Vopseluri

skipper

RYA Instructor
Am inceput tratamentul geriatric al barcii printr-o slefuire pana la fibra si apoi am lasat-o sa se usuce bine de tot profitand de lunile de vara. Acum vreau sa m-apuc de vopsit si voiam sa aflu:
-ce vopseluri bune se gasesc prin Ro?
-care este cel mai indicat tratament pt fibra cu ce materiale si mesteri se gasesc pe la noi?
Nu are osmoza de nici un fel asa ca pot sari peste etapa de vindecare a basicilor!
 
Reconditionare gelcoat

care este cel mai indicat tratament pt. fibra cu ce materiale si mesteri se gasesc pe la noi?
Intre limite financiare rezonabile aveti cam urmatoarele optiuni:
A) daca dupa slefuire fibra nu a aparut la suprafata (este inca "sigilata" de gelcoat)
a1) aplicare lac poliuretanic UV rezistent pe tot corpul, urmata de vopsea antifouling (2-3 straturi ) la opera vie , daca ambarcatia ramane timp mai indelungat in apa. Daca se scoate la intervale rel. scurte (3-4 saptamani, cum este cazul barcilor de competitie) puteti economisi costurile si munca inglobata in stratul antifouling. Totusi se impune de regula curatatul cu peria, burete , pompa de inalta presiune etc. a "oaspetilor" de pe opera vie.

a2) lac acrilic (varianta cu 2 componente de regula este mai rezistenta ) sau emaur (chiar si cele indigene fac fata).
Mai putin rezistent la zgarieturi decat lacul poliuretanic, dar 2-3 ani tine, si este mult mai ieftin.

B) daca fibra de sticla a aparut la suprafata (sclipeste frumos la lumina tangenta, structura bruta vizibila si fara lupa) va fi indicat sa "sigilati" carena.

Asta inseamna:
b1) chituire (chit poliesteric eventual - la denivelari mai mari de 2-3mm cu adaos de fibra de sticla), urmata de slefuire -> verificarea uniformitatii dorite a suprafetelor , alta chituire ,slefuire etc. pana sunteti multumit de rezultat
Nota:la o carena de 9-12 metri pct b1) reprezinta un efort mediu-spre-major, de regula este intelept sa va fixati din start "gradul de perfectiune dorit" altfel riscati sa parcurgeti f. multe iteratii - chiar si la o carena realizata (candva) intr-un negativ de buna calitate

b2) degresare
/acetona, diluant nitro (nu de emaur, ci nitro!) sau neofarina,

urmata la scurt interval (dupa uscare) de sigilare cu
- rasina poliesterica UV rezistenta (mai exact gelcoat UV-rezistent), probabil 2 straturi
sau
- rasina epoxydica , 2-3-4 straturi , in functie de viscozitate

Bineinteles suprafetele trabuie sa fie perfect(!) uscate, si ar fi bine sa fie slefuite cu hartie umeda , granulatie 120..160 straturile concomitent aplicate.

Slefuirea nu trebuie exagerata, altfel rezulta un leopard patat...

In cazul aplicarii de gelcoat poliesteric de regula rezulta o pelicula usor lipiciosa (de parafina) la suprafata.
Pt a micsora consumul de hartie abraziva si a accelera mersul lucrarii acesta foate fi spalat - macar partial (cu acetona) sau razuit (cu mana fina) utilizand un "zicling" adica placa de otel subtire, flexibila , cu muchia ascutita
Amicul nostru HomeMade va poate demonstra in-vivo arta manuirii acestei arme :)


b3) pentru a prelungi viata stratului aplicat la b2) se pot aplica 2-3 straturi de lac incolor UV la opera vie
(trebuie sa judecati in functie de ambarcatie, de regula aceste suprafete lacuite devin destul de alunecoase in stare umeda, dar exista si varianta de lac "antiderapant" ceva mai mata)

Pentru ambarcatii care sunt lasate timp indelungat la apa, antifouling la opera vie, ca si la pct. a1)

 
Mersi mult de eplicatiile atatd e detaliate!

Situatie e cam asa: nu mai exista nici un fel de gelcoat, erau cateva straturi de vopsea pe care le-am slefuit in asa fel incat sa ajung la fibra goala sa se poata usca bine. Acum madam Francine e la nudul gol si ma tot intreb cum s-o imbrac mai bine.
 
La cele spuse de solpet as mai adauga urmatoarele precizari:
-din cate am citit eu pe un strat de poliester deja uscat si polimerizat urmatorul strat de poliester "umed" prinde mai greu sau deloc.Spun inca o data nu am verificat in practica.De aceea as recomanda folosirea rasinii epoxidice pentru orice eventualitate.
Exista niste substante foarte bune care ingroasa rasina si-i maresc vascozitatea putandu-se folosi ca si chit.(bilute de silicat si fulgi de bumbac)
-a doua problema care se neglijeaza aproape intotdeauna e grunduirea inainte de vopsire.
Este o operatie foarte importanta de care va depinde durabilitatea intregii vopsiri.
Este bine sa se foloseasca de regula grund si vopsea de la acceasi firma.
Slefuirea intre straturi cu smirghel de 600-800 va asigura o aderenta mai buna intre straturi.
La noi la bauhaus gasesti vopsele pentru ambarcatiuni de la Hempel si International.Au preturi dupa cate imi amintesc la 28-30 de euro/kg.
 
Interesant topic, am dat un rating de 5 stele - ceea ce va invit sa faceti si pe voi cand considerati un topic util. Asta se face din butonul Rate thread din dreapta-sus.
 
din ce stiu eu rasina epoxidica nu e compatibila cu cea poliesterica ,in sensul ca nu prinde una pe cealalta si riscul exfolierii e foarte mare!
zilele astea chiar ma apuc de un test ,o bucata de lemn tratata cu epoxidica, vopsita cu ceva foarte domestic( cea cu care miam vopsit canoea) si lasata in apa! vreau sa vad cam in cat timp incepe sa se deterioreze stratul de vopsea!
 
navigatorule!incearca cu emaur,vopseaua de dacie,e mult mai buna decit multe timpenii ce au aparut pe piata noastra,merge si cu pensula f.bine,foloseste diluantul cu care vine vopseaua:slefuieste,degreseaza cu nitrodiluant si...la treaba!
bafta!
 
din ce stiu eu rasina epoxidica nu e compatibila cu cea poliesterica ,in sensul ca nu prinde una pe cealalta si riscul exfolierii e foarte mare!
zilele astea chiar ma apuc de un test ,o bucata de lemn tratata cu epoxidica, vopsita cu ceva foarte domestic( cea cu care miam vopsit canoea) si lasata in apa! vreau sa vad cam in cat timp incepe sa se deterioreze stratul de vopsea!

Cum se poate afla daca rasina veche e poliesterica sau epoxidica?
 
Ultima editare:
La cele spuse de solpet as mai adauga urmatoarele precizari:
-din cate am citit eu pe un strat de poliester deja uscat si polimerizat urmatorul strat de poliester "umed" prinde mai greu sau deloc.Spun inca o data nu am verificat in practica.De aceea as recomanda folosirea rasinii epoxidice pentru orice eventualitate.....
La noi la bauhaus gasesti vopsele pentru ambarcatiuni de la Hempel si International.Au preturi dupa cate imi amintesc la 28-30 de euro/kg.

La ce foloseste inca un strat de rasina peste cea veche?
La noi la Romanica gasesti antifouling cu 50EUR 20kg, vechile obiceiuri mor greu. E drept ca orice este destinat barcilor e pretuit de magazine la cel putin dublu fata de normal dar asta nu inseamna ca noi tr sa si folosim ce ne recomanda ei. Am platit 2 EUR pe o piulitza odata dar nu ma mai prind aia asa usor.

navigatorule!incearca cu emaur,vopseaua de dacie,e mult mai buna decit multe timpenii ce au aparut pe piata noastra,merge si cu pensula f.bine,foloseste diluantul cu care vine vopseaua:slefuieste,degreseaza cu nitrodiluant si...la treaba!
bafta!

Asta pare sa fie cea mai probabila solutie de urmat, pana acum. Am un preten care are vopsitorie auto, poate il conving sa-mi dea o mana de ajutor, doar e de meserie.
A mai folosit careva vopsele auto pe barca? Cum s-a comportat in timp, mai ales opera vie?
 
Ultima editare:
Situatie e cam asa: nu mai exista nici un fel de gelcoat, erau cateva straturi de vopsea pe care le-am slefuit in asa fel incat sa ajung la fibra goala sa se poata usca bine. Acum madam Francine e la nudul gol si ma tot intreb cum s-o imbrac mai bine.

Salut, n-am inteles insa daca la origine barca a avut gelcoat, sau a fost turnata direct rasina cu fibra in matrita la constructia corpului (ceea ce e mai plauzibil avand in vedere anul fabricatiei si stilul "overbuilt" :) ) . A 2-a varianta ar explica lipsa osmozei, din cauza ca gelcoat-ul e cel care in timp se fisureaza, si prin crapaturi ajunge apa in capilaritatea fibrei de sticla de sub gelcoat.

Am intalnit bube datorate gelcoatului la o Alacrity 19 - osmoza superficiala, rezolvata usor prin slefuire si chituire cu chit din nestrapol+aerosil, si la un Etap 23 la care am lucrat chiar azi, a fost nevoie sa slefuiesc gelcoat-ul pentru a ma prinde cu fibra, si in urma slefuirii am constatat ca grosimea gelcoat-ului a fost foarte diferita, avand puncte unde a crapat sau s-a spart in urma socurilor, din cauza grosimii prea mari. Plus ca si la barca mea, in ciuda aplicarii de gelcoat parafinat, mi-au aparut crapaturi minuscule superficiale, ceea ce m-a facut sa evit pentru alta data gelcoat-ul.

In schimb, la nici o barca facuta pe vremea veche, direct din rasina si fibra, fara gelcoat (lotcile pescaresti, velier tip 2, barci de salvare) n-am vazut vreo problema tip crapaturi, delaminare, osmoza etc, in ciuda vechimii destul de mari, 25-30 de ani. Ceea ce arata ca moda de azi, cu suprafetele stralucitoare ale gelcoat-ului, nu e cea mai sanatoasa pentru longevitatea barcii.

Oricum la Francine ar trebui prima data "sigilata" suprafata superficiala a fibrei de la exterior, si solutia cea mai eleganta, dar si costisitoare, ar fi pensularea de epoxy, peste care se aplica o vopsea polimerica - poliuretanica sau topcoat. E metoda descrisa pe cateva site-uri de care nu-mi amintesc momentan, si cica se garanteaza lipsa osmozei pentru cateva zeci de ani :rock: . Eu n-am folosit-o pana acum, ci am aplicat de obicei reteta chituirii cu chit poliesteric, urmata de aplicarea de gelcoat parafinat, sau vopsirea cu emaur sau vopsea poliuretanica bicomponent.
 
Salut, n-am inteles insa daca la origine barca a avut gelcoat, sau a fost turnata direct rasina cu fibra in matrita la constructia corpului (ceea ce e mai plauzibil avand in vedere anul fabricatiei si stilul "overbuilt" :) ) .
Cel mai probabil varianta 2, n-am dat de nici un strat de gelcoat. Am mai vazut barci construite pe la inceputul erei fibrei de sticla la care constructorul, nestiind pe-atunci cum se comporta gelcoatul in timp, nu l-a folosit, preferand solutia mai sigura.

In schimb, la nici o barca facuta pe vremea veche, direct din rasina si fibra, fara gelcoat (lotcile pescaresti, velier tip 2, barci de salvare) n-am vazut vreo problema tip crapaturi, delaminare, osmoza etc, in ciuda vechimii destul de mari, 25-30 de ani. Ceea ce arata ca moda de azi, cu suprafetele stralucitoare ale gelcoat-ului, nu e cea mai sanatoasa pentru longevitatea barcii.

Unul din putinele motive pentru care imi place de englezi este cum au stiut sa construiasca nave si barci. Dovada ca n-au putut sa se adapteze la moda de azi cu barci de consum este ca azi nu mai exista mari fabricanti de amabarcatiuni in UK (ok, s-a redeschis Prout dar sa vedem daca si dureaza).

Oricum la Francine ar trebui prima data "sigilata" suprafata superficiala a fibrei de la exterior, si solutia cea mai eleganta, dar si costisitoare, ar fi pensularea de epoxy, peste care se aplica o vopsea polimerica - poliuretanica sau topcoat. E metoda descrisa pe cateva site-uri de care nu-mi amintesc momentan, si cica se garanteaza lipsa osmozei pentru cateva zeci de ani :rock: . Eu n-am folosit-o pana acum, ci am aplicat de obicei reteta chituirii cu chit poliesteric, urmata de aplicarea de gelcoat parafinat, sau vopsirea cu emaur sau vopsea poliuretanica bicomponent.
Adica un inca un strat de rasina pe exterior?
 
Adica un inca un strat de rasina pe exterior?

Romeo, din ce stiu rasina epoxidica e mai elastica si mai rezistenta la socuri decat cea poliesterica, si cred ca asta e motivul pentru care e folosita in forma simpla la tratarea corpului de fibra, fara vreun adaos. Rasina poliesterica in schimb e mai casanta, si nu se foloseste in forma simpla, ci ori armata cu fibra, ori cu adaosuri de talc, aerosil, fibra tocata sau fulgi de bumbac.

Eu de obicei folosesc chitul din rasina poliesterica si aerosil, in strat subtire, pentru obturarea porilor fibrei, regularizarea denivelarilor, si dupa slefuirea cu smirghel de apa aplic direct vopseaua. Am mai folosit spritz-chit auto, dar numai in zonele emerse, unde era nevoie de estetica - netezime si luciu, dar niciodata la opera vie.

Stiu ca se gasesc pe afara topcoat-uri foarte bune, vopsele polimerice (deci nu pe baza de solventi) care adera excelent si la epoxy, si la poliester, se gasesc reclamele lor prin Proffesional Boatbuilder. Apropo, PBB este de vreo luna accesibil online pentru toata lumea, de la nr 95 se gasesc toate numerele in format digital, si sunt destule articole despre reconditionarea corpurilor de fibra, majoritare fiind cele cu gelcoat initial.
 
Am folosit eu vopseluri poliuretanice tricomponente. E adevarat pentru finisarea mobilei (MDF). Si se comporta excelent. Am lasat de proba o bucata in conditii naturale timp de un am si nu a patit nimic.

Reteta e cam asa.

strat 1,2 - grund cu slefuire intermediara granulatie 180-240.
strat 3,4,5 - vopsea+diluat+intaritor (dupa specificatiile producatorului), cu slefuire intre ele, granulatie minim 350.

Vopseaua a fost achizitionata de la GOLDA Romania. Este de productie italiana. Dar nu stiu daca se preteaza la medii cu umiditate foarte mare. Trebuie intrebat la ei. Oricum dupa cum ii stiu eu sunt foarte serviabili si promti. Si au si o gama variata de lacuri.

Eu oricum recomand vopsirea la pistol in detrimentul oricarui alt fel de aplicare a vopselei. E adevarat ca necesita o acuratate si o munca mai mare in functie de complexitatea vopsirii (mai multe culori) dar merita. Mai ales daca se folosesc "scule" de buna calitate.
 
Ultima editare:

Back
Sus