Velierele double-ended

Smokey

Mic barcaholic
Ce parere aveti de velierele "double-ended", spre exemplul Fram de William Atkin:

Fram-2.gif

Fram-3.gif


Din ce-am citit pe forumurile din afara, lumea se uita cu respect si admiratie la tipul acesta de barci. Dar de ce nu prea sunt barci moderne in stilul acesta?

Sau oglinda in forma de "pahar de vin" e o variatie mai larg acceptata a stilului "double ended"?
scrod.jpg
 
Velierele double ended sunt foarte frumoase , au fost si sunt privite cu admiratie pentru formele elegante si pentru maiestria cu care au fost lucrate de-a lungul timpului. Insa , ca orice barca de conceptie veche au marea problema de a nu fi rapide ( de a tine insa foarte bine drumul ) , datorita suprafetei udate foarte mari - ceea ce inseamna o frecare mare .

Nimeni nu ar produce in serie mare asa ceva acum si pentru ca barcile moderne , cu pupa lata , au marele avantaj de a avea la pupa loc bun pentru cabine , ceea ce nu e cazul unui double ended . Dar mai sunt si alte motive , care tin , in principu , de eficienta acestor corpuri , forme .
 
Dupa cum a spus domnul Ambrozie sunt frumoase (arata "salty" cum zice americanu) si cam atat. Nu se mai produc in serie din motive obiective, mentionatul spatiu fiind probabil cel mai important. Apoi deplasamentul, majoritatea avand deplasament greu, ceea ce e contra filosofiei actuale (usor si rapid). De altfel nici pe vremuri nu au fost foarte populare, renumele li se trage de la modelele concepute de Colin Archer.
Exista o intreaga discutie legata de dinamica fluidelor cu privire la pupa ascutita (finetea iesirii, tipul de val provocat, vortexuri, etc.), dar in practica pentru veliere lucrurile sunt nesemnificative, forma submersa a barcii si tipul de chila folosit fiind mai importante. Importante devin lucrurile acestea la barci care sunt vaslite, acolo pupa ascutita si forma ei chiar poate fi importanta (iarasi in combinatie cu forma partii submerse). Majoritatea barcilor traditionale care folosesc si propulsia cu rame sau vasle au pupa ascutita, inclusiv cele scandinave de unde s-a inspirat Colin Archer.

"vineglas transom" este denumirea data de americani unei forme constructive raspandite, nascute din necesitatea unei barci cu volum mare si chila lunga oceanica. Nu are nimic in comun cu pupa ascutita, este doar incercarea de a maximiza spatiul interior al barcii.
 
Salutare! :) Rumpi imi pare bine sa te cunosc. In ce priveste velierele double -ended, mi-au placut poate cel mai mult, chiar daca nu sunt foarte rapide. Sunt genul de barci care imi inspira siguranta. Ca sa completez la acest topic pe langa Atkin, Colin Arcer, Aage Utzon, Bjarne Aas, iata si alte cateva desene deosebite:
http://www.rogerlongboats.com/27Pinky.htm
http://georgebuehler.com/Block Islander.html
http://www.fky.org/prestodata/showdoc.php4?doc=seite&heft=27&jahr=1927&seite=22&b=s
http://www.fky.org/prestodata/showdoc.php4?doc=seite&heft=42&jahr=1938&seite=952&b=s
http://www.chuckpaine.com/pdf/24CAROL24.pdf
http://www.duckworksbbs.com/plans/wf/tahitiana/index.htm
cu siguranta sunt si altele, cel putin la fel de interesante.
 
Merci Mihai. Sie mie. Spitzgatter pana la moarte cum ar zice danezii. In Danemarca si Germania asta a fost parca si o clasa nationala la un moment dat. Freundeskreis Klassische Yachten este un site de care nu ma mai satur, citesc de mult la el, si desi nu am probleme cu limba si ma pot mandri ca citesc rapid, inca n-am ajuns la capat. In lume sunt multe designuri frumoase din categoria pupei ascutite, unele putine si cu deplasament usor (1,6t la 7,5m nu mai este considerat astazi deplasament usor, desi pentru o constructie clasica de lemn cu file pe coaste este), si intr-adevar inspira incredere. Personal imi plac foarte mult Schärenkreuzerele, pentru mine raman un vis frumos.
 
Depinde ce-ti doresti : Viteza sau siguranta!
Ptr o croaziera lunga si sigura double ended sunt perfecte, ptr viteza cauti ceva mai modern.Personal prefer model mai clasic.
 
Eu si pentru viteza tot ceva mai clasic. Adica in viziunea mea mai clasic decat un yacht din clasa metrilor patrati conceput in anii 20-30 nu vad. Si siguranta are har domnului, au navigat oamenii cu ele in toate conditiile. Dar bineinteles nu sunt yachturi de croaziera lunga, n-ai unde baga provizii pe un an decat daca mergi in zona 150m2.
Eu nu cred ca un velier double-ended este mai bun sau mai prost decat un velier cu pupa dreapta de acelasi deplasament si forma a chilei. Recunosc cinstit in schimb ca de multe ori este mai frumos la aceasi lungime.
 
Eu si pentru viteza tot ceva mai clasic. Adica in viziunea mea mai clasic decat un yacht din clasa metrilor patrati conceput in anii 20-30 nu vad. Si siguranta are har domnului, au navigat oamenii cu ele in toate conditiile. Dar bineinteles nu sunt yachturi de croaziera lunga, n-ai unde baga provizii pe un an decat daca mergi in zona 150m2.
Eu nu cred ca un velier double-ended este mai bun sau mai prost decat un velier cu pupa dreapta de acelasi deplasament si forma a chilei. Recunosc cinstit in schimb ca de multe ori este mai frumos la aceasi lungime.

Din studii stravechi, ambarcatiunile cu pupa ascutita lasa sa se scurga apa pe langa bordaj fara sa provoace vartejuri.Cele cu pupa terminate drept, ca un perete, pe langa vartejurile care le lasa, la navigatia cu val din pupa ai mari probleme cand te ajung valurile din urma, acestea sparganduse de oglinda, iar barca are tendinta de virare.Deci lucrezi non-stop din carma.
Sigur iti spun si din experienta.
 
In mod normal nu ar trebui sa urce pupa pe val? Chiar daca e dreapta ma refer. Eu din cate am citit (experienta lipseste) nu e bine sa se sparga valul de sau sub tine in nici o conditie.
 

Back
Sus