Mai oameni buni ... eu cred ca naravul din fire n-are lecuire cum bine zicea scriitorul , fir-ar el sa fie de narav . Eu nu stiu de unde aveti atat energie sa va ambalati pe teme atat de stravezii . ( sa fie ...hic! ...shpritzu... hic ! ...de vina ? )
PIATA oricarui produs din lumea asta se imparte in nenumarate segmente , dupa diverse criterii , referitoare la calitatile produsului respectiv . Cel putin la barcaze prima calitate luata in considerare este vechimea , a doua este marimea si urmeaza inca 100 de criterii referitoare la cate in luna si in stele .
Guletele astea nu fac exceptie de la regula de mai sus , mai ales ca NU sunt produse standardizate , de serie . Se gasesc si ieftine darvechi si putrezite ( cazul si celei care era in Tomis acum 2-3 ani ) dar se gasesc si noi si moderne , luxoase , dotate , care sunt deja corabii serioase , dar care nu costa deloc putin si pot ajunge la preturi de milioane .
Santiere sunt pe coasta Turciei destule , unele lucreaza prost si ieftin , altele bine , modern , dar scump . In principal piata lor sunt tot firmele de charter turcesti sau proprietarii privati turci care le comanda pentru propria lor placere si aici sigur ca depinde de bugetul fiecaruia .
Am vazut putine Gulet-uri prin porturile Mediteranei ( in afara Turciei ) , dar cele pe care le-am vazut prin Grecia de ex . , erau nave frumoase si elegante ce s-ar fi pretat si unei calatorii in jurul lumii nu doar la o traversare de ocean .
Dar fiind barca nationala a Turciei , guleta are multe variante constructive , multe lungimi si multe tipuri , insa are si variante constructive slabe , facute sa care multi turisti dar la motor si pe vreme buna . Cu una din aia nu ai vrea sa treci oceanul , desi daca iti fortezi norocul ai avea sansa sa supravietuiesti.
Iar la o corabie manufacturata regula de aur este : cat dai atata face . Asta , sigur , eliminand partea de tocmeala specifica poporului turc .
Deci pentru cine vrea sa cumpere o guleta mare si are 100.000 Euro : UITA ! , iar daca insisti vei arunca banii pe o putregaie plina cu sobolani , care o sa ia apa mai multa decat ar putea sa scoata toate pompele unei nave de stinds incendii .
Daca ai intre 100.000 si 500.000 euro : pregateste-te sa stai in Turcia cateva luni bune , incepand de prin noiembrie pana in martie si ia toata coasta la scormonit . Poate gasesti vreo barabafta buna al carei proprietar e in faliment si cu cei 300.000 pe care ii dai tu si-ar putea salva casa spre a nu fi luat de banca . Daca iesiti cu guleta pe mare, pe vele si dupa o furtunica din aia frumoasa de ramane sarea alba si pe toarta cestii de cafea , in santina nu sunt mai mult de 200-300 litri de apa ( adica 3-4 cm ) ia-o , ai facut o afacere buna . Fa-i o revizie la motor, schimba cuzinetii si injectoarele ( sigur are mii de ore de mers la motor ) si ai grija mare pe viitor la functionarea pompelor . Nu uita de presetupa de la axul port elice. Schimb-o si pe ea la prima scoatere pe uscat a dihaniei
Daca ai peste 500.000 euro sigur esti suficient de inteligent incat sa nu arunci banii pe o corabie atat de mare si care necesita atata intrentinere ( fiind din lemn , ai uitat ? ) cu care sa nu faci nimic decat sa te plimbi cu nevasta si cu cei minim 5 oameni din echipaj . Asta doar daca nu cumva esti vreun fanatic sustinator al fenomenului " Nudist's Ship " si vrei sa umpli corabia cu 30 de suedeze despre care speri sa faca plaja toate , pe spate , cu capul spre prova , in timp ce tu stai la timona , cu pipa in gura si cu sticla de Jack la umbra .
Daca ai mai mult decat bugetele de mai sus , cumpara-ti o barca moderna , de fibra , si pleaca de acasa, in jurul lumii . Ia si grupul de suedeze , dar numai in echipe-perechi de cate 2 bucati pe care le rotesti in serviciu la bord la fiecare etapa de 500 mile . Pentru ocean ia-ti 3 perechi .