai nevoie de mai mult, deci n-ar fi bai.

Trimaranul asta e prima barca pe care o construiesti, sau ai mai facut ceva?
 
Salutare,

Numele meu este Florin, urmaresc forumul si threadul de pe softpedia de ceva timp si m-am gindit ca ar fi momentul sa va impartasesc ce-mi ocupa visele de ceva timp :)
...
Sper ca nu v-am plictisit prea mult, voi reveni cu detalii. Sarbatori fericite celor care se pregatesc de concediu si nu vor vizita forumul prea curind (stiti voi cine sinteti :))

Draga Florine,
Bine ai venit printre barcaholici si felicitari pentru hotararea de a-ti construi singur propria barca. Inainte de orice te-as intreba ce anume vrei sa faci cu barca asta? Pe unde vrei sa te dai, cat timp ai la dispozitie pe an pt sailing, ce experienta si ce echipaj ai?
 
Multumesc pentru primirea calduroasa, ma bucur sa gasesc o comunitate atit de strinsa si activa.

Considerentul de baza pentru barca ideala (referitor la necesitatile mele) este posibilitatea de a fi transportata pe peridoc cu un autoturism normal. Din punctul asta de vedere un trimaran e o alegere buna. In plus m-au impresionat si viteza, manevrabilitatea si stabilitatea - nu reprezinta neaparat cerinte, dar sentimentul la eche e memorabil :)
Mi-as dori in primul rind sa ma bucur de ea impreuna cu toata familia, care include si 2 copii care de-abia incep sa prinda microbul (7 si 2 ani). Pentru navigatia costiera este un avantaj spatiul suplimentar de pe 'punte', reprezentat de cele 2 trambuline. Pe site-ul NauticalTrek, despre care vorbeam in primul mesaj, puteti vedea multe idei pentru utilizarea creativa a acestui spatiu - de exemplu o "cabina" instant cu un cort de 30E :D

Nu am mai construit nimic pina acum si oricum nu o sa ma apuc fara pregatire prealabila. Site-ul Polidys e foarte util, materialele erau principala problema.
Inca nu am luat decizia de a construi, pina sa gasesc forumul parea doar un vis frumos, dar experientele pe care le-am gasit aici mi-au dat curaj ca se poate si la noi. Cu rabdare si atentie sint sigur ca se pot obtine rezultate foarte bune, poate mai bune decit in productia de serie.

Destinatia principala ar fi Marea Neagra si Delta, dar mi-ar placea si sa vad citeva din lacurile noastre de pe barca. Croatia si Bulgaria reprezinta motivul pentru care ma intereseaza capacitatea de tractare, cred ca e mai practic sa ajungi aproape de zonele interesante cu masina ca sa te bucuri cit mai mult de timpul disponibil.

O intrebare care ma framinta in cazul barcilor self-built este cum se procedeaza pentru asigurarea lor si eventual obtinerea unui credit bancar pentru finalizarea constructiei. E necesara o expertiza, exista servicii de surveying care se 'deranjeaza' pentru atita lucru?

Referitor la sistemul de pliere, e adevarat ca este scump, si o mare parte din pret o reprezinta transportul. Este la fel de adevarat ca sistemul e foarte bine facut si cu o istorie respectabila - sistemul cu tuburi de aluminiu mi se pare destul de fragil, nu compar un trimaran de 7 metri cu Groupama, dar prefer o structura mai solida (overbuilt, cum se zice - Ocean Bird-ul cred ca e un bun exemplu).

In incheiere vreau sa-mi cer scuze daca abuzez de termenii francezi sau englezi, dar pina acum m-am 'hranit' cu Loisirs Nautiques, Voiles et Voiliers, manualul Glenans si altele similare. E adevarat ca am deprins si termenii romanesti la cursul YCRR, dar ocaziile au fost mai rare - sper ca forumul sa-mi fie practica buna, desi cea mai buna practica tot pe apa se face :D
 
Multumesc pentru primirea calduroasa, ma bucur sa gasesc o comunitate atit de strinsa si activa.

Considerentul de baza pentru barca ideala (referitor la necesitatile mele) este posibilitatea de a fi transportata pe peridoc cu un autoturism normal. Din punctul asta de vedere un trimaran e o alegere buna. In plus m-au impresionat si viteza, manevrabilitatea si stabilitatea - nu reprezinta neaparat cerinte, dar sentimentul la eche e memorabil :)

Cu ce trimarane te-ai dat de ti-au placut atat de mult?
 
Doar cu Magnum 21, si nu cit de mult as fi vrut :) - la noi in tara sint destul de rare ocaziile.

A nu se intelege ca am o fixatie cu trimaranele, apreciez si ambarcatiunile monococa, inclusiv barcile cu motor si camera de raba :D. Am preferat sa pastrez discutia la subiect, dar cred ca trimaranele mici au multe argumente in favoarea lor si unul destul de mare impotriva - pretul.

Cu putin noroc sper sa ajung in 2009 sa incerc si Astus 22.1 si Weta.
 
Doar cu Magnum 21, si nu cit de mult as fi vrut :) - la noi in tara sint destul de rare ocaziile.
[/URL].

Ok, am inteles iti plac trimaranele de daysailing! Nu poti merge prea departe cu ele, mie imi plac doar cruiserele, minim un F27, care si el e trailerabil!
 
Ce parere am despre F22? O barca bine gandita si care raspunde unor cerinte clare ale velistului modern fara timp. Ca de altfel toate tipurile de trimarane pliabile. Adica pastreaza viteza multicocilor si ofera un minim de spatiu interior. Catamaranele au acelasi potential de viteza dar in practica l-au pierdut in favoarea confortului. Deoarece conceptul de trimaran nu poate fi violat asa de usor, ele si-au pastrat avantajul. Pliabilitatea e o cerinta moderna pentru a nu mai plati taxe de docaj uriase in marine, si a urgenta transportul, acolo unde este cazul. Sistemul de pliere a lui Farrier este foarte bun, dar un compromis, ca orice sistem de pliere.
De ce imi plac mie (si probabil multor altora trimaranele)? Evident pentru viteza. De ce nu imi plac majoritatea trimaranelor contemporane? Evident din cauza pretului.
Bucaneer 24 este un trimaran de conceptie veche (anii 60), construit din placaj, demontabil pentru transport (are un sistem inteligent de compresie a barilor transversale prin sarturi), care tine pasul cu modelele recente la viteza, proiectat initial pentru cruising, si unde planurile de constructie costa 150 USD. Pentru detalii vezi linkul:
http://www.boatdesign.net/forums/multihulls/buccaneer-24-trimaran-25159.html
Parerea mea este ca daca as dori sa construiesc un trimaran mic, as alege oricand acest design vechi in fata oricaruia mai nou. E adevarat ca voi trai cu dezavantajele unei asamblari mai incete, dar asta sincer nu ma intereseaza. Nu stau asa de aproape de apa incat sa conteze ca lansez in 15 minute sau in 2 ore. Iar despre taxele din marine, asta e, daca vreau marina platesc, daca nu ma duc sa il trag pe plaja ca doar am multicoca (stiu ca nu este posibil in majoritatea locurilor din Europa). Iar avantajele pentru home builder predomina. Nu tu spume, rasini, pompe de vacuum, programe de calcul a injectiei, sisteme de pliere si alte asemenea nebunii costisitoare. Placaj pe cadru de lemn, bara de aluminiu, sarturi si straiuri de otel galvanizat. Mie personal imi suna mai accesibil decat injectia sub vacuum si sute de ore de slefuit (dar fiecare cu optiunile lui).
Oricum prefeintele mele actuale sunt si mai radicale, pentru satisfacerea demonului vitezei optiunile de daysailing si camping-cruising fiind caonea cu balansier (in configuratie proa - in lb. fr. prao - sau tacking outrigger - actuala mea preferinta Malibu outrigger http://books.google.com/books?id=KN...outrigger+malibu&lr=&as_brr=3&hl=de#PPA150,M1 ), pentru coraziere mai luxoase un trimaran sau un catamaran nepuntat de lungime medie, iar pentru croaziere indelungate o proa luuuuuuuuuuuuunga.
 
Hi, We at CoolGlide are the distributor of the trimarans from Virus Boat. Any one interested could charter a trimaran and get a better idea about the boat.
We have the Magnum 21 in Bucharest and could be trailer"ed" any where in Romania.
Also we will be offering charter trips over the summer and the base will be in Constanta.
Althoug any one could enjoy sailing down the Danube with her or on lakes.


We are planning a trip from Giorgu, south of Bucharest, to Sulina during the period of May. Anyone interested please get in touch.

info@coolgliderecreationalactivities.com
www.coolgliderecreationalactivities.com

Regards
The Team @ CoolGlide
 

Back
Sus