De salutat si initiativa marinarilor din Transilvania si din Moldova. M-a bufnit rasul ca s-a inceput topicul cu Yacht Club Transilvania si s-a raspandit peste Carpati spre rasarit mai repede ca bolile de sezon. De s-ar misca asa toate lucrurile bune..
CE poate face un club de yachting pentru membrii sai? E o buna intrebare la care se pot gasi foarte multe raspunsuri elegante si practice. De exemplu:
1. sa stimuleze si sa promoveze "dorul de mare" sau cel de a naviga pe unde e niste apa pe care se poate pluti
2. sa-i invete pe oamenii sai ce-i aia "buna practica marinareasca" si sa urmareasca respectarea ei;
3. sa le faciliteze oamenilor sai participarea la diferite activitati nautice, fie ele croaziere, fie regate, fie targuri nautice, etc;
4. sa le faciliteze accesul la publicatii nautice;
5. sa faciliteze intruniri pe teme de sailing / yachting;
ar mai fi ele..
CUM poate face un club de yachting lucrurile de mai sus?
1. sa ia de la bogati, sa dea la saraci? NU - dar sa promoveze un mecanism de echitate a participarii bazat pe "ce nu pot cu banul ca nu-l am, pot face fizic" in care sa poata si bogatu' si saracu' sa se bucure de mersul cu barca (bucuria de a merge cu barca sa le fie "nord adevarat" la marinari), asta se poate. Nu-i greu de contorizat cine cit se bucura ca beneficiu al participarii avute la club, dar se aplica principiul "bunului simt" in a face o evaluare a contributiei si beneficiului. "Barcaholic" e un bun model de "club", un organism deja viabil, cu bolile lui, cu anticorpii lui, mai zbiara, se mai joaca, e deja la gradinita de-a binelea... are botezul marinaresc facut oricum...
Bun simt ar mai fi si in tara asta.. fara sa-l localizam geografic dupa regiuni sau sa punem flag-uri pe locatii fel de fel;
2. In general ideea de "club" e asociata cu "oameni cu discurs si aspiratii comune" dar si cu posibilitati "cam pe acolo toata lumea", unde se accede fie pe baza de merite fel de fel, fie pe recomandari. Nu e rau. In final orice astfel de organizatie functioneaza sau macar e sustenabila "pe banii de cotizatii".
Putem deja plasa ideea de "Yacht Club Transilvania" ca aspiratie spre orizonturi indepartate, spre navigatia de croaziera "deep sea" si nu pe riuri si lacuri de acumulare cum multi pot crede. Oamenii astia au parte de adrenalina si iarna, in munti, deci "navigatia la baliza" nu le trezeste multora orgasme si nici nu satisface orgolii, ca sunt oameni molcomi, in schimb un passage offshore reusit si facut cu respect fatza de Mare, e o implinire. Dar daca e sa se bata la baliza "o fac elegant si cu simt". Acu ma aflu vorbind in numele unei idei, ca despre ei vorbesc si fapte "de pionierat" prin sailing-ul autohton.
Seara buna la marinari,