Caiacul din viitor

Alec,
arata foarte bine ce ai facut pana acum. Multumim pt poze
Pare totul foarte chituit; inseamna asta, ca sipcile nu ies foarte netede din taiere/slefuire?
Spor la treaba
 
@ Guzi

am facut o masuratoare aproximativa si mi-a dat 5,40 m
a trebuit sa mai scurtez din formele de prova si pupa intrucat nu se potriveau cu formele 1 si respectiv 12 si 13; la forma 13 am renuntat cu totul - era prea mica si nu se potrivea

poze cu mersul la barna mai tarziu :)


@ klimm

din taiere, sipcile ies cu mici asperitati
chituirea e necesara mai ales pentru spatiile dintre sipci, sipcile fiind groase de 11 mm
am folosit chitul de cutit dupa sfaturile unuia pe kayak forum:
Re: Polystyrene as boatbuilding foam?
trebuia sa-l ascult si la faza cu hot glue, doar ca facusem o proba pe o bucata de polistiren de 20 pe 20 cm facuta din sipci lipite cu hot glue si parea ca merge ok

in poza detaliu cu asperitati in polistiren dupa slefuire cu smirghel mai grosier:
 

Atașamente

  • 9.jpg
    9.jpg
    85.2 KB · Vizualizări: 83
Multumesc pentru poza. Urmaresc Kayakforum de prin 2004 cred, dar nu vazusem subiectul, multumesc si pentru link :)

Tot pe site-ul lui Nick Schade(care gazduieste si Kayakforum, gasesti undeva(dar nu pe forum) un caiac facut la comanda de Nick cu polistiren de 80kg/mc(la custom boats poate?)
Hot glue este semielastic, si implicit greu de prelucrat. Probabil vei fi mai servit cu PU de la Bison(cum ai si observat de altfel) care are efect de umplere si se prelucreaza cam la fel ca si polistirenul(rigid si semicasant)
Nu tin minte daca pui mai mult de un strat de fibra. Un strat s-ar putea sa nu fie suficient. Nu uita de faptul ca obtii legatura chimica intre straturile de epoxi, doar daca timpul intre aplicari este undeva sub 6 ore parca(depinde si de epoxi si evident de temperatura)
Spor la treaba, cum spunea Croc, suntem numai ochi!
 
Ultima editare:
Polistirenul se taie uşor cu un fir încălzit electric.

da, stiam asta, doar ca am taiat si eu cu ce aveam la indemana



am pus fibra de 300g/mp pe corpul caiacului, l-am intors si am inceput puntea

are un pic rezistenta cu fibra de 300, intra degetul daca apesi mai tare, asa ca probabil, la final voi mai pune un rand de fibra de 300 pe corp
 

Atașamente

  • 1.jpg
    1.jpg
    22.7 KB · Vizualizări: 84
  • 3.jpg
    3.jpg
    51.1 KB · Vizualizări: 86
  • 4.jpg
    4.jpg
    23.6 KB · Vizualizări: 78
  • 2.jpg
    2.jpg
    25.2 KB · Vizualizări: 86
@ mariusf

nu, revine la loc, in cazul unei apasari medii spre puternic

polistirenul nu opune aproape niciun fel de rezistenta, am vazut fibra de 300 pusa pe placaj - o cu totul si cu totul alta situatie, alta rezistenta

ai spus intr-un post ca ai facut un caiac de 9 kg si ca era instabil, pe un forum de afara mai spunea cineva ca a facut un caiac cam la fel de usor si ca folosea bolovani ca sa mai aibe ceva mai multa stabilitate

eu am ales polistirenul pentru usurinta prelucrarii, nu tin sa fie foarte usor caiacul

pentru folosirea caiacului intr-un mediu mai prietenos, cum dai sa se inteleaga ca este la mare, cred ca e suficient un rand de fibra de 300

am pus la prova si la pupa o fasie de fibra de 160 g lata de vreo 20 de cm inainte de fibra de 300, asa de proba - e prea subtire si nu ar fi fost suficienta

partea misto e ca fibra de 300 e mai ieftina de vreo 3 ori decat fibra de 160

legat de adeziv, cel fierbinte (hot glue) mi se pare cel mai potrivit, excesul de adeziv se va taia cu o lama de cuter

e necesara chituirea cu chit de cutit (acrilic), la corpul caiacului am dat doua maini de chit, cu slefuit dupa fiecare mana

cred ca un asemenea caiac e realizabil in vreo 100 de ore si fara dificultati majore, fara prea multe unelte, si chiar la un cost decent spre minim fata de alte modalitati de a construi
 
Ultima editare:
am priceput, odata inchis caiacul va fi extrem de rezistent in ciuda elasticitatii carenei, ca sa spun asa. Caiacele foarte usoare sunt, intr-adevar, greu de guvernat pentru ca raspund imediat la toate miscarile pe care le faci in cockpit. Lestarea este o solutie buna, nu stiu daca bolovanii sunt chiar cea mai buna solutie dar in lipsa de altceva...presupun ca merge. Pentru o ridigizare mai mare pe sectiunea longitudinala, sunt cateva smecherii destul de eficiente. Poti dizolva cu diluant intreaga structura de polistiren dupa care, pe interior aplici aceleasi sipculite de...polistiren, la distanta de ...10-15 cm distanta una de alta. laminezi aceste "striatii" interioare si barcuta ta va fi refuza sa se mai arcuiasca pe apa, odata ce te-ai pus in ea. Legat de caiacul pentru mare....cred ca ai inteles gresit sau eu m-am exprimat gresit. Marea este mediul cel mai solicitant pentru un caiac si daca sta pe mare, va sta pe orice desi nu as incerca pe rauri prea furioase pentru ca acolo lungimea lor ar fi un handicap peste care nu poti trece. Una peste alta, 300 gr cred ca este suficient pentru rezistenta dar nu vad nici o problema daca dublezi grisimea, oricum vei avea un caiac usor. Legat de preturi, nu stiu ce sa spun...categoric este o forma extrem de comoda de abordare, polistirenul fiind extrem de usor de modelat si nu necesita scule prea "destepte" in dotare. Adezivul cald pare ca este o solutie buna deoarece asigura fixarea rapida. Cred ca merge si sub 100 de ore de lucru. Probabil dupa ce prinzi o anumita indemanare, 50 de ore ar fi o limita decenta. Oricum ar fi, imi place ce ai facut pana acum. Ma intreb cum te-ai descurcat cu praful la slefuit si cine a dat cu matura :) Capetele prova si pupa, cred ca sti deja, se armeaza separat de corp, foarte usor, daca tai fasiile de fibra respective pe diagonala tesaturii. Atunci poti pune orice grosime pentru ca nu se va mai incretii la margini. Felicitari!
 
Capetele prova si pupa, cred ca sti deja, se armeaza separat de corp, foarte usor, daca tai fasiile de fibra respective pe diagonala tesaturii. Atunci poti pune orice grosime pentru ca nu se va mai incretii la margini. Felicitari!

N-am stiut smecheria asta. Chiar asa este? Eu m-am chinuit de mama focului cu armarea provelor si a pupelor curbate.
 
@mariusf
multumesc! nu stiam smecheria cu armatul pe diagonala; mi-au trebuit vreo 10, 20 de secunde ca sa ma prind la ce ai vrut sa spun

de maturat, n-am maturat inca; nu se face chiar asa mult praf la slefuit, mai mult s-a facut la taiatul sipcilor intr-o alta incapere; am noroc de o magazie mare si se imprastie usor praful

stiu ca recomandai tesatura usoara pentru caiacele de lemn, placaj sau strip plank - cred ca de aici confuzia mea cu marea si caiacele pentru mare, oricum e alta mancare de peste un caiac de lemn

da, cu un pic de viteza se poate ajunge si la 50 de ore

in rest, multumesc ca ai trecut pe aici, orice ideie e binevenita
fara gasca de pe forum mi-ar fi fost dificil spre imposibil sa fac ceva
 
Draga Alec, primul lucru pe care l-am facut dupa ce am citit postarea ta a fost sa-mi cumpar un pistol de lipit la cald si baghetele necesare. Am verificat metoda ta si tin sa spun ca este foarte buna. Faptul ca adezivul cald se raceste repede permite lipirea polistirenului fara nici un fel de problema. Lipitura este solida, extrem de rapida, tehnica eficienta. slefuitul nu este o problema atata vreme cat nu exagerezi cu adezivul topit, de fapt, daca pui prea mult compromiti polistirenul care apuca sa se topeasca si el de la caldura. Una peste alta cred ca este cea mai eficienta modalitate de a lipi polistirenul. Inca o data observ ca oricat de pasional ai fi si oricata experienta ai avea, mereu se gaseste ceva nou de invatat
 
Crocodilule...nu pot sa cred ca nu stiai :) daca nu pui fibra de sticla pe diagonala tesaturii este practic imposibil sa laminezi capetele fara sa ai incretituri . In schimb daca o pui pe diagonala nici nu simti ca ai fi putut avea probleme, fibra se muleaza perfect, imbracand orice forma indiferent de complexitatea ei. hi hi....se pare ca mai am cateva smecherii in maneca, bune de scos cand se iveste cate o problema.
 
Crocodilule...nu pot sa cred ca nu stiai :) daca nu pui fibra de sticla pe diagonala tesaturii este practic imposibil sa laminezi capetele fara sa ai incretituri . In schimb daca o pui pe diagonala nici nu simti ca ai fi putut avea probleme, fibra se muleaza perfect, imbracand orice forma indiferent de complexitatea ei. hi hi....se pare ca mai am cateva smecherii in maneca, bune de scos cand se iveste cate o problema.

Marius, ne cerem scuze ca nu stiam, asa ca am laminat intr-o bucata, pe lungime, fara cute si fara sa stim ca tre' pe diagonala :) asul asta nu se pune. Mai scoate :)
Evident stim de lucrul pe bie(diagonal ) la forme complexe si tesaturi "panza" dar am lucrat cam toti cu twill iar la formele ce le-am avut, a fost ok fara bie.
Polistirenul extrudat se lipeste aproape cu orice, de la aracet(necesita presiune si dureaza) pana la adezivul fierbinte si topit(hot melt glue) pt ca oricum veriga slaba, va fi polistirenul.
Unii fixeaza in felul asta sipcile pe forme in combinatie cu alte metode, ca sa evite capsele la strip-kayaks
 
twill pe un caiac sau orice alta ultrausoara nu e pentru mine. Evident, puteti pune orice dar eu folosesc doar voal la barcile din lemn de mici dimensiuni. Polistirenul nu este veriga slaba pentru simplu fapt ca nu intra in calcul la rezistenta ambarcatiunii, este doar modalitatea comoda de a obtine forma dorita rapid si fara bataie de cap. Laminat pe ambele parti fara o legatura continua intre cele doua fete (interior-exterior) se va fararamita ducand, in final, la distrugerea barcii. Daca-l consideri "aer" si decizi sa-l inchizi in laminat este ok, altfel cele doua fete (interior-exterior) vor lucra separat forfecand polistirenul.
 
Ultima editare:
twill-ul e ca materialul blugilor tai - cam asa arata tesatura. este elastic si maleabil, merge super pentru kit-urile auto - spoilere, aripi si alte alea. La o barca insa eu prefer panza deoarece imi asigura o fibra intinsa maxim pe suprafata laminata, tensionand-o mult mai bine. Evident si faptul ca inghite mult mai putina rasina si estetic este superioara twill-ului, sunt iarasi avantaje pe care le iau in calcul. Estetic obtii acel luciu oglinda fara prea mari batai de cap din doua straturi de rasina si doua trei de lac. :)
 
twill pe un caiac sau orice alta ultrausoara nu e pentru mine. Evident, puteti pune orice dar eu folosesc doar voal la barcile din lemn de mici dimensiuni. Polistirenul nu este veriga slaba pentru simplu fapt ca nu intra in calcul la rezistenta ambarcatiunii, este doar modalitatea comoda de a obtine forma dorita rapid si fara bataie de cap. Laminat pe ambele parti fara o legatura continua intre cele doua fete (interior-exterior) se va fararamita ducand, in final, la distrugerea barcii. Daca-l consideri "aer" si decizi sa-l inchizi in laminat este ok, altfel cele doua fete (interior-exterior) vor lucra separat forfecand polistirenul.
Ok, polistirenul in acest caz, este ce spuneam niste posturi mai incolo, un cofraj pierdut. Cred ca vorbim de acelasi lucru. Chiar si asa, cred ca trebuie mai mult decat doar sa inchizi polistirenul intre fete, lucru care se face oricum, pentru ca un astfel de ansamblu sa aiba ceva rezistenta. Probabil nu inteleg eu ceva corect. Te referi la aceea ca se folosesc pe fiecare fata mai multe straturi de fibra, nu doar cate unul ca in cazul unui compozit fibra -lemn-fibra?
Daca este posibil Marius, te rog detaliaza putin pe etape cum anume vezi facuta legatura intre fete.
 
da klimm, e ok sa-i spui cofraj pierdut. totusi foarte multi apreciaza polistirenul ca material izolant. Iarna, intr-un caiac pe mare, iti cam ingheata chestii sau poate vara incinge chestiile. sa recunoastem ca o temperatura ok in cockpit e un plus de confort, fie ca ai sau nu un neopren adecvat...poate fi prea gros in situatii de frig...whatever... In conditiile astea constructia caiacului pe un suport de polistiren este cumva chiar o idee revolutionara din perspectiva asta. Totusi, daca te-ai decis sa lucrezi in polistiren e bine sa-ti schimbi putin stilul cand construiesti (il schimbi fata de constructia clasica pe lemn) Astfel, dupa ce ai armat carena pe exterior, intorci barca si armezi interiorul. Practic ai doua copai despartite de polistiren. Independente, cele doua vor forfeca polistirenul in momentul in care utilizezi barca din moment ce pe exterior lucreaza apa iar pe interior lucrezi tu si gravitatia. Cele doua forte nu se vor pupa niciodata si vor fi mereu in dezacord. Intermediarul care trebuie sa impace cele doua forte este polistirenul si cum acesta este extrem de fragil va ceda. Pentru a evita acest lucru cele doua planuri (interior/exterior) trebuie sa fie unite. Acest lucru il faci relativ usor, unind planurile la "buza" de contact a carenei cu puntea. O faci cu toata raspunderea folosind o panglica de fibra de sticla, atent totodata sa nu modifici forma astfel incat puntea sa se imbine perfect cu carena. In acelasi mod procedezi si cand laminezi puntea. Cei mai multi considera ca este suficient. Daca insa ai intentia sa construiesti un caiac foarte usor si acoperi corpul barcii cu o fibra subtire ai nevoie sa intaresti intreaga structura. Caiacul va rezista solicitarilor si daca este facut din fibra de 100-120gr/mp dar va fi foarte elastic in sensul ca se va inconvoia sub greutatea ta. Pentru a evita acest lucru poti decupa pe interior, longitudinal niste santuri (folosesti un ochi de fir cald)in felul acesta in acele zone unesti interiorul cu exteriorul carenei atunci cand laminezi interiorul. Evident vei avea la momentul acela niste santuri in forma barcii - pe interior. Pui la loc in corpul barcii acele fasii scoase cu firul cald si laminezi si peste ele. In felul acesta vei obtine o structura "fagure" pe sectiunea transversala a caiacului. Rezistenta garantata a intregii structuri la un minim de greutate. In principiu acestea sunt fineturi de pasionat care doreste sa obtina ceva de exceptie. Din experienta spun ca te doare fix in pix de aceste lucruri cand iti construiesti primul caiac care, oricum iese plin de mici defecte provocate de entuziasmul constructorului de a finaliza cat mai repede lucrarea. Poate sa para greu de crezut dar aceasta tehnica de intarire a structurii fara a compromite forma este imprumutata de la constructorii de corabii din secolele XV-XVI, evident erau alte materiale dar ideea a ramas aceiasi.
 
Marius, multumesc, am inteles.
Daca Alec compara ce spui tu, cu ceea ce i-am spus inainte de a se apuca de lucru,, este cam pe acolo doar ca eu recomandam lemn,intercalat in spuma, tu recomanzi acele ondule din fibra. De fapt ambele metode sunt incercari de a prelua eforturile miezului.
 
acum sincer nu stiu daca ce vorbim noi aici este legat de proiectul lui Alec, el doar ne-a starnit. Daca am citit bine intentioneaza sa puna si al doilea strat de fibra de 300 ceea ce ma face sa cred ca barca lui rezistenta fara nici o alta contributie. Sistemul descris de mine se potriveste lucrarilor iesite din comun, atunci cand vrei sa scoti un caiac de cateva kilograme care totusi sa reziste unui utilizator de...stiu eu...100 de kg. In situatii de genul asta nu mai poti discuta de alternare a filelor lemn-polistiren pentru ca lemnul ar ingreuna lucrarea gratuit ingreunandu-ti scopul, in definitiv. eu unul am realizat o ultrausoara din categoria peste medie asa...de amorul artei dar nu pot spune ca m-am simtit confortabil in el pe apa. amuzant era cum transporta fiica-mea de 6 ani, la vremea aia, o barca de 5m, de la masina la apa. sigur, ca experiment merita sa incerce cineva si combinatia asta pentru ca asa starnim progresul. Eu sunt familiarizat cu polistirenul in constructia de barci dar vezi, niciodata nu mi-a trecut prin cap sa folosesc pistolul cu adeziv cald pentru lipire considerand in mintea mea ingusta ca acesta va topi polistirenul. Nimic mai fals dar am aflat asta la mai bine de 20 de ani de cand imi place sa construiesc barcute gratie lui Alec..care-si face primul caiac. puii mei, mai zi ceva...am lucrat candva o barca din polistiren si am folosit adeziv poliuretanic fixand filele cu scobitori una de alta, pana cand se usca adezivul. nu ma plang, a iesit frumos dar acum cand stiu ca am lalait-o grozav si am cheltuit o multime de bani pe un adeziv din cel mai scump...sunt putin jenat dar nu asa tare sa nu recunosc o metoda mult mai buna..in fond..d'aia stam pe aici, sa invatam din experientele altora. Incepatori sau experimentati nu prea conteaza. sti vorba aia.... daca sti ca ceva este imposibil de facut nu te apuci de treaba dar daca nu sti ca-i imposibil, te apuci de treaba si-ti mai si iese, numai pentru tine nu-i o minune. :)
 

Back
Sus